E-mailmarketing: zo houd u contact met uw klanten

E-mailmarketing: zo houd u contact met uw klanten

E-mails zijn een krachtig communicatiemiddel met een hoge potentiële ROI (return on investment, oftewel rendement op investering). Volgens gegevens van McKinsey & Company zijn e-mails 40 keer effectiever om klanten te werven dan Facebook en Twitter. Hoewel het niet uw enige digitale marketingtool mag zijn, maken e-mails zeker een belangrijk deel uit van de marketingmix van uw bedrijf.

In een tijd van afstand houden, kan e-mailmarketing retailers helpen drempels te verlagen bij het onderhouden van relaties met klanten. Net zoals e-mailmarketing toepassingen had vóór de pandemie, zal het ook daarna belangrijke toepassingen hebben.

In deze blog hebben we het over:

Efficiënter online en offline verkopen?

Creëer meer omzetstromen voor uw onderneming. Beheer inventaris, verzending, marketing en rapporten en genereer meer klanten met de end-to-end-oplossingen van Lightspeed.

Waarom is e-mailmarketing belangrijk?

Door de coronacrisis is er veel veranderd in de winkels. U moet nu rekening houden met de afstands- en veiligheidsmaatregelen. Hoe informeert u klanten hierover?

Misschien denkt u erover om een reeks posts op sociale media te plaatsen. Iedereen die u volgt of u account vindt, zal het zien, maar u kunt nog meer doen.

Met de juiste e-mailcampagne houdt u uw klanten op de hoogte van de aanpassingen in de winkel en kunt u ze uitnodigen via gepersonaliseerde e-mails.

U kunt uw klantenbestand indelen op de klantstatus binnen het loyaliteitsprogramma, op aankoopgeschiedenis en op geslacht. Alle informatie die uw kassasysteem of loyaliteitsprogramma vastlegt, kan gebruikt worden om klanten in groepen in te delen. Door de e-mails aan te passen op basis van de interesses en gevoeligheden van elke groep, kunt u aanhaken op de verschillende redenen waarom klanten uw winkel willen bezoeken.

E-mailmarketing is echter niet alleen handig om uw klanten op de hoogte te houden van de aanpassingen in de winkel. Het is ook een krachtige manier om contact te houden met uw klanten en hen gepersonaliseerde marketingboodschappen te sturen om zo hun band met uw zaak te versterken.

Door een e-mailmarketingstrategie voor uw winkel op te stellen, kunt u de afstand tot uw klanten verkleinen en ze gericht berichten sturen. In combinatie met een marketingplan voor social media zorgt u ervoor dat mensen direct aan uw winkel denken als ze zin hebben om te shoppen.

 

Gebruik deze KPI’s om de prestaties van e-mailcampagnes te volgen

Als uw e-mails in de marketingmix van uw bedrijf opneemt, is het belangrijk om ze niet blindelings te verzenden. U kunt pas beter in iets worden als u leert van de vorige keer. Het goede nieuws is dat er tal van platforms zijn die u kunnen helpen bij het maken, automatiseren, verzenden en rapporteren van de prestaties van uw e-mailcampagnes. Misschien wel de bekendste en meest uitgebreide is Mailchimp. Mailchimp kan worden geïntegreerd in uw kassasysteem, waardoor u een totaalbeeld krijgt van uw bedrijfsgegevens en de impact ervan op de verkoop.

U vraagt zich misschien af wat een goede indicator is voor de prestaties van uw e-mailcampagnes. Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Het hangt helemaal af van het doel van de e-mail. Laten we de essentiële statistieken doornemen om de effectiviteit van een e-mailmarketingcampagne te meten.

  1. Open rate
  2. Clickthrough rate
  3. Conversieratio
  4. Bouncepercentage
  5. Unsubscribe rate

Open rate

Dit verwijst naar het aantal mensen dat uw e-mail opent, gedeeld door het aantal mensen naar wie u deze heeft gestuurd. Hoge open rates duiden op interesse van ontvangers. Als u een hoge open rate heeft, zou dit kunnen betekenen dat u een goede onderwerpsregel voor uw e-mail heeft gebruikt.

Clickthrough rate

De clickthrough rate (CTR) is het percentage e-mailontvangers dat op een of meerdere van de links in een e-mail heeft geklikt. Een link is meestal gerelateerd aan een actie voor de ontvanger, zoals aanmelden voor een gratis proefperiode of het afrekenen van een verlaten winkelwagentje. De CTR is een goede indicatie of een e-mail succesvol was en of de ontvangers de actie hebben uitgevoerd die u in gedachten had bij het verzenden van de e-mail.

Conversieratio

De CTR geeft het percentage e-mailontvangers aan dat op een link of button heeft geklikt, maar kan u niet laten zien hoeveel mensen daadwerkelijk de gewenste actie hebben ondernomen nadat ze op die link hebben geklikt en op een pagina op uw website zijn geweest. 

Wat is dan een conversie? Dat bepaalt u. Is het doel van de e-mail dat de ontvanger iets uit uw nieuwste collectie koopt? Dat hij zich aanmeldt voor een evenement? Dat hij een kortingscode gebruikt bij de volgende aankoop? Conversie is het doel dat u aan een bepaalde e-mail heeft gegeven.

Omdat uw definitie van een conversie rechtstreeks verband houdt met de call-to-action (CTA) van uw e-mail, moet uw CTA ook rechtstreeks verband houden met het doel van de e-mail. Conversieratio’s zijn een van de meest duidelijke manieren om te bepalen of een e-mail al dan niet effectief was.

Bounce rate

Om een e-mail effectief te laten zijn, moet deze daadwerkelijk iemands inbox bereiken. Het bouncepercentage is het percentage verzonden e-mails dat niet kon worden bezorgd in de inbox van een ontvanger. Als u bezig bent met het bouncepercentage, is het belangrijk om het verschil te kennen tussen hard bounces en soft bounces.

Hard bounces zijn het gevolg van een ongeldig, verwijderd of niet-bestaand e-mailadres en om die redenen heeft uw e-mail de ontvanger niet bereikt. U moet de e-mailadressen die resulteren in harde bounces uit uw e-maillijst verwijderen. Internetserviceproviders (ISP’s) gebruiken bouncepercentages om de reputatie van een afzender van een e-mail te bepalen, en u wilt niet dat harde bounces uw bouncepercentage kunstmatig verhogen.

Te veel bounces kunnen ervoor zorgen dat ISP’s denken dat uw bedrijf zijn e-maillijst spamt en zal daarom alle volgende e-mails naar de ongewenste e-mailmap sturen, wat de effectiviteit van uw e-mailcampagne negatief zal beïnvloeden.

Soft bounces zijn het gevolg van een probleem met een geldig e-mailadres. Zaken als een volle inbox of een probleem met de server van de ontvanger kunnen de oorzaak zijn van een soft bounce. 

 

5 soorten marketing-e-mails die u kunt verzenden

Voordat u aan de slag gaat metuw gepersonaliseerde e-mailmarketingcampagnes, doe een stap terug en denk na over de andere contactmomenten waar e-mails uw bedrijf kunnen promoten. 

U ontkomt niet meer aan omnichannel (zowel online als in de winkel moeten klanten aankopen kunnen doen). Als klanten niet online bij u kunnen winkelen, loopt u omzet mis. En net zo belangrijk als het hebben van een gemakkelijk te navigeren e-commerce-website is het hebben van een strategie om te blijven communiceren met online shoppers. 

Bedenk hoe (en nog belangrijker, wanneer) uw e-mails gebruikt om informatie aan klanten met klanten te delen. Sommige contactmomenten zijn onmisbaar voor elke verkoper met een webshop.

  • E-mails over verlaten winkelwagentjes
  • Bestelbevestigingen
  • Verzendbevestigingen
  • Verjaardagsmails
  • Berichten over loyaliteitsprogramma’s

E-mails over verlaten winkelwagentjes

Verlaten winkelwagentjes zijn een groot probleem voor detailhandelaren. Statistiekensoftwarebedrijf Statistica meldt dat tot 69,5% van de winkelwagentjes worden verlaten. Dat betekent dat een klant een product in zijn winkelwagentje heeft gelegd, maar de aankoop niet heeft afgerond. U kunt deze percentages verlagen door e-mails te sturen met een herinnering aan het gevulde winkelwagentje. Deze e-mails moeten echter niet alleen een duwtje in de rug geven, maar moeten ook op maat worden gemaakt om een verkoop te doen. Denk dus aan het toevoegen van gratis verzending of tijdsafhankelijke aanbiedingen om iemand over de drempel te helpen.

Lees meer tips over het voorkomen van verlaten winkelwagentjes.

Bestelbevestigingen

Een e-mail met bestelbevestiging wordt verstuurd vlak nadat een klant een online aankoop doet. Voor het maken van deze e-mail moeten verkopers nadenken over de context van de e-mail en welke informatie ze erin moeten opnemen om de klantervaring te verbeteren. Standaard zijn dat het verzendnummer, een overzicht van de gekochte producten, de kosten, verzendtijdinformatie en een CTA om de bestelling te annuleren of te wijzigen.

Verzendbevestigingen

Uit een onderzoek van Experian blijkt dat transactie-e-mails, zoals verzendbevestigingen, de hoogste klikpercentages hebben. Een verzendbevestiging moet in elk geval klanten helpen hun bestelling te volgen en contact op te nemen met de klantenservice, veelgestelde vragen bevatten en het verzend- en factuuradres bevestigen.

Verjaardagsmails

Verjaardagsmails zijn een eenvoudige manier om klanten te laten zien dat u ze waardeert. Om het tegelijkertijd een marketingmoment te maken, voegt u een cadeautje toe. In het onderstaande voorbeeld biedt Nike haar leden eenmalig 25% korting op alle artikelen m.u.v. afgeprijsde artikelen.

Berichten over loyaliteitsprogramma’s

Loyaliteitsprogramma’s bieden verkopers een extra mogelijkheid om verkopen te stimuleren via e-mails. Neem bijvoorbeeld deze e-mail van Starbucks. Het doel is simpel: u laten weten hoeveel punten u heeft, welke voordelen u heeft, welke voordelen u ontgrendelt zodra u het volgende niveau bereikt en hoe u naar het volgende niveau gaat.

Hoewel deze e-mails niet direct aanzetten tot verkoop, delen ze wel de waarde van het loyaliteitsprogramma dat ze ontgrendelen door aankopen te doen. Indirect stimuleert het klanten dus om aankopen te doen.

 

5 soorten e-mailcampagnes voor de detailhandel

Het is tijd om na te denken over welke e-mailmarketingcampagnes waardevol zijn voor klanten. Met deze campagnes bouwt u verder op de berichten van de andere contactmomenten. U laat zien dat u een klantgerichte verkoper bent die het beste met uw klanten voor heeft.

  1. Productlanceringen
  2. Seizoensaanbiedingen
  3.  Evenementen
  4. Win-backcampagnes
  5. Nieuwsbrieven

Productlanceringen

Als u een nieuw product lanceert, moet u ervoor zorgen dat uw klanten hiervan op de hoogte zijn. Naast berichten in de winkel en berichten op social media, kan e-mailmarketing helpen om het nieuws bekend te maken. Als uw kledingwinkel de nieuwste collecties ontvangt, kunt u een e-mail sturen om uw nieuwsbriefabonnees hiervan op de hoogte te stellen.

Seizoensaanbiedingen

Brengt u klanten op de hoogte van uw seizoensaanbiedingen en -uitverkopen met campagnes die uitlichten wat u aanbiedt. Houdt u een zomeruitverkoop? Laat dit uw nieuwsbriefabonnees dan weten.

saisonale aktionen

Evenementen

Als ze weer zijn toegestaan, zijn in-store evenementen een uitstekende manier om een community rond uw bedrijf te creëren, contact te leggen met klanten en merkevangelisten te creëren. U trekt uw grootste supporters naar deze evenementen door ze uit te nodigen via e-mails.

Win-backcampagnes

Het doel van een win-backcampagne is om opnieuw contact te leggen met klanten die niet meer geïnteresseerd zijn in of niet meer betrokken zijn bij uw merk.

U kunt overwegen hen een speciale win-backactie of -korting te sturen om ze te verleiden om een aankoop te doen. Klanten die deze e-mails openen, kunt u daarna in andere e-mailsegmenten opnemen. Het openen van de e-mail is een signaal dat ze nog niet klaar met u zijn en daarom kunnen ze geremarket worden. Degenen die deze e-mail niet openen, kunt u met een gerust hart uit uw mailinglijst verwijderen.

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven zijn een uitstekende manier om abonnees op de hoogte te houden van uw nieuwste producten, evenementen, publicaties en andere initiatieven. Vaak worden in nieuwsbrieven video’s en blogs getoond om betrokkenheid te stimuleren, maar nieuwsbrieven kunnen alle informatie bevatten waarin u denkt dat uw abonnees en klanten geïnteresseerd zijn. Denk niet dat de inhoud niet productgericht kan zijn. Als u een nieuwe collectie heeft waarmee u wil pronken, zijn nieuwsbrieven een goede plek om bekendheid en interesse te creëren.

 

Maak vandaag nog gebruik van e-mailmarketing

E-mailmarketing is een slimme manier om met klanten in contact te komen en te communiceren én de verkoop voor uw bedrijf te stimuleren. Hoewel e-mailmarketing op zichzelf niet kan helpen om uw verkoopdoelen te bereiken, blijft het een cruciaal contactmoment voor consumenten en een belangrijk communicatiekanaal.

Zorg ervoor dat e-mailmarketing een onderdeel is van de marketingmix als u uw verkoopdoelstellingen definieert en onderzoekt welke marketingtactieken u gaat gebruiken om de verkoopdoelstellingen te bereiken. Volg de prestaties met betrekking tot de verkoop, blijf herhalen, test nieuwe ideeën en maximaliseer de waarde van uw mailinglijst.

Retail 2.0: trends in een tijd na COVID-19

Retail 2.0: trends in een tijd na COVID-19