Haal het meeste uit Valentijnsdag | 5 tips voor retailers

Haal het meeste uit Valentijnsdag | 5 tips voor retailers

Valentijnsdag wordt door velen gezien als de meest commerciële dag van het jaar. Zowel in de Verenigde Staten als in Europa zien retailers in de maand februari aanzienlijke pieken in hun verkoop. Volgens een enquête van de NRF geven consumenten aan dat Valentijnsdag de op drie na grootste feestdag is qua uitgaven (na Kerst, moederdag en Pasen), met een gemiddelde besteding van €120.

Valentijnsdag is ook de eerste “feestdag” na de drukke kerstperiode, dus het komt vaak als een welkom moment voor retailers om hun verkoop weer een boost te geven. Reden genoeg om hierop in te spelen met de marketing van uw winkel of webshop. Dankzij deze 5 tips profiteert u optimaal van deze lucratieve feestdag!

1. Zet bepaalde items in de spotlight

Ook al is uw winkel niet speciaal gericht op cadeautjes, kan u altijd wel enkele items vinden die zouden kunnen dienen als Valentijnsgeschenk. Volgens onderzoek zijn de best-verkochte producten snoep, kaartjes en bloemen. Daarnaast is ‘Uit eten gaan’ een populaire activiteit op Valentijnsdag. Lingerie, juwelen en gift cards zijn ook geliefde cadeautjes.

Maak een selectie van items die u in de spotlight wil zetten en doe dit bijvoorbeeld door een speciale Valentijns-categorie te creëren op uw webshop, zoals de Bijenkorf dit heeft gedaan. Als u een fysieke winkel heeft, kan u dit doen door een Valentijns-thema etalage te creëren met gepaste items. Ook in de winkel zelf kan u een bepaald rek of sectie inrichten met Valentijns-cadeaus.

2. Extra’s

Misschien verkoopt u producten die niet direct gerelateerd zijn aan Valentijnscadeaus, zoals bijvoorbeeld een kledingwinkel. Zorg er dan wel voor dat u klanten naar uw winkel trekt met bepaalde acties, zoals bijvoorbeeld een gratis bosje rozen of doosje pralines bij besteding van een bepaald bedrag. Of biedt personalisatie aan van items, bijvoorbeeld gratis borduring van kledingitems (denk aan een zachte sjaal met geborduurde initialen of een hartje). Als u een webshop heeft, kan u extra’s aanbieden in de vorm van een speciale cadeauverpakking, gratis kaartje of ander klein geschenk.

3. Social media

Social media biedt eindeloos veel mogelijkheden als het aankomt op speciale acties en promoties. Organiseer bijvoorbeeld een wedstrijd op Instagram waarin u aan uw volgers vraagt om hun meest bijzondere of inspirerende  “love stories” te delen. Deze kan u dan weer delen in uw eigen stories, en een speciale prijs geven aan de personen met het mooiste verhaal. Op deze manier creëert u meer engagement en beloont u uw trouwe volgers.

Een ander idee is om een bepaalde hashtag op te zetten (#spreadthelove) waarmee u volgers motiveert om “random acts of kindness” te delen. Beloon de volgers die hun “act” delen met een speciale kortingscode via DM.

U kunt ook bepaalde items op uw Instagram feed in de spotlight zetten en deze meteen “taggen” met de Instagram shopping feature, zodat u volgers het item rechtstreeks via Instagram kunnen aanschaffen. Makkelijker kan het niet!

4. E-mailmarketing

E-mails zijn de perfecte tool om uw klanten op de hoogte te brengen van uw Valentijnscampagne. Bepaal eerst wat voor campagne u wilt opzetten. Heeft u producten die u als Valentijnscadeautjes zou kunnen tippen? Of wilt u juist een anti-Valentijns campagne starten, gericht op singles? Er zijn verschillende mogelijkheden, dus denk eerst goed na over wat het beste bij uw doelgroep past.

Valentijn is een romantische dag, dus zorg ervoor dat u een gepaste onderwerpregel verzint, dat het design van uw email een romantische look heeft en dat u een aantrekkelijke promo erin verwerkt. Biedt bijvoorbeeld 10% korting op bepaalde items aan.

5. Self-love

Zoals we in het vorige punt al zeiden: u kunt ook een campagne oprichten die juist niet gericht is op Valentijn. Dit werkt vooral goed wanneer u niet zo veel romantische artikelen op voorraad heeft. Moedig shoppers aan om uw producten voor zichzelf te kopen, onder het mom van “self-love”. Biedt hierbij een leuk extraatje (zie punt 2) of een kortingscode aan, om nog een extra reden te geven waarom ze zich zouden moeten verwennen!

Geïnspireerd? Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem, zonder verplichtingen

Lightspeed Retail