Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

3 retailtips om in te spelen op een hype

3 retailtips om in te spelen op een hype

Het is je vast wel eens opgevallen: een hype die heel het land overneemt en iedereen lijkt er aan mee te doen. Vaak is een hype maar van korte duur, maar heeft het wel een enorme impact. Je herken een hype aan de immense populariteit die uit het niets lijkt te komen, maar die ook weer binnen een jaar verdwijnt. Enkele voorbeelden hiervan zijn hoelahoeps, duckfaces en plaktattoos.

Heel leuk, maar waar komen hypes nu precies vandaan?

Het ontstaan van een hype

Hypes zijn eigentijds en interessant. Veel consumenten vinden het leuk om op de hoogte te zijn van de next big thing. En wanneer enkele invloedrijke personen inspelen op de allernieuwste nieuwtjes, zullen een heleboel andere mensen al snel op de hype-trein springen. Groepsgevoel is daarom erg bepalend voor hypes.

Ook de pers heeft grote invloed op het ontstaan van een hype. Dit kun je terugzien in het schematische model van Gartner, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende levensfases van een hype. Het model focust zich op nieuwe technologieën, maar kan ook worden ingezet op andere concepten.

Schematische model van Gartner

Het leven van een hype begint wanneer het de aandacht weet te trekken van verschillende media. Soms gebeurt dat al bij de lancering van een product of een event. In de tweede fase bereikt de hype een hoogtepunt, waar de verwachtingen rondom een concept tot een absurd hoog niveau worden opgevoerd. Hierna volgt het moment waar een hype ‘uit’ is: de aandacht neemt aanzienlijk af. In de vierde fase klimt de hype weer uit de diepe, waarna het concept in de laatste fase wordt doorgezet en de aandacht ervoor zal stabiliseren.

Een voorbeeld: micro-vlechten met kleurige kraaltjes en elastiekjes. Deze hype sloeg destijds in als een bom; beroemdheden met deze vlechten werden al snel als een heilig stijlicoon gezien. Vooral onder tieners waren deze strakke vlechtjes populair, die massaal kapperszaken en accessoire-winkels bezochten. Maar zo snel als de trend kwam, zo snel ging deze hype ook weer weg. Eén ding is echter zeker: ondernemers die hier op inspeelden hebben veel verdiend aan deze hype!

Kortom: een hype kan erg voordelig zijn voor je zaak. Maar hoe kun je hier als retailer op inspelen? Wij geven je drie tips (met voorbeelden!) die je kunt gebruiken bij de hypes van vandaag en de hypes van morgen!

Tip 1: Wees er op tijd bij

Hier kunnen wij niet genoeg op hameren: vind je een hype interessant voor je zaak, wees er dan als de kippen bij! Hypes zijn kortstondig. Als je te lang wacht, zal deze gouden kans zo aan je neus voorbij gaan.

Lees marktrapporten en volg interessante ondernemersblogs om up-to-date te blijven met het laatste nieuws. Houd je open ogen voor producten en diensten die interessant kunnen zijn voor je klanten. Bijvoorbeeld, patches waren vorig jaar erg in trek. Deze modehype zag je veelal terug in kledingzaken: kleurige patches op broeken, sweaters en jeansjasjes. Knutselwinkels profiteerden ook van de hype: hier kon je terecht voor patches die je zelf op kledingstukken kon strijken of naaien.

Hype: Patches

Natuurlijk kun je niet op elke hype inspelen. Daarmee veroorzaak je alleen verwarring bij je klanten. Ook is het een dure grap als je telkens je assortiment moet vernieuwen met de laatste hypes. Daarom is het belangrijk om te herkennen wanneer een hype relevant is voor je onderneming. Stel daarom altijd eerst de volgende vragen wanneer je overweegt mee te gaan met een hype: (1) past het bij het imago van mijn bedrijf en (2) zullen mijn klanten deze hype waarderen?

Tip 2: Verander je zaak in een hype hotspot

Toen er nog een gigantische hype rond Pokémon Go was, wisten ondernemers dat ze hier iets mee moesten doen. Nederlandse retailers kwamen met ludieke inhakers, zoals Hema en Bol.com, die met deze hype hun powerbanks promootten.

Media Markt lanceerde zelfs een Pokémon Go dag, een event waar enthousiaste Pokémontrainers bij elke vestiging een powerbank konden ophalen en Pokémon konden vangen.. Ook was er een fotowedstrijd, waarbij de prijs een Pokémon Go armband was. Het event sloeg erg aan en werd door honderden fans bezocht.

Hongerige Pokémontrainers konden terecht bij Bakkerij Lamers. Men kon daar langskomen om te genieten van versgebakken Pokéballen. Ook bij ‘normale’ mensen vielen deze ballen goed in de smaak!

Hype: Pokeballen van Bakkerij Lamers

Wat kunnen we hiervan leren? Wanneer er weer een hippe hype in opkomst is, kun je met social media acties, give-aways en events een hype hotspot van jouw zaak maken. Hiermee breng je jouw onderneming onder de aandacht en zullen meer mensen een kijkje willen nemen in jouw winkel!

Tip 3: Onderscheid met kwaliteit

Wanneer ergens veel vraag naar is, is er natuurlijk ook een groot aanbod. Helaas heeft dit wel invloed op de kwaliteit. Neem bijvoorbeeld fidget spinners. Deze spinners zijn momenteel gigantisch populair bij basis- en middelbare scholieren. In de afgelopen weken had bijvoorbeeld Intertoys al meer dan 100.000 spinners verkocht!

Hype: fidget spinner

Wat betekent dit voor de kwaliteit van dit speeltje? Wanneer een groot aantal ondernemers fidget spinners aanbieden, proberen velen de concurrentie uit de weg te slaan met lage prijzen. Om de prijzen zo laag mogelijk te houden, worden deze spinners zo goedkoop mogelijk geproduceerd en ingekocht. Zo worden de gewichtjes aan de zijkant vervangen door plastic. De kwaliteit van het product gaat hierdoor omlaag.

Jij als ondernemer kunt je hier weer in onderscheiden. Door in dit geval alleen originele fidget spinners van goede kwaliteit aan te bieden, onderscheid je jezelf van de goedkope meute. En consumenten zullen je kwalitatieve assortiment doorgaans waarderen!

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing