
Meerderheid horecaondernemers ziet vraag naar alcoholvrije dranken toenemen
Gent, 18 november 2025 – Een vijfde (21%) van de restaurantbezoekers in België vindt mocktails niet meer dan ‘dure limonade’. Toch zien de horecagelegenheden een andere trend: alcoholvrije alternatieven winnen terrein en de vraag groeit stevig. Bijna acht op de tien (79%) van de horecaondernemers verwacht dat die vraag het komende jaar verder zal toenemen. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatformLightspeed Commerce Inc. (“Lightspeed”) (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), uitgevoerd onder 2.000 restaurantbezoekers en 200 horecaondernemers in België.
Toenemende vraag vanuit de gast
De motieven van gasten om voor alcoholvrij te kiezen lopen uiteen. Voor sommigen is de smaak doorslaggevend (22%), anderen kiezen ervoor omwille van gezondheidsredenen (19%) of vanuit religieuze overtuigingen (9%). Een kwart van de gasten vindt bovendien dat alcoholvrije dranken een meer zichtbare plaats op de menukaart verdienen. Toch zegt nog altijd 14 procent dat uit eten gaan zonder een glas alcohol maar saai is.
De verschuiving richting alcoholvrij is voor de horecaondernemers duidelijk merkbaar. Bijna tweederde (64%) van de ondernemers ziet dat gasten vaker alcoholvrije of alcoholarme dranken bestellen dan alcoholische dranken. 24 procent van de horecabezoekers zegt bewuster te letten op hun alcoholconsumptie bij het uit eten gaan dan een jaar geleden. Ruim driekwart (78%) van de horecaondernemers overweegt door deze groei hun aanbod van alcoholvrije dranken verder uit te breiden. Daarnaast zijn alcoholvrije opties volgens een grote meerderheid (87%) al een volwaardig alternatief op de drankenkaart.
Mocktails bijna bijna net zo gangbaar als frisdrank
Om in te spelen op die vraag, breiden restaurants hun drankenkaart uit. Mocktails zijn inmiddels bijna even gangbaar als frisdrank: 68% van de horecazaken biedt frisdrank aan, en 66% heeft mocktails op de kaart. Ook alcoholvrij bier (55%) en alcoholvrije wijn (38%) zijn bij steeds meer horeca verkrijgbaar. Daarnaast doen nieuwe categorieën hun intrede: een vijfde van de restaurants serveert probiotische dranken zoals kombucha (20%) of functionele dranken die gezondheidsvoordelen beloven (16%).
“De opmars van alcoholvrije dranken is onmiskenbaar,” zegt Emine Youssef, Regional Senior Director bij Lightspeed. “Dat sommige gasten mocktails nog als ‘dure limonade’ zien, laat zien dat er een kans is voor horecaondernemers. Door te investeren in creativiteit, smaak en presentatie, positioneer je alcoholvrij niet als vervanger, maar een volwaardige categorie die aansluit bij bredere trends: van gezondheid en welzijn tot bewuster consumeren. Zo bereik je niet alleen de gezondheidsbewuste gast, maar bouw je ook aan een menu dat inspeelt op veranderende verwachtingen.”
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in mei 2025 door Lightspeed in samenwerking met OnePoll. In totaal hebben 2.000 Belgische consumenten die in het afgelopen jaar een restaurant hebben bezocht en 200 horecaondernemers deelgenomen.
Over Lightspeed
Lightspeed is het POS- en betalingsplatform dat bedrijven in meer dan 100 landen ondersteunt. Als voorkeurspartner van ambitieuze ondernemers in de detailhandel, golf en horeca helpt Lightspeed bedrijven om hun groei te versnellen, uitzonderlijke klantervaringen te bieden en slimmer te werken via alle kanalen en locaties.
Met snelle, flexibele omnichanneltechnologie brengt Lightspeed verkooppunten, e-commerce, geïntegreerde betalingen, voorraadbeheer, rapportage, personeels- en leveranciersbeheer, financiële diensten en een exclusief groothandelsnetwerk samen. Gesteund door inzichten en deskundige ondersteuning helpt Lightspeed bedrijven efficiënter te werken en zich te concentreren op datgene waar ze het beste in zijn.
Lightspeed is in 2005 opgericht in Montréal, Canada, en is genoteerd aan zowel de New York Stock Exchange als de Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), met teams in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific.
Volg ons op LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, en X.
Toekomstgerichte verklaringen
Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (“toekomstgerichte verklaringen”). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhankelijk zijn van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden gekenmerkt door woorden als “zal”, “verwacht”, “anticipeert”, “is van plan”, “is voornemens”, ‘gelooft’, “schat” of soortgelijke uitdrukkingen met betrekking tot zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van Lightspeed en houden inherent talrijke bekende en onbekende risico’s en onzekerheden in, waaronder economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, onder andere, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder “Risk Factors” in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere documenten die zijn ingediend bij de Canadese effectenregelgevende instanties en de Amerikaanse Securities and Exchange Commission, die allemaal beschikbaar zijn onder onze profielen op SEDAR+ op www.sedarplus.com en op EDGAR op www.sec.gov. Lezers worden gewaarschuwd om deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de ondergeschikte stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en om niet overmatig te vertrouwen op toekomstgerichte verklaringen. Toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en, hoewel toekomstgerichte verklaringen zijn gebaseerd op bepaalde aannames die Lightspeed redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van die welke worden uitgedrukt of geïmpliceerd door toekomstgerichte verklaringen van Lightspeed. Tenzij uitdrukkelijk vereist door de toepasselijke wetgeving, neemt Lightspeed geen verplichting op zich om dergelijke toekomstgerichte verklaringen publiekelijk bij te werken of te herzien, hetzij als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.


