Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

8 dingen waar je rekening mee moet houden bij het overstappen naar een nieuwe webshop

8 dingen waar je rekening mee moet houden bij het overstappen naar een nieuwe webshop

Heb je een verouderde webwinkel en heb je behoefte aan moderne software die met je meegroeit? Of heb je veel problemen met je huidige webshop provider en wil je een systeem waar je wél op kunt vertrouwen? Wat de redenen ook zijn, het is tijd om over te stappen. Net als bij een gewone verhuizing komen er heel wat zaken kijken bij een webshop verhuizing. Zo moeten de alledaagse zaken, zoals de verkopen, geen hinder ondervinden en moet alle relevante data behouden blijven. 

We zetten een aantal zaken op een rij die belangrijk zijn bij het overstappen naar een nieuwe webshop.

 

Op zoek naar een nieuwe webshop provider?

Dan ben je bij Lightspeed eCom aan het juiste adres. Manage eenvoudig je voorraad, marketing en verkooprapporten vanuit één systeem. Probeer de software 14 dagen uit.

 

1. Onderschat het niet

Verhuizen, iedereen heeft het wel eens gedaan. Vaak kost het meer tijd en energie dan vooraf gedacht. Dat is niet anders bij het verhuizen van je webshop. Net als bij een verhuizing kun je bij het overstappen naar een nieuw systeem experts inschakelen om je te helpen bij het efficiënt ‘inpakken’, een veilig transport en het ‘uitpakken’ in de juiste ruimte. 


Alhoewel een datamigratie veel weg heeft van verhuizen naar een nieuw huis is het migreren van data wel wat ingewikkelder en vereist het specifieke expertise. Het wordt afgeraden om dit zelf te doen, omdat de kans groot is dat je veel meer tijd kwijt bent en sneller fouten maakt. In het ergste geval kun je zelfs je data kwijtraken. 

 

2. Voorbereiden is het halve werk

Als je gaat migreren is het belangrijk dat je data voor de verhuizing op orde is. Dat vereenvoudigt het proces aanzienlijk. Om even terug te komen op de verhuizers: die pakken alle keukenspullen in onder het label ‘keuken’. Als jij gereedschap in je keuken hebt liggen, komt het na de verhuizing dus niet in je nieuwe schuur terecht. Een goede voorbereiding is dus het halve werk. 


Hetzelfde principe gebeurt bij een datamigratie. Zet zelf of samen met een migratiebedrijf de volgende zaken op een rij om de schaal te kunnen inschatten: productaantallen en -varianten, het aantal merken, het aantal categorieën en eventueel het aantal talen en valuta. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de categorieën op orde zijn. Dat wil zeggen; compleet, en zonder fouten en duplicaties. Op deze manier zorg je dat alles in de juiste ‘verhuisdoos’ meegenomen wordt en straks op de juiste plaats terecht komt in je nieuwe systeem. 

 

3. Maatwerk

Bij complexe verhuizingen komt er vaak maatwerk aan te pas om ervoor te zorgen dat alle koppelingen, filters, producten, extra velden, content bij categorieën, actieve kortingscodes en productreviews juist in het nieuwe kassasysteem terecht komen. Hier is meer expertise voor nodig dan bij een simpele migratie. Het traject kan daardoor kostbaarder zijn en meer tijd vergen. 

 

4. Pak het direct goed aan

Een van de meest geleerde lessen onder ondernemers is dat je niet te voorzichtig moet handelen met investeringen die je groei kunnen ondersteunen. Te voorzichtig is meestal reactief en kan leiden tot grotere investeringen dan nodig. 

Volgens Théo van Tuijl van Online Distributeur, ondervond Martijn van L’Atelier du Champagne hetzelfde: Ze investeerden in marketing en zagen vervolgens hun verkopen groeien, maar ze waren zuinig met een labelprinter, aldus Martijn: “Je koopt een labelprinter die je huidige aantal labels aan kan. Dat lijkt een goede beslissing, maar door je investering in marketing lopen de bestellingen op. Je hebt dan al snel een grotere labelprinter nodig. De kleine labelprinter moet vervangen worden en de investering is dus niet terugverdiend.”


Het voorbeeld van Martijn laat zien dat je proactief moet handelen. Dat is precies de reden dat L’Atelier du Champagne koos voor een systeem (Lightspeed eCommerce) dat in eerste instantie nog ‘groot’ leek. “Wij geloven in ons product en onze strategie en zien dat er nog veel te winnen valt in de markt, daarom kochten wij een systeem ‘op de groei’”, geeft Martijn aan. 


Als je besloten hebt dat je beter af bent met een nieuw systeem en je hebt tijd en geld ingeboekt om aan dit proces te beginnen, dan is het belangrijk om na te denken over je ambities. Wat moet je systeem kunnen als je 25% groeit? Zijn er nog functionaliteiten die nu overbodig lijken, maar die straks misschien wel nodig hebt? Hoe groter de investering, hoe belangrijker deze vragen worden. Je moet namelijk wel de tijd hebben om je investering terug te verdienen. Dat lukt niet als je te snel weer een nieuw systeem of een upgrade nodig hebt.  

 

5. Design migratie

Bij het migreren van je webshop is het uiteraard belangrijk dat je de opgebouwde identiteit van jouw bedrijf niet verliest en dat je klanten hier zo min mogelijk van merken. Je kunt ervoor kiezen om over te stappen naar een webshop thema, welke eenvoudig te installeren is en is voorzien van talloze opties en instellingen om je gewenste identiteit door te voeren, of je kunt je huidige shop laten nabouwen. Het laten nabouwen van je huidige webshop neemt meer tijd in beslag, maar hierdoor kun je wel naadloos overstappen. 

 

6. UX-analyse & redesign

Wanneer je ervoor kiest om je shop pixel perfect te laten nabouwen, dan is er geen geschikter moment om de user experience eens goed onder de loep te nemen. Wat werkt er wel en wat werkt er niet. De wensen die ontstaan uit de analyse kunnen direct worden meegenomen bij het bouwen van de shop. Dit bespaart een hoop tijd (en dus geld) en zorgt ervoor dat je met een verbeterde versie van start kunt gaan. Een migratiebedrijf kan je hierbij ondersteunen.

 

7. Applicaties

Wie gebruikt ze niet. Bij het overzetten van je shop naar een ander platform moeten ook de applicaties worden meegenomen. Welke gebruik je, welke heb je straks nog nodig en welke apps kunnen niet overgezet worden? De antwoorden op deze vragen zijn belangrijk om vóór de migratie duidelijk te weten. Niet alle apps zijn voor alle platformen geschikt, maar misschien zijn er wel hele goede alternatieven. Zoals gezegd; het is belangrijk om duidelijk te hebben welke en wat voor applicaties je nu gebruikt, om geen belangrijke informatie te hoeven missen. 

 

8. Testen en support

Voordat de webshop live gaat is het belangrijk om alle functionaliteiten en pagina’s goed te testen. Pas wanneer alles naar wens is kan de webshop live. Wanneer je samenwerkt met een migratiebedrijf kun je ook na het live zetten van de nieuwe webshop bij hen terecht voor vragen en het oplossen van bugs. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp:
Technologie

Bekijk meer onderwerpen