De 25 belangrijkste KPI's voor uw webshop

De 25 belangrijkste KPI's voor uw webshop

Als webshop ondernemer helpt het om doelen te stellen die u kunt meten om zo uw succes te definiëren. Key Performance Indicators, oftewel KPI’s, helpen u bij het meten van uw progressie. Het geeft u de mogelijkheid om tijdig bij te sturen, waar en wanneer dat nodig is. In dit artikel gaan we dieper in op KPI’s voor uw webshop:

Wat zijn KPI’s?
Maak KPI’s SMART
Cluster uw KPI’s
25 belangrijkste KPI’s voor uw webshop
KPI voorbeelden
Kies uw belangrijkste KPI’s

 

Wat zijn KPI’s?

KPI’s zijn meetbare elementen die inzicht geven in het succes van een project of onderneming – in dit geval uw webshop. Ze stellen u in staat om beslissingen te nemen op basis van feiten, in plaats van te vertrouwen op intuïtie. Het is een belangrijk management tool dat niet in uw onderneming mag ontbreken.

 

Maak KPI’s SMART

Goede KPI’s zijn SMART – afkorting voor Specific, Measurable, Attainable, Realistic en Timely. Om uw KPI’s SMART te formuleren is het belangrijk om te weten wat het inhoud:

Specific – het doel moet specifiek zijn. Beantwoord de volgende zes ‘W’-vragen om uw doelen specifiek te maken: 

  • Wie is er bij betrokken? 
  • Wat wilt u bereiken?
  • Waar wilt u dit bereiken? 
  • Wanneer wilt u dit bereiken?
  • Welke restricties zijn er? 
  • Waarom is dit doel zo belangrijk? 

Measurable – bepaal welke criteria u gaat gebruiken en hoe, om de voortgang van uw einddoel te meten. Stel vragen zoals ‘Hoeveel moet ik … ?’ en ‘Hoe weet ik wanneer het doel is bereikt?’
Attainable – beschrijf wat er nodig is om uw doelen te bereiken. Welke taken moeten worden uitgevoerd? Welk budget is vereist?
Realistic – u moet in staat zijn en de wil hebben om uw doelen te bereiken. Motiveer uzelf, maar leg de lat niet té hoog om demotivatie te voorkomen.
Timely – stel deadlines op. Zonder deadlines is er geen gevoel van urgentie en zult u minder snel actie ondernemen.

 

Cluster uw KPI’s

U hebt statistieken nodig om de voortgang en het eindresultaat van uw KPI’s te meten. Omdat er verschillende manieren zijn om hetzelfde doel te meten, is het raadzaam om uw KPI’s te clusteren. Per cluster kunt u bepalen welke statistieken voor jou van waarde zijn. Deze clusters worden vaak gebruikt bij KPI’s voor uw webshop:

  • Acquisitie – dit is het aantal bezoeken – via organische en betaalde kanalen – aan uw webshop.
  • Gedrag – dit zijn de acties van uw bezoekers in uw webshop, bijvoorbeeld het doorklikken naar een aanvraagformulier of het plaatsen van een product in de winkelwagen. Dit worden ook wel micro-conversies genoemd.
  • Activatie – dit zijn de conversies in de webshop, zoals een ingevuld formulier of een bestelling in uw webshop.
  • Loyaliteit – hoe loyaal uw bezoekers zijn.

 

25 belangrijke KPI’s voor uw webshop

Nu u weet wat KPI’s zijn, hoe u ze SMART kunt maken en hoe u ze het beste kunt meten, is het belangrijk de juiste KPI’s voor uw webshop te bepalen. Dit zijn de 25 belangrijkste KPI’s op een rijtje:

Acquisitie

  • Aantal bezoekers
  • Unieke bezoekers vs. terugkerende bezoekers
  • Gemiddelde tijd op de website
  • Aantal paginaweergaven per bezoek
  • Verkeersbron (via welk kanaal de bezoeker bij uw webshop terecht is gekomen)
  • Dagdeel van bezoeken
  • Hoeveelheid betaald verkeer
  • Bezoekers op het blog of andere specifieke pagina’s
  • Merk of display advertising click-through rates
  • Prestaties van het affiliate netwerk

Gedrag

Activatie

  • Aantal orders
  • Gemiddeld orderbedrag
  • Totale omzet
  • Belangrijkste productgroepen
  • Conversieratio
  • Conversieratio over een langere periode
TIP: Gebruikers van het Lightspeed eCommerce platform kunnen zeer eenvoudig rapporten genereren en exporteren over de bovenstaande activatiepunten. Ga naar de backoffice > Statistieken om realtime grafieken en rapporten te bekijken.

Loyaliteit

Meet uw KPI’s met Google Analytics.

Geen tot weinig verstand van Analytics? Maak gebruik van de gratis whitepaper ‘Starten met Google Analytics voor uw webshop’.

 

KPI voorbeelden

Met behulp van Google Analytics kunt u uw KPI’s makkelijk meten. Zie hier per cluster een voorbeeld:

TIP: Maakt u gebruik van Lightspeed eCommerce? Koppel dan uw webshop met Google Analytics. om zicht te krijgen op alle webstatistieken. Ga in de backoffice naar Statistieken > Ga naar Webstatistieken.

Acquisitie: Verkeersbron meten

KPI-2

 

Met Google Analytics heeft u inzicht in de belangrijkste verkeersbronnen voor uw webshop. Ga naar Google Analytics en klik in het linkermenu op Acquisitie. Klik op Bron/medium. U ziet nu via welk kanaal en medium bezoekers in uw webshop terecht zijn gekomen, zoals cost per click, organic en e-mail.

Gedrag: Tijd op pagina meten

KPI-3

Wilt u weten of uw pagina’s goed gelezen worden door bezoekers? De tijd die ze spenderen op een pagina geeft een indicatie. Dit wil niet zeggen dat een korte tijd op een pagina altijd slecht is. Een pagina met contactgegevens heeft meestal een korte bezoektijd. Klik op Gedrag > Alle Pagina’s en bekijk de Gem. tijd op pagina.

Activatie: aantal orders

KPI-4

In Google Analytics dient u eerst uw doelen in te stellen. Voor de meeste webshops is dat bijvoorbeeld een bestelling in de webshop. Zodra dit is ingesteld, kunt u – na enige tijd – via Conversies > Overzicht > Behaalde doelen zien hoe vaak iemand een aankoop heeft geplaatst.

Loyaliteit: Nieuwe klanten vs. terugkerende klanten

Onder Doelgroep > Gedrag > Nieuwe vs. terugkerende kunt u zien hoeveel bezoekers nieuw zijn of terugkomen, en wat de waarde van de bezoekers is.

kpi-6

 

Kies uw belangrijkste KPI’s

Nu u weet welke KPI’s u het best kunt gebruiken, is het belangrijk om een selectie te maken. Dat is voor iedere ondernemer anders. Kies KPI’s voor uw webshop die u kunt meten en die voor jou van waarde zijn. Bouw vervolgens een dashboard waarin u per maand de gewenste resultaten afzet tegen de werkelijke resultaten. Op deze manier gaat u strategisch en georganiseerd te werk, en heeft u meer kans om uw doelen te bereiken.