Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

How to: een loyaliteitsprogramma maken voor je winkel

How to: een loyaliteitsprogramma maken voor je winkel

Als je niet wil dat je klanten interesse in je bedrijf verliezen, zul je lief voor ze moeten zijn. Hieronder delen we onze beste tips voor het opzetten van je eigen loyaliteitsprogramma. Scroll verder naar de volgende onderdelen: 

Ontdek de kracht van Lightspeed Retail

Vereenvoudig je dagelijkse workflow, koppel de voorraad van je winkel en je webshop en volg verkoopcijfers van al je locaties vanuit één centraal platform

Een loyaliteitsprogramma voor klanten maken

Ten eerste, wat is een loyaliteitsprogramma? Loyaliteitsprogramma’s maken deel uit van de marketingstrategie waarmee bedrijven trouwe klanten belonen, nieuwe klanten aan zich binden en hun klanten aanmoedigen nieuwe aankopen te doen.

Je wilt je eigen loyaliteitsprogramma voor klanten opzetten, maar waar begin je? Wij raden Lightspeed Marketing & Loyalty aan. Als je het programma hebt geïnstalleerd, heb je toegang tot: 

  • De aankoopgeschiedenis van klanten
  • Activatie van je loyaliteitsprogramma’s 
  • Feedback van klanten
  • Klantsegmentatie
  • Kant-en-klare sjablonen voor e-mails, formulieren en startpagina’s
  • En nog veel meer.

Je kunt dus meteen beginnen met het ontwerpen en opzetten van je eigen loyaliteitsprogramma’s.

Waarom zijn loyaliteitsprogramma’s belangrijk?

Waarschijnlijk weet je het antwoord op deze vraag al. Maar mocht je toch nog overtuigd moeten worden, hier een paar statistieken die het duidelijk maken: 

  • Uit onderzoek van Lightspeed blijkt dat maar liefst 55% van de consumenten in Nederland ‘altijd’ of ‘vaak’ meedoet aan spaaracties waarbij loyaliteitspunten of zegels gespaard kunnen worden. Nog eens 32% doet hier soms aan mee.
  • Uit onderzoek van McKinsey & Company blijkt dat bedrijven die uitblinken in personalisatie van de klantervaring hiermee 40 procent meer inkomsten genereren dan bedrijven die hier minder aandacht aan besteden.

Als je nog steeds niet overtuigd bent waarom het personaliseren van de klantervaring en klantenloyaliteit belangrijk zijn, dan is het goed om te weten dat:

Het is geen garantie dat je klanten na een bezoek aan je winkel of webshop terugkomen. Je moet ze een reden geven om opnieuw iets te kopen en, beter nog, trouwe klant te worden. Een goede manier om dit te bereiken is klanten aan je te binden met loyaliteitsprogramma’s. 

Dit zijn, samengevat, een aantal belangrijke voordelen van loyaliteitsprogramma’s:

  • Ze verbeteren klantbehoud
  • Ze verhogen de toekomstige klantwaarde (bijv. met herhalingsaankopen)
  • Ze verhogen je inkomsten
  • Je bouwt een sterkere klantrelatie op
  • Je kunt via mond-tot-mondreclame nieuwe klanten winnen
  • Je kunt waardevolle klantgegevens verzamelen

Loyaliteitsprogramma’s: voorbeelden

Loyaliteitsprogramma’s zijn er in alle soorten en maten; sommige passen perfect bij je bedrijf, andere misschien niet. Het is dus belangrijk dat je beslist welk soort programma jij je klanten wilt aanbieden. 

Hier zijn een paar opties waaruit je kunt kiezen:

  • Loyaliteitsprogramma met punten
  • Loyaliteitsprogramma met verschillende niveaus
  • Loyaliteitsprogramma op basis van een abonnement
  • Loyaliteitsprogramma met gratis extra’s en cadeaus
  • Loyaliteitsprogramma op basis van aanbevelingen

Loyaliteitsprogramma met punten

Puntenprogramma’s zijn een van de populairste soorten loyaliteitsprogramma’s. Klanten verdienen punten als ze een aankoop doen, die ze kunnen inwisselen voor korting op een volgende aankoop. Ze kunnen bijhouden hoeveel punten ze hebben gespaard met een klantenkaart of, wat tegenwoordig populairder is, via een mobiele app. 

Randy Hoogeweegen, eigenaar van herenmodezaak Aboutlifestyle, heeft veel baat bij zijn op punten gebaseerde loyaliteitsprogramma: ​​“Door onze database te koppelen aan een puntensysteem, kunnen klanten bij elke euro die ze uitgeven punten sparen, en bij 500 punten krijgen ze een tegoedbon van €25. Daar reageren ze supergoed op”, vertelt hij. “Er zit ook nog een beloningssysteem in voor wanneer iemand jarig is, wat zorgt voor een directere band met je klant die je anders niet had kunnen leggen.”

Loyaliteitsprogramma met verschillende niveaus

Deze programma’s werken net als een puntenprogramma, waarmee klanten bij elke aankoop beloningen kunnen verdienen. Echter, bij een systeem met niveaus kan een klant een niveau of level omhoog gaan wanneer hij genoeg punten verdient. Elk niveau heeft zijn eigen beloningen, extraatjes en voordelen. Simpel gezegd: hoe meer je uitgeeft, hoe meer je verdient.

Dit soort programma’s hebben vaak drie niveaus: een gratis of basisniveau, een middenniveau en een hoog of premiumniveau voor wie het meeste spendeert. 

Programma op basis van een abonnement

Je kunt ook kiezen voor een loyaliteitsprogramma waarbij je klanten betalen voor een abonnement op producten in jouw winkel. Dan betalen ze een maandelijks of jaarlijks bedrag vooraf, in ruil voor kortingen en beloningen op basis van hun abonnement. Deze beloningen bestaan bijvoorbeeld uit kortingen op hun aankopen, gratis verzending en verpakking, of gratis cadeaus. 

Loyaliteitsprogramma met gratis extra’s en cadeaus

Bij loyaliteitsprogramma’s gaat het niet alleen om het belonen van klanten die onlangs iets hebben gekocht, maar ook om het bedanken van klanten voor hun aanhoudende loyaliteit. De extraatjes kunnen gebaseerd zijn op het bedrag dat een klant heeft uitgegeven, of hoe vaak de klant het bedrijf bezoekt. Soms worden gratis extraatjes aangeboden aan nieuwe klanten, als een stimulans om meer te gaan winkelen.

Aanbevelingsprogramma’s

Een doorverwijzings- of aanbevelingsprogramma is een soort loyaliteitsprogramma dat klanten aanmoedigt om een merk dat ze gebruiken te delen en te promoten bij mensen die ze kennen. Klanten die dit doen krijgen dan beloningen in de vorm van cadeaubonnen, punten of kortingen. Dit soort programma’s kunnen de doorverwezen klanten dan ook belonen met soortgelijke extraatjes, als extra stimulans om nieuwe klant te worden.

Jij krijgt iets voor het doorverwijzen van je vriend, je vriend krijgt iets voor het doorverwezen worden en het bedrijf in kwestie krijgt nieuwe klanten: iedereen profiteert. Dit is een zeer waardevolle manier om je winkel onder de aandacht te brengen en huidige klanten tevreden te houden.

Maak een succes van je loyaliteitsprogramma

Heb je gekozen welk loyaliteitsprogramma het beste bij jouw winkel en klantenkring past? Dan kun je het gaan implementeren. Om je op weg te helpen hebben we een paar tips op een rijtje gezet.

Bepaal waarom jouw loyaliteitsprogramma onmisbaar is

De eerste stap bij het opzetten van een loyaliteitsprogramma is begrijpen wat je klanten willen. Dat ligt voor de hand. Als jouw loyaliteitsprogramma niets te bieden heeft wat je klanten willen of nodig hebben, zullen ze er geen gebruik van maken. Je moet ze een reden geven.

IKEA biedt IKEA Family: een loyaliteitsprogramma waarbij klanten exclusieve voordelen en beloningen krijgen, zoals een gratis kopje koffie, onbeperkt ruilen en kortingen. Daarnaast hebben IKEA Family-leden een gratis ‘oeps’-verzekering. Als er tijdens het transport of de montage iets beschadigd raakt, kunnen ze het product in kwestie gratis omruilen. 

Waarom is dit een goed voorbeeld van een loyaliteitsprogramma? IKEA Family heeft wereldwijd meer dan 110 miljoen leden, wat bewijst hoe succesvol een loyaliteitsprogramma kan worden als je de juiste voordelen biedt.

Bied meerdere voordelen

Ken je de uitdrukking “voor elk wat wils”? Dan weet je dat het betekent dat verschillende mensen van verschillende dingen houden. Je loyaliteitsprogramma zou hier rekening mee moeten houden. 

Bied je klanten bijvoorbeeld: 

  • een gratis cadeau bij elke aankoop
  • kortingscodes
  • exclusieve toegang tot jouw lopende promoties
  • om een boom te planten in hun naam 
  • om 10% van de winst op een aankoop te doneren aan een goed doel

Wat je ook van plan bent aan te bieden in je loyaliteitsprogramma, zorg ervoor dat je een breed scala aan voordelen biedt, en leer je klanten kennen. Dan kun je je voordelen afstemmen op hun individuele behoeften. 

Twijfel je over waar je klanten in geïnteresseerd zijn? Stel een enquête op en stuur ze een e-mail met de vraag welke voordelen ze graag zouden willen zien. Je kunt ze zelfs een beloning geven als ze de enquête invullen – zoals € 5 korting op hun volgende bestelling – om er zeker van te zijn dat je voldoende gegevens verzamelt.

Personaliseer je beloningen

Zorg ervoor dat je beloningen op de persoon zijn afgestemd. Je kunt via Lightspeed Retail klantsegmenten aanmaken op basis van de aankoopgeschiedenis en interacties van je klanten. Deze slimme klantsegmenten worden automatisch samengesteld op basis van de beschikbare data over het klantgedrag in je kassasysteem. Je kunt hier ook feedback van klanten in vinden, dus je hoeft niet echt diep te graven om meer te weten te komen over de interesses van je klanten. 

Dan kun je beginnen met het aanbieden van beloningen en extraatjes op basis van de klantinzichten die je hebt verzameld. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een e-mailmarketingcampagne op basis van de klantsegmenten die je hebt gecreëerd. 

Beloon niet alleen als klanten iets kopen

Als je echt loyale klanten wilt, beloon mensen dan niet alleen wanneer ze geld uitgeven in jouw winkel. Vergeet niet om ook aandacht te besteden aan klanten die op een andere manier betrokken zijn bij je merk. 

Of het nu gaat om klanten die je content op sociale media bekijken, becommentariëren, of delen, je app downloaden en een account aanmaken, of zich aanmelden voor je blog: het zijn allemaal acties die laten zien dat je klanten geïnteresseerd zijn in wat je doet. Vergeet ze dus niet.

Bied beloningen van partners aan

Als je bedrijf groot genoeg is geworden, kun je samenwerking met andere merken gaan verkennen, bijvoorbeeld bedrijven die dezelfde doelgroep hebben als jij. Bedenk wat jij hun klanten zou kunnen bieden en andersom. Zo beloon je niet alleen je huidige klanten met nog meer extraatjes, maar krijg je er ook nieuwe klanten bij. 

Als je op zoek bent naar een eenvoudige manier om meer loyaliteit bij je klanten te genereren, dan is het Lightspeed Retail kassasysteem precies wat je zoekt. Met gebruiksvriendelijke integraties zoals Lightspeed Marketing & Loyalty kun je binnen een paar minuten loyaliteitsprogramma’s voor klanten maken, klantsegmenten ontdekken en beloningen creëren. Wil je meer weten? Neem dan contact op met één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing