Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Haal alles uit het Google Mijn Bedrijf-profiel van uw restaurant

Haal alles uit het Google Mijn Bedrijf-profiel van uw restaurant

Zou het niet ideaal zijn als uw restaurant in beeld komt op het moment dat potentiële gasten op zoek gaan naar een restaurant om eten te laten bezorgen of af te halen? 

Met uw Google Mijn Bedrijf-vermelding kunt u, helemaal gratis, een link toevoegen naar uw eigen website of platformen voor maaltijdbezorging.

Een Google Mijn Bedrijf-profiel verbetert uw zichtbaarheid op het internet aanzienlijk: uit een onderzoek van Google naar Google Mijn Bedrijf is gebleken dat 49% van de bedrijven meer dan 1.000 impressies per maand in de zoekresultaten had. Dit is naast de algemene zoekresultaten. En dat niet alleen: 76% van de mobiele Google gebruikers die op locatie zoeken, bezoeken die locatie ook binnen één dag. 

In dit artikel leest u alles over:

Lees de Future Proof gids voor de horeca

Ontdek hoe u uw restaurant aan kunt passen om gasten veilig te bedienen en lees alles over nieuwe omzetstromen.

Wat is Google Mijn Bedrijf (GMB)?

U kunt uw Google Mijn Bedrijf-profiel zien als een online visitekaartje, met daarop de belangrijkste informatie over uw onderneming (contactgegevens, adres, website, beoordelingen).

Een Google Mijn Bedrijf-vermelding is gratis en voor iedereen zichtbaar in het Google-ecosysteem (de zoekmachine en Google Maps).

Google Mijn Bedrijf (GMB) biedt u dus een gratis online etalage waarmee u uw lokale vindbaarheid kunt verbeteren:

Als uw restaurant naar voren komt na een zoekopdracht met specifieke keywoorden, neemt uw zichtbaarheid toe. En een betere zichtbaarheid leidt op zijn beurt tot meer bezoeken aan uw website of meer online bestellingen. 

Stelt u voor dat u een restaurant heeft dat gespecialiseerd is in de verkoop van pizza’s in Amsterdam. Als uw Google Mijn Bedrijf-profiel compleet en up-to-date is, zoals dat van restaurant L’osteria hieronder, kan uw vermelding op Google worden weergegeven wanneer er een lokale zoekopdracht wordt gedaan die past bij uw restaurant. 

Als iemand in Amsterdam ‘pizzeria dichtbij’ intypt, en uw vermelding goed geoptimaliseerd is, vergroot u de kans dat uw restaurant bij deze zoekopdracht wordt weergegeven.

Brabohoeve Google my business

De Google Mijn Bedrijf-vermelding van de Brabohoeve.

 

Wat zijn de voordelen van Google Mijn Bedrijf voor uw restaurant? 

Voor restauranthouders heeft een eigen Google Mijn Bedrijf-profiel meerdere voordelen. 

  • Gratis

Het grootste voordeel van Google Mijn Bedrijf is dat het gratis is: u hoeft geen fortuin uit te geven om uw online zichtbaarheid te vergroten en een reputatie op te bouwen. U kunt uw profiel snel en eenvoudig instellen en er zijn geen kosten verbonden aan het beheer en het bijhouden van uw vermelding.

  • Betrouwbaar alternatief voor een website

Heeft geen tijd of geld om u eigen website op te zetten? Dan is Google Mijn Bedrijf het beste alternatief omdat u hiermee geheel gratis over een online etalage kunt beschikken. GMB heeft niet alleen een rechtstreekse impact op de lokale vindbaarheid van uw bedrijf, het biedt ook een handig overzicht van het aantal bezoekers aan uw bedrijfsprofiel en de manier waarop ze deze hebben gevonden.

  • Uw belangrijkste gegevens zichtbaar gemaakt voor iedereen

Met uw Google Mijn Bedrijf-profiel hebben internetgebruikers meteen alle belangrijke informatie beschikbaar: uw telefoonnummer, adres, openingstijden, het soort gerechten, beoordelingen van gasten, de link naar uw website, enz. Verder zoeken is dus niet nodig. Vergeet niet om uw vermelding bij te werken als er wijzigingen zijn; zo voorkomt u dat u mogelijke gasten teleurstelt.

Bonustip:

Zorg ervoor dat de gegeven informatie over uw restaurant (bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, openingstijden) hetzelfde is op alle verschillende platformen (Google Mijn Bedrijf, Facebook, Trip Advisor, Yelp enz.) waar u deze vermeldt. Samenhangende gegevens zijn namelijk een criterium dat Google gebruikt voor lokale vindbaarheid.

Als u op deze platformen dezelfde gegevens heeft vermeld, neemt uw ‘geloofwaardigheid’ in zoekmachines toe, wat leidt tot een hogere klassering bij lokale zoekopdrachten.

Het is niet nodig om deze informatie op elk platform handmatig bij te werken: oplossingen zoals SEM Rush Listing Management nemen u dit uit handen door alle gegevens vanaf een centraal platform bij te werken.

  • Beste lokale vindbaarheid 

Zoals we al eerder zeiden, heeft een Google Mijn Bedrijf-profiel een directe impact op uw lokale vindbaarheid omdat u kunt worden opgenomen in deLocal Pack’ (de eerste drie getoonde resultaten) op basis van de zoekopdrachten van de internetgebruiker. 33% van de kliks op een pagina gaat naar de vermeldingen in de Local Pack. Het is dus belangrijk om daarin te staan om u te onderscheiden van de concurrentie.

  • Communicatie met gasten

Google Mijn Bedrijf biedt u niet alleen de mogelijkheid om uw zichtbaarheid en lokale vindbaarheid te verbeteren, maar stelt u ook in staat om rechtstreeks te communiceren met uw gasten en internetgebruikers, bijvoorbeeld door te reageren op beoordelingen en opmerkingen van gasten. Ook kun u gasten de mogelijkheid bieden om vanaf uw vermelding contact met u op te nemen via sms (lees deze informatie als u deze functie wilt activeren).

  •  Online presentatie van uw restaurant

Uw vermelding biedt u ook een mooie kans om uw gerechten en uw restaurant van hun beste kant te laten zien: haal potentiële gasten over om uw gerechten te proberen door ze al te laten watertanden met aantrekkelijke foto’s. Lees ons artikel ‘10 tips voor betere productfoto’s‘ voor tips voor een optimale zichtbaarheid.

  • Mogelijkheid om een tafel te reserveren 

Google Mijn Bedrijf beschikt over een geïntegreerde reserveringsfunctie in het profiel van het restaurant. Om deze optie te kunnen benutten, moet u gebruikmaken van een partnerwebsite van Reserveren met Google, zoals Eet.nu. Als u voor uw restaurant al gebruikmaakt van een van deze reserveringswebsites, wordt de optie automatisch weergegeven bij uw vermelding.

Bicho Malo Google mijn bedrijf

Gasten kunnen rechtstreeks een tafel reserveren bij restaurant Bicho Malo vanaf het Google Mijn Bedrijf-profiel van het restaurant.

 

Zo haalt u alles uit uw Google Mijn Bedrijf-profiel: een complete checklist

Verbeter uw lokale vindbaarheid en zet uw restaurant in de schijnwerpers door de onderstaande onderdelen van uw profiel te optimaliseren: 

  1. Contactgegevens en belangrijke informatie
  2. Berichten
  3. Over (kenmerken)
  4. Menu
  5. Profielfoto’s
  6. Beoordelingen
  7. Google Mijn Bedrijf-posts

 

1. Contactgegevens en belangrijke informatie 

De contactgegevens en belangrijke informatie zijn essentieel en moeten worden ingevuld zodra u zich inschrijft bij het platform. De volgende onderdelen moeten verplicht worden ingevuld:

  • Bedrijfsnaam: vul hier de naam van uw bedrijf in (denk eraan om hier de naam in te vullen zoals uw gasten die kennen, niet de handelsnaam, als deze anders is).
  • Adres van uw restaurant 
  • Het telefoonnummer waarop gasten uw kunnen bereiken: vul hier uw professionele nummer in als dit anders is dan uw persoonlijke nummer.
  • Website: als uw geen website hereft, kunt u er na uw inschrijving gratis een aanmaken (website met basisinformatie gehost op Google).
  • Uw openingstijden: zorg dat deze gegevens altijd up-to-date zijn zodat potentiële gasten de juiste informatie hebben.  
  • Beschrijving: overweeg om hier een aantal trefwoorden in op te nemen met betrekking tot de specialisatie en plaats van uw restaurant.
  • Categorie: kies hier de categorie die het best aansluit bij de specifieke keuken van uw restaurant. Deze stap is belangrijk om Google te helpen uw soort restaurant te vinden en het naar boven te laten komen bij een zoekopdracht. Als uw restaurant bijvoorbeeld gespecialiseerd is in moussaka, kunt u de categorie ‘Grieks restaurant’ selecteren om de kans te vergroten dat u met dat trefwoord wordt gevonden.

Bij de Google My Business sectie van Humus x Hortense ziet u bijvoorbeeld direct dat het een Fine dining restaurant is. 

2. Altijd bereikbaar met de berichtenfunctie

Zoals al eerder werd gezegd, biedt Google Mijn Bedrijf de mogelijkheid om de knop ‘SMS’en’ weer te geven op uw restaurantprofiel.

Deze optie wordt niet standaard toegevoegd bij de registratie van uw restaurant; u activeert hem in de interface bij het instellen van uw Google Mijn Bedrijf. Daarna kunt u de optie op elk moment weer uitschakelen.

Internetgebruikers die uw profiel bezoeken, kunnen zo vanaf uw profiel op elk moment contact opnemen via sms. Het telefoonnummer dat daarvoor wordt gebruikt, is overigens niet zichtbaar.

Vervolgens kunt u het automatische welkomstbericht aanpassen dat wordt weergegeven na het verzenden van een bericht.

Activeer deze functie alleen als u de tijd en middelen heeft om de ontvangen berichten te beantwoorden.

Tip: misschien bent u bang dat u zo veel berichten krijgt dat u ze niet allemaal kunt beantwoorden.U kunt de functionaliteit altijd een week uitproberen en daarna bepalen of deze voor u nuttig is (heeft u er nieuwe gasten mee geworven?). Zo ja, dan is het misschien handig om iemand te hebben die verantwoordelijk is voor deze berichten.

3. Geef de kenmerken van uw restaurant aan

Op Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om kenmerken toe te voegen om uw profiel effectiever te maken en u te onderscheiden van de concurrentie.

Met deze kenmerken kunt u verdere informatie over uw bedrijf delen. De informatie verschijnt in uw profiel bij een zoekopdracht met Google of Google Maps.

Enkele kenmerken die u kunt invullen voor uw restaurant zijn:

  • Voorzieningen: Kunnen gasten buiten zitten bij het restaurant? Bied u wifi voor gasten? 
  • Maaltijdopties: kunnen gasten bij u ontbijten?
  • Betalingen: welke betaalmethoden accepteert u? Kunnen gasten contactloos betalen in uw restaurant? 
  • Hygiënemaatregelen (sinds het uitbreken van COVID-19 kunnen horecagelegenheden aangeven welke maatregelen ze hebben genomen op dit gebied): bijv. mondkapje verplicht, temperatuurcontrole, desinfectie van tafels
  • Kunnen gasten momenteel maaltijden afhalen of laten bezorgen? Geef dit aan in uw GMB-vermelding!

Naar aanleiding van de COVID-19-uitbraak en de lockdown heeft Google besloten restaurants te helpen door hen de mogelijkheid te geven om aan te geven of ze wel of niet open blijven.

Restauranthouders kunnen kiezen uit verschillende opties, afhankelijk van de geboden diensten (eten in het restaurant, bezorging of afhalen) om duidelijk te kunnen aangeven welke mogelijkheden er zijn.

Als uw maaltijdbezorging via een website aanbiedt (bijvoorbeeld Thuisbezorgd of Deliveroo), kunt u ook een link naar die website toevoegen in uw vermelding.

Restaurants kunnen verschillende opties kiezen voor de aangeboden soorten diensten.

Google mijn Bedrijf - The Avocado Show

Voorbeeld van kenmerken voor ‘soort dienst’ weergegeven in het GMB-profiel van The Avocado Show

 

4. Laat zien wat u te bieden heeft met een menu

Nog iets om over na te denken: het menu. U kunt overwegen om dit aan uw profiel toe te voegen om gasten over te halen om bij u te bestellen of te komen eten. Veel gasten baseren hun besluit namelijk op de foto’s van het menu.

Upload goed leesbare, duidelijke foto’s van uw menu’s (hieronder ziet u enkele voorbeelden):

Op zoek naar een template voor de menu’s van uw restaurant? Maak dan gebruik van onze Gratis Menukaart Templates. 

5. Optimaliseer uw GMB-profiel met goed beeldmateriaal

Uw Google My Business-profiel is niet compleet zonder foto’s.

De eerste indruk van uw profiel is heel belangrijk om uw restaurant en producten onder de aandacht te brengen. 

Bovendien klikken er meer mensen op uw vermelding als er goede foto’s op staan, waardoor u uw potentiële klantenkring vergroot.

Enkele tips voor foto’s:

  • Overweeg om uw logo toe te voegen zodat internetgebruikers uw restaurant makkelijker kunnen herkennen.
  • Overweeg om echte foto’s te gebruiken, geen stockfoto’s. Dit verhoogt uw geloofwaardigheid voor gasten en voor Google, waardoor u hoger geclassificeerd wordt. 
  • Gebruik eventueel foto’s van gasten (u kunt gasten aanmoedigen om foto’s van uw restaurant te posten op uw pagina’s op sociale netwerken).
  • Zorg ook dat u verschillende soorten foto’s toevoegt, bijvoorbeeld van de buitenkant en het interieur van het restaurant, uw gerechten en uw team.

6. Reageer op beoordelingen

Uit onderzoek van Moz is gebleken dat reviews in de top 3 van belangrijkste ranking-factoren staat. Niet gek, want uit onderzoek van Review Monitor 2020 (gepubliceerd in Misset Horeca) bleek dat voor 83% van de gasten reviews een invloed hebben op hun restaurantkeuze. In hetzelfde artikel blijkt dat 66% van de gasten daarvoor Google raadpleegt, ten opzichte van 28% die Facebook raadplegen. 

Om uw zichtbaarheid te vergroten, is het dus van het grootste belang om proactief om te gaan met de beoordelingen van gasten. Neem de tijd om te reageren op zowel positieve als negatieve beoordelingen en om in gesprek te gaan met uw gasten.

Reageer op constructieve wijze op negatieve beoordelingen: het feit dat u kritiek ter harte neemt en de mening van uw gasten belangrijk vindt, is zonder twijfel een positief teken voor mensen die uw Google Mijn Bedrijf-profiel bezoeken.

Beoordelingen zijn een criterium voor lokale vindbaarheid. Het is dan ook belangrijk om er zo veel mogelijk te verzamelen om te zorgen dat uw bedrijf naar voren komt in de zoekopdrachten. 

Aarzel niet om een of meerdere van de onderstaande methodes toe te passen om te zorgen dat u meer beoordelingen verzamelt op uw Google Mijn Bedrijf-profiel.

  • Vraag gasten aan het eind van hun bezoek aan uw restaurant om een beoordeling achter te laten; zo kunt u gasten die een positieve ervaring hebben gehad, meteen een positieve beoordeling laten schrijven. Dit kan bijvoorbeeld vanaf een link naar uw profiel op uw tablet.
  • Stuur gasten een e-mail of bericht (er zijn integraties voor uw kassasoftware waarmee u een vooraf ingestelde sms kunt versturen: deel bijvoorbeeld een paar uur nadat de klant uw restaurant heeft verlaten de link naar het gedeelte Beoordelingen van uw Google Mijn Bedrijf-profiel).
  • Deel de link naar het gedeelte Beoordelingen op sociale netwerken, in mailings en bij alle andere vormen van online communicatie om gasten aan te sporen om een beoordeling achter te laten.

Let op dat u geen nepbeoordelingen verzamelt, want deze zijn slecht voor de geloofwaardigheid van uw restaurant. Google heeft een algoritme ontwikkeld dat erop gericht is om nepbeoordelingen te detecteren. Als wordt ontdekt dat u nepbeoordelingen heeft, loopt u het risico dat uw vermelding op Google Mijn Bedrijf wordt opgeheven.

7. Google Mijn Bedrijf-posts 

Met deze functie kunt u publicaties of korte artikelen aan uw profiel koppelen om deze onder de aandacht te brengen, een beetje zoals een post op Facebook. 

Het voordeel van deze posts? Als ze op Google worden gehost, worden ze geoptimaliseerd om uw lokale vindbaarheid te vergroten en uw zichtbaarheid bij lokale zoekopdrachten te verbeteren. 

U kunt ook een oproep tot actie toevoegen die doorverwijst naar de door u gekozen webpagina. Dat is handig als u bijvoorbeeld reclame wilt maken voor uw nieuwste gerecht dat bezorgd kan worden.

Er zijn twee soorten publicaties:

  • Nieuwtjes: Heeft u een nieuwe horecagelegenheid geopend? Bied u een nieuw gerecht aan? Aarzel niet om uw laatste nieuws als foto of video te delen in een GMB-post om nieuwe gasten te trekken.  
  • Aanbiedingen: als u een aanbieding heeft of korting op uw menu geeft, is een ‘Aanbieding’-post een goede manier om deze onder de aandacht te brengen. 
  • Evenement: gaat u een nieuwe horecagelegenheid openen? Met de publicatie ‘Evenement’ kunt u deze in de spotlight zetten.
  •  Informatie met betrekking tot COVID-19: openingstijden wijzigen, uw bedrijf markeren als gesloten, maatregelen voor afhalen enz: updates over COVID-19 worden duidelijk weergegeven in uw GMB-profiel, zodat u uw gasten proactief op de hoogte kunt houden van veranderingen naar aanleiding van de huidige gezondheidscrisis.
  • Klantbeoordelingen: Google selecteert automatisch positieve beoordelingen die gasten hebben geschreven over uw restaurant en stelt deze voor om te delen in een post. Dit is een praktische manier om besluiteloze gasten over de streep te trekken, en dat zonder er moeite voor te doen. Deze optie kan ook worden uitgeschakeld zodat u zelf kunt kiezen welke beoordelingen u onder de aandacht wilt brengen.

Ontdek meer adviezen voor het maken van goede posts om uw zichtbaarheid te vergroten. 

 

Google Mijn Bedrijf-vermelding: onmisbaar voor eetgelegenheden 

Of u nu net een restaurant geopend heeft of van plan bent een tweede eetgelegenheid te openen, een Google Mijn Bedrijf-profiel is een onmisbaar hulpmiddel om uw zichtbaarheid te vergroten en uw lokale vindbaarheid te verbeteren.

Door de hierboven genoemde onderdelen van uw GMB-profiel te optimaliseren, kan uw eetgelegenheid zich onderscheiden van de plaatselijke concurrentie en nieuwe gasten aantrekken, zowel online als fysiek. Wilt u ontdekken hoe u online nog meer nieuwe gasten kunt aantrekken? Praat met een expert om meer te weten te komen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen