Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Tips en tricks om verlaten winkelwagens te voorkomen

Tips en tricks om verlaten winkelwagens te voorkomen

U stopt als online ondernemer veel werk in het aantrekken van potentiële klanten naar uw webshop. Hoe zonde is het om deze webshopbezoekers op het allerlaatste moment weer kwijt te raken? Volgens Baymard verlaat maar liefst tussen de 60% en 80% van de klanten een webshop voordat ze de producten in hun winkelwagentje hebben afgerekend. Binnen eCommerce wordt dit fenomeen een ‘verlaten winkelwagen’ genoemd.  

In deze blog duiken we dieper in het onderwerp ‘verlaten winkelwagentjes’: we belichten verschillende oorzaken, en geven tips om verlaten winkelwagentjes te voorkomen en deze in plaats daarvan weer om te zetten in omzet.

 

Wat is een verlaten winkelwagen? 

Zodra een klant een product aan zijn online winkelwagentje toevoegt en vervolgens besluit om het product niet af te rekenen en in plaats daarvan de pagina te verlaten, wordt dat een verlaten winkelwagentje genoemd. De hoeveelheid klanten die dit doen wordt vaak weergegeven in een percentage. Hoe hoger dit percentage, hoe meer klanten in de laatste stap van het afrekenproces zijn afgehaakt. 

Om erachter te komen hoeveel mensen uw webshop verlaten zonder de gekozen producten af te rekenen gebruikt u Google Analytics. Hier kunt u het aantal unieke pageviews van uw winkelwagenpagina vergelijken met het aantal unieke pageviews van uw afrekenpagina. 

 

Wat zijn de oorzaken van een verlaten winkelwagen?

Gemiddeld verlaat dus maar liefst 7 op de 10 klanten een webshop zonder zijn producten af te rekenen. Maar waarom eigenlijk? Dit zijn de veel genoemde redenen waarom klanten hun aankoop niet afronden:

  1. De klant weet nog niet precies wat hij wil
  2. De prijs is niet transparant genoeg
  3. De verzendkosten zijn te hoog
  4. De klant wil de prijs eerst nog bij een concurrent vergelijken
  5. Het product in het winkelmandje blijkt niet meer beschikbaar
  6. De klant moet eerst een profiel aanmaken om af te kunnen rekenen
  7. Het betaalproces functioneert niet naar behoren
  8. De klant wil het product eerst in de winkel zien 

Als u kunt achterhalen waarom klanten in uw webshop afhaken dan kunt u er in veel gevallen gericht iets aan doen. 

Op zoek naar nog meer info over verlaten winkelwagentjes?

In deze gids staan alle tips om een verlaten winkelwagentje te voorkomen in detail uitgelegd

8 tips om verlaten winkelwagentjes te voorkomen

1. Maak uw website mobielvriendelijk

De manier waarop uw website wordt weergegeven op smartphones speelt een grote rol in uw online success. Als uw website niet mobielvriendelijk is – langzaam laadt, geen betaalopties voor mobiele apparaten heeft, of er niet visueel aantrekkelijk uitziet op een smartphone – zullen bezoekers hun interesse verliezen en verlies jij klanten. 

2. Laat zien uit hoeveel stappen het proces bestaat

Mensen houden niet van onverwachte verrassingen, dus vertel hen wat ze kunnen verwachten. Toon uw klanten van het begin tot eind uit hoeveel stappen het aankoopproces bestaat. Als uw klanten weten dat er bijvoorbeeld nog maar vier stappen volgen, dan blijven ze sneller gemotiveerd om het proces af te ronden. Veel klanten verlaten de webshop, omdat ze denken dat ze geen tijd hebben om de transactie af te ronden. Toon uw klanten dus hoe snel en ‘pijnloos’ het proces is.

3. Benoem de verzendkosten vooraf

Zorg ervoor dat uw klanten niet voor verrassingen komen te staan, zeker niet als het om geld gaat. Vermeld daarom op de productpagina’s of de prijs inclusief of exclusief verzendkosten is, of benoem de totale verzendkosten. Alleen ‘gratis verzenden vanaf 25 euro’ is niet altijd voldoende. 

4. Geen of lagere verzendkosten

Hoge verzendkosten is volgens Emerce een van de voornaamste redenen voor een verlaten winkelwagen. Maar liefst 55% van de Nederlandse online shoppers haakt af bij te hoge verzendkosten. Als de winstmarge van uw producten te laag is om gratis verzending aan te bieden, probeer de waarde van uw bestellingen dan op een andere manier te verhogen. Overweeg om geen verzendkosten te rekenen voor bestellingen boven een bepaald bedrag – klanten zijn dan geneigd om meer artikelen te bestellen.

5. Wees duidelijk over de verzendtermijnen en bezorgtijden

Op de productpagina moet al duidelijk zijn of het product nog beschikbaar is en hoelang het duurt voordat het pakketje bij de klant op de deurmat ligt. In een fysieke winkel gaat u immers ook pas naar de kassa zodra u het product in handen heeft of weet wanneer u het gaat ontvangen. 

Geef klanten opties voor bezorgtijden om ze sneller over de streep te trekken. De verzendkosten voor verschillende bezorgtijden kunnen variëren. Bezorgtijden in de avond brengen vaak hogere kosten met zich mee dan bezorgen overdag. Klanten kunnen dan zelf beslissen of ze kiezen voor gemak of de lagere verzendkosten.

6. Vereenvoudig het maken van een klantenaccount

Gepersonaliseerde klantenaccounts zijn data-goudmijnen voor retailers en scheppen daarnaast loyaliteit onder kopers die de tijd nemen een account aan te maken. Helaas is dit echter een horde die veel shoppers niet wensen te nemen. Dit zijn vaak juist de klanten die het grootste risico lopen hun aankoop niet door te zetten. Als u klanten vraagt om persoonlijke data, vraag dan alleen relevante informatie en vraag nooit tweemaal om dezelfde info. Vereenvoudig het proces voor bezoekers door hen de optie te bieden om in te loggen via sociale netwerken. Tot slot kunt u voorkomen dat gebruikers meerdere malen een wachtwoord moeten bedenken, door meteen duidelijk te maken aan welke eisen dit wachtwoord precies moet voldoen.

7. Bied de optie aan om te kopen zonder account

Bied altijd de optie aan om een aankoop te voltooien zonder gebruikersaccount. Veel klanten nemen niet de tijd om een account aan te maken, willen dit niet vanwege privacy redenen of zitten niet te wachten op een inbox vol reclame. Wat de reden ook mag zijn, geef ze een optie om zonder account de aankoop te voltooien.

8. Bied verschillende betaalmethoden aan

Het betaalproces moet zonder technische storingen verlopen. Bij een vlekkeloos betaalproces hoort ook het aanbieden van verschillende betaalmethoden. Sommige klanten betalen graag direct via iDeal, terwijl anderen liever gebruik maken van AfterPay of een creditcard. Verkoopt u ook in andere landen? Houd dan rekening met andere betaalmethoden. 

 

Zet verlaten winkelwagentjes om in omzet met retargeting

Met retargeting kunt u klanten eraan herinneren dat er nog iets in hun winkelwagentje ligt. Er zijn verschillende mogelijkheden waarmee u er alsnog voor kunt zorgen dat ze de producten kopen:

  • e-mailmarketing
  • Display banners
  • Retargeting apps

E-mailmarketing

Een klant die zijn winkelwagentje verlaat zonder af te rekenen kunt u terugwinnen via e-mailmarketing. Daarvoor heeft u wel een e-mailadres nodig. Probeer het e-mailadres daarom vroegtijdig in het koopproces te ontvangen, door klanten bijvoorbeeld een profiel aan te laten maken. 

Een geautomatiseerde e-mail herinnert klanten eraan dat er producten op hen wachten in hun winkelwagentje. Dit kan klanten triggeren om terug te gaan naar hun geselecteerde producten en de aankoop alsnog te voltooien. 

In de e-mail spreekt u direct tot de klant, dus zorg ervoor dat u hen bij de voornaam noemt en het geselecteerde artikel dat ligt te wachten laat zien. Benoem nogmaals wanneer ze het product thuis kunnen verwachten en hoeveel dit kost. Meer tips nodig? Lees hier 4 tips voor een succesvolle verlaten winkelwagencampagne.

Display banners

Een andere manier om klanten te retargeten is door middel van display banners. In Google Adwords kunt u een lijst aanmaken met profielen die het aankoopproces op het laatste moment niet hebben afgemaakt. Deze klanten kunnen door middel van display banners alsnog herinnerd worden aan hun product. Zorg voor merkherkenning door uw communicatie en design consistent te houden.

Abandoned Cart – Retargeting apps

Een app zoals Abondoned Cart kan u helpen bij remarketing. Door de koppeling met Lightspeed eCommerce kunt u er eenvoudig voor zorgen dat meer achtergelaten winkelwagens worden omgezet naar orders. Door meer te automatiseren heeft u hier minder omkijken naar. In de statistieken kunt u vervolgens uw resultaten bijhouden. 

 

Pas uw webshop aan en haal meer klanten over de streep

Van uw website mobielvriendelijk maken tot het verbeteren van het design en de lay-out: alles heeft een impact op het feit of uw klant uiteindelijk wel of niet een aankoop doet. Het is essentieel dat uw potentiële barrières voorkomt, het proces zo simpel mogelijk maakt en uw site zo doorgrondelijke en betrouwbaar mogelijk maakt. Alles wat de gebruiker doet aarzelen over de aankoop, kan het aankoopproces hinderen. Dat wilt u toch zeker voorkomen?

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing