Vind meer nieuws

Data en inzichten

Helft van de consumenten ziet cadeaubonnen als het perfecte geschenk om te geven

24 procent vindt de cadeaubon ouderwets

Gent 51 procent van de consumenten in België beschouwt een cadeaubon nog steeds als het perfecte geschenk vanwege de vrijheid die het de ontvanger biedt om zelf te kiezen. Voor veel Belgen zijn cadeaubonnen een makkelijk en voor de hand liggend geschenk. Bijna de helft (48%) vindt het dan ook handig om een cadeaubon te geven, aangezien dit aanzienlijk tijd bespaart bij het bedenken van een cadeau. Dit blijkt uit onderzoek* van kassa- en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), uitgevoerd onder duizend consumenten in België. Een cadeaukaart kan ook voor nieuwe vondsten zorgen. Zo geeft 42 procent aan dankzij een cadeaubon winkels en producten te ontdekken die ze voorheen niet kenden.

Cadeaubon gaat met tijd mee 

Toch is niet iedereen fan van cadeaubonnen. Een op de vijf (21%) consumenten vindt ze ouderwets. 37 procent van de Belgen voelt zich met een cadeaubon geforceerd om aankopen te doen bij een specifieke winkel. Daar komt bij dat ze niet altijd uitgegeven worden. 48 procent zegt zelfs te vergeten dat zij cadeaubonnen in huis hebben.

“Cadeaubonnen zijn een uitkomst voor twijfelaars die het moeilijk vinden om een specifiek cadeau te vinden, of de ontvanger de kans willen geven zelf een cadeau te kiezen”, vertelt Ewout van Rossum, Retail Manager Benelux bij Lightspeed. “Toch blijkt uit ons onderzoek dat de meningen over cadeaubonnen onder consumenten verdeeld zijn.”

“Desalniettemin blijft de cadeaubon een fantastische manier voor winkeliers om hun winkel te promoten”, gaat hij verder. “Het moedigt niet alleen nieuwe klanten aan, maar versterkt ook de loyaliteit, waardoor bestaande klanten vaker terugkomen. Cadeaubonnen zijn steeds vaker digitaal. Zowel winkeliers als consumenten hebben hier baat bij: je kunt de bon niet meer kwijtraken, en het wordt voor beide partijen eenvoudiger om het volledige bedrag van de cadeaubon in meerdere keren te besteden.”

 

*Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed in samenwerking met OnePoll. In totaal hebben 1000 Belgische consumenten deelgenomen aan dit onderzoek.

 

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken. Opgericht in 2005 in Montréal, Canada, staat Lightspeed genoteerd op de New York Stock Exchange en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD). Met teams gevestigd in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific bedient Lightspeed retail-, horeca- en golfondernemingen in meer dan 100 landen. Bezoek voor meer informatie www.lightspeedhq.be. Volg ons op Linkedin, Facebook, Instagram, YouTube, Twitter. 

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten