Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

10 tips voor betere productfoto's

10 tips voor betere productfoto's

Het succes van uw webshop is niet alleen afhankelijk van het algemene design, ook de productfoto’s die u gebruikt bepalen of mensen graag in uw online winkel shoppen. Met professioneel ogende productfotografie wordt uw webshop snel een stuk gebruiksvriendelijker. Online shoppers hebben een andere zintuigelijke beleving dan klanten in een fysieke winkel. Ze kunnen uw producten niet aanraken, passen of voelen.

Bij professionele productfotografie houdt u rekening met dat verschil en geeft u uw klanten meer dan een simpele foto van de voorzijde van een product. U wilt dat uw klanten de structuur, pasvorm en uitstraling van een product kunnen zien.

Ook als u niet vaak met een camera hebt gewerkt kunt u prachtige productfoto’s maken die uw online verkoop stimuleren. We hebben tien tips verzameld voor goede online productfotografie. Pas ze toe bij uw volgende shoot om uw webshop nog professioneler te maken en uw sales te zien groeien.

  1. Maak scherpe foto’s
  2. Fotografeer het hele product
  3. Pas de belichting aan
  4. Zorg dat uw productfoto’s dezelfde afmetingen hebben
  5. Fotografeer de voorkant en centreer uw producten
  6. Verwijder de achtergrond
  7. Voeg reflecties toe
  8. Maak meerdere foto’s per product
  9. Voorzie uw foto’s van een watermerk
  10. Laat alle kleurvarianten van uw product zien

Krijg alles wat u nodig heeft om online te verkopen

Kies voor een nieuwe inkomstenbron in de groeiende online markt. Manage uw voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform.

1. Maak scherpe foto’s

Een van de belangrijkste aspecten van productfotografie is de scherpte. Blurry foto’s of foto’s met zichtbare pixels maken het moeilijker voor klanten om uw product duidelijk te zien en zorgen voor een negatieve winkelervaring. Ook maken slechte foto’s een onbetrouwbare indruk op uw bezoekers. 

Zorg voor een camera met een ruim diafragmabereik: hoe lager het diafragma, des te groter de lensopening en hoe meer licht er wordt doorgelaten. Die lichtinval zorgt voor een groter contrast tussen het scherpe product op de voorgrond en de – nu onscherpe – achtergrond van de foto. Dit contrast zorgt ervoor dat het product beter tot z’n recht komt. Pas wel op voor overbelichting!

 

2. Fotografeer het hele product

Deze tip lijkt misschien een open deur, maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: zorg dat het hele product zichtbaar is op de foto!
Leg of zet uw product recht neer, zonder kreukels, en met voldoende lege ruimte eromheen. Doet u dat niet, dan heeft dat direct negatieve gevolgen. Mensen zien uw slechte productfoto’s en denken daardoor onbewust dat u geen oog hebt voor detail. En raad eens wat ze vervolgens denken over uw producten, levering en klantenservice? Dat risico kunt u maar beter vermijden.

Goede productfotografie geeft potentiële klanten de indruk dat u een respectabel bedrijf bent, geen amateur.

eCom-productfoto-1

3. Pas de belichting aan

Zorg voor de juiste belichting. Soms moet u meerdere lichtbronnen gebruiken om schaduwen en donkere gebieden te voorkomen.

Voorbeeld eCom foto

Opmerking ?

Overweeg tijdens de shoot een lichtbak te gebruiken voor een gelijkmatige belichting.

Voorbeeld productbelichting

4. Zorg dat uw productfoto’s dezelfde afmetingen hebben

Zorg voor voldoende vrije ruimte tussen het product en het kader, dat geeft lucht aan de look van uw webshop. Als uw productfoto’s verschillende afmetingen hebben, werkt dat storend en gaat uw klant het al snel vervelend vinden om door uw webshop te scrollen.

5. Fotografeer de voorkant en centreer uw producten

Plaats het product precies in het midden van het frame en fotografeer producten altijd vanuit dezelfde hoek. Zo blijft uw webshop overzichtelijk en netjes.

Voorbeeld voorkant en centreren bij productfoto's

Pro-tip ?

Investeer in een driepoot om elke foto er hetzelfde uit te laten zien (en vergeet niet de plaats waar u het product neerzet te markeren met een stukje tape).

6. Verwijder de achtergrond

Gebruik een fotobewerker om de achtergrond van uw productfoto’s te verwijderen en uw webshop een strakke, moderne uitstraling te geven.
Hiermee voorkomt u meteen ongewenste schaduwen of kleuren rondom de producten en zien uw productfoto’s er professioneler uit. Plus, het oog van uw klanten valt zo direct op het product dat uw verkoopt.

Verwijderen achtergrond productfoto's

Opmerking ?

Sla uw foto’s na het bewerken op in .png-indeling. Dit is namelijk het enige bestandstype dat een transparante achtergrond ondersteunt. Uw foto is goed opgeslagen als uw product wordt omgeven door deze vierkantjes. Ze geven aan dat de achtergrond transparant is en zich automatisch aanpast aan de achtergrondkleur van uw website.

eCom-productfoto-6

7. Voeg reflecties toe

Voeg met een fotobewerker reflectie toe. Uw producten krijgen er een luxe uitstraling van en u geeft meteen diepte aan de productfoto’s in uw webshop.

eCom-productfoto-7

Tip?

Gebruik alleen reflecties voor producten die vanaf de voorzijde zijn gefotografeerd, zoals hierboven. Liggende producten hebben in normale omstandigheden geen reflectie. In dat geval kunt u reflecties beter vermijden.

8. Maak meerdere foto’s per product

In het ideale geval zijn er van elk product meerdere foto’s beschikbaar. Waarom? Verplaats u eens in uw klanten: u wilt het product vanuit verschillende hoeken bekijken, details kunnen zien en weten hoe het product staat als het door iemand wordt gedragen.
We hebben het al eerder gezegd: online shoppers hebben een andere shop ervaring dan klanten in een fysieke winkel. Ze kunnen een product niet passen. Ze kunnen de details niet zelf bekijken. U heeft dus genoeg foto’s en productgegevens (zoals maattabellen en inspiratiefoto’s) nodig om uw product goed te kunnen laten zien. Alleen dan zullen bezoekers van uw webshop ook kopers worden.

eCom-productfoto-8

Pro-tip ?

Gebruikt u een model voor uw shoots? Geef dan aan hoe lang hij/zij is en welke maat hij/zij draagt. Klanten kunnen zich dan beter voorstellen hoe het product ze zal staan.

9. Voorzie uw foto’s van een watermerk

U besteedt veel tijd aan de productfoto’s voor uw webshop. Door uw foto’s te voorzien van een watermerk, voorkomt u dat verkopers van dezelfde of vergelijkbare producten zomaar met uw foto’s aan de haal gaan.

Pro-tip ?

Kies bij gebruik van een watermerk bij voorkeur voor een onopvallende versie. U wilt tenslotte dat uw klant meteen het product ziet, niet een opvallend watermerk zoals hieronder.

Slecht voorbeeld van een watermerk

10. Laat alle kleurvarianten van uw product zien

Zorg dat uw foto’s hebt van iedere kleur waarin een product verkrijgbaar is. De kans is groot dat uw klanten meerdere kleuren mooi vinden en dus verschillende varianten aan hun winkelwagen toevoegen. Kassa!

Pro-tip ?

In plaats van elke kleurvariant apart te fotograferen, kunt u ook één (goede) foto maken, deze kopiëren en de kleur ervan wijzigen.

 

eCom-productfoto-10

Uw eCom-productfotografie maakt het verschil

De foto’s die u gebruikt in uw webshop zijn van groot belang voor uw business. Goede foto’s vergroten het winkelplezier van uw klanten, bevorderen de conversie en verhogen het gemiddelde bedrag per bestelling. Slechte foto’s doen precies het tegenovergestelde.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing