Poule & Poulette – de kippenzaak met gouden eieren

Poule & Poulette

Poule & Poulette is gestart vanuit de essentie van een kippenkraam, en het gevoel dat daarbij kwam kijken. Uitkijken naar wanneer het marktdag is en dan voor die dag een heerlijk gebraden kippetje in huis halen voor het hele gezin. En dan maar uitkijken naar volgende week. Met zes vestigingen – en een zevende verwacht voor 2022 – heeft Poule & Poulette een oplossing gevonden voor die wachttijd: kip is er altijd, op elke locatie en op elke dag.

Koppel aan tafel bestelt met smart phone

Type onderneming

Fast casual, Multi-locatie

Product

Lightspeed Restaurant

Locaties

Gent, Antwerpen, Mechelen, Brussel, Leuven

Zitboxes met stellingbuizen en steigerhout

Eén kip met veel eieren

Op acht jaar tijd is Poule & Poulette gegroeid van een originele kippenafhaalwinkel in Brasschaat naar een volwaardige horecaketen. “Sinds onze oprichting in 2014 zijn we exponentieel gegroeid, en zowel ons concept als ons businessmodel is gericht op multiplicatie,” vertelt Frederik Goossens, één van de drie oprichters van Poule & Poulette. Met een groeiend netwerk aan locaties en 87 personeelsleden is het voor hem van essentieel belang dat de dagelijkse operaties zo vlot en efficiënt mogelijk verlopen. “We zijn constant op zoek naar manieren om de efficiëntie van onze locaties te verbeteren.” Daarbij vertrouwt Frederik graag op één centraal platform, waarbij eenvoudig plug-and-play-opties integraties gekoppeld kunnen worden die de dagelijkse workflow optimaliseren.

Drie kippentaco's op een bord

Kip everyone happy

Met het het groeiende personeelstekort in de horecasector zet Poule & Poulet volop in op efficiënt personeelsmanagement. “Alles wat we qua tijd kunnen besparen om enerzijds een kwaliteitsvolle service te garanderen en anderzijds onze collega’s overuren en late shifts te besparen, moeten we benutten,” voegt Frederik toe, en dat was ook de reden waarom Poule & Poulette voor Lightspeed heeft gekozen. “Iedereen moet met ons kassasysteem kunnen werken en het mag ook niet te lang duren om mensen op te leiden. Dat was wat mij zo hard aantrok bij Lightspeed. Ik heb in mijn carrière veel kassasystemen gebruikt, maar de gebruiksvriendelijkheid van Lightspeed is uniek.”

Applicatie op iPad

Remote voorraadbeheer van dichtbij

Bij het runnen van meerdere locaties is een efficiënt voorraadbeheer ook van essentieel belang. Hier komt Lightspeed’s integratie met restaurant inventory management software Apicbase ten tonele. “In realtime kan ik met één klik zien wat de status van mijn stock is – van alle locaties samen en apart – wat ik moet bijbestellen en of de digitale stock overeenkomt met wat er op voorraad is,” legt Filip uit. De centralisering van alle lokale voorraden in één systeem neemt een groot deel van het dagelijkse werk weg. “Ik weet niet precies hoeveel uren ik vroeger stak in het beheren en controleren van onze voorraad, alleen dat ik nu per jaar twee tot drie maand aan tijd gewonnen heb dankzij deze integratie.”

“Als ik merk dat een bepaalde workflow kan verbeterd worden, kan ik dat aanpassen in mijn masteraccount van Lightspeed en doorsturen naar alle kassa’s van alle locaties. Alles wat voor mij met efficiënte te maken heeft, is een prioriteit.”

Het kassasysteem dat met u meedenkt

Ontdek wat Lightspeed voor u kan betekenen.