Waarom webshops niet langer zonder mobiele apps kunnen

Waarom webshops niet langer zonder mobiele apps kunnen

Of u nu eigenaar bent van een hippe sneaker-winkel voor millennials, of kwalitatieve wijn verkoopt aan babyboomers, u klanten willen uw producten het liefst binnen handbereik en dat verklaart direct waarom shopping apps zo populair zijn. Hoewel het gebruik van mobiele apps al enige tijd groeit, laat een recent onderzoek van Criteo zien dat consumenten wereldwijd nu liever aankopen doen via apps (47%) dan via een mobiele website (20%) of desktop (33%). De huidige consument shopt on-the-go en ruilt daarbij de desktop in voor een smartphone en mobiele sites voor apps (Criteo 2018).

Heeft u nog geen mobiele app en twijfelt u of een app een goede investering is voor uw webshop? Realiseer u dan dat webshop eigenaren met zowel een app als mobiele site, nu al meer dan 70% van hun mobiele omzet uit hun app halen. Ook is de conversie ratio minstens drie keer hoger dan via hun mobiele site (Criteo, 2018). Dat u vandaag nog niet afhankelijk bent van uw mobiele app, wil dus niet zeggen dat u niet een grote kans misloopt. Jonathan Opdyke, Chief Strategy Officer van Criteo, concludeert daarom naar aanleiding van het onderzoeksrapport:

Retailers moeten prioriteit geven aan mobiele apps, anders laten ze een hoop omzet en kansen liggen, aangezien mobiele transacties niet langer gedomineerd worden door mobiele websites.

Maar wat gaat een simpele app nu echt voor uw business doen? En zou echt elke webshop een app moeten hebben? Check deze 5 redenen waarom shopping apps de nieuwe game-changer zijn voor webshops.

1. Consumenten wereldwijd geven voorkeur aan mobiele apps

Mocht u de memo hebben gemist: een goede mobiele ervaring is niet langer een optie, maar een definitieve must voor elke webshop. In 2005 streefde het mobiele verkeer desktop voorbij en sindsdien leven we een een mobile-first wereld. Er zijn zelfs meer mensen in het bezit van een mobiele telefoon dan een tandenborstel (Consumer Technology Association).

Hoe heeft dit het winkel-gedrag op webshops wereldwijd beïnvloed? Volgens de laatste Criteo data vindt meer dan twee-derde van alle online transacties in Noord-Amerika plaats op mobiel; desktop is slechts verantwoordelijk voor 33%. Er is wereldwijd een duidelijke verschuiving van desktop naar smartphones. En op deze smartphones winkelen steeds meer consumenten liever via een app dan de mobiele site. Webshops met zowel een app als een mobiele site krijgen het grootste deel (70%) van hun mobiele transacties binnen via de app. En deze trends zien we niet alleen in de Verenigde Staten. Ook in Europa zijn apps inmiddels al verantwoordelijk voor 47% van alle mobiele transacties voor webshops met zowel een app als mobiele site. In Zuid-Oost Azië is dit zelfs 75%.Waarom webshops niet zonder een mobiele app kunnen

Consumenten die al eens een aankoop met een app deden, zeggen dit makkelijker te vinden dan winkelen in-store of via de (mobiele) website (Statistica). Naast snelheid en gemak, geven consumenten de voorkeur aan mobiele apps, vanwege gepersonaliseerde content en speciale aanbiedingen (Compuware).

Kortom, consumenten verwachten tegenwoordig mobiele apps wanneer zij winkelen met hun smartphone.

Redenen om een mobiele app te gebruiken

2. Apps zorgen voor betere mobiele conversie

Ondanks dat consumenten zich steeds meer comfortabel voelen bij het shoppen via smartphones, staan webshop-eigenaren voor een grote uitdaging: het bieden van een ervaring die aansluit bij de verwachtingen van mobiele shoppers. Onderzoek van Harris Interactive laat bijvoorbeeld zien dat 85% van de consumenten een betere ervaring verwacht via mobiel dan via desktop.

De mobiele ervaring valt in de parktijk echter regelmatig tegen, waardoor mobiele gebruikers niet overgaan tot een aankoop. Een deel van de webshops kampt daarom met een slechte mobiele conversie. Dit, in combinatie met het feit dat web-teams en eigenaren meer ervaring hebben met desktop, zorgt dat veel shops nog te vaak binnen hun comfort zone blijven: optimaliseren voor desktop. Klinkt dit bekend?

Maar als u eigenaar bent van een webshop en u heeft op z’n minst 50% mobiel verkeer, dan moet mobiel uw nummer één focus zijn. Haalt u niet het volledige potentieel uit uw mobiele verkeer, dan loopt u niet alleen omzet mis. U verliest ook een deel van uw klanten. Zo geeft 46% van consumenten aan nooit meer te kopen bij een shop, wanneer de mobiele ervaring niet vlekkeloos verliep. (Google, 2017).

Een app lanceren helpt u om te voldoen aan de eisen van mobiele shoppers en helpt bovendien bij het verhogen van uw mobiele conversie. De conversie ratio van mobiele apps is namelijk wereldwijd minimaal drie keer hoger dan de conversie van mobiele sites. Door de verbeterde user experience en gemakkelijke checkout in apps, gaan consumenten via een app sneller over tot een daadwerkelijke aankoop (Forrester).

Kortom: een app verbetert uw mobiele conversie en verhoogt uw omzet.

Een mobiele app zorgt voor meer conversie dan een mobile en desktop webshop

3. Verlies niet van concurrenten

Dit klinkt misschien wat cliché, maar ook uw concurrenten bouwen aan apps voor hun shops dus u wilt niet achterblijven. Apps zijn namelijk niet langer alleen voor de grote merken, zoals Nike of Amazon. Ook kleinere webshops lanceren mobiele apps en behalen goede resultaten. Wereldwijd groeide het aantal in-app transacties van 36% in het eerste kwartaal van 2017 naar 44% in Q1 2018. Dat is een groei van 22%, terwijl desktop en tablet voor het eerst een omzetdaling lieten zien.

De vraag om wel of niet in een kanaal te investeren is overigens niet nieuw binnen de e-commerce wereld. Had u in 2005 al een kledingwinkel? Dan had u zich destijds afgevraagd of investeren in een online shop wel zo slim was. Want ‘kopen mijn klanten straks wel online?’ was toen de vraag. Inmiddels weten we het antwoord en shops die destijds snel insprongen op de online trend, plukken daar nog steeds de vruchten van.

Het moraal van dit verhaal: het koopgedrag van consumenten verandert constant. De consument van nu bekijkt en koopt producten on-the-go via hun smartphone en verwachten daarbij een vlekkeloze mobiele ervaring. Shops die deze ervaring weten te bieden, worden beloond met een aankoop. Shops die dat niet doen, verliezen uiteindelijk klanten aan de concurrenten (Google, 2017).

Waarom webshops niet langer zonder mobiele apps kunnen

4. Mobiele apps verhogen klantloyaliteit

Is uw shop afhankelijk van herhaalaankopen, zoals binnen de kleding-branche, FMCG, cadeau-winkels of B2B-producten? Dan hoort een mobiele app simpelweg een onderdeel te zijn van uw klantloyaliteit-strategie. Mobiele apps bieden namelijk veel kansen voor het verbeteren van klantloyaliteit.

Waarom? Bedenk dat een gemiddeld persoon zijn of haar telefoon zo’n 110 keer per dag checkt. Doordat uw app-logo in beeld verschijnt, laat onderzoek zien dat klanten sneller uw app zullen openen dan dat ze online zullen browsen naar andere shops. Sterker nog, de kans dat een consument terugkeert binnen 30 dagen is twee keer groter met een app, dan wanneer ze uw mobiele website gebruiken.

Dat is niet alleen omdat uw app-logo zo vaak in beeld verschijnt. Het komt ook omdat mobiele apps veel meer mogelijkheden bieden voor interactie met uw merk. Zo zijn push berichten bijvoorbeeld een effectieve tool om herhaalaankopen te stimuleren – de kans dat ze terugkeren naar uw shop is daarmee 88% groter. Een ander groot voordeel van mobiele apps is de mogelijkheid tot loyaliteitsprogramma’s en speciale app-aanbiedingen.

Loyaliteit van klanten verbeteren is een snelle en effectieve manier om uw omzet te verhogen. Klanten die voor een tweede keer terugkomen, geven gemiddeld 67% meer uit dan nieuwe klanten. Als u dus de loyaliteit van klanten weet te verbeteren met push berichten en speciale app-aanbiedingen, dan versterkt dat u concurrentie-positie enorm.

Wilt u de loyaliteit van klanten verbeteren? Dan is een mobiele app dus een onmisbare tool.

Waarom webshops niet langer zonder mobiele apps kunnen

5. Apps zijn veel gemakkelijker voor gebruikers

Waarschijnlijk heeft u, net als velen, een Facebook-account. Wanneer u uw berichten checkt of gewoon even door uw tijdlijn wilt scrollen, gaat u dan direct naar uw Facebook app of gebruikt u de browser om de Facebook-pagina te zoeken? De meeste mensen kiezen voor het eerste.

Dat komt omdat apps direct binnen handbereik zijn en bovendien een veel fijnere gebruikerservaring bieden dan mobiele sites. Apps zijn veel sneller en kunnen gebruik maken van alle native features van uw smartphone, zoals uw camera, GPS, etc. Ook kunt u een mobiele app integreren met andere apps, om het leven van de gebruiker nog makkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan integraties met betaal-apps, waardoor de checkout nog makkelijker wordt. Dit soort app-features verkleinen de tijd en moeite voor gebruikers en vergroten de kans op conversies.

En hoewel ook apps, net als mobiele sites, een internetverbinding nodig hebben, werken de basis-functies van een app prima offline.

JMango360 x Lightspeed

Elke shop een mobiele app?

Dat was het: 5 fact-based redenen waarom u als webshop-eigenaar apps niet langer kunt negeren. Maar gaat elke shop dan voordeel halen uit het lanceren van een app? Hoewel een app voor elke shop uitkomst kan bieden, zullen bepaalde type shops vandaag nog prioriteit moeten geven aan apps als ze de wedstrijd niet willen verliezen. Dit geldt voor shops:

  • Die 50% of meer verkeer naar een shop krijgen via mobiel.
  • In een industrie zitten waar apps mainstream worden, zoals gezondheid/beauty, sport en hobby shops, fashion/luxury, bloemen en cadeau’s, FMCG, meubels en B2B producten.
  • Voor wie herhaalaankopen belangrijk zijn om te blijven groeien.

Lanceer uw app via Lightspeed

Wilt u weten wat een app voor uw shop kan doen? Met de App Builder van JMango360 kunt u gemakkelijk en snel uw Lightspeed shop omtoveren in een iOS en Android app. Voor een betaalbaar maand-abonnement, krijgt u een shopping app die voldoet aan de huidige mobiele design- en UX-standaarden. Bovendien is uw app dan compleet geïntegreerd met uw Lightspeed webshop en betaalsystemen.

Bekijk hier de abonnement-prijzen of ga naar de Lightspeed Appstore om de app te instaleren.

Meer verkopen met een mobiele app?

Bekijk de mogelijkheden met JMango360

Een succesvolle Pop-Up: Jill Shaw vertelt hoe

Een succesvolle Pop-Up: Jill Shaw vertelt hoe