Vind meer nieuws

Data en inzichten

Bijna de helft van de restaurantbezoekers betaalt graag wat meer voor duurzame gerechten

Voedselverspilling, energiezuinig koken en plasticvrije alternatieven wegen zwaar mee in restaurantkeuze

Gent, 16 oktober 2025 – Hoe duurzaam een restaurant is, bepaalt steeds vaker waar horecabezoekers in België aanschuiven. Voor bijna de helft van de restaurantbezoekers (48%) is het zelfs zo belangrijk dat zij bereid zijn extra te betalen voor gerechten die duurzaam zijn bereid. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), uitgevoerd onder 2.000 restaurantbezoekers en 200 horecaondernemers in België.

Gasten letten op verspilling en energiezuinig koken

Voedselverspilling is voor veel gasten een dealbreaker: meer dan zeven op de tien Belgen (74%)  vinden het belangrijk dat restaurants hier maatregelen tegen nemen. 64 procent wil dat duurzame opties duidelijk zichtbaar zijn op de menukaart, en een meerderheid van de gasten verwacht dat restaurants afzien van plastic wegwerpartikelen (63%). Daarnaast let bijna de helft (48%) op of het restaurant dat zij bezoeken energiezuinig is. Dat sluit aan bij wat restauranthouders zelf ook merken: bijna drie vierde (72%) ziet dat gasten steeds vaker bewust voor duurzaam bereide gerechten kiezen.

Duurzaamheid in de praktijk bij restauranthouders

Heel wat restauranthouders spelen al in op deze groeiende duurzaamheidswens van consumenten.  Zo koopt 48 procent regionale producten aan en kiest bijna de helft (45%) voor plasticvrije alternatieven zoals papieren rietjes. Meer dan een derde (39%) gebruikt herbruikbare servetten of servies. 

Daarnaast wordt er geïnvesteerd in energiezuinige apparatuur (57%), waterbesparende voorzieningen (51%) en afvalscheiding (47%). Ook portiegroottes worden aangepast: ruim een derde (37%) biedt kleinere porties aan om verspilling tegen te gaan, en een derde (33%) hergebruikt voedselafval. Denk hierbij aan het gebruik van groenteschillen voor het trekken van bouillon en oud brood dat wordt verwerkt tot paneermeel. Toch krijgen veel ondernemers (58%) weinig terugkoppeling van hun gasten over duurzame initiatieven, waarschijnlijk omdat hun duurzame keuzes niet opvallen. Dit wijst erop dat duurzaamheid niet alleen om actie vraagt, maar ook om duidelijke communicatie.

“Duurzaamheid is uitgegroeid van een niche naar een doorslaggevende factor in horeca,” zegt Emine Youssef, Regional Senior Director bij Lightspeed. “Gasten letten niet alleen op initiatieven zoals het tegengaan van verspilling of het gebruik van lokale producten, ze zijn zelfs bereid om er meer voor te betalen. Voor ondernemers ligt hier een kans om zich te onderscheiden en waarde toe te voegen. Transparante communicatie over duurzame keuzes is van groot belang om waardering en loyaliteit op te bouwen. Uiteindelijk gaat het erom duurzaamheid niet als los project te zien, maar als een integraal onderdeel van de gastbeleving: van menukaart tot energievoorziening.”

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd in mei 2025 door Lightspeed in samenwerking met OnePoll. In totaal hebben 2.000 Belgische consumenten die in het afgelopen jaar een restaurant hebben bezocht en 200 horecaondernemers deelgenomen.

Over Lightspeed

Lightspeed is het kassa- en betalingsplatform dat bedrijven in meer dan 100 landen ondersteunt. Als voorkeurspartner van ambitieuze ondernemers in de detailhandel, golf en horeca helpt Lightspeed bedrijven om hun groei te versnellen, uitzonderlijke klantervaringen te bieden en slimmer te werken via alle kanalen en locaties.

Met snelle, flexibele omnichanneltechnologie brengt Lightspeed verkooppunten, e-commerce, geïntegreerde betalingen, voorraadbeheer, rapportage, personeels- en leveranciersbeheer, financiële diensten en een exclusief groothandelsnetwerk samen. Gesteund door inzichten en deskundige ondersteuning helpt Lightspeed bedrijven efficiënter te werken en zich te concentreren op datgene waar ze het beste in zijn.

Lightspeed is in 2005 opgericht in Montréal, Canada, en is genoteerd aan zowel de New York Stock Exchange als de Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), met teams in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific.

Volg ons opLinkedIn,Facebook,Instagram,YouTube, enX.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten