Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

E-mailmarketing: zo houd je contact met klanten

E-mailmarketing: zo houd je contact met klanten

E-mails zijn een krachtig communicatiemiddel met een hoge potentiële ROI (return on investment, oftewel rendement op investering). Volgens gegevens van McKinsey & Company is het 40 keer effectiever om via e-mailmarketing klanten te werven dan via Facebook en Twitter.

Hoewel het niet je enige digitale marketingtool zou mogen zijn, is e-mailmarketing onmisbaar, zeker nu Google halverwege 2024 de dataverzameling van third party cookies gaat uitfaseren. Hierdoor wordt het maken van gepersonaliseerde advertenties minder gemakkelijk, en direct klantcontact juist belangrijker.

Met e-mailmarketing verlaag je de drempel in de relatie met je klanten, en kun en gemakkelijk en doelgericht communiceren over nieuws en aanbiedingen. Scroll verder naar:

Is jouw winkel future proof?

Deze gids vertelt je meer over nieuwe retail-tactieken en online oplossingen die je klaarstomen voor de toekomst.

Het belang van e-mailmarketing

Met de juiste e-mailcampagne houd je klanten op de hoogte van promo’s, nieuws en gepersonaliseerde aanbiedingen. Bovendien zorgen e-mails voor meer traffic naar je website en kom je op een directe manier in contact met je klanten.

Afhankelijk van de database of het loyaliteitsprogramma dat je gebruikt, kun je je klantenbestand indelen op bijvoorbeeld klantstatus, aankoopgeschiedenis of op geslacht. Alle informatie die je kassasysteem of loyaliteitsprogramma vastlegt, kan gebruikt worden om klanten in groepen in te delen. Door de e-mails aan te passen op basis van de interesses van elke doelgroep, kun je je klanten op een zo persoonlijk mogelijke manier benaderen, waarmee je de kans op een aankoop vergroot.

Met een goed uitgedachte e-mailmarketingstrategie verklein je de afstand tot je klanten, en kun je ze gericht berichten sturen. In combinatie met een marketingplan voor social media zorg je ervoor dat mensen direct aan jouw winkel denken als ze zin hebben om te shoppen.

 

Volg de prestaties van je e-mailcampagnes 

Als je e-mails in de marketingmix van je winkel opneemt, is het belangrijk om ze niet blindelings te verzenden. Er zijn tal van platforms die je kunnen helpen bij het maken, automatiseren, verzenden en rapporteren van de prestaties van je e-mailcampagnes. Eén van de meest bekende en uitgebreide is Mailchimp. Je kunt Mailchimp integreren in je kassasysteem, waardoor je een totaalbeeld krijgt van je bedrijfsgegevens en de impact van je e-mailcampagnes op de verkoop.

Wat een goede indicator is voor goede prestaties van je e-mailcampagnes? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Het hangt helemaal af van het doel van de e-mail. De onderstaande statistieken zijn in ieder geval belangrijk om de effectiviteit van een e-mailmarketingcampagne te meten:

  1. Open rate
  2. Clickthrough rate (CTR)
  3. Conversieratio
  4. Bouncepercentage
  5. Unsubscribe rate

Open rate

De open rate is het percentage van gebruikers dat je e-mail opent, gedeeld door het aantal mensen naar wie je de e-mail hebt gestuurd. Hoge open rates duiden op interesse van ontvangers. Als je een hoge open rate hebt, zou dit kunnen betekenen dat je een goede onderwerpsregel voor je e-mail hebt gebruikt, die mensen aanspoort de e-mail te openen en verder te lezen.

Clickthrough rate

De clickthrough rate of het doorklikpercentage is het percentage e-mailontvangers dat op één of meerdere van de links in je e-mail heeft geklikt. Die link is meestal gerelateerd aan een actie, zoals het aanmelden voor een gratis proefperiode of het inschrijven op je nieuwsbrief. De CTR is een goede indicatie om te meten of je e-mail succesvol was en of de ontvangers de actie hebben uitgevoerd die jij in gedachten had bij het verzenden van de e-mail.

Conversieratio

Bij een conversie voeren de ontvangers van je e-mail de actie uit die jij voor ogen had: een aankoop, een inschrijving, een download. De conversieratio het percentage van alle ontvangers die de actie uitvoert.  Is het doel van de e-mail dat ontvangers iets uit je nieuwste collectie kopen? Dat ze zich aanmelden voor een evenement? Dat ze een kortingscode gebruiken bij hun volgende aankoop? Dat bepaal jij.

Een conversie hoeft dus niet perse een aankoop te zijn, maar kan betekenen dat een klant een stapje verder gaat in de customer journey, waardoor de kans op een aankoop groter wordt.

De definitie van je conversie houdt rechtstreeks verband met de call-to-action (CTA) in je je e-mail. Voobeelden van CTA’s zijn: “bestel nu”, “schrijf je in” of “download hier”. Conversieratio’s zijn een van de meest duidelijke manieren om te bepalen of een e-mail al dan niet effectief was.

Bounce rate

Een e-mail kan alleen effectief zijn als deze daadwerkelijk een inbox bereikt. Het bouncepercentage is het percentage van verzonden e-mails dat niet kon worden bezorgd in de inbox van een ontvanger. Er is een belangrijk verschil tussen hard bounces en soft bounces.

Hard bounces zijn het gevolg van een ongeldig, verwijderd of niet-bestaand e-mailadres. Het is daarom belangrijk om deze e-mailadressen  uit je e-maillijst te verwijderen. Internetserviceproviders (ISP’s) gebruiken bouncepercentages om de reputatie van een afzender te bepalen, en daarom is het belangrijk om dit percentage zo laag mogelijk te houden. Zo voorkom je dat je provider e-mails afkomstig van jouw bedrijf aanmerkt als spam, wat de effectiviteit van je e-mailcampagne negatief zal beïnvloeden.

Soft bounces zijn het gevolg van een probleem met een geldig e-mailadres. Zaken als een volle inbox of een probleem met de server van de ontvanger kunnen de oorzaak zijn van een soft bounce. 

Unsubscribe rate

Het percentage van ontvangers dat zich na ontvangst van je e-mail uitschrijft voor je mailings, is de unsusbribe rate. Dit aantal zou rond de de 1-2% moeten liggen. Heb je een hogere unsuscribe rate? Dan is het tijd om eens kritisch naar je content en je mailinglists te kijken.

Marketing-e-mails voor webshops

Bedenk voordat je aan de slag gaat met e-mailcampagnes over de verschillende situaties waarin e-mails je sales kunnen boosten. Probeer het je klanten daarbij zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Heb je een fysieke winkel? Dan ontkom je niet meer aan omnichannel : klanten moeten zowel  online als in de winkel moeten klanten aankopen kunnen doen, en daarom is het hebben van een webshop onmisbaar.

Bedenk vervolgens hoe en wanneer je e-mails kunt inzetten aan je klanten. Sommige contactmomenten zijn onmisbaar als je een webshop hebt:

  • E-mails na een verlaten winkelwagentje
  • Bestelbevestigingen
  • Verzendbevestigingen
  • Verjaardagsmails
  • Updates over loyaliteitsprogramma’s

E-mails na een verlaten winkelwagentje

Verlaten winkelwagentjes, oftewel het niet afronden van online aankopen, is een groot probleem voor iedereen met een webshop. Statistica meldt dat bijna 70% van alle winkelwagentjes wordt verlaten. Je kunt dit percentage verlagen door klanten e-mails te sturen met een herinnering aan het product waarvan ze de aankoop niet hebben afgerond. Om je ze over te halen tóch op de bestelknop te drukken, kan het een goed idee zijn een tijdelijke extra aanbieding toe te voegen, zoals bijvoorbeeld gratis verzending, korting of een extraatje.

Lees meer tips over het voorkomen van verlaten winkelwagentjes.

Bestelbevestigingen

Een e-mail met bestelbevestiging wordt verstuurd meteen nadat een klant een online aankoop doet. Gebruik hiervoor een duidelijke template, zodat klanten in één oogopslag alle informatie kunnen vinden. Vergeet niet om informatie te vermelden zoals het bestelnummer, een overzicht van de aankopen, prijzen en een indicatie over de duur van de levering.  Voeg ook een duidelijk zichtbare CTA-knop toe waarmee klanten hun bestelling kunnen annuleren of wijzigen.

Verzendbevestigingen

Het wordt vaak onderschat, maar transactionele e-mails zoals verzendbevestigingen hebben bovengemiddelde open– en click through rates, omdat de klanten hier waardevolle informatie vinden over de verzending van hun product. Behalve een duidelijke link de bestelling te volgen, kun je er dus ook informatie kwijt over eventuele andere aanbiedingen of informatie over je loyaliteitsprogramma.

Verjaardagsmails

Verjaardagsmails zijn een eenvoudige manier om klanten te laten weten dat je ze waardeert. Om het tegelijkertijd een marketingmoment te maken, kun je jarige klanten een cadeau aanbieden, zoals bijvoorbeeld 25% korting op je assortiment, alléén te gebruiken op de dag zelf.

Updates over loyaliteitsprogramma’s

Met een loyaliteitsprogramma kun je extraatjes en spaarprogramma’s aanbieden als beloning voor klantentrouw.  Met e-mailmarketing kun je ingaan op de voordelen van je loyaliteitsprogramma, acties voor vaste klanten aankondigen, en mensen aanmoedigen om zich in te schrijven.  Zo moedige je consumenten op een indirecte manier aan toet het doen van een aankoop. 

 

E-mailcampagnes voor retailers

Door fysieke evenementen in je winkel in je winkel te matchen met digitale contactmomenten, profiteer je optimaal van de relatie met klanten. Denk hierbij aan productlanceringen of de jaarlijkse solden. Maar ook een periodieke nieuwsbrief kan wonderen doen voor het onder de aandacht brengen van je winkel. Maak daarom e-mailtemplates, zodat je snel aan de slag kunt met:

  1. Productlanceringen
  2. Seizoensaanbiedingen
  3.  Evenementen
  4. Win-backcampagnes
  5. Nieuwsbrieven

Productlanceringen

Als je een nieuw product lanceert, is het belangrijk dat klanten hiervan op de hoogte zijn. Naast aankondigingen in je winkel en op social media, kan e-mailmarketing helpen om het nieuws bekend te maken. Als je als kledingwinkel een nieuwste collectie lanceert, kun je een e-mail sturen om je klanten hiervan op de hoogte te stellen.

Seizoensaanbiedingen

Informeer je klanten over seizoensaanbiedingen en -solden met een e-mailcampagne waarin je de promotie uitlicht. Of het nu gaat om een alles-moet-weg uitverkoop, zomeraanbiedingen of moederdag, zorg ervoor dat je klanten per e-mail op de hoogte worden gebracht.

Evenementen

 In-store evenementen een uitstekende manier om een community rond je bedrijf te creëren, contact te leggen met klanten en nieuwe volgers op social media aan te trekken. Nodig trouwe klanten uit via e-mail, en beloof ze eventueel iets extra’s als dank voor hun komst.

Win-backcampagnes

Het doel van een win-backcampagne is om opnieuw contact te leggen met klanten die al lang geen producten meer bij je hebben aangeschaft, of je bijvoorbeeld nog niet volgen op social media.

Om inactieve klanten opnieuw op te warmen voor je producten, kun je een speciale kortingscode sturen om ze te verleiden tot een nieuwe aankoop. Wordt de e-mail geopend? Dat is het signaal om ze vaker een mailtje te sturen met aanbiedingen. Worden de mails niet geopend? overweeg dan deze klanten van je mailinglijst te schrappen.

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven zijn een uitstekende manier om abonnees op de hoogte te houden van je nieuwste producten, evenementen, publicaties en andere initiatieven. Vaak vind je in nieuwsbrieven video’s en blogposts, waarmee je de betrokkenheid van klanten bij je merk vergroot. Beperk je niet tot deze onderwerpen, en voeg gerust andere content toe waarvan jij denkt dat het je abonnees en klanten kan interesseren. Natuurlijk is de nieuwbrief ook de ideale plek om je nieuwe collectie te showcasen.

 

Begin vandaag met e-mailmarketing

E-mailmarketing is een onmisbare manier om met klanten te communiceren én verkoop te stimuleren. Hoewel je niet al je verkoopdoelen zal bereiken via e-mail, blijft het een cruciaal contactmoment en een belangrijk communicatiekanaal.

Zorg er daarom voor dat e-mailmarketing een onderdeel is van je verkoopstategie, en bedenk welke op welke momenten of tijdens welke  gebeurtenissen je een e-mail kunt sturen naar klanten om zo je sales te boosten. Volg vervolgens  de prestaties van de e-mails die je verzonden hebt, en blijf nieuwe ideeën testen om je strategie te optimaliseren. Wil je meer weten over hoe Lightspeed de marketingstrategie van jouw winkel kan ondersteunen? Neem dan contact op met één van onze experts. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing