Een omnichannel smaaksensatie

Flavor Shop

Foodie Birger Vanacker was op vakantie in de Franse Provence, toen hij een knus winkeltje binnenstapte met kruiden, olijfolie en andere lokale producten. ‘s Avonds kan hij de slaap niet vatten: hij wil dit ook, thuis. Ruim elf jaar later is de Flavor Shop in Gooik een groot succes, en verkoopt Birger met zijn team ruim 4,000 high-end delicatessen, beheren ze een webshop, en organiseren ze proeverijen en workshops.

Lees het uitgebreide interview hier

Type onderneming

Delicatessenzaak

Locatie

Gooik

Van webshop naar winkel

Birger werkt het concept uit en maakt een ondernemingsplan. “In 2013 ben ik begonnen met een webshop en heb ik mijn eerste producten online gezet. Vooral in België was e-commerce helemaal nog niet zo groot als nu. Ik had allemaal lekkere dingen in de garage staan, maar daar zaten wel vervaldata op”, vertelt hij.

Om de omloopsnelheid te verhogen, besluit Birger het niet bij de webshop te laten: “Ik begon op kleine marktjes en evenementen mijn producten aan de man te brengen. Het geld dat ik verdiende met de verkoop investeerde ik terug in nieuwe producten.”

Groei en een nieuw kassasysteem

De zaken gaan goed, en in 2018 gaat Birger op zoek naar een nieuw winkelpand. Er werken inmiddels zeven fulltimers bij de Flavor Shop.

Met de verhuizing wordt het tijd voor een rebranding: een vernieuwde communicatiestrategie, logo, en huisstijl. Daar hoort ook een nieuw omnichannel kassasysteem bij, waarmee hij de winkel en de webshop volledig kan integreren, en het overzicht kan houden op zijn voorraad.

Inzetten op cadeaus en b2b

In de Flavor Shop draait alles om bijzondere etens- en drinkwaren die je niet makkelijk bij de supermarkt terugvindt. Het cadeaugehalte van de producten is hoog en de cadeaumanden en pakketten vliegen dan ook over de toonbank.

Birger zag dat dit niet alleen interessant voor de ‘gewone’ consument, maar dat het ook een gat in de markt is voor het b2b-segment. “We verkopen zo’n 10.000 cadeaupakketten per jaar. Door ons ook te richten op het b2b-publiek kunnen we onze markt uitbreiden en doorgroeien.”

Retailtechnologie
to the rescue

De groei van de Flavor Shop en het uitgebreide productassortiment maken van automatisering een must. De grootste voordelen van Lightspeed zitten hem in de tijdwinst, zowel op het gebied van voorraadbeheer als administratie, legt Birger uit.

“We hebben meer dan honderd verschillende leveranciers. Daarom hadden we een systeem nodig dat helpt bij het plaatsen van bestellingen, het invoeren van de voorraad, en het synchroniseren met de boekhouding. Als ik dat allemaal handmatig moet doen, dan zou ik daar extra fulltime krachten op moeten inzetten. Nu hoeft dat niet, en loopt het volledig automatisch.”

“We hebben meer dan honderd verschillende leveranciers. Daarom hadden we een systeem nodig dat helpt bij het plaatsen van bestellingen, het invoeren van de voorraad, en het synchroniseren met de boekhouding. Als ik dat allemaal handmatig moet doen, dan zou ik daar extra fulltime krachten op moeten inzetten. Nu hoeft dat niet, en loopt het volledig automatisch.”

Birger Vanacker, eigenaar Flavor Shop

Het kassasysteem dat met je meegroeit