Hoe gebruikt u influencers om uw kledingwinkel te promoten?

Influencers zijn een belangrijk marketingonderdeel van merken en winkels: ze zijn vooral actief op sociale media en kunnen een groot publiek beïnvloeden. Als ondernemer wilt u graag dat uw zaak goed loopt en er veel mensen op af komen. Influencers kunnen dan goed helpen bij de brand awareness van uw winkel en de verkoop van uw producten. De volgende tips en stappen helpen u met het benaderen van de juiste influencers en hoe u het best met hen samenwerkt.

Wie zijn influencers?

Influencers kunnen uw zaak maken of kraken. Als u uw winkel goed op de kaart wil zetten, is het slim om eerst te kijken naar wat voor influencers u wilt bereiken en wie uw zaak goed kan vertegenwoordigen. Om te beginnen, kan u een lijst samenstellen met de personen die u wil benaderen. Gebruik hiervoor Google of uw eigen netwerk. Een aantal voorbeelden van influencers zijn:

  • Bekende Vlamingen
  • Bloggers
  • Vloggers
  • YouTubers
  • Instagrammers
  • Facebookgroepen
  • en Forums.

Hoe gebruikt influencers om uw kledingwinkel te promoten?

Het publiek van bloggers, vloggers en YouTubers (uw doelgroep) heeft vaak dezelfde interesses als zijzelf. Het is dus slim te zoeken naar influencers die tot uw doelgroep behoren en geïnteresseerd kunnen zijn in wat u verkoopt. Als u er eentje heeft gevonden, hoeft u niet per se te kiezen voor degene met de meeste volgers. U moet kijken of zij het juiste publiek hebben en of zij een goede band hebben met hun volgers. Kwaliteit boven kwantiteit. Daarnaast is het slim om wat onderzoek te doen. Kijk waar zij over schrijven; wat voor videocontent zij delen; hoe de interactie is met hun volgers; wat zij delen op social media; met wie ze al hebben samengewerkt, etc.

Als u een goede lijst met influencers heeft, kan u gaan nadenken over wat u wilt bereiken. Wat is uw doel? Gaat u voor brand awareness, meer klanten verwerven of engagement verbeteren? Een doel voor ogen hebben is belangrijk. Al een idee hebben voor de promotie van uw winkel wanneer u een influencer benadert, valt in goede aarde. Want hoe minder de influencer moet nadenken over wat voor content zij gaat delen, hoe sneller zij bereid is om samen te werken.

Hoe trekt u ze over de streep?

U moet altijd vanuit het standpunt denken: wat u kan doen voor de influencer en niet wat zij voor u kunnen doen. En omdat het zeker niet de eerste keer is dat zij worden benaderd om iets te promoten, moet u ervoor zorgen dat u uitblinkt tussen al de rest. Stuur daarom een uniek cadeau. Bijvoorbeeld door items uit uw winkel te personaliseren met hun naam, kenmerk of een bepaalde uitdrukking die ze vaak gebruiken. Zo geeft u hen een leuk item met net dat tikkeltje extra. Vermijd dus clichés of goedkope cadeaus, maar stuur iets wat zowel uw winkel als de ontvanger vertegenwoordigt.

Een aantal voorbeelden van cadeaus die u kan opsturen:

  • Creëer een outfit voor de influencer. Stuur hierbij meerdere items, zodat hij/zij kan kiezen. U weet natuurlijk nooit helemaal wat hun smaak is;
  • Stuur een lookbook van het nieuwe seizoen op, als u die heeft;
  • Schenk een paar items uit de nieuwe collectie en laat hen de eerste zijn om deze te dragen;
  • Organiseer een in-store party op een koopavond en nodig een blogger, vlogger of YouTuber uit. Zo geeft u ze een experience in uw winkel en kunnen ze foto’s maken of uw winkel filmen als content voor hun blog, vlog of YouTubekanaal;
  • Geef kaartjes voor een fashionevent.

Tip: zorg dat de verpakking van uw cadeautje top is. Zo geeft u ze meteen een wauw-moment.

Hoe gebruikt influencers om uw kledingwinkel te promoten?

Hoe behoud u uw relatie met de influencer?

Is de promotieactie afgelopen? Zorg er dan voor dat de samenwerking niet stopt. U moet een relatie opbouwen en dit doet u niet alleen met een mooi cadeau. Promoot de influencers bijvoorbeeld op de blog van uw website of op de socialmedia kanalen van uw winkel. Zo draait u de rollen om en zet u hen in het zonnetje.

Daarnaast kan u een influencer een kortingscode geven voor uw winkel of webshop. De influencer scoort er punten mee bij zijn/haar volgers en uw winkel krijgt meer bekendheid, wat leidt tot meer omzet. U kan influencers ook vragen om model te staan voor uw nieuwe lookbook en die dan op te sturen naar hen.

Wilt u meer bekendheid, maar ook de beste service bieden?

Praat met een expert over ons kassasysteem.

Aurora Oetomo

Aurora Oetomo

Aurora is een Content Specialist bij Lightspeed. Als ze niet een blog aan het tikken is, leest ze artikelen over filosofie en psychologie, neemt ze lange wandelingen of speelt ze piano.