Van meubels naar opblaasbare ananassen

Wanneer je ondernemersbloed hebt is dat een drijfveer die maar lastig uit te schakelen is. Dit ondervond Sophie tijdens haar stage bij een interieurgroothandel. Ze zag een commerciële kans liggen. “Wat als ik al jullie meubels nou eens online zou gaan verkopen?”, vroeg ze aan de eigenaar, “Zie het als een nieuw distributiekanaal”. Het plan werd ten uitvoering gebracht. Ze zocht naar een betaalbare webshopaanbieder met goede support, waarbij ze niet alles zelf hoefde te bouwen. Ze kwam bij Lightspeed terecht en startte haar verkoop in meubels. Maar het bleek toch lastig om een bankstel te verkopen zonder showroom. En verzenden en retourneren was ook behoorlijk prijzig. Toch zette ze door.

Volg je passie

“Ik zag dat mijn zus niet wilde opgeven, maar haar hart lag niet in meubels, ik besloot haar te helpen.”, legt Ilse mij uit. Er was alleen wel een voorwaarde verbonden aan die hulp. Want zo eerlijk als zussen kunnen zijn, zag Ilse dat het niet ging werken als ze niet zouden kiezen voor een webshop en assortiment waar ze beiden plezier uit zouden halen. Ilse: “De hele look & feel van de webshop hebben wij omgegooid.” Afbeeldingen van banken, tafels en stoelen maakten ruimte voor zomerse plaatjes en hippe gadgets.

“We verkopen spullen op gebied van interieur en lifestyle, maar voornamelijk alles waar je hebberig van wordt.”

Samen hebben Sophie en Ilse een nieuwe concept bedacht, met een andere insteek en en nieuw assortiment. Sophie is daarbij meer van de zakelijke kant, waarbij zij zich bijvoorbeeld richt op lucratieve samenwerkingen. En Ilse is meer de creatieve geest en helpt part-time naast haar studie mee m.b.t. het onderhoud van de social media, product ontwerp en bijvoorbeeld website banners. Ilse: “Maar alle besluiten nemen wij altijd samen.”

big-old-cactushit-the-road-in-stylepine-up-your-wall

Een nieuw assortiment, een nieuwe doelgroep

De (her)lancering van MyInteriorMusthaves was in november 2015. Nu, 8 maanden verder, heeft de webshop een flinke achterban. Op Facebook hebben ze inmiddels 22.155 volgers. Een beetje verbaasd en een tikje beledigd beantwoordt Ilse mijn vraag hoeveel likes ze ‘gekocht’ hebben. “Hoeveel likes we gekocht hebben? Eh.. nul!” Hoe het dan toch kan dat ze zoveel volgers hebben, komt doordat ze goed inspelen op wat hun doelgroep (jonge vrouwen) graag leest en ziet. Ilse besteedt veel tijd aan de Instagram-stream en Facebook-posts: “Wat ik heb geleerd is dat hoe beter jouw content matched met de interesses van je doelgroep, hoe groter het bereik is.” En dat blijkt wel. Sommige posts halen moeiteloos meer dan 1.000 likes.


Pre-ordering is een uitkomst

Jullie webshop ziet er super zomers uit. Hoe speel jij in op seizoensproducten? En hoe ga je om met trends? “De opblaasbare flamingo’s, unicorns, de watermeloen en ananassen zijn telkens uitverkocht. We geven onze bezoekers de mogelijkheid voor pre-ordering. Zodra ze binnenkomen, sturen we ze direct door naar de klant.” Eigenlijk is het ook best handig op deze manier, want de meiden hebben geen groot magazijn. “We zijn natuurlijk nog maar 8 maanden op weg, maar we hebben zeker grootse plannen.”

Een webshop naast je studie of gezin

Veel mensen vragen zich af hoeveel tijd je kwijt bent aan een webshop. Wat is jullie ervaring daarmee? “Sophie heeft een gezin. En een baby kun je niet even uitzetten, dus het is fijn dat ik haar kan helpen.” Ilse heeft tussendoor nog een studie en scriptie die ze aan het afronden is. “Sophie is met de webshop begonnen. Maar nu doen we altijd alles met zijn tweetjes. Onze droom is natuurlijk om uiteindelijk alles uit te besteden, nu zijn wij vaak alleen maar bezig met operationele dingen. We zitten nu op een omslagpunt. Daarom hebben we er vanaf deze week een stagiaire bij.”

Inflatable pineapple
De opblaasbare ananassen gaan als warme broodjes.

Lightspeed eCom & Apps

De Apps van Lightspeed zijn super. We maken gebruik van MailChimp voor onze nieuwsbrief. En de PostNL plugin* waarbij we de pakketlabels gewoon uitprinten. De track en trace code gaat automatisch naar de klant.” Terwijl we het over Apps hebben wil Ilse eigenlijk meteen kijken welke Apps ze nog meer kunnen inzetten. Maar ze roept zichzelf terug. Eerst groter worden, dan uitbesteden. Wat vinden ze verder van Lightspeed eCommerce? “De support is fijn en de software is redelijk betaalbaar. Het is ook handig dat je niks zelf hoeft te bouwen. De voorraad klopt altijd, de creditfacturen besparen ons tijd en jullie zijn altijd bereikbaar. We hebben aan het begin wel eens iets gehad en toen was het meteen opgelost.”

*De PostNL plugin zit standaard gratis in de back-office.

Tips voor (webshop)ondernemers

Ilse: “Een webshop is hard werken, het stopt namelijk nooit. Ik ben vaak op vakantie of ‘s avonds nog met mijn laptop op schoot mailtjes aan het beantwoorden. Maar als je graag onderneemt is dat niet erg, je bedrijf is namelijk je kind.” Ilse vindt het fijn dat ze het samen met haar zus kan doen. “Het is een voordeel en nadeel dat je als zussen elkaar alles durft te zeggen. Je haalt het beste in elkaar naar boven en je hebt een goede partner aan elkaar.” Waar Sophie meer de operationele zaken regelt, zoals het contact met de leveranciers, bouwt Ilse graag aan de webshop, Facebookpagina en marketing. “Wij zijn zulke tegenpolen dat we elkaar perfect aanvullen.”

Iris_kantoor_myinteriormusthaves
Ilse op het Amsterdamse kantoor van MyInteriorMusthaves

Ook een webshop starten?

Heb je ook ondernemen in je bloed? Een webshop is een prima manier om een eigen onderneming te starten. En ook al is het begin soms lastig, dat je binnen korte tijd met weinig middelen succesvol kunt zijn bewijzen Sophie en Ilse wel: “Je moet het gewoon doen. Zet je vol in, en werk hard. Accepteer ook als iets niet werkt. Dan ga je het gewoon anders doen. Kijk maar naar ons.”

Start jouw gratis Lightspeed eCom proefperiode

Jolien Huizinga

Jolien Huizinga

Marketing Content Specialist bij Lightspeed. Schrijft o.a. blogposts en whitepapers om zelfstandige ondernemers te inspireren en op de hoogte te houden van trends & nieuws op gebied van e-commerce, horeca en retail.