Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Vraag & antwoord: elektronisch betalen verplicht vanaf 1 juli

Vraag & antwoord: elektronisch betalen verplicht vanaf 1 juli

Vanaf 1 juli 2022 moet elke handelszaak – zowel retail als horeca – ten minste één elektronisch betaalmiddel aanbieden. Klanten kunnen nog steeds met cash betalen, maar vanaf die datum moeten ze ook altijd de mogelijkheid hebben om op zijn minst op één manier elektronisch te betalen.

Beschik je nog niet over een elektronisch betaalmiddel? Ben je op zoek naar meer informatie over de wetgeving en eventuele gevolgen? In deze Q&A-blog vind je antwoorden op de meest gestelde vragen:

  1. Waarom wordt elektronisch betalen verplicht?
  2. Wat houdt de wetgeving rond elektronisch betalen precies in?
  3. Voor wie geldt de wetgeving?
  4. Wat valt niet onder “elektronisch betaalmiddel”?
  5. Welke elektronische betaalmethodes zijn er?
  6. Wat kosten elektronische betaalmethodes?
  7. Meer vragen?

Nog op zoek naar een geschikte betaaloplossing? Zoek niet verder.

Ontvang een gratis* betaalterminal bij aankoop van een Lightspeed Restaurant jaarabonnement in combinatie met onze geïntegreerde betaaloplossing, Lightspeed Payments.

Waarom wordt elektronisch betalen verplicht?

Dat contactloos betalen haast bijna de norm is, is na twee jaar pandemie niets nieuws. Maar zelfs voor 2019 was elektronisch betalen de normaalste zaak van de wereld. Uit gegevens van Bancontact blijkt bovendien dat we in het voorbije jaar voor het eerst meer contactloos betaalden dan door debet- of kredietkaarten fysisch in een betaalterminal te steken. 

De nieuwe wetgeving speelt in op deze verandering in het consumentengedrag en wilt tegelijkertijd een volgende stap vooruit zetten in de strijd tegen belastingfraude. Aangezien horecazaken die meer dan €25.000 omzet uit maaltijden ter plaatse halen, sinds 2016 verplicht zijn om een GKS of witte kassa aan te schaffen, is zwart geld herleid van een prominent gegeven naar een item in de zijlijn. 

Voor ondernemers die vandaag een horecazaak starten, is de witte kassa een voldongen feit. Jonge horeca-ondernemers beseffen maar al te goed dat ze door geen elektronisch betaalmiddel aan te bieden, riskeren om veel gasten permanent kwijt te raken – om maar te zwijgen van wat voor gevolgen dit voor hun reputatie kan hebben dankzij negatieve mond-aan-mond reclame.

Wat houdt de wetgeving rond elektronisch betalen precies in?

We herhalen: vanaf 1 juli moet elke handelszaak in België – ongeacht omzet, omzet en aard – op zijn minst één elektronische betaalmethode aanbieden. 

Enkele belangrijke nuances:

  • De wetgeving verplicht niet om cash betalingen niet meer toe te laten, enkel om een elektronische betaalmethode toe te voegen aan het betaalaanbod. Met andere woorden: cash geld moet nog steeds aanvaard worden en mag per definitie niet geweigerd worden als geldig betaalmiddel. Retail- of horecazaken die ervoor kiezen om cashless te werken, moeten dit op een duidelijke manier en voorafgaand aan elke verkoop kenbaar maken aan hun klanten. Vaak gebeurt dat aan de hand van een duidelijk bord aan de ingang of in de vitrine waarin gesteld wordt dat het om een cashless business gaat en enkel (contactloze) betalingen met kaart worden aanvaard.
  • Het verplicht maken van het elektronisch kunnen betalen betekent niet dat je als ondernemer elke vorm van elektronisch betalen in huis moet halen. Eén elektronische betaalmiddel is voldoende. Dat betekent dus dat één betaalterminal voldoende is, maar ook dat enkel een contactloze betaalmethode zonder de mogelijkheid om kaarten fysisch in te brengen ook voldoende is. In de praktijk betekent dat wanneer een klant niet contactloos zou kunnen betalen en dat de enige elektronische betaalmethode is waarover een handelszaak beschikt, de gast cash zal moeten betalen.

Natuurlijk zijn moderne en geïntegreerde betaaloplossingen vaak voorzien van meer dan één functie en moet je al je best doen om een ontoegankelijke manier van elektronisch betalen te vinden. 

Voor wie geldt de wetgeving?

Letterlijk? “Alle natuurlijke personen of rechtspersonen die duurzaam een economisch doel nastreven, met inbegrip van hun verenigingen.”

Met andere woorden: alle zelfstandige “verkopers” en ondernemers die omzet draaien en winst maken door de verkoop van hun diensten en producten aan consumenten. Naast alle retail- en horecazaken, vallen ook vrij beroepen, overheden en verenigingen (en vzw’s!) onder deze norm, alsook bibliotheken, culturele centra en zwembaden.

Wat valt niet onder “elektronisch betaalmiddel”?

De wetgeving is specifiek in het definiëren van elektronische betalen en elektronische betaalmethodes. De meest vooraanstaande en populaire elektronische en digitale betaalmethodes zijn toegelaten: debet- en kredietkaarten, en contactloze betalingen met kaart, smartphone of wearable. Daarmee is de absolute meerderheid al aangehaald. 

Evengoed is de wetgeving ook duidelijk over bepaalde manieren van elektronisch betalen die niet toegelaten zijn, noch gelden als alternatief:

  • Digitale maaltijd-, eco- of andere digitale cheques
  • Cadeaubonnen en coupons
  • Crypto betalingen of andere virtuele munten

Welke elektronische betaalmethodes zijn er?

Vanuit het standpunt van de consument zijn er waarschijnlijk meer betaalmethodes dan vanuit dat van de handelaar. Digitaal betalen is dan ook al even het nieuwe normaal. Denk aan debet- of kredietkaart, smartphone, digitale wallets zoals Apple en Google Pay, mobiele betaalapplicaties zoals Payconiq en Paypal, of wearables zoals Fitbits, smartwatches en zelfs ringen. Vanuit het perspectief van de handelaar zijn de elektronische betaalmiddelen vrij simpel:

Betaalterminals

De meest voorkomende elektronische betaalmethode is via kaart en betaalterminal. Het absolute merendeel aan betaalterminals dat vandaag wordt geproduceerd accepteert zowel fysieke als contactloze betalingen – zij het van debet- of kredietkaarten, smartphones of wearables.

QR-codes 

QR-codes zijn sinds het uitbreken van de pandemie enorm in populariteit gegroeid. QR-codes werken met mobiele betaalapplicaties zoals Payconiq of online betaalplatformen zoals Mollie, Paypal.

Wat kosten elektronische betaalmethodes?

De kostprijs van elektronisch betaalmethodes is naar alle waarschijnlijkheid het enige, échte nadeel voor handelaars. Naargelang de betaalprovider betaal je namelijk de kostprijs voor een (contactloze) betaalterminal, een maandabonnement en transactiekosten. 

De kostprijs van betaalterminals kan hoog oplopen, maar de prijzen verschillen enorm van betaalprovider tot betaalprovider. In het kader van de wetgeving is het handig om te weten dat de aankoop van een betaalterminal door de overheid als een investering wordt beschouwd en deze tot december 2022 voor 25% fiscaal aftrekbaar is

Geen maandelijkse of verborgen kosten bij Lightspeed Payments.

Gedaan met manueel invoeren, transactielimieten en ellenlange dagafsluitingen. Sync automatisch je betalingen met je bestellingen – snel, veilig en rechtstreeks vanuit je kassasysteem. Interesse?

De transactiekosten hangen ook af van betaalprovider tot betaalprovider, maar ook van het type betaalmethode:

Transactiekosten van debetkaarten

Er bestaan helaas geen uniforme tarieven voor de transactiekosten van debetkaarten, maar meestal schommelen deze tussen enkele eurocenten per transactie. Ze hangen vaak af van betaalprovider tot betaalprovider, en ook van de waarde van elke transactie. Met andere woorden: vaak wordt er een onderscheid in transactiekosten gemaakt voor, bijvoorbeeld, transacties onder de €5. Check de fine print van betaalproviders er goed op na. 

Hoewel de transactiekosten van debetkaarten bijvoorbeeld afhangen van de betaalprovider die je gebruikt, schommelen ze vaak tussen enkele eurocenten per transactie. 

Transactiekosten van kredietkaarten

Ook hier zijn er geen uniforme tarieven. De transactiekosten liggen doorgaans wel hoger dan bij debetkaarten en je betaalt niet in eurocenten maar in een percentage, dat schommelt tussen de 1.5% en 3% per transactie. Des te vaker de kredietkaart voortkomt, des te lager dat percentage meestal ligt.

Transactiekosten van mobiele betaalapps, smartphones en wearables

Opnieuw hangen de transactiekosten af van betaalproviders, en tegelijk ook van de elektronische betaalmethode waarvoor gekozen wordt. Met andere woorden: ontvang je betalingen via QR-codes en een online betaalplatform, dan betaal je naar alle waarschijnlijkheid de transactiekosten voor de gebruikte kaart zoals vastgelegd door het betaalplatform en eventuele fees voor het gebruik van het platform.

Meer vragen over elektronisch betalen?

Heb je nog meer vragen over de wetgeving rond elektronisch betalen? Of wil je graag een gratis demo van Lightspeed Payments? Wij staan voor je klaar. Contacteer vandaag één van onze experts en kom het nodige te weten om ervoor te zorgen dat jij volledig in orde bent vanaf 1 juli.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Finance & Operations