Wat zijn de voordelen van een zoekfunctie voor uw website?

Wat zijn de voordelen van een zoekfunctie voor uw website?

Een zoekfunctie is essentieel voor ieder bedrijf dat online zaken doet. Voor ondernemers is het van groot belang dat bezoekers eenvoudig op hun website kunnen navigeren en snel toegang hebben tot de gezochte informatie. Hoe kan een custom zoekmachine uw e-commerce- of restaurant-site verbeteren?

Het geeft uw omzet een boost

Kort gezegd: investeren in de best mogelijke zoekmachine is een verstandige investering. Onderzoek toont aan dat er meer omzet wordt gegenereerd door consumenten die een zoekfunctie op een website hebben gebruikt dan door mensen die dat niet hebben gedaan. In datzelfde rapport stond ook dat de conversie van e-commerce bedrijven bijna verdubbelde – van 2,77% naar 4,63% – wanneer klanten een zoekmachine gebruikten en op die manier vonden waarnaar ze op zoek waren.

Het gebruik van een zoekmachine is een belangrijke indicator van de intentie van de klant; de kans dat mensen die gebruikmaken van een zoekmachine overgaan tot het conversiedoel is twee keer zo groot en daarnaast zullen ze eerder terugkomen om iets te kopen. Wanneer u deze nummers bekijkt, kunt u uzelf bijna afvragen: kan uw e-commerce bedrijf het zich veroorloven om er geen prioriteit aan te geven?

Het realiseert de verwachtingen van uw klanten

Google verwent uw klanten. Zo, dat is gezegd. De heren Page en Brin hebben de balk voor intuïtief, ultra-nauwkeurig zoeken steeds hoger gelegd, en sindsdien heeft iedereen geprobeerd om die achterstand in te halen. Het resultaat is dat uw klanten veel van uw website verwachten.

Ze verwachten dat typefouten worden gecorrigeerd, dat voorgestelde resultaten logisch zijn en dat de intentie van hun zoekopdracht wordt begrepen. Is dit niet het geval, dan zullen ze u site waarschijnlijk al lang hebben verlaten voor ze er ook maar over nadenken om hun portemonnee te trekken. Een zoekmachine moet klanten immers behoeden voor ergernis, niet extra problemen veroorzaken.

Een goede zoekmachine moet dus nogal wat kunnen. Functies als semantisch zoeken, het herkennen van synoniemen en het begrijpen van hyperoniemen, moeten relevante resultaten opleveren voor gebruikers. Daarnaast moet automatisch aanvullen handige suggesties aanbieden en de extra aanbevolen producten moeten relevant zijn m.b.t. de aanvankelijke zoekopdracht.

U leert uw klanten beter kennen

Het wordt vaak vergeten, maar er is bijna geen betere manier om uw klanten te leren kennen dan het verzamelen van de informatie die uw zoekmachine genereert. Deze gegevens bieden direct inzicht in het gedrag van uw klanten; u kijkt eigenlijk over hun schouder mee naar hun boodschappenlijstje of lievelingsmenu.

U kunt een enorme hoeveelheid gegevens verzamelen met een zoekfunctie, waaronder:

Gebruik

Hoeveel mensen maken er op dit moment gebruik van uw zoekfunctie, en hoe staat dat in verhouding tot de hoeveelheid mensen die alleen maar door uw website bladeren? Wanneer het percentage mensen dat een product zoekt laag is, zou het kunnen dat u uw zoekbalk moet verplaatsen of de structuur van uw site moet veranderen. Deze gegevens kunnen ook worden gebruikt om de intentie van uw klanten te bepalen, omdat klanten die een zoekopdracht geven veel eerder iets zullen aanschaffen.

Waar zijn klanten naar op zoek

Behalve de duidelijke voordelen voor het voorraadbeheer en het promoten van uw populairste items kan de kennis van de meest gezochte termen u ook inzicht verschaffen dat nodig is om het voor klanten makkelijker te maken om te vinden waar ze op dat moment naar op zoek zijn. Bijvoorbeeld het implementeren van automatisch aanvullen om in realtime populaire producten voor te stellen tijdens een zoekopdracht van de klant.

Bovendien kunnen deze gegevens helpen om tekortkomingen in uw aanbod te herkennen. Wanneer u een restaurant hebt en klanten herhaaldelijk zoeken naar veganistische of glutenvrije menu’s kan zoekfunctie data u duidelijk maken dat u misschien een lucratieve inkomstenbron misloopt.

Hoe bezoeken mensen uw website?

Zoekfunctie data kan u ook tonen hoe uw klanten uw website bezoeken. Dit is van groot belang in het tijdperk van m-commerce. Ruim de helft van alle e-commerce detailverkopen worden in 2021 via de mobiele telefoon uitgevoerd. U loopt dus veel omzet mis wanneer een groot deel van uw klanten uw site bezoeken via hun mobiele telefoon en uw site daar niet goed voor is geoptimaliseerd.

Dit geldt ook voor restaurants. In het tijdperk van Deliveroo en Thuisbezorgd.nl groeien digitale bestellingen 300% sneller dan het restaurantbezoek, en een groot deel van deze groei komt voort uit het gebruik van de mobiele telefoon. Inzicht in hoe uw klanten hun maaltijden willen bestellen is van levensbelang wanneer u concurrerend wilt blijven, met name onder millennials en de generatie Z.

Ontwikkelen wanneer u tekortschiet

Wanneer we spreken over ‘tekortschieten’ doelen we op twee zaken: uitstappercentage en slechte resultaten. Wat betreft het eerste punt is het belangrijk om een goed beeld te hebben van uw uitstappercentage en hoe lang uw klanten na het zoeken op uw site blijven – niet in de laatste plaats omdat het waarschijnlijk is dat gebruikers niet hebben gevonden wat ze zochten als ze meteen na een zoekopdracht uw site verlaten.

Slechte zoekresultaten kunnen gebruikers overspoelen met een grote hoeveelheid irrelevante suggesties of de gevreesde melding ‘geen resultaten gevonden’ kan verschijnen. In elk geval betekent het vaak dat uw klanten niet de producten vinden die ze nodig hebben en dat ze zich elk moment naar een concurrerende site kunnen spoeden – deze kennis is dus essentieel.

Het is fantastisch voor de UX

Bovenstaande argumenten maken dit waarschijnlijk al duidelijk, maar een goede zoekmachine is van levensbelang voor de User Experience (UX). De gemiddelde tijd waarna bezoekers een website verlaten is slechts 15 seconden. Dit betekent dat u 15 seconden heeft om bezoekers ervan te overtuigen dat u ze kunt bieden wat zij zoeken.

Wanneer uw klanten niet kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn, worden overspoeld door irrelevante resultaten of nog erger, helemaal geen resultaten te zien krijgen na hun zoekopdracht bent u ver verwijderd van het bieden van een uitstekende UX.  Het is zelfs onwaarschijnlijk dat bezoekers al 15 seconden op uw site blijven, laat staan dat ze iets kopen.

Een uitstekende zoekmachine maakt uw site daarentegen eenvoudiger om in te navigeren, het exacte product dat klanten zoeken is eenvoudiger bereikbaar en de aankoop verloopt soepeler. Met andere woorden alles wat uitstekend is voor de UX en zodoende ook voor uw verkoopkansen.

Het is een must voor m-commerce

Tot slot, m-commerce. Het kan zijn dat een poging om op uw telefoon te navigeren op een e-commerce- of restaurant website niet bepaald een gebruiksvriendelijke ervaring was, met name in vergelijking met het navigeren met een desktop. Daarom is een uitstekende zoekmachine op uw mobiele site belangrijker dan waar dan ook.

Mobiele bezoekers moeten kunnen vinden waar ze in geïnteresseerd zijn zonder een labyrint aan subpagina‘s uit te hoeven kammen. Custom zoekmachines kunnen mobiele gebruikers helpen om binnen enkele seconden dat te vinden waarnaar ze op zoek zijn – extra belangrijk op een smartphone waar u concurreert met ontelbare andere afleidingen.

Een goede zoekmachine is een belangrijke factor voor een succesvolle website – zonder loopt u de kans om belangstelling te verliezen lang voor die zich ontwikkelt tot een aankoop of bestelling. Een custom zoekmachine zoals Site Search 360 kan u helpen om uw klanten beter te begrijpen, ze meer te bieden van dat waarnaar ze op zoek zijn en kan daardoor uw resultaten verbeteren.

Wilt u uw website optimaliseren met een custom zoekmachine?

Ontdek meer over Site Search 360