De witte kassa & eerlijke concurrentie: interview met 4 restaurateurs

De witte kassa & eerlijke concurrentie: interview met 4 restaurateurs

Uit een recent onderzoek,  uitgevoerd door de Belgian Restaurants Association (BRA) samen met researchbureau Graydon, dat van de 1000 ondervraagde restauranteigenaren, slechts 75% actieve gebruiker is van de geregistreerde kassa met fiscale module (Black Box). Dit betekent dat 25% de geregistreerde kassa nog niet in gebruik hebben genomen, wat bijdraagt aan oneerlijke concurrentie.

Lightspeed stelde zich de volgende vraag: waarom is de nieuwe generatie restaurateurs een voorstander van het gebruik van de witte kassa? We ondervraagden daarom vier Lightspeed-restaurants: Moment, Takumi, Bavet en Greenway, over hun visie op de witte kassa in België.

Er is geen ruimte meer voor amateurisme, een restaurant moet als een bedrijf worden beheerd. Het is een illusie om te denken dat oude praktijken levensvatbaar zijn. Degenen die dat niet meer doen, zijn degenen die op weg zijn naar totale transparantie. – Philippe Limbourg, voormalig directeur Gault & Millau.

Draagt de witte kassa bij aan het succes van restaurants?

Hoewel sommige verenigingen zoals HoReCa Wallonië de invoering van de witte kassa helemaal niet ondersteunen, vinden de BRA, Lightspeed en hun klanten dat de witte juist bijdraagt aan het succes van restaurants. Hoe? Bevordering van een gezondere en eerlijkere concurrentie tussen restaurants, professionalisering van de horeca en automatisering van alle processen: van het opnemen van bestellingen tot het splitsen van de rekening tot de analyse van duidelijke rapporten en integraties met veel applicaties zoals bezorg- of boekingsplatformen. Daarnaast biedt het ook meer gemoedsrust.

Bavet: “Wij zijn voorstander. Het zal ervoor zorgen dat de horeca zich kan heruitvinden; meer business knowhow zal automatisch binnensluipen wat zal leiden tot beter uitgewerkte horecazaken die gezonder door het leven gaan. Het belangrijkste is ongetwijfeld faire & gezonde concurrentie.”

Greenway: “Ik denk dat professionele horecazaken kunnen groeien dankzij de witte kassa en dat horecazaken die hun cijfers minder goed bijhouden het moeilijk krijgen.”

Takumi: “We gebruiken de witte kassa bij Takumi, omdat we op ontwikkelingsniveau duidelijke en precieze cijfers en we kunnen goede balansen tonen aan de banken. En dan kunnen we op onze twee oren slapen.”

Moment: “Voor een grotere bedrijfsstructuur zoals die van ons, was de witte kassa essentieel om ons te kunnen ontwikkelen.”

Vragen over de witte kassa?

Lees hier de 10 meestgestelde vragen én antwoorden

De overheid moet stappen ondernemen om het leven van restaurateurs te vergemakkelijken

Ook al is de witte kassa een eerste stap naar een meer professionele en gezonde horecabranche, zijn restauranteigenaren het over één ding eens: de hoge personeelskosten blijven een probleem en er moeten maatregelen worden genomen om het leven van de horeca-uitbaters gemakkelijker te maken.

Arnaud Mestdag, manager van Takumi en La Meute restaurants in Brussel, stelt zelfs een beloningssysteem voor:

Restaurants die in orde zijn en de Black Box gebruiken, moeten na een controle worden beloond met een voordeel, bijvoorbeeld een vermindering van de kosten van de vaste lasten.

En hoewel er reeds enkele maatregelen zijn genomen om de personeelskosten te optimaliseren, zijn volgens de B.R.A. weinig restaurateurs op de hoogte van deze maatregelen, en maken er dus geen gebruik van. Zo worden flexi-jobs bijvoorbeeld slechts door 35% van de horecazaken gebruikt. Deze voordelige maatregelen zouden restaurateurs die nog steeds in het zwart werken ertoe moeten doen zetten om de stap te zetten naar een eerlijke manier van werken.

Bavet: “We geloven dat de overgang naar de witte kassa nog wat tijd vraagt, niet vergeten dat dit vrij ingrijpend is voor die handelaars die hun strepen al lang verdiend hebben in de horeca.”

Moment: “Het is essentieel dat de staat maatregelen neemt om dit allemaal in evenwicht te brengen. Dat het zelfs voor een kleinere restaurateur haalbaar is. Dat de restaurateur sociale en wettelijke voordelen heeft om zwartwerk te voorkomen. Ik gelo

of dat als iedereen het spel zou eerlijk spelen, we een veel gezondere competitie zouden kunnen hebben. Maar voor mij is het grootste probleem dat iedereen het moet gebruiken. Niet alleen de ondernemers in de horeca, maar ook in retail.”

Greenway: “Ik denk dat het jammer is dat niet iedereen de witte kassa gebruikt. Als je ambitie hebt en je wilt groeien met je horecazaak, is het belangrijk om een witte kassa te gebruiken.”

Takumi: “We staan voor een spel dat niet eerlijk is. Wie zich aan de regels houdt, staat niet aan de winnende kant, zelfs ondanks de vele voordelen. De overheid moet degenen die er gebruik van maken belonen, met bepaalde voordelen.”

De nieuwe generatie restaurants verkiest de witte kassa

Volgens Philippe Limbourg, voormalig directeur van de gastronomische gids Gault & Millau, zijn er steeds meer concept-restaurants met een beperkt menu. Hij vertelt, “er is geen ruimte meer voor amateurisme, een restaurant moet als een bedrijf worden beheerd. Het is een illusie om te denken dat oude praktijken levensvatbaar zijn. Degenen die dat niet meer doen, zijn degenen die op weg zijn naar totale transparantie.”

Bavet: “De nieuwe generatie is absoluut pro witte kassa! Deels omdat de cash geldstromen veel praktische, levensbelangrijke rompslomp met zich meebrengt. Het regelmatig storten, de logistiek hier rond en het risico op diefstal worden volledig geëlimineerd.”

Greenway: “Ik ben ervan overtuigd dat jonge horecaondernemers weten dat cashfree en de witte kassa de toekomst zijn. Persoonlijk ken ik niemand van mijn generatie die hier over twijfelt.”

Moment: “Ik denk dat er twee scholen zijn. De generatie waarin ik ben, de middelgrote en grote bedrijven, zijn gedwongen om het te doen. Het is een aanvulling op de controle voor het dagelijks beheer. Maar zullen kleinere ondernemingen het ook doen? Dat is de vraag. “

Digitalisering en cashless is de toekomst

Restaurants die de het Lightspeed kassasysteem gebruiken, zijn ongetwijfeld geïnteresseerd in het digitaliseren van de sector. Ze kunnen bijvoorbeeld verkooprapporten op elk moment van de dag en zelfs vanuit huis analyseren met behulp van gegevens die beschikbaar zijn in de cloud. Ze kunnen hun beslissingen baseren op concrete cijfers. Ze kunnen hun kassasystemen ook integreren met hotelbeheersystemen zoals Oracle of boekhoudtoepassingen voor werknemers.

Volgens het onderzoek van de B.R.A. heeft echter slechts 17% van de geïnterviewde restauranthouders digitale maatregelen genomen die hun beheer helpen optimaliseren en hun omzet verhogen. Dat betekent dat velen van hen betrokken zijn bij tijdrovende processen, zoals naar de keuken gaan om bestellingen door te geven of de dagverkoop aan het eind van de dag op een ticket te printen.

Bavet: “Ik denk dat BAVET mag pretenderen dat zij hier een pioniersrol in willen opnemen. Intern zorgt dit voor veel duidelijkere richtlijnen en communicatie. Op vlak van beheer is er veel meer controle op alle aspecten van de P&L analyse. Je hebt een direct overzicht van de huidige stand van zaken. Hoe meer je interconnecteert, hoe meer je je zaak live kan lezen. Qua back office is cashless zeer wenselijk, echter geloven we dat de klant nog net niet klaar is voor de stap. Heel binnenkort zal dit een logische stap zijn.”

Greenway: “Ik denk dat digitalisering helpt om een sneller en efficiënter een zicht te hebben op je belangrijkste KPI’s.”

Moment: “Automatisering is de toekomst. Dit zorgt voor beter beheer, betere controle over verkoop, bestellingen en rekeningen. Ik kan alles controleren en betere beslissingen nemen. Moderne kassasystemen zoals Lightspeed hebben een enorm voordeel in het kunnen invoeren en analyseren van een enorme hoeveelheid gegevens. Ik denk dat we op dit moment nog maar 30% contant geld hebben. Het verdwijnen van cash is onvermijdelijk en zal vroeg of laat gebeuren. Uiteindelijk zal iedereen moeten professionaliseren, ook leveranciers. De rekening zou zelfs gewoon via de smartphone via een QR code moeten afgerekend worden.”

Takumi: “Digitalisering is de toekomst. Dat is duidelijk. Op elk niveau. Het maakt het mogelijk om kosten beter te berekenen, en om een ​​duidelijk en nauwkeurig zicht te hebben op omzet, inkomsten en marges. We denken ook om cashless te gaan, misschien tegen 2019 of 2020. Het is minder beperkend, maar klanten zijn nog steeds een beetje terughoudend.”

Conclusie: op lange termijn?

Sommigen zijn optimistisch, anderen pessimistisch over de toekomst van de horeca, maar over één ding zijn ze het eens: restaurants die de witte kassa gebruiken doen het veel beter én zijn professioneler. Het gebruik van de Black Box professionaliseert de horeca. Wie de ambitie heeft om zich verder te ontwikkelen, is meer toekomstbestendig dankzij het gebruik van cijfers en de informatisering van de beheerprocessen. Gecertificeerde kassa’s zoals Lightspeed leveren daarom een belangrijke bijdrage aan het succes van restaurants.

Dit brengt ons naar de volgende vraag: wat is de werkelijke levensvatbaarheid op lange termijn van restaurants met twijfelachtige praktijken?

Moment: “Degenen die zichzelf moeten certificeren, zijn verplicht om een echt bedrijfsplan op te stellen. Als gevolg hiervan evolueren we naar een meer professionele horeca. Degenen die nog steeds “DIY” doen, zullen op de lange termijn niet overleven.”

Bavet: “Restaurateurs zullen veel beter de geldstromen beheren en door hun restaurant heen lezen. Daarbovenop zorgt het elektronisch geregistreerde kassasysteem gelegenheidsarbeid mogelijk: honderd dagen voor de werkgever en vijftig dagen voor de werknemer. Bij een volledige acceptatie zal de horeca zich veel beter kunnen organiseren wat zal leiden tot meer kwaliteit.”

Greenway: “Iedereen heeft baat bij een professionalisering van de sector; de medewerkers, de overheid en de horecazaken zelf. Er zullen misschien minder horecazaken zijn maar ze zullen professioneel gerund zijn.”

Takumi: “Volgens mij zitten we in een vicieuze cirkel. De kosten in België zijn volledig absurd, en aangezien alles moet worden aangegeven, zijn er bezuinigingen op het aantal werknemers. In de toekomst kunnen we misschien zelfs spreken van “employee free”. Er zijn veel restauranthouders die nu stoppen omdat ze niet meer kunnen doen wat ze vroeger deden”.

Ook profiteren van de voordelen van de witte kassa?

Probeer Lightspeed Restaurant 14 dagen gratis