Vind meer nieuws

Data en inzichten

Meer dan twee derde van de Belgen vindt horecazaken die geen elektronische betaalmethodes aanbieden niet meer van deze tijd

Horeca betaalterminal cash
Gent, 28 juni, 2022 — Belgische consumenten steunen massaal de wetgeving rond het invoeren van verplicht elektronisch betalen in handelszaken.
Maar liefst 68 procent van de Belgen steunt de nieuwe wetgeving die handelszaken vanaf 1 juli 2022 verplicht om minstens één elektronisch betaalmiddel aan te bieden. De overtuigende steun kan gelinkt worden aan de veranderingen in het betaal- en consumptiegedrag die de pandemie hebben veroorzaakt. Dit blijkt uit een enquête uitgevoerd door Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete ondernemingsplatform, waarbij 1.000 Belgische consumenten werden geïnterviewd.

Cash is niet meer koning

Met de nieuwe wetgeving hoopt minister van Financiën Vincent Van Peteghem het speelveld verder te vereffenen en fraude aan te pakken, iets wat door de introductie van het geregistreerd kassasysteem (GKS) – ook wel bekend als de witte kassa – in 2016 in gang is gezet.

De wetgeving gaat van kracht in een tijd waar elektronische betaalmethodes al de norm zijn. Volgens het onderzoek van Lightspeed geeft 86 procent van de deelnemers aan dat hun betaalgedrag is veranderd sinds de pandemie: de helft (50%) geeft aan meer contactloos te betalen, terwijl 45 procent aangeeft vaker met kaart te betalen dan met contant geld. Veertien procent geeft zelfs aan helemaal geen contant geld meer bij zich te hebben.

Elektronische betaalmethodes cruciaal voor reputatie

De digitalisering van de horeca heeft ook zijn sporen nagelaten op het betaal- en consumptiegedrag in België: 67 procent van de deelnemers is van mening dat horecabedrijven die geen elektronische betaalmethodes accepteren niet meer van deze tijd.

Meer zelfs, meer dan de helft (58%) van de Belgische consumenten geeft aan altijd de mogelijkheid te willen hebben om met de kaart te kunnen betalen. Bovendien gaven twee op vijf (39%) deelnemers aan dat hun restaurantbezoek negatief werd beïnvloed omdat ze niet elektronisch konden betalen. Van dat totaal geeft 41 procent aan dat ze een bankautomaat moesten zoeken om hun rekening te betalen.

“Sinds de pandemie is contactloos betalen de norm geworden”, bevestigt Emine Youssef, Lightspeed Country Manager voor België. “Jonge ondernemers beseffen maar al te goed dat ze door het niet aanbieden van elektronische betaalmethodes het risico lopen veel klanten voorgoed te verliezen – om maar te zwijgen van de impact die dat zou kunnen hebben op hun reputatie. Hoewel deze nieuwe wetgeving een volgende stap is in de strijd tegen belastingfraude, denk ik ook dat het de horeca- en retailsector in België verder zal digitaliseren en professionaliseren. Volgens de Belgische consument lijkt het althans geen overbodige luxe. Lightspeed ondersteunt handelaren graag bij het introduceren en gebruiken van modernere betaaltechnologie voor hun gasten en klanten.”

Over deze enquête

1.000 Belgische consumenten uit Vlaanderen, Wallonië en Brussel namen deel aan dit onderzoek, dat werd uitgevoerd door OnePoll, een onafhankelijk bureau voor enquêtes en marktonderzoek.

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.

Voor meer informatie, zie www.lightspeedhq.be

Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten