Verhoog uw omzet met data: 3 tips voor fashion retailers

Verhoog uw omzet met data: 3 tips voor fashion retailers

Dankzij de opkomst van het digitale tijdperk kunnen retailers steeds makkelijker data verzamelen. Dit geldt voor zowel interne data, zoals data over de voorraad, als externe data over het klantgedrag online. Door deze data te analyseren, kunt u inzichten verkrijgen om uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Zo kunnen deze inzichten u helpen om geld te besparen, processen te optimaliseren en nieuwe producten te ontwikkelen die goed zullen aanslaan bij de klant.

Uiteraard maakt ook de modeindustrie steeds meer gebruik van (big) data. Dat was voor de digitale revolutie niet het geval; toen werden beslissingen veelal gemaakt op basis van het buikgevoel. Echter, wanneer modebedrijven correct gebruik maken van data, dan kunnen ze hun omzet aanzienlijk verhogen.

Wilt u zelf aan de slag met data? Fashion retailers Lawrence Louis-Charles (Manneke), Dian Iskandar (Maha) en Spencer Samuels (Lockwood) geven hier hun tips.

Tip 1: Analyseer uw verkoopdata voor betere inkoopbeslissingen

Als u geen gebruik maakt van dropshipping, dan koopt u uw collecties waarschijnlijk enkele maanden van tevoren in. Om hoge opslagkosten te voorkomen is het bij het inkopen belangrijk om na te gaan of u deze producten binnen hetzelfde seizoen kunt doorverkopen. U wilt aan het einde van een seizoen namelijk niet met out-of-fashion voorraad zitten.

Er zijn verschillende manieren om met data betere inkoopbeslissingen te maken. U kunt bijvoorbeeld kijken naar uw verkoopgeschiedenis; data over welke producten u op welk moment hebt verkocht. Fashion retailers zoals Dian Iskandar van streetwear shop Maha maken hier al volop gebruik van:

Als ik in een rapport kan zien hoe goed een shirt verkoopt op basis van de cijfers, dan weet ik wat ik voor het volgende seizoen moet inkopen. Met de webshop willen wij de omloopsnelheid voor producten hoog houden.

Hoe kunt u betere inkoopbeslissingen maken? Hieronder enkele tips:

  • Bekijk alvorens het inkopen naar welke collectie-items het meest zijn verkocht. Als u werkt met een kassasysteem zoals Lightspeed, dan kunt u eenvoudig een rapport genereren van uw verkoopgeschiedenis. Met deze data weet u welke items uw bestsellers zijn. Aan u de vraag of u precies dezelfde producten of soortgelijke producten wilt inkopen die bij uw doelgroep in de smaak kunnen vallen.
  • Let op welke kleuren, stoffen, merken en designs twee jaar geleden populair waren. Misschien zijn dezelfde merken ook dit jaar in trek, zodat u uw inkoopbestelling hierop kunt aanpassen.
  • Analyseer welke items vaak samen met andere items werden gekocht. Wellicht zijn dit goede upsell items die u ook voor dit seizoen kunt inkopen.

Tip 2: Gebruik klantdata voor betere marketingcampagnes

Naast dat u inzichten kunt verkrijgen uit de verkoopgeschiedenis van de voorraad, kunt u ook optimaliseren met klantdata. Met klantdata kunt u ervoor zorgen dat marketing campagnes effectiever zijn en de service beter is afgestemd op de behoeftes van de klant. Door de juiste informatie over uw klanten te verzamelen, weet u beter hoe u ze moet benaderen en wat ze van u verlangen.

Spencer Samuels van skateshop Lockwood gebruikt klantdata om optimalisatiepunten te identificeren. Spencer:

Met Lightspeed analyseren we het aantal mannen en vrouwen dat een aankoop heeft gedaan, de productsoorten die ze kopen en uit welk land ze vandaan komen. Met deze data kunnen we zien waar we nu staan en wat onze potentiële groei is. Zo kunnen wij toch weer twee of drie jaar verder plannen.

Tip 3: Verzamel alle online en offline data op één plek

Afhankelijk van hoe uw onderneming in elkaar steekt, kan het zo zijn dat u vaak onderweg bent. Dan is het wel even zo handig als u inzichten over uw bedrijf kunt verkrijgen, zelfs als u uw laptop niet bij u hebt. Met een cloud-gebaseerd omnichannel systeem kunt u alle online en offline data op één centrale plek verzamelen. Dankzij de cloud kunt u data op elk moment en via elk device ophalen. Staat u op een beurs en wilt u even zien hoe het ervoor staat met uw bedrijf? Dan kunt u dat snel en gemakkelijk zien via uw smartphone of iPad.

Lawrence Louis-Charles van souvenirwinkel Manneke werkt ook met een omnichannel systeem. Dankzij het systeem kan hij overal en op elk moment de belangrijkste data-rapporten inzien. Lawrence:

Als ik niet in de winkel werk, dan kan ik nog steeds de data vanuit huis monitoren. De rapporten in de cloud en de mobiliteit van het systeem zijn daarbij erg bruikbaar. Alles omtrent de boekhouding verloopt ook zeer snel. Ik kan alles met een paar klikken naar mijn accountant sturen.

Meer data-gedreven beslissingen maken

Met de bovenstaande tips kunt u eenvoudig meer data-gedreven en weloverwogen beslissingen maken. Als u consistent blijft letten op de cijfers, zonder het menselijke aspect van uw onderneming te verliezen, kun u uw omzet aanzienlijk verhogen.

Wilt u meer tips hebben om met data uw omzet te verhogen? Dan is onze gratis whitepaper Fashion x Data: 9 tips om met data uw omzet te verhogen wellicht iets voor u!

Verhoog uw omzet met data.

Download de gratis Fashion x Data whitepaper.

3 tips voor meer omzet tijdens de feestdagen

3 tips voor meer omzet tijdens de feestdagen