
Kurkumama: met liefde, cultuur en technologie
In 2021 besloten Feysal, zijn moeder Maryam en broer Sina hun hart te volgen. Op de plek waar Feysal eerder manager was bij ’t Fonduetje, openden ze Spicy Lemon: het eerste restaurant van de Kurkumama Groep. Het familiebedrijf groeide en er volgden nog twee restaurants: Choclo en Nude. Binnenkort opent de vierde locatie: Felfeli. Met ruim 60.000 gasten per jaar, twintig nationaliteiten in het team en hartverwarmende gastvrijheid gecombineerd met slimme technologie bouwen ze verder aan hun culinaire universum.


4
locaties
+60.000
gasten per jaar
3
fte bespaard met Lightspeed

Foodsharing met een ziel
Kurkumama draait om gastvrijheid en verbinding. Geïnspireerd door culinaire tradities uit het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Noord-Afrika creëert elk restaurant een unieke mix van smaken. Lokale ingrediënten gaan hand in hand met specerijen zoals saffraan, kurkuma, sumak en gedroogde limoen.
Het resultaat? Gerechten die zowel herkenbaar als vernieuwend zijn “Wat onze gasten het meest waarderen is dat wij een brug vormen tussen culturen,” vertelt Feysal. “Producten zoals bloemkool of spitskool, typerend voor de Belgische keuken, verrijken we met specerijen zoals saffraan, sumak en kurkuma. Zo ontstaat een vernieuwende, maar ook herkenbare ervaring.”

Niet voor reviews, maar voor terugkerende gasten
De oprichters benadrukken dat ze niet werken voor de snelle lof of enkel goede recensies. Hun doel ligt dieper: gasten die terugkeren. “We willen dat mensen zich welkom en gezien voelen, alsof ze thuiskomen. Gastvrijheid betekent voor ons meer doen dan verwacht wordt, zonder er iets voor terug te verwachten,” benadrukt Feysal.
Wie niet helemaal tevreden was, krijgt persoonlijk opvolging en een uitnodiging om nog eens terug te komen, inclusief een voucher. Zo wordt elke ervaring een leermoment én een uitnodiging tot herhaalbezoek.

Eén systeem, volop helderheid
Het succes smaakt naar meer. Kurkumama wil met de groei zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met hun concepten en smaken. Om dat in goede banen te leiden, vertrouwen ze op technologie. “Opschalen gaat bij ons niet om standaardiseren, maar om helderheid creëren binnen de organisatie,” legt Feysal uit.
“Lightspeed is voor ons de centrale hub die onze boekhouding, CRM, F&B-management en vouchermanagement verbindt. Die tools zorgen voor overzicht en structuur, zodat onze mensen zich volledig kunnen focussen op de gasten.”

Efficiëntie in de praktijk
Dat levert ook tastbare resultaten op. “De technologie van Lightspeed spaart ons drie personeelsleden uit: een F&B-manager, financiële administratie en HR.” Dankzij de intuïtieve werking kan nieuw personeel bovendien razendsnel aan de slag. “We geven eigenlijk nooit opleidingen over Lightspeed. Je opent het systeem en je kan meteen starten. Iedereen kan ermee werken.”

Grip op groei en prestaties
Kurkumama gebruikt duidelijke KPI’s om de prestaties van elke locatie te volgen: customer experience, average spend, productiviteit en F&B-cost. “We hebben meerdere vestigingen en ik kan niet overal tegelijk zijn,” zegt Feysal. “De rapporteringen van Lightspeed geven ons inzicht in hoe een restaurant presteert. Daardoor kunnen we successen herkennen en reproduceren in nieuwe vestigingen.”

Familiale ambitie
Wat begon als een familie-initiatief tijdens een moeilijke coronaperiode, groeide uit tot een succesvolle restaurantgroep met internationale ambities. “Onze drijfveer is om Kurkumama te laten uitgroeien tot een kwaliteitslabel, bekend om het bouwen van bruggen tussen culturen,” besluit Feysal.

“Lightspeed is voor ons de centrale hub die onze boekhouding, CRM, F&B-management en vouchermanagement verbindt. Die tools zorgen voor overzicht en structuur, zodat onze mensen zich volledig kunnen focussen op de gasten.”
Feysal Ghafelzadeh, medeoprichter KurkumamaHet kassasysteem dat met je meegroeit
Ontdek meer over het Lightspeed Restaurant kassasysteem en betaalplatform.





