Vind meer nieuws

Data en inzichten

Voorschot bij reservering zorgt voor onbegrip bij horecagast

No Shows, Voorschotten, Horeca

Telefonisch reserveren blijft populair ondanks opkomst digitale reserveringstools

Gent, 18 december 2023 – Meer dan een op drie (34%) Belgen begrijpt niet waarom ze een aanbetaling moeten doen bij het plaatsen van een online reservering voor een restaurant. Steeds meer horecazaken vragen gasten een voorschot te betalen als maatregel tegen het stijgende aantal no-shows. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), dat duizend Belgische consumenten heeft bevraagd. 

No-shows in opmars

Op basis van de antwoorden van de Belgische consumenten, blijkt deze maatregel toch verantwoord: een op vijf (20%) geeft namelijk aan dat ze vaak bij meerdere restaurants tegelijkertijd reserveren en pas op het laatste moment beslissen. Eén op zeven gasten (14%) geeft ook toe restaurants niet op de hoogte te brengen wanneer ze hun reservering niet kunnen halen of respecteren. 

Toch lijkt het betalen van een voorschot niet voor iedere Belg per se noodzakelijk. Ruim driekwart (76%) laat van zich horen wanneer het aantal personen van hun reservering wijzigt. Ook wanneer gasten eerder of later zouden arriveren dan hun originele reserveringstijdstip geeft 72 procent aan het restaurant in kwestie op de hoogte te brengen. 

Telefonisch reserveren blijft populair

Dankzij de opkomst van online reserveringstools is het voor horecazaken een stuk eenvoudiger en minder tijdrovend geworden om reserveringen aan te nemen. Desalniettemin geeft 76 procent van de Belgische consumenten aan dat ze het liefst telefonisch reserveren. Iets meer dan een derde (36%) doet dat via de website van restaurants, terwijl een op vier (24%) dat liever via reserveringswebsites zoals Google of The Fork doet. 

Een op vier procent kiest ervoor om horecazaken binnen te stappen en hun reservering persoonlijk te plaatsen. Social media staat onderaan de ladder als reserveringsmethode met 9 procent.

Walk-ins vs. reserveringen

Soms kiezen horecazaken ervoor om geen reserveringen aan te nemen en enkel met walk-ins te werken, zij het vanwege het verhoogd risico op no-shows of omdat reserveringen de rotatiesnelheid zouden belemmeren. Een kleine twee derde (60%) van de Belgische consumenten vindt dat walk-ins het makkelijker maken om last minute uit eten te gaan. Meer dan een derde (34%) is ook van mening dat horecazaken die enkel met walk-ins werken, meer gasten serveren dan horecazaken die met reserveringen werken.

Toch zijn de meningen verdeeld: 30 procent geeft aan niet naar restaurants te gaan die geen reserveringen aannemen. Verder is slechts één op vier (23%) bereid om tot 30 minuten buiten in een rij te wachten tot er een tafel vrijkomt. Bijna de helft van de Belgische consumenten (47%) is bovendien van mening dat als restaurants enkel met walk-ins werken, ze ook een plaats aan de bar moeten voorzien voor gasten terwijl ze wachten op hun tafel. 

“We zien steeds vaker dat restaurants een voorschot vragen wanneer gasten online reserveren, om zo de kans op no-shows te verkleinen”, zegt Emine Youssef, Regional Manager Benelux Hospitality bij Lightspeed. “No-shows leiden niet alleen tot verlies aan omzet, maar verhogen ook de kosten van personeel en de kans op voedselverspilling. Veel online reserveringstools maken het mogelijk om automatische herinneringen uit te sturen, per e-mail of sms, maar de meest waterdichte maatregel blijft het voorschot. Hoewel dit niet bij iedereen in goede aarde valt, verwacht ik dat deze trend en ook het begrip van de consument zal toenemen. Het is belangrijk om duidelijk te communiceren over waarom dit van gasten gevraagd wordt, en wat voor voorwaarden eraan verbonden zijn. Gasten moeten niet het gevoel krijgen dat hun geld per definitie verloren gaat, maar eerder dat daarmee gewoon alvast een deel van de rekening is betaald.”

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed in samenwerking met OnePoll, een onafhankelijk bureau voor surveys en marktonderzoek. In totaal hebben 1.000 Belgische consumenten deelgenomen aan dit onderzoek.

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.

Voor meer informatie, zie lightspeed.be 

Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter

Media Contacts

Anna Uspessij – Marketing Manager Benelux – [email protected]

Mariëlle van Schaik – Persverantwoordelijke Benelux – [email protected]

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten