Zo start u met Google Shopping

Zo start u met Google Shopping

Wilt u graag meer omzet online genereren? Dat kan met Google Shopping

Of u nu een beginnende online retailer bent of een gevorderde, u heeft in een handomdraai uw producten gelinkt aan Google Shopping. Het platform dient als een extra verkoopkanaal en helpt u zo bij het genereren van een hogere omzet. Nu is het gebruik van Google Shopping nog betaald, maar in april heeft Google aangekondigd dat het eind 2020 wereldwijd (nu alleen nog in de VS) mogelijk is om gratis verkeer te genereren vanuit het Google Shopping tabblad. Zo gaan ze de strijd aan met Marketplaces zoals Amazon.

In dit artikel vertellen we u alles over Google Shopping:

Wat is Google Shopping?

Wat zijn de voordelen van Google Shopping?

Hoe start u Google Shopping?

Wat kost Google Shopping?

 

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een onderdeel van Google Ads. Het is gericht op online retailers die hun producten op Google willen adverteren. 

Zodra potentiële klanten zoeken naar het product dat jij aanbiedt, kunnen ze jouw productadvertentie rechtsboven in de zoekresultaten of op de speciale Google Shopping pagina zien. Deze advertentie bestaat uit een product foto, een titel, de prijs en een korte beschrijving. Zodra iemand erop klikt, opent jouw webshop. Per klik betaalt u een bedrag dat u vooraf kunt afbakenen, zodat de kosten niet de spuigaten uitlopen.

 

Wat zijn voordelen van Google Shopping?

Google Shopping wordt veel gebruikt door online retailers, en dat is niet zomaar. Dit zijn de grootste voordelen van Google Shopping: 

  • Eenvoudig in gebruik
  • Uw voorraad is altijd actueel
  • Genereer meer omzet met relatief weinig moeite 
  • Meet snel het effect van uw campagnes
  • Krijg nieuwe inzichten in potentiële klanten

 

Eenvoudig in gebruik

U heeft geen maandenlange cursus nodig om met Google Shopping te starten. Zodra de voorraad in uw backoffice in orde is, kunt u binnen enkele klikken uw producten koppelen aan het Merchant Center, dat vervolgens linkt aan Google Shopping.

Uw voorraad is altijd actueel

U hoeft nooit meer één voor één uw producten handmatig in te voeren en uw voorraad up to date te houden. Dat gaat automatisch! Heeft u producten niet meer op voorraad? Dan kunt u instellen dat deze producten niet meer op Google shopping wordt getoond en u dus geen extra kosten kwijt bent aan loze kliks. 

Genereer meer omzet met relatief weinig moeite

Google shopping werkt als een etalage die u zelf kunt inrichten. Bezoekers hebben de producten die jij aanbiedt in deze ‘etalage’ al bekeken voordat ze naar uw webshop gaan. Ze weten dan al meer over uw product en hebben het kunnen vergelijken bij andere aanbieders, waardoor tot de aankoop overgaan een kleinere stap is. Het conversiepercentage via Google Shopping is dan ook hoog, terwijl de kosten relatief laag zijn. 

Meet snel het effect van uw campagnes

Krijg inzichten in uw campagnes. Wat gebeurt er nadat een klant op uw advertentie heeft geklikt? Gaan bezoekers alleen naar uw webshop of kopen ze ook direct uw product? Aan de hand van de resultaten kunt u advertenties optimaliseren en meer uit uw campagne halen. 

Krijg nieuwe inzichten in potentiële klanten

Met Google Shopping heeft u een unieke kans om meer te weten te komen over potentiële klanten. Beheer statistieken van doelgroepen voor al uw winkelpagina’s. 

Google Shopping voorbeeld

Hoe start u Google Shopping? 

Het enige wat u nodig heeft is een webshop met ingeladen producten, een Google Ads account, een Merchant Center en de ambitie om meer verkopen te genereren via een webshop. 

Het opzetten van Google Shopping werkt als volgt:

  1. Doe onderzoek en bepaal uw strategie
  2. Maak een productfeed aan
  3. Laad uw productfeed in het Google Merchant Center
  4. Maak een Google Ads account en koppel deze aan uw Merchant Center
  5. Zet een shopping campagne op
  6. Analyseer uw cijfers & optimaliseer uw advertenties

1. Doe onderzoek en bepaal uw strategie

Een goede strategie is belangrijk om het maximale uit uw campagnes te halen. 

Bereken vooraf hoeveel marge u heeft op de producten die u extra wilt verkopen en bepaal aan de hand daarvan uw advertentiebudget. Stel duidelijke grenzen aan dit budget, zodat achteraf niet blijkt dat u veel meer geld heeft uitgegeven dan u aan de producten verdient. 

Doe ook onderzoek naar keywoorden en uw concurrentie. Waar zoeken mensen vooral op? Hoeveel kosten die woorden per klik? Waar zet de concurrentie hun geld op in? Kijk waar uw kansen liggen en bepaal vervolgens uw strategie. 

2. Maak een product feed aan

Met een volledige productfeed bent u er zeker van dat u uw producten op een goede manier bij Google Ads aanlevert. Het is belangrijk dat u alle noodzakelijke productspecificaties goed invult. Dit zijn de verplichte specificaties:

  • ID
  • Titel
  • Beschrijving
  • Link naar het product
  • Link naar de afbeelding
  • Prijs
  • Staat van het product
  • Beschikbaarheid
  • Google Shopping category
  • Merk
  • Gtin (in Europa wordt dit meestal EAN of ISBN genoemd)
  • MPN (manufacturer part number)

Hoe vollediger uw productfeed, des te beter de resultaten. Klik hier voor alle details over de specificaties.

3. Laad uw productfeed in het Google Merchant Center

Ga naar het Google Merchant Center om uw winkel- en productinformatie naar Google te uploaden. Maak een eigen account aan en verifieer uw bedrijfs- en contactgegevens. Vervolgens kunt u via het tabblad ‘feed’ uw productfeed uploaden. U kunt zelf instellen hoe vaak u uw productfeed wilt uploaden. Voordat u kunt beginnen met adverteren zal Google eerst uw producten keuren. 

4. Maak een Google Ads account en koppel deze aan uw Merchant Center

Maak een Google Ads account aan. Vervolgens kunt u de productgegevens van het Merchant Center aanmelden en aan de slag gaan met uw campagne.

5. Zet een shopping campagne op

Nu al uw producten in het Merchant Center staan kunt u in Google Ads uw campagne beginnen. Klik op ‘+campagne’ > ‘Nieuwe campagne’ > ‘Sales’ > ‘Shopping’. Google vraagt u vervolgens om informatie, zoals de campagnenaam, uw budget, en waar en hoe u uw producten wilt adverteren. 

U kunt alle producten op dezelfde manier adverteren, maar u kunt er ook voor kiezen ze op te splitsen in bijvoorbeeld prioriteit, merk vs. geen merk, etc. Hoe gerichter uw campagnes hoe beter. Welke aanpak het beste werkt, is afhankelijk van de tijd en het budget wat u erin stopt, en uw producten. 

6. Analyseer uw cijfers & optimaliseer uw advertenties

Wilt u weten of u uw geld op de juiste manier besteedt? Bekijk dan regelmatig de prestaties van uw campagne. Google geeft u inzichten en de mogelijkheid om de campagne direct aan te passen om er zo meer uit te halen.  

Google Shopping voorbeeld

Wat kost Google Shopping?

De kosten van Google Shopping zijn afhankelijk van verschillende factoren. Door een bovengrens in te stellen bepaalt u uw maximale budget. Google zorgt ervoor dat ze dit bedrag niet overschrijden. 

Factoren die invloed kunnen hebben op de kosten zijn bijvoorbeeld de tijd dat de advertentie online staat, het bedrag dat de concurrentie bereid is om te betalen voor een klik en de kwaliteitsscore van uw website en uw feed. 

Zoals al eerder werd aangegeven zal Google het vanaf eind 2020 mogelijk maken om gratis verkeer te genereren via het Google Shopping tabblad. Dit geldt dus niet voor SERP (de Search Engine Result Page).

Dropshipping: the good, the bad and the ugly

Dropshipping: the good, the bad and the ugly