14 social media tips voor de feestdagen

14 social media tips voor de feestdagen

De feestdagen staan voor de deur! Hoog tijd dus om te kijken hoe u uw social media kanalen kan inzetten om uw verkopen te optimaliseren, of dat nu voor uw webshop is of voor uw fysieke winkel. Hoe zorgt u ervoor dat u het meeste kan halen uit de feestdagen-rush? Hoe zet u social media in? Ontdek hier 14 social media tips voor de feestdagen.

Enkele social media feiten op een rijtje

  • 8 op de 10 shoppers worden beïnvloed door het internet voordat ze een aankoop doen
  • Een derde van de consumenten geeft aan dat hun aankopen tijdens het weekend van de feestdagen worden gestimuleerd door promoties.
  • 68% van de consumenten bekijkt YouTube filmpjes op hun smartphones om te bepalen wat ze moeten kopen.
  • De hoogste traffic-dag (op webshops) van december op mobiele apparaten is de dag na Kerstmis.
  • Voor het eerst zal verkeer dat van social media komt meer dan 5% van al het verkeer bedragen. Instagram is met 51% gestegen ten opzichte van 2017 op het gebied van shop-verkeer.
  • 55% van de consumenten hebben een beter beeld van bedrijven die reageren op social media.

Voorbereiding op de feestdagen

1. Gebruik een poll

Laat uw klanten stemmen op producten via social media. Op Instagram en Facebook kunt u bijvoorbeeld heel gemakkelijk een poll-tool gebruiken. Vraag uw klanten welke producten zij zouden kiezen. Op basis hiervan kan je bijvoorbeeld bepaalde producten promoten in uw webshop, of 10% korting aanbieden of een winactie organiseren. Polls zijn uitstekende tools om te ontdekken wat uw klanten graag zien en eventueel zouden kopen.

2.  Target specifieke doelgroepen met Facebook advertenties

Fans van producten of industrieën die vergelijkbaar zijn met dat wat uw webwinkel aanbiedt, zijn een goede doelgroep om te targeten met special deals en kortingen. Laat uw klanten weten wanneer en welke producten korting krijgen. Herhaal de advertenties tijdens de feestdagen.

3. Creëer een Pinterest wishlist

Creëer een pinboard op Pinterest voor speciale cadeaus. Stel uw eigen producten ten toon om webverkeer naar uw winkel te leiden en verkopen te boosten. U kan zelfs bepaalde wishlists creëren, zoals “gifts for mom”, “gifts for the girlfriend” of “gifts for him”. Zo inspireert u uw volgers en promoot u uw producten op een originele manier.

4. Maak uw social media pagina’s klaar voor de feestdagen

Breng uw social media pagina’s in de sfeer voor de feestdagen Verander uw coverfoto en plaats posts met de feestdagen als thema. Promoot uw feestelijke producten, zoals goede cadeau-ideeën of feestelijke outfits. Link de posts rechtstreeks naar uw producten.

Tijdens de feestdagen

5. 12 Days of Christmas 

De 12 Days of Christmas begint op 25 December en loopt tot 5 januari. Veel bedrijven doen tijdens deze periode een speciale actie. Omdat er elke dag iets “nieuws” is houdt u uw klanten geboeid én bouwt u spanning op. U kan bijvoorbeeld 12 dagen lang elke dag een korting op een bepaald product/productcategorie geven, of juist elke dag een giveaway doen. Bepaal vooraf wat het doen is van deze campagne: meer sales of juist brand awareness? In dit artikel leest u hoe u een goede 12 Days of Christmas marketing campagne opzet.

6. Organiseer een winactie

Vraag uw fans om hun wishlist kerstcadeaus te delen op social media en u te taggen of door een bepaalde hashtag voor uw bedrijf/merk te creëren. Maak er een winactie van door één persoon uit te kiezen die hun product naar keuze wint. Dit kan bijvoorbeeld middels een Instagram story. Op deze manier ontdekken potentiële klanten uw merk/winkel/webshop.

7. Speciale aanbiedingen via de aanbieding knop

Creëer een speciale aanbieding via de Facebook ‘Aanbieding knop’. Ideaal voor last-minute aankopen vlak voor de feestdagen. Kies de juiste doelgroep en zorg dat de korting die u geeft de moeite waard is!

8. Zet influencers in

Influencers hebben vaak een grote invloed op zijn een perfect manier om een grotere doelgroep te bereiken én uw verkopen te boosten. Als u kleding verkoopt, kunt u bijvoorbeeld een bepaald budget geven aan een influencer om bij u te shoppen. Vervolgens plaatsen zij een shoplog op Youtube of op Instagram stories met de geshopte kleding én een kortingscode speciaal voor hun volgers.

Wilt u weten hoe u influencer marketing het beste aanpakt?

Het Influencer Marketing Stappenplan

9. Gebruik hashtags

Gebruik unieke Instagram of Twitter-hashtags voor berichten die gerelateerd zijn aan de feestdagen. Wens uw klanten fijne feestdagen toe met een speciale hashtag of plaats tweets/Instagram posts met een coupon code en een link naar een speciale aanbieding met hashtags zoals “#korting”, “#deal” of “#voucher”.

10. Maak een originele Youtube video

Maak een sfeervolle YouTube video met verborgen aanbiedingen. Laat uw fans weten dat er ergens in de video een verborgen boodschap of aanbieding zit. Zo stimuleert u uw fans om de video te bekijken en zelfs te delen. Verberg bijvoorbeeld een kortingscode aan het eind van uw video!

11. Geef unieke kortingen

Geef speciale korting aan uw volgers op social media. Plaats een kortingscode of een linkje voor een gratis verzending. Of stuur bijvoorbeeld een kortingscode via direct message wanneer iemand u volgt en een comment achterlaat op een bepaalde post. Als u zulk soort aanbiedingen gelimiteerd aanbiedt trekt u meer klanten aan!

12. Creeër speciale feestdagen tutorials

Creeër tutorials en “how to’s” gerelateerd aan de feestdagen. Maak bijvoorbeeld een kookfilmpje of geef tips over hoe u uw huis kunt versieren. Zorg wel dat het gerelateerd is aan wat u zelf verkoopt. Dit zorgt ervoor dat klanten uw merk sterker associëren met de feestdagen.

13. Hergebruik content van anderen met mentions

Houd mentions in de gaten. Als iemand een product noemt op social media dat u verkoopt, laat het ze weten! Zorg ervoor dat u een unieke hashtag gebruikt en retweet de tweets als iemand deze hashtag gebruikt. Handige tools voor het monitoren zijn Mention en Google Alerts.

Na de feestdagen

14. Meten is weten

Meet uw succes op social media. Analyseer de statistieken van uw social media campagnes: hoeveel keer is uw pagina bekeken, hoeveel likes en shares kreeg uw post en hoe kunt u het de volgende keer nog beter aanpakken? Wat werkte wel goed en wat niet?

Benieuwd hoe u uw omzet nog kan optimaliseren tijdens de feestdagen?

Download de gratis tipsheet