Weekend van de Klant | Hoe zorgt u voor de beste klantervaring?

Weekend van de Klant | Hoe zorgt u voor de beste klantervaring?

Op zaterdag 5 en zondag 6 oktober organiseren Unizo en Comeos voor het derde jaar op rij het Weekend van de Klant. Maar liefst 12.000 winkels doen mee aan het grootste Belgische shopping event van het jaar. Dit is 9% meer dan bij de vorige editie. Zowel kleine zelfstandige zaken als grote retailers doen mee aan deze actie, en zullen aankomend weekend hun klanten extra in de watten leggen met cadeautjes, services en leuke acties. 

Leuven gaststad 

Dit jaar is Leuven de gaststad van het Weekend van de Klant, en ze zijn er helemaal klaar voor! Gedurende het weekend zal de Bondgenotenlaan volledig autovrij worden gemaakt, zodat shoppers rustig hun gang kunnen gaan. Tijdens het hele weekend kunnen klanten verschillende acts, goodiebags, optredens, workshops en live uitzendingen van MNM verwachten. Shoppers worden daarnaast in de watten gelegd door de deelnemende winkels en horecazaken. 

Maar niet alleen in Leuven zijn er speciale activiteiten gepland. In Antwerpen valt de Dag van de Klant samen met Antwerp Fashion Weekend. Lees hier wat er allemaal te beleven valt in Antwerpen dit weekend!

Ook ondernemers profiteren

Hoewel het Weekend van de Klant vooral om de klanten draait, worden de retailers zelf ook gesteund door deze campagne. Retailers zijn extra lang open (ook op zondag) en doen extra veel moeite om hun klanten een onvergetelijke shopervaring te bieden. Daartegenover staat dat dit event veel shoppers aantrekt, en de winkels op Belgische bodem  in een positief daglicht gesteld worden. 

Tips voor een onvergetelijke klantervaring

Doet u als retailer ook mee aan Weekend van de Klant? (U kunt zich hier nog aanmelden!) U zult dit weekend ongetwijfeld veel nieuwe klanten over de vloer krijgen, wat natuurlijk voordelig is voor uw omzet. Maar hoe zorgt u ervoor dat deze klanten ook terugkomen naar uw winkel na dit weekend? Door de best mogelijke klantervaring te bieden! Dit zijn onze vier tips voor de beste klantervaring:

1. Productkennis

Uw verkoopmedewerkers zijn uw brand ambassadors: zij zijn vaak het eerste en enige contactpunt dat klanten met uw winkel of merk hebben. Zorg er daarom voor dat uw verkopers alles weten over de producten die ze verkopen. Zorg er ook voor dat ze makkelijk in de voorraad kunnen checken of een bepaald item nog beschikbaar is, bijvoorbeeld met behulp van een iPad kassasysteem die aan de cloud verbonden is. 

2. De behoeften van de klant

Uw verkoopmedewerkers moeten goed kunnen luisteren naar wat de klant wilt. Heeft de klant hulp nodig bij het zoeken van een cadeau, of wilt de klant liever rustig even rondkijken zonder gestoord te worden? Als uw medewerkers de behoeften van de klant kunnen herkennen, zullen ze hen ook een betere ervaring kunnen bieden.

3. Minimaliseer wachttijden

Niemand houdt van wachten tijdens het shoppen. Lange wachttijden kunt u vermijden door genoeg mensen op de vloer te hebben, en uw klanten de mogelijkheid te geven om snel af te kunnen rekenen. Een mobiel kassasysteem is makkelijk op te zetten en versnelt het verkoopproces gigantisch door overal in de winkel te kunnen afrekenen. Met een iPad in de hand kunnen uw verkopers makkelijk de voorraad checken, transacties voltooien én tegelijkertijd in gesprek blijven met de klant.

4. Toon waardering 

Tijdens het Weekend van de Klant zult u waarschijnlijk ook nieuwe klanten over de vloer krijgen. Met een loyalty programma kunt u ervoor zorgen dat het niet bij dit ene bezoek blijft. De cijfers liegen er niet om: 84% van de consumenten zegt dat ze loyaler zijn aan een merk met een loyalty programma, en 66% zegt dat hun uitgavenpatroon is veranderd door een loyaliteitsprogramma; ze geven ongeveer 37% meer uit dan niet-deelnemers. 

Geef uw klanten daarom een incentive om bij u te shoppen en beloon ze ook voor hun loyaliteit met cadeautjes en exclusieve kortingen. Ontdek hier Lightspeed Loyalty, het loyalty programma waarmee retailers hun klanten kunnen betrekken, belonen en behouden!

Neemt u ook deel aan het Weekend van de Klant? U kunt hier alle gemeenten en winkels ontdekken die meedoen, en uw eigen zaak nog inschrijven.