4 last-minute Black Friday tips voor retailers

4 last-minute Black Friday tips voor retailers

Elk jaar wordt het Amerikaanse concept van Black Friday iets groter in Europa en veel fysieke en online fysieke winkels nemen ook deel aan de waanzin van Black Friday en Cyber ​​Monday. In de Verenigde Staten is Black Friday een feestdag die de dag na Thanksgiving plaatsneemt, de vierde vrijdag van november. Deze dag lanceert officieel het feestseizoen (en het winkel seizoen) en daarom bieden de retailers ongelooflijke kortingen om hun voorraad te liquideren.

Black Friday in Europa steeds populairder

In Europa is Black Friday vooral succesvol online. Europeanen zijn niet gediend met chaotische overvolle winkels zoals we elk jaar zien aan de hand van Amerikaanse video’s die op sociale media verschijnen. Consumenten profiteren van deze dag door vooral online te winkelen en op internet te surfen om de beste deals te vinden. Volgens de transactiegegevens van Ingenico zorgde Black Friday in 2017 voor een piek in online transacties van 72% in vergelijking met een gewone vrijdag.

Veel winkels en webshops bieden verleidelijke kortingen in de week van Black Friday. U heeft waarschijnlijk al e-mails ontvangen van Amazon, Fnac, Ici Paris XL, Asos, Gisou etc.

Een kans voor zelfstandige bedrijven

Maar deze mogelijkheid komt niet alleen de retail reuzen ten goede. Zelfstandige retailers kunnen ook meeliften op het succes van Black Friday. In 2016 verdienden klanten van Lightspeed eCom alleen al bijna 2 miljoen euro tijdens Black Friday en Cyber ​​Monday.

Volgens de studie uitgevoerd door Ingenico, geeft één op de vier consumenten die al online aankopen heeft gedaan tijdens Black Friday, de voorkeur aan winkelen bij kleine detailhandelaren of gespecialiseerde retailers. Dit kan een teken zijn dat het tij keert in het voordeel van kleine spelers die in deze periode van massale promoties, gerichte en gepersonaliseerde producten en diensten kunnen promoten.

4 tips om uw winst te maximaliseren op Black Friday en Cyber ​​Monday

Als u weet dat 64% van de aankopen die tijdens Black Friday en Cyber ​​Monday worden gedaan, als kerstcadeau dienen, is het belangrijk om uw aanbod te personaliseren en uw potentiële klanten te bieden waar ze naar op zoek zijn. Hoe zorgt u ervoor dat ze u vinden en dat ze hun aankopen doen in uw winkel? Lees de 4 onderstaande tips.

1. Gebruik uw data

We kunnen het niet genoeg zeggen, maar de beste beslissingen zijn gebaseerd op data. Als u vorig jaar een Black Friday promo had, is het belangrijk om uw verkopen te analyseren en te bepalen wat goed werkte of niet. Stel uzelf de juiste vragen en vind alle antwoorden in de gedetailleerde rapporten van Lightspeed.

  • Wat waren uw best verkochte producten?
  • Zijn er bepaalde momenten geweest waarbij klanten hebben afgehaakt van hun aankoop?
  • Heeft de verkoop op een bepaalde dag/periode een hoogtepunt bereikt?
  • Hoeveel percent van de omzet komt van nieuwe klanten?
  • Wat was het aantal verlaten winkelmandjes en veranderde het naar verloop van tijd?
  • Kwamen de meeste conversies van desktop of mobiele telefoon?
  • Wat was het rendement op uw marketingcampagnes van Black Friday en welke waren het meest effectief?

2. Bereid uw marketingcampagnes voor

Naast de soms bijna bizarre kortingen, wat Black Friday zo populair maakt, is het tijdelijke element een grote troef. Het gevoel van urgentie drijft consumenten ertoe spontane aankopen te doen. U kunt bijvoorbeeld een applicatie gebruiken voor een countdown timer op uw voorpagina, bijvoorbeeld met de POWr Countdown Timer-tool.

Gebruik e-mailmarketing campagnes, sociale media, uw blog, influencers, advertenties, enz. om je klanten op tijd op de hoogte te houden van de Black Friday deals. Wanneer het eindelijk zover is, zullen consumenten u dan in gedachten hebben en zullen ze eerder uw site bezoeken.

3. Bereid uw webshop voor

Als het nog niet is gebeurd, zorg ervoor dat uw zoekwoorden en metagegevens vóór de grote dag van de verkoop correct zijn bijgewerkt om ervoor te zorgen dat uw potentiële klanten u gemakkelijk kunnen vinden wanneer ze hun zoekopdracht op Google typen. U kunt ook een pagina maken die speciaal is gericht op Black Friday met al uw aanbiedingen. Dit vergemakkelijkt de winkelervaring van uw bezoekers.

Klanten kijken uit naar Black Friday en velen maken verlanglijstjes van dingen die ze graag willen kopen. Zij zijn voorbereid en u moet dat ook zijn. De meeste Lightspeed-thema’s hebben daarom een wishlist-functie, dus maak hier gebruik van.

4. Maak competitieve promoties

Op de grote dag zullen consumenten waarschijnlijk verschillende online winkels openen om prijzen en beste kortingen te vergelijken. Dus u moet uzelf onderscheiden van uw concurrenten en een interessantere aanbieding aanbieden. Om dit te doen, onderzoek de concurrentie en zie wat anderen aan het doen zijn. Een manier om uzelf te onderscheiden, is om iets extra te bieden. Het aanbieden van geschenkverpakking, het toevoegen van een wenskaart of het aanbieden van gratis levering, zal uw klanten gelukkig maken en het verschil maken.

Start uw eigen webshop

Creeër uw eigen webwinkel met Lightspeed eCommerce