Slimme technologie en data-analyse: hoe Zoku de hotelwereld vernieuwt

Zoku valt vooral op door de nieuwe kijk op de hospitality-industrie en hun nieuwe concept. Dat is waar Richard Schuijt, F&B manager naar op zoek was. En hij heeft het gevonden.

Wat vindt u het leukst aan uw werk? En wat het minst leuk?

We zijn nu een jaar open en daarom is het F&B concept nog in ontwikkeling. Het is leuk om conceptueel veranderingen door te voeren. Ik sta rechtstreeks aan de operatietafel, zie wat goed en fout gaat, ik kan daardoor adequaat handelen. Het minst leuke is elke maand de inventaris doen, de hele dag tellen.

Hoe ziet uw typische werkdag eruit?

Elke morgen ontvang ik vanuit Lightspeed een report met alle omzetcijfers. Die ga ik door om te kijken of het klopt met de gemiddelden. Het grootste gedeelte van mijn dag ben ik bezig om conceptueel veranderingen door te voeren, maar nu ben ik bijvoorbeeld bezig met een marketingplan om de Living Kitchen (lees: het restaurant) drukker te laten worden. Daarnaast val ik ook in als duty manager en als het nodig is werk ik operationeel mee.

Ik ben veel in contact met de Chef en de Eventmanager over opkomende events, cost & revenue control, bestellingen, feedback analyseren, communicatie met de sidekicks en het intern optimaliseren van de systemen.

Maakt u gebruik van data (analyses) in uw dagelijkse werk? En hoe?

Ik maak gebruik van de reports die ik uit Lightspeed download om omzetcijfers te analyseren. Elke maand ga ik de data door en maak ik een vergelijking met met vorige maanden. Zo kan ik zien welke productcategorieën meer of minder verkocht worden en waarom.

Welke tool of software zou u absoluut niet meer willen missen in uw werk?

Richard SchuijtEigenlijk alle systemen die we op dit moment gebruiken, Lightspeed, StayNTouch en iZettle. De eerste maanden moesten ze nog op elkaar afgestemd worden maar de laatste maanden werkt alles erg goed. Alles is zo ingericht dat je zelf makkelijk kan inchecken en dat de bar sidekicks snel en gemakkelijk met het POS systeem overweg kunnen.

Technologie speelt bij Zoku een belangrijke rol. Doordat alles makkelijker gaat, voelen mensen zich sneller thuis: ze kunnen zelf eten bestellen of afrekenen. Het personeel heeft daardoor meer tijd om een praatje te maken of een andere service te bieden.

Heeft u een anekdote of voorbeeld van hoe u data-inzichten met succes hebt ingezet?

In Lightspeed maken wij gebruik van zogenoemde modifiers. Gasten geven aan hoeveel dagen zij verblijven in het hotel. Met deze data kan ik goed zien welke doelgroep meer besteedt in de Living Kitchen. Daarmee kan ik weer analyseren waarom dat is.

Op basis daarvan ben ik nu druk bezig ons aanbod aan te passen. Daarnaast vragen we veel om feedback in het hotel waardoor we al vele aanpassingen hebben gedaan.

Meer weten?

Leer precies hoe dit hotel-restaurant data inzet in de praktijk.

Welke ontwikkelingen/innovaties verwacht u de komende tijd in de hospitality business?

Ik verwacht dat veel hotels meer laagdrempelige hospitality gaan aanbieden. Er is geen behoefte meer aan de traditionele hotelkamers met het bed als centraal punt. Of aan saaie lounges en ongeïnteresseerd personeel. We zijn op zoek naar plekken waar we samen kunnen komen en ons echt thuis voelen. Daar gaan de hotels zich op inrichten.

Heeft u tips voor andere F&B managers?

Ik zou vooral blijven kijken naar de ontwikkelingen in de hospitality-industrie en conceptueel ook anders durven zijn. Het belangrijkst: zoek personeel dat oprecht gepassioneerd is in zijn of haar werk. Deze persoon maakt echt het verschil in je restaurant of bar. En gebruik vooral tools die efficiënt en makkelijk zijn en processen sneller maken.

Welke hotel restaurants zijn voor u een voorbeeld? En waarom?

Dit is een lastige vraag omdat ons concept anders is dan een normaal restaurant. Een voorbeeld dat ik zelf erg leuk vind is het restaurant ‘’La Maria’’ in Amsterdam. Hier staat een lief vrouwtje alleen te koken en heb je dagelijks een ander menu. Lekker huiselijk en veel intiemer dan een normaal restaurant.

In de Living Kitchen bij ons kun je ook lekker je eigen wijntje inschenken en je brood snijden. Daarnaast sta je letterlijk in de keuken en kan je aanschuiven bij de chef. Eten verbindt mensen over de hele wereld, restaurants die dit als uitgangspunt hebben zijn voor mij een voorbeeld.

Ontdek hoe je zelf aan de slag kunt

Download onze Get-a-grip-gids voor F&B managers.

Meer leren over data? Bezoek Data Meets Hospitality

Zoku gaat dieper in op de best-practices van data tijdens Data Meets Hospitality. Dit is hét evenement over data in de horeca en zal plaats vinden op 25 juni 2018 bij Bocadero Antwerpen. Tot en met 31 maart kan u de Early Bird tickets krijgen. Bestel ze op www.datameetshospitality.eu/tickets.

Bezoek Data Meets Hospitality op 25 juni 2018 in Bocadero Antwerpen

 

 

Tags:
Marketing
Delen: