Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

7 manieren om Valentijnsverkopen in 2021 te stimuleren

7 manieren om Valentijnsverkopen in 2021 te stimuleren

De dag van de liefde komt eraan. Ook dit jaar worden er wereldwijd weer miljarden aan omzet verwacht voor Valentijnsdag. Afhankelijk van de producten die u in uw (online) winkel verkoopt, kan het een drukke periode zijn – zelfs tijdens een pandemie. Met deze 7 tips kunt u uw valentijnsverkopen nog een last minute boost geven. 

  1. Analyseer de data van vorig jaar
  2. Maak gebruik van e-mailmarketing
  3. Wees creatief op social media
  4. Voeg een speciale Valentijnssectie toe aan uw webshop
  5. Bied een gratis inpakservice aan
  6. Richt u op uw vaste klanten
  7. Organiseer een Valentijnsuitverkoop

 

Op zoek naar een winkel waarvan de deuren nooit sluiten?

Manage uw voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform. Nieuwsgierig naar meer?

 

1. Analyseer de data van vorig jaar

Met behulp van uw online kassasysteem kunt u de verkoopgegevens van voorgaande jaren analyseren. Zo kunt u ontdekken wat de populairste producten voor Valentijnsdag waren. Prijs deze producten aan op social media of in een e-mail om zo meer klanten naar uw webshop te leiden.  

Natuurlijk zijn er door de pandemie veel dingen veranderd, maar data kan nog altijd waardevolle inzichten geven.

 

2. Maak gebruik van e-mailmarketing

E-mails zijn een effectief communicatiemiddel om klanten op de hoogte te brengen van uw Valentijnscampagne. In tegenstelling tot de traditionele feestdagen, kopen de meeste mensen cadeaus niet ver van te voren, dus deze e-mail kunt u ook enkele dagen van tevoren versturen.  

Heeft u producten die u als Valentijnscadeaus zou kunnen tippen? Of wilt u juist een anti-Valentijns campagne starten, gericht op singles? Er zijn verschillende mogelijkheden. Denk goed na over wat het beste bij uw doelgroep past.

 

3. Wees creatief op social media

Social media biedt eindeloos veel mogelijkheden als het aankomt op speciale acties en promoties. Organiseer een wedstrijd op Instagram waarin u aan uw volgers vraagt om hun meest bijzondere of inspirerende liefdesverhalen te delen. Deze kunt u dan weer delen in uw eigen stories. Degene met het mooiste verhaal wint een prijs. Op deze manier creëert u meer engagement en beloont u trouwe volgers.

Een ander idee is om een hashtag te gebruiken (bijvoorbeeld #spreadthelove) waarmee u volgers motiveert om ‘random acts of kindness’ te delen. Beloon de volgers die hun act delen met een speciale kortingscode.

U kunt ook bepaalde items op uw Instagram feed in de spotlight zetten en deze taggen met de Instagram shopping feature, zodat volgers het item rechtstreeks via Instagram kunnen aanschaffen.

 

4. Voeg een speciale Valentijnssectie toe aan u webshop

Voeg een speciale Valentijnsdag-sectie toe aan uw webshop om meer uitgaven te stimuleren. Voeg bijvoorbeeld cadeaus of andere relevante items toe aan een uitgelichte categorie op uw homepage, of verander uw afbeeldingen of sitebanners in Valentijnsafbeeldingen. Deze kunt u makkelijk zelf maken via Canva

 

5. Bied een gratis inpakservice aan

Unboxing is een essentieel onderdeel tijdens Valentijnsdag. Bied een gratis inpakservice aan, zodat klanten verzekerd zijn van een mooi cadeau op hun deurmat! Als het ingepakte cadeau er goed uitziet, zijn klanten sneller geneigd om het delen op social media.

Het is dus niet niet alleen een aardig gebaar, het kan mensen ook stimuleren om in de toekomst meer cadeaus bij u te kopen. Het bespaart immers tijd en geld. 

 

6. Richt u op uw vaste klanten

Gebruik uw kassasysteem om erachter te komen wie uw vaste klanten zijn. Via uw loyaliteitsprogramma kunt u makkelijk een e-mail met een exclusieve Valentijnsactie of korting naar uw VIP klanten sturen. Ze zullen deze speciale aandacht zeker waarderen!

 

7. Organiseer een Valentijnsuitverkoop

Organiseer een speciale uitverkoop op Valentijnsdag om uw online verkopen een boost te geven. Stuur klanten een e-mail dat ze deze kans niet mogen missen. U kunt webshop bezoekers ook op de hoogte brengen door speciale kortingsbanners aan de homepage toe te voegen. 

Een fijne en succesvolle dag van de liefde gewenst!

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen