Kortingsregels: verkoop uw voorraad sneller

Kortingsregels: verkoop uw voorraad sneller

Kortingen werken heel goed voor het aantrekken van nieuwe klanten en het omhoog krijgen van de waarde van de winkelmandjes van bestaande klanten. Een goede korting kan een afwezige klant ervan overtuigen om misschien weer iets bij u aan te schaffen, kan bestaande klanten aanmoedigen om een toch een paar extra items toe te voegen aan hun winkelmandje, en kan u van uw gedateerde voorraad afhelpen. Als u het goed doet, kunt u – ondanks dat u iets met korting aanbiedt – nog steeds marge pakken op het product dat u aanbiedt, én meer verkopen.

Lightspeed eCom biedt u vier verschillende soorten kortingsregels aan:

  1. Korting per categorie
  2. Upsell korting
  3. Bundelkorting
  4. Combinatie korting

U kunt deze kortingsregels alleen of tegelijkertijd instellen. Maar wat is de beste manier om een korting toe te passen in uw webwinkel? Hoe stelt u ze in, en welke kunt u het beste waar en wanneer gebruiken? Lees verder om er meer over te leren!

1. Korting per categorie

De kortingsregels die hieronder vallen zijn perfect om korting te geven aan een bepaalde groep klanten, of over een bepaalde groep producten. Ze zijn vooral nuttig om nieuwe klanten aan u te binden, uw trouwe klanten te belonen (dit kunnen zowel klanten zijn die het meest uitgeven, als klanten die het meest bij u winkelen), en moeilijk verkoopbare producten een boost te geven.

Lightspeed eCom heeft drie kortingsregels die u per categorie kunt toepassen:

  • Korting bij productcategorieën
  • Korting voor klantgroepen
  • Korting voor terugkerende klanten.

2. Upsell korting

Het doel van upsell kortingsregels is het verhogen van de uitgave van een klant door ze een korting aan te bieden bij de besteding van een bepaald bedrag. Op die manier is de kans groot dat ze meer producten kopen, puur om aan dat bedrag te komen.

Dit zijn de twee meest populaire upsell kortingsregels in Lightspeed eCom:

  • Korting bij minimumbedrag bestelling
  • Gratis levering bij minimumbedrag bestelling

3. Bundelkorting

Het doel van bundelkorting is om de hoeveelheid producten die een klant koopt te verhogen. Dit kunt u bereiken door ze bijvoorbeeld een gratis extra product aan te bieden, of gratis te bezorgen vanaf een bepaalde hoeveelheid aangeschafte producten.

Probeer een van onderstaande bulk kortingsregels en kijk of het effect heeft op de omvang van de winkelmandjes van uw klanten.

  • Gratis producten bij aanschaf van x producten
  • Gratis levering bij aanschaf van x producten
  • Goedkoopste product gratis bij aanschaf van x producten uit categorieën

4. Combinatie korting

Combinatie korting biedt u aan zodra een klant voldoet aan een aantal variabele voorwaarden. Het voorbeeld wat we hieronder beschrijven is een bundel/categorie combinatie:

  • Koop x producten uit categorieën, ontvang y korting op het laagst geprijsde product

BijvoorbeeldIemand koopt een paar schoenen, een schoen borstel en een paar sokken.

  • De schoenen kosten €129.99
  • De borstel €29.99
  • De sokken €8.99

Dit zijn drie producten uit verschillende categorieën. Met bovenstaande regel kunt u een korting opzetten waardoor deze klant de sokken gratis krijgt.

Nu u weet hoe u alle kortingsregels in Lightspeed eCom moet gebruiken, kunnen we kijken naar hoe u ze op moet zetten in uw webshop.

Hoe kan u kortingsregels instellen in Lightspeed eCom?

Kortingsregels zijn heel eenvoudig in te stellen. Ga in uw Lightspeed eCom backoffice naar Marketing > Kortingsregel > Kortingsregel toevoegen.

Geef uw kortingsregel een specifieke titel zodat u deze eenvoudig kunt bewerken of kunt stoppen wanneer u wilt. Bijvoorbeeld: “Maart 2019 – Gratis verzending bij een besteding vanaf €50” geeft duidelijk weer wat de regel is en wanneer deze ingesteld werd. Zo is het makkelijker om deze te vinden, aan te passen of uit te schakelen.

Wanneer u de regel een toepasselijke titel heeft gegeven, selecteert u het type kortingsregel. Nadat u uw kortingsregel heeft opgeslagen, kunt u deze configureren. Lees hier meer over het configureren van kortingsregels.

Feature alert: “Stop na kortingsregel”

Als u verschillende kortingsregels tegelijkertijd heeft lopen, is het handig om het aantal kortingen dat een klant tegelijkertijd kan gebruiken te beperken. Het voorkomt dat klanten profiteren van gelijktijdige deals en mogelijk uw winst beperken.

U kunt het aantal kortingsregels beperken dat een klant tegelijkertijd kan toepassen door de functie stop na kortingsregel in te schakelen. Deze vindt u op de configuratiepagina van de kortingsregel. Als de stop na kortingsregel ingeschakeld is voor een bepaalde korting, kunnen geen andere kortingen worden toegepast zodra die korting in gebruik is.

De do’s van kortingen

Vermeld een einddatum op uw korting

Door een gevoel van urgentie toe te voegen aan een deal, vergroot u de kans dat uw klanten snel gaan handelen om te profiteren van de korting. Als een deal geen vervaldatum heeft, kunnen uw klanten het kopen uitstellen, omdat er geen haast is. Op die manier kunt u de verkoop zelfs mislopen.

Hoe u tijdslimieten kunt instellen in uw kortingsregels?

Ga binnen de backoffice naar Marketing> Kortingsregels en klik vervolgens op de kortingsregel die u wilt wijzigen. Onderaan de configuratiepagina vindt u de periode instelling.

Voorbeelden van tijd-gevoelige kortingen

  • Flash-sale: breng uw klanten via e-mail op de hoogte van een zeer tijdelijke uitverkoop. Creëer het gevoel van urgentie!
  • Wekelijks terugkerende deals: dit type deal kan regelmatig bezoekers naar uw webshop trekken op dagen die doorgaans minder druk zijn.

Kies het juiste type kortingsregel

U moet niet dezelfde strategie toepassen op laaggeprijsde en duurdere items. Vermeld bij het afprijzen van laaggeprijsde artikelen kortingspercentages in plaats van vaste bedragen. Bij het afprijzen van dure artikelen vermeld u beter vaste bedragen. Waarom? Omdat een korting van 10% op een artikel met een waarde van €10 hoger lijkt dan een korting van €1. Het is natuurlijk uiteindelijk hetzelfde, maar het klinkt beter. Een korting van €50 op een item van €900 klinkt ook aantrekkelijker dan een korting van 5,5%. Nogmaals: het komt op hetzelfde neer, maar de ene optie lijkt aantrekkelijker voor klanten.

Voor meer informatie over de psychologie van kortingen, bekijk dit artikel van Entrepreneur.

De don’ts van kortingen

Te veel winst opofferen

Ja, kortingen kunnen uw verkoop stimuleren, maar houd er rekening mee dat als u ze te lang laat draaien, u winst verliest op klanten die wel bereid waren om voor de volledige prijs te kopen. Er zijn ook enkele behoorlijk nadelige gevolgen op de lange termijn wanneer u voortdurend kortingen aanbiedt.

Consistente kortingen kunnen ervoor zorgen dat klanten denken dat u onvoldoende vertrouwen heeft in uw eigen producten, wat de waargenomen waarde van uw winkel verlaagt. Het resultaat is dat ze uw producten nooit aan de volledige prijs kopen of, erger nog, ergens anders gaan winkelen.

Lees dit artikel van HubSpot voor meer informatie over de risico’s die gepaard gaan met langdurige kortingen.

U bent klaar!

Dit was het: alles wat u nodig heeft om uw eigen kortingen in te stellen in uw Lightspeed eCom-shop. Vergeet niet om op een verantwoorde manier om te gaan met kortingen en nooit de waargenomen waarde van uw winkel op te offeren voor een korte-termijn boost in verkoop.

Bekijk onze resources pagina als u op zoek bent naar meer hulp bij het opstellen van uw kortingsregels in Lightspeed eCom.