YAY

Antwerpen | Gent

YAY is een lust voor het oog. Niet alleen de producten zijn eyecatchers, ook het interieur en de styling hebben een feestelijke en ‘handmade’ uitstraling met Scandinavische invloeden. Bij YAY kunnen jong en oud terecht voor de mooiste feestartikelen, decoraties, speelgoed, kleding, ballonnen, cadeautjes, papierwaren en zelfs event styling. Mede-eigenaar Floris van Heynsbergen vertelt ons over hoe ze hun twee winkels en webshop met Lightspeed runnen.

Van evenementen naar retail

Zowel Floris als zijn vrouw Fabienne staan zelf in de winkel en beheren de webshop. Floris is van oorsprong architect en dat zie je bijvoorbeeld terug in de inrichting. Fabienne is styliste en heeft heel wat bekende Vlamingen in haar portfolio. Beiden hebben dus geen retail achtergrond, maar hebben wel een héél sterke visie op wat ze precies willen. De winkel is ontstaan vanuit een evenementenbureau dat Fabienne en Floris al een paar jaar succesvol runnen.

Onze klanten waren steeds op zoek naar leuke feestartikelen. Denk bijvoorbeeld aan taartversiering, slingers, unieke verjaardags- en geboortegeschenken, wenskaarten, inpakpapier en wat er nog meer bij je opkomt wanneer je aan een kinderfeest denkt.
Floris van Heynsbergen , mede-eigenaar YAY

Unieke producten & leveranciers

Floris en Fabienne hebben heel goed nagedacht over het concept van YAY. Ze kozen er bewust voor om als kleine zelfstandige retailer niet in hartje centrum te zitten. Om zich te kunnen onderscheiden van de grote ketens wouden ze een representatieve plek vinden waar mensen gericht naartoe komen. Ook elk merk en product wordt handmatig uitgekozen.

Ook in onze producten willen we ons onderscheiden. Onze klanten zijn op zoek naar unieke en vernieuwende spulletjes. Zo hebben we bijvoorbeeld een leverancier in Argentinië die leuke deurknopjes maakt. Zo’n leverancier kiezen we niet voor de prijs, maar wel voor het het originele product. Wij verkopen niet noodzakelijk bekende merken maar we letten er wel op dat alles netjes bij elkaar past zodat er een mooi geheel ontstaat.
Floris van Heynsbergen , mede-eigenaar YAY

Online en offline hand in hand

De reden waarom Floris en Fabienne voor Lightspeed hebben gekozen is de komst van omnichannel. Volgens Floris versterken online en offline elkaar. Met de webshop bereiken ze klanten die ze anders misschien niet zouden bereiken. Ook dient de webshop als een soort van na-verkoop. Klanten zien iets in de winkel, twijfelen om het te kopen, en kopen het later toch via de webshop.

Hoe ik omnichannel zie? De fysieke plek kennen zij al, dan is online winkelen een logisch vervolg. Daarbij hoop ik persoonlijk dat de fysieke winkel altijd blijft, maar dan meer gericht op de beleving. Het zou kunnen dat onze toekomstige generatie alleen nog maar online shopt. Ik denk dat fysiek en online hand in hand zou moeten gaan en elkaar versterken. Dat is voor mij omnichannel.
Floris van Heynsbergen , mede-eigenaar YAY

Gesynchroniseerde voorraad en rapportage

Fabienne en Floris kozen vanaf het begin al voor Lightspeed. Het synchroon lopen van de voorraad van online en offline was voor hen de voornaamste reden. Ook de rapportage mogelijkheden zijn belangrijk voor een diverse winkel zoals YAY. Zo kunnen ze in één oogopslag zien welke producten en categorieën het beste verkopen.

We zijn direct begonnen met Lightspeed, voornamelijk vanwege het synchroon lopen van de voorraad. Dat dat bestaat vind ik mooi en dan moet je daar gebruik van maken. [...] De rapportage geeft je echt inzicht in je eigen zaak. Zo had ik bijvoorbeeld nooit kunnen denken dat de helft van de omzet zou worden behaald met feest decoratie.
Floris van Heynsbergen , mede-eigenaar YAY

Omnichannel verkopen met Lightspeed.