Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

7 Black Friday tips voor retailers

7 Black Friday tips voor retailers

Elk jaar wordt het Amerikaanse concept van Black Friday groter in Europa. Steeds meer fysieke en online fysieke winkels nemen dan ook deel aan de waanzin van Black Friday en Cyber ​​Monday. In de Verenigde Staten is Black Friday een feestdag die de dag na Thanksgiving plaatsvindt, de vierde vrijdag van november. Op deze dag begint officieel het feestseizoen (en daarmee het winkel seizoen): een goede reden voor retailers om ongelooflijke kortingen aan te bieden.

Een kans voor zelfstandige bedrijven

Black Friday komt niet alleen de retail reuzen ten goede. Zelfstandige retailers kunnen ook meeliften op het succes van Black Friday. Volgens een studie van Ingenico, geeft één op de vier consumenten (in België en Frankrijk) de voorkeur aan winkelen bij kleine gespecialiseerde retailers tijdens Black Friday. In deze periode van massale promoties, kunnen kleine retailers dus het beste gerichte en gepersonaliseerde producten en diensten promoten.

100 marketing & e-Commerce tips voor de feestdagen

U goed voorbereiden op de feestdagen is het halve werk. Gebruik deze 100 marketing & e-commerce tips als inspiratiebron voor uw eigen (online) winkel.

7 tips om uw winst te maximaliseren op Black Friday en Cyber ​​Monday

Een groot deel van de Black Friday en Cyber ​​Monday aankopen dient als kerstcadeau. Om die reden is het belangrijk om uw aanbod te personaliseren en potentiële klanten precies datgene te bieden waar ze naar op zoek zijn. Hoe zorgt u ervoor dat u gevonden wordt en dat ze hun aankopen in uw winkel doen? Lees de 7 onderstaande tips.

1. Gebruik uw data

We kunnen het niet genoeg zeggen, maar de beste beslissingen zijn gebaseerd op data. Als u vorig jaar een Black Friday promo had, is het belangrijk om uw verkopen te analyseren en te bepalen wat goed werkte of niet. Stel uzelf de juiste vragen en vind alle antwoorden in de gedetailleerde rapporten van Lightspeed.

  • Wat waren uw best verkochte producten?
  • Zijn er bepaalde momenten geweest waarbij klanten hebben afgehaakt van hun aankoop?
  • Heeft de verkoop op een bepaalde dag/periode een hoogtepunt bereikt?
  • Hoeveel percent van de omzet komt van nieuwe klanten?
  • Wat was het aantal verlaten winkelmandjes en veranderde het naar verloop van tijd?
  • Kwamen de meeste conversies van desktop of mobiele telefoon?
  • Wat was het rendement op uw marketingcampagnes van Black Friday en welke waren het meest effectief?

2. Bereid uw marketingcampagnes voor

Naast de soms bijna bizarre kortingen, wat Black Friday zo populair maakt, is het tijdelijke element een grote troef. Het gevoel van urgentie drijft consumenten ertoe spontane aankopen te doen. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een aftellende klok op de hoofdpagina van uw webshop. 

Gebruik e-mailmarketing campagnes (bijvoorbeeld via Lightspeed Loyalty), sociale media, uw blog, influencers en advertenties om uw klanten op tijd op de hoogte te houden van de Black Friday deals. Ga gestructureerd te werk met een campagnekalender en plaats daarin al uw marketingactiviteiten. Zo ziet u tijdens de drukte niets over het hoofd. 

Als u uw marketingactiviteiten goed hebt voorbereid en hebt uitgevoerd, zullen consumenten eerder aan u denken wanneer ze een product willen kopen. 

3. Bereid uw webshop voor

Als het nog niet is gebeurd, zorg ervoor dat uw zoekwoorden en metagegevens vóór de grote dag van de verkoop correct zijn bijgewerkt in uw webshop backoffice om ervoor te zorgen dat uw potentiële klanten u gemakkelijk kunnen vinden wanneer ze hun zoekopdracht op Google typen. U kunt ook een pagina maken die speciaal is gericht op Black Friday met al uw aanbiedingen. Dit vergemakkelijkt de winkelervaring van uw bezoekers.

Klanten kijken uit naar Black Friday en velen maken verlanglijstjes van dingen die ze graag willen kopen. Zij zijn voorbereid en u moet dat ook zijn. De meeste Lightspeed-thema’s hebben daarom een wishlist-functie, dus maak hier gebruik van.

4. Zorg dat uw voorraad en logistiek op orde is

U wilt uw klanten geen ‘nee’ verkopen tijdens Black Friday. Zorg ervoor dat uw voorraad op orde is, zodat u zo veel mogelijk omzet kunt genereren. Door middel van data kunt u een inschatting maken welke producten u moet inkopen. Maak duidelijke afspraken met uw leveranciers om de producten op tijd geleverd en nageleverd te krijgen. Wacht niet tot het laatste moment, want andere retailers zullen ook grootser inkopen, en leveranciers kunnen hun levertijden in de drukte niet altijd waarmaken. 

In 2018 bleek dat webshops miljoenen lieten liggen door onder andere slechte logistiek. Dit hoeft u niet te overkomen, als u tenminste een logistieke planning maakt. Niet alleen moeten er goede afspraken met uw leveranciers worden gemaakt, maar uw producten moeten ook op tijd bij uw klanten op de deurmat liggen. Om problemen te voorkomen kunt u – tijdelijk – uw bezorgtijden verruimen en die communiceren met uw klanten. Door geen valse verwachtingen te scheppen over snelle bezorgtijden, houd u uw klanten tevreden. 

5. Maak competitieve promoties

Op de grote dag zullen consumenten waarschijnlijk verschillende online winkels openen om prijzen en beste kortingen te vergelijken. Dus u moet uzelf onderscheiden van uw concurrenten en een interessantere aanbieding aanbieden. Om dit te doen, onderzoek de concurrentie en zie wat anderen aan het doen zijn. Een manier om uzelf te onderscheiden, is om iets extra te bieden. Het aanbieden van geschenkverpakking, het toevoegen van een wenskaart of het aanbieden van gratis levering, zal uw klanten gelukkig maken en het verschil maken.

6. Zet in op online adverteren

Online adverteren is heel doelgericht en helpt u het maximale uit uw advertentiebudget te halen tijdens Black Friday. Zorg er in ieder geval voor dat u op tijd begint. De concurrentie voor Black Friday is moordend, zo ook de retailers die allemaal op dezelfde zoekwoorden gevonden willen worden. Door de grote concurrentie stijgen de cost per clicks naarmate de datum dichterbij komt. U kunt uw zoekwoorden voor advertenties dus maar beter op tijd geclaimd hebben.

Zorg ook dat uw cookie lijsten ingesteld zijn om remarketing te kunnen inzetten tijdens of na Black Friday. U kunt bijvoorbeeld lijsten maken voor productpagina’s of voor ‘winkelwagentje verlaters’. De personen in deze lijsten kunt u retargeten met een nieuwe advertentie of een advertentie die gericht is op de producten waar ze interesse in hadden. Vergeet niet uw bids op deze advertenties te verhogen; deze klanten hadden immers al interesse en kunnen sneller overgehaald worden om te kopen. 

7. Zorg voor een speciaal Black Friday team

Tijdens Black Friday is het ook offline een drukte van jewelste! Heeft u naast uw webshop nog een winkel? Dan is een data gedreven personeelsplanning voor dit drukke weekend geen overbodige luxe. Analyseer uw data om te zien wie van uw werknemers de meeste producten verkoopt, de meeste omzet genereert en het meest beschikbaar is. Plan vervolgens uw beste medewerkers extra in, om zoveel mogelijk uit Black Friday te halen. Aan de online kant is het belangrijk dat u genoeg mensen beschikbaar heeft om de verkochte producten op tijd verstuurd te krijgen.

Start uw eigen webshop

Creëer uw eigen webwinkel met Lightspeed eCommerce

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing