Webshop marketing 101: traffic, SEO, bounce rate en conversie

Webshop marketing 101: traffic, SEO, bounce rate en conversie

U heeft uw webshop gelanceerd en u bent op zoek naar toolkits en handleidingen die u op weg helpen met een webshop marketing strategie. U vindt veel tips over online marketingstrategieën en vaak komen er bepaalde termen voorbij: bounce rate, ROI, conversieratio, direct verkeer, organisch verkeer… Maar wat willen deze termen betekenen en hoe kan u deze integreren in uw online marketingstrategie voor uw webshop? Wij decoderen voor u deze 4 belangrijke begrippen.

1. Direct en organisch zoekverkeer – Direct & organic traffic

Traffic oftewel zoekverkeer verwijst naar alle bezoeken op uw website. Dit verkeer kan van verschillende plaatsen komen; via advertenties op social media, aanbevelingen, e-mails, zoekmachines…

Direct traffic
Dit toont het aantal bezoekers dat uw site hebben bezocht door uw URL rechtstreeks in de navigatiebalk te typen, zonder via een zoekmachine zoals Google te gaan. Dit betekent dat ze uw website en URL al kennen en/of al aankopen hebben gedaan op uw site. Dit is een goede graadmeter van bekendheid.

Organic traffic
Het verwijst naar bezoeken die afkomstig zijn van zoekmachines zoals Google, Yahoo of Bing. Het geheim is om goed te scoren op deze zoekmachines, op verschillende zoektermen. Als u bijvoorbeeld zwemkleding verkoopt, is het belangrijk dat u in de eerste zoekresultaten voor dat exacte zoekwoord verschijnt. Gebruikers van zoekmachines kijken meestal niet verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten, dus hoe hoger uw website “rankt”, hoe beter.

Als eCommerce-ondernemer zijn er twee dingen die interessant zijn voor uw winkel:

  • Het aantal bezoekers op uw webshop
  • Het aantal aankopen dat deze bezoekers maken

Hoe kan u het verkeer van uw webshop verhogen zonder voor betaalde advertenties te kiezen? Lees deze blog om de beste online marketing praktijken te weten te komen.

Webshop marketing 101: traffic, SEO, bounce rate en conversie

2. SEO

SEO, Search Engine Optimization, verwijst naar een verzameling van technieken die uw website makkelijker te vinden maakt via zoekmachines. Deze vindbaarheid is belangrijk om organic traffic of direct verkeer te stimuleren. De websites die in bijvoorbeeld Google resultaten bovenaan staan (Ads niet inbegrepen), hebben een hoge SEO waarde. Zorg er dus voor dat u uw website optimaliseert op bepaalde zoektermen zodat u gemakkelijker gevonden wordt door klanten.

Meer SEO tips?

Raadpleeg de SEO Cheat Sheet whitepaper voor webshops

3. Bouncepercentage – Bounce rate

Het bouncepercentage is een marketing-statistiek die het percentage bezoekers meet dat een pagina op uw site heeft bezocht en heeft verlaten zonder enige vorm van interactie. Dit betekent dat ze niet op een knop, menu, tabblad of de link ‘Meer informatie’ hebben geklikt, wat aanduidt dat de pagina wellicht niet interessant genoeg was voor deze bezoekers. Het bouncepercentage wordt berekend via een webanalyse platforms zoals Google Analytics, die tevens gratis te gebruiken is. U kunt deze indicator gebruiken om de kwaliteit en relevantie van een pagina op uw webshop te bepalen.

Een concreet voorbeeld:
U adverteert op Facebook voor de nieuwe collectie in uw webshop. Het doel is dat uw gebruikers een aankoop doen. Als u ziet dat het bouncepercentage bijna 100% is, kan dit betekenen dat de kwaliteit van uw pagina niet optimaal is en de communicatie naar de klant toe niet duidelijk genoeg is of de knoppen niet zichtbaar genoeg zijn. Het kan ook betekenen dat de inhoud niet relevant is voor uw doelgroep of dat de advertentie niet de juiste doelgroep bereikt.

Webshop marketing 101: traffic, SEO, bounce rate en conversie

 

Is een hoge bounce rate altijd een slecht teken?
Het hangt af van het hoofddoel van uw pagina. Als het hoofddoel is om gebruikers uit te nodigen om hun adres voor de nieuwsbrief achter te laten en het bouncepercentage hoog is, is dat inderdaad geen goed teken. Als uw pagina daarentegen puur informatief is, bijvoorbeeld de openingstijden van uw winkel, is het bouncepercentage hoog, maar dat is niet persé slecht. Dit kan namelijk beteken dat de gebruikers alle info hebben gevonden die zij op dat moment nodig hadden.

Hoe kan u de bounce rate verlagen?

  • Analyseer uw pagina’s met een hoge bouncepercentage en bepaal wat het probleem kan zijn.
  • Voeg meer velden en links toe die uw gebruikers aanspreken: laat bijvoorbeeld hun adres achter voor de maandelijkse nieuwsbrief. Of knoppen die CTA’s (call-to-action) worden genoemd, zoals Meer informatie, Gratis download, Toevoegen aan winkelwagen, etc. Zo spoort u uw (potentiële) klanten aan om actie te ondernemen.
  • Test verschillende versies van een pagina en bepaal welke pagina’s interactie bevorderen.
  • Schrijf interessante en waardevolle inhoud voor uw bezoekers.
  • Besteed aandacht aan het design van uw website. Hoe aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker, hoe beter.

4. Conversieratio – Conversion Rate

Het conversieratio is het aantal bezoekers dat bepaalde gewenste acties op uw site uitvoert in vergelijking met het totale aantal bezoekers. Afhankelijk van uw campagne kan dit percentage aangeven hoeveel mensen een aankoop hebben gedaan, een formulier hebben ingevuld en hun e-mailadres hebben achtergelaten. Dit is afhankelijk van doel van de pagina. Al uw inspanningen om uw traffic en uw bounce rate te verbeteren, helpen u om uw conversie te optimaliseren.

Het is ook belangrijk om te weten of uw conversies afkomstig zijn van betaalde bronnen. Als u investeert in advertenties op Google of sociale netwerken, moet u uw cijfers analyseren en bepalen of uw ROI winstgevend is. Meer informatie in dit artikel vindt u 4 hulpmiddelen die u kunnen helpen uw conversieratio te verbeteren.

Aspirerende eCommerce ondernemer? Wij helpen u.

Probeer het vandaag nog - 14 dagen gratis.

Lightspeed x SHAW Pop-Up

Lightspeed x SHAW Pop-Up