Event marketing: de beste in-store events voor in uw winkel

Event marketing: de beste in-store events voor in uw winkel

Event marketing is een goede manier om klantenbinding te stimuleren, een betere band te krijgen met uw community en inkomsten te genereren voor uw winkel. Veel zelfstandige winkeliers voegen evenementen toe aan hun marketingstrategie, en als u de cijfers ziet weet u waarom.

  • 52% van de marktleiders zeggen dat eventmarketing meer oplevert dan alle andere marketingkanalen.
  • 51% van de marketeers gelooft dat evenementen bestaande klantrelaties versterken.
  • 65% van de merken zegt dat hun evenementen en ervaringen een directe impact hebben op sales.
  • 87% van de consumenten zegt dat ze het product of de service op een later moment na een evenement hebben gekocht.

Het belangrijkste bij het organiseren van een goed evenement in uw winkel is nadenken over hoe u de verwachtingen van genodigden kunt overtreffen. Stel uzelf eerst de volgende vragen.

  1.      Wat hebben mijn klanten nodig?
  2.      Wat zijn de interesses van mijn klanten?
  3.      Wat kan ik toevoegen aan het leven van mijn klanten?

Wanneer uw event marketing van toegevoegde waarde is en aansluit bij de interesses en behoeften van uw klanten, is het vaak succesvoller. Shep Hyken, customer service- en ervaringsexpert, zegt:

Doen wat klanten niet verwachten maakt het verschil tussen een gewoon en een buitengewoon evenement.

Blijf lezen en leer hoe u succesvolle in-store productlanceringen, bijeenkomsten, workshops en lessen kunt organiseren.

Organiseer een productlancering

Lanceert u een nieuw product of nieuwe collectie? Organiseer een exclusief preview-event voordat de producten te koop zijn en stuur een uitnodiging naar lokale influencers, leveranciers, ontwerpers en producenten, en uw meest loyale klanten.

Productlanceringen zijn de perfecte mogelijkheid om relaties op te bouwen met lokale leveranciers, producenten en ontwerpers — zeker wanneer het kleine ondernemers zijn. Nodig ze uit om over hun vak te praten met deelnemende klanten. Uw doel is om publiciteit te genereren rond uw nieuwe producten, loyale klanten het gevoel te geven dat ze bij een exclusieve club horen, en verkopen e genereren. En – goed nieuws – productlanceringen zijn vaak een succes. 84% van de consumenten koopt een product opnieuw wanneer het bij een productlancering gepromoot werd.

Voorbeeld ?

Vraag klanten die u heeft uitgenodigd om hun vrienden mee te nemen. Stimuleer ze met een korting en – uiteraard – de kans om te netwerken met ondernemers, ontwerpers, leveranciers, producenten en alle andere invloedrijke mensen die u heeft uitgenodigd.

Met een mobiel kassasysteem verloopt elk event vlekkeloos

Ontdek hoe Lightspeed Retail u kan helpen

Organiseer events die te maken hebben met de producten die u verkoopt

Het doel van deze bijeenkomsten is om een terugkerend evenement te hebben dat te maken heeft met uw product. Deze bijeenkomsten zorgen ervoor dat uw klanten elkaar ontmoeten en u beter leren kennen. Het hoeft u niet eens (veel) geld te kosten.

Voorbeeld ?

Stel, u heeft een fietswinkel. U zou dan een wekelijkse fietstocht kunnen organiseren en zowel klanten als medewerkers kunnen uitnodigen. Iedere week fietst u een andere route. Het idee is simpel: iedereen ontmoet elkaar bij uw winkel, u zorgt voor wat energierepen, en u fietst samen een vooraf bepaalde route. Het is leuk en geeft deelnemers de kans om elkaar beter te leren kennen. Canadees sportmerk Lululemon doet dit goed. Zij organiseren regelmatig hardloop- en yoga-evenementen, wat onrechtstreeks een bepaalde “lifestyle” rond hun merk creëert.

Tip?Geef na de activiteit wat gratis merchandise of een kortingscode aan de deelnemende klanten.

Dit soort meet-ups  helpen u een relatie op te bouwen met uw klanten en een community te creëren rond een gedeelde interesse. De volgende keer dat klanten (of hun vrienden) op zoek zijn naar iets voor de fiets zal uw winkel eerste keus zijn. Waarom? Omdat u niet zomaar een fietswinkel bent maar een fiets-community die van fietsen houdt (en u heeft natuurlijk uw voorraad perfect op orde zodat u alles kunt leveren dat ze nodig hebben).

Organiseer gratis workshops

Het doel van het organiseren van workshops in uw winkel is om uw klanten vaardigheden bij te brengen die ze willen leren. Zo creëert u sterke relaties met klanten, maakt u van uw winkel een betrouwbare bron van informatie.

Als uw winkel groot genoeg is kunt u events organiseren terwijl u open bent. Als uw winkel niet zo groot is kan u het beter na sluitingstijd doen. U kunt uw mobiele kassa paraat houden zodat klanten iets kunnen kopen, maar onthoud dat dit niet het belangrijkste doel is van dit evenement.

Voorbeeld ?

Naast gratis workshops en verschillende in-store diensten organiseert dierenwinkel Woouf regelmatig een Puppy Night, waarbij hondenbaasjes elkaar ontmoeten om hun pups met vreemde honden te leren omgaan.

Tip ? Woouf gebruikt deze workshops ook om nieuwe snoepjes en speeltjes te promoten door gratis proefproducten weg te geven. Proefproducten weggeven kan de verkoop van een product

Lightspeed x SHAW Pop-Up Opening © Leyla Hesna

Genoeg ideeën, tijd voor actie

U heeft een paar goede ideeën voor evenementen voor uw winkel. De vraag is nu hoe u hier iets concreets van gaat maken. Hier zijn wat dingen waar u aan moet denken om er zeker van te zijn dat uw ideeën uitvoerbaar en realistisch zijn, en dat ze het doel dat u hebt ondersteunen:

  • Organiseert u het evenement met een specifiek doel? Wat het ook is, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het evenement aansluit bij de producten die u verkoopt of deze ondersteunt, zoals bij Woouf’s puppy workshops.
  • Waar organiseert u het? Idealiter doet u het in uw winkel (want daar zijn al uw producten te zien). Maar het is niet per se nodig, zie het voorbeeld van de fietswinkel hierboven. U kan uw winkel ook als ontmoetingsplek gebruiken en als de groep compleet is ergens anders naartoe gaan.
  • Weet u wie uw meest loyale klanten zijn? Die wilt u als eerste uitnodigen voor een evenement. Ze zijn de ambassadeurs van uw merk en bij hen is de kans het grootst dat ze komen én hun vrienden uitnodigen.

Zodra u deze vragen hebt beantwoord, kunt u uw evenement gaan plannen. Daar gaan we nu dieper op in.

1. Voor het evenement

Het doel is simpel: zorg dat zoveel mogelijk mensen van uw evenement afweten.

  1. Uitnodigingen per e-mail: Allereerst kunt u een e-mailuitnodiging sturen naar uw trouwe klanten, met een bijgevoegd iCal- of Google Calendar-evenement. Dat maakt het leven van uw klanten veel makkelijker en zorgt voor een hoger deelnemersaantal, omdat het evenement zo in hun persoonlijke kalender komt. Normaal gesproken stuurt u uitnodigingen zo’n 3-5 weken voor het evenement. Dat helpt klanten om de datum vrij te houden, maar het geeft u ook een bufferperiode waarin u, als er weinig deelnemers lijken te komen, uw promotie uit kunt breiden naar een groter publiek.
  2. Promotie op social media: iedere keer dat u een evenement in uw winkel organiseert, maakt u een event aan op uw Facebook-pagina met de belangrijkste informatie (wanneer, waar en waarom iedereen aanwezig zou moeten zijn).
  3. Promotiemateriaal in de winkel: Kijk of uw flyers wilt maken en doe ze in de tas van iedere koper. Leg de flyers ook op uw balie en op andere zichtbare plekken. Het kan helpen om gesprekken aan te gaan met uw klanten en ze  enthousiast te maken voor uw evenement.

2. Tijdens het evenement

Overweegt of u de foto’s en video’s die u maakt wilt delen tijdens het evenement op uw Instagram- en Facebook-accounts. Of het nu een Instagram Story of Facebook Live is, uw doel is om uw volgers te betrekken en ze te laten zien wat voor toffe events u organiseert. Hierdoor zullen de mensen die er niet bij waren de volgende keer wel hun agenda vrijhouden.

Tip ?Overweeg een social media-wedstrijd voor alle deelnemers. Stimuleer deelnemers om foto’s of video’s die ze tijdens een evenement maken op hun Facebook en Instagram te zetten, en tag het account van uw winkel. Na het evenement verzamelt u geplaatste content en verloot u een prijs. De winnaar kondigt u aan op Facebook en Instagram. Hierdoor genereert u meer aandacht voor uw evenement en is de kans groter dat u de volgende keer meer deelnemers hebt.

3. Na het evenement

Vergeet niet iedereen te bedanken voor hun deelname. Dat kan op verschillende manieren. U kunt een bericht op Facebook en Instagram plaatsen, een e-mail versturen, of zelfs een korte video of persoonlijke Instagram Story maken. Het doel is simpel: waardering geven aan de mensen die tijd vrijmaakten in hun drukke agenda’s om naar uw evenement te komen. Een simpel gebaar dat nooit onopgemerkt blijft.

SHAW pop-up store Antwerp

U bent er klaar voor!

Een van de beste manieren om klanten steeds weer terug te laten komen is het bouwen aan een relatie die meer omvat dan de producten die u verkoopt. Als u uw klanten iets kan leren of ze helpt om mensen te ontmoeten die dezelfde interesses hebben wordt uw winkel een plek waar u meer kan dan alleen maar dingen kopen. Niet geheel toevallig is dat ook goed voor de verkopen van uw winkel.

Voorbeeld ?

Het organiseren van gratis in-store workshops hielp Apple zich te onderscheiden van alle andere tech-bedrijven. Waarom? Omdat ze hun klanten iets leerden en een community rond hun merk creëerden. Het goede nieuws is dat u niet Apple’s marketingbudget nodig heeft om dezelfde ideeën toe te passen en hetzelfde succes te hebben.

Onthoud dat het organiseren van een evenement in uw winkel niet duur hoeft te zijn om effectief ze zijn. Goede event marketing draait om evenementen die aansluiten bij de producten en diensten in uw winkel en die helpen een community te bouwen. Zelfs een simpele, maar waardevolle workshop onderscheidt uw winkel van alle anderen die geen moeite steken in een betere relatie met hun klanten.

Maak een succes van uw in-store-events

Ontdek hoe u met Lightspeed’s mobiele kassa de band met uw klanten versterkt