Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

5 gouden regels om meer in-store klanten te trekken

5 gouden regels om meer in-store klanten te trekken

Door de populariteit van online shoppen zijn veel bedrijven hun aandacht gaan verleggen naar hun virtuele klanten. Maar is het nog steeds belangrijk dat u de basis van uw bedrijf niet vergeet en er een consistente stroom klanten naar uw fysieke winkel blijft komen, al zult u daar wel wat tijd en energie in moeten steken. In-store klanten zijn namelijk belangrijk voor de groei van uw bedrijf. De vraag is, hoe moedigt u mensen aan om niet alleen (online) bij u te kopen maar ook daadwerkelijk uw fysieke winkel binnen te wandelen?

Mooi van binnen en van buiten

Het lijkt misschien logisch, maar de fysieke uitstraling van uw winkelgevel is van groot belang. Een schone, goed onderhouden en mooie gevel trekt meer klanten aan. Investeer ook in zaken zoals een uithangbord, een likje verf en zelfs uw toegangsdeur.

Ga zelf eens voor uw winkel staan. Ziet uw winkelgevel er uitnodigend uit? Vraag voorbijgangers eens naar hun mening; grote kans dat ze u wijzen op punten waaraan u zelf niet had gedacht. Door die punten aan te pakken, kunt u zorgen dat er meer mensen binnenkomen.

Ga nu weer naar binnen en kijk met uw medewerkers eens kritisch rond. Heeft uw winkel een logische indeling? Is uw winkel proper? Kunnen klanten de artikelen makkelijk vinden? Zijn ze op maat gesorteerd? Is uw winkel aantrekkelijk? De indeling van uw winkel kan het verschil maken bij elke aankoopbeslissing.

Als een klant voor een specifiek artikel naar uw winkel komt maar dat niet snel genoeg zelf kan vinden, bestaat er een kans dat hij of zij besluit naar een andere winkel te gaan. Klanten die zomaar binnen komen wandelen, blijven langer door uw winkel neuzen als u de artikelen op een aantrekkelijke manier presenteert.

chez claire store antwerpen

Chez Claire

Zelfverzekerd, deskundig personeel bevordert het aantal in-store klanten

“Elke medewerker in je winkel heeft als taak de klant een geweldige ervaring te bieden. Investeer in cursussen en opleidingen, zodat je medewerkers nog klantvriendelijker en deskundiger worden”, zegt Verna Louis, retail influencer en schrijver bij Draftbeyond en Writinity.

Als een klant een vraag heeft moeten uw medewerkers het antwoord meteen paraat hebben. Zou u zelf iets willen kopen van iemand die niet weet wat hij verkoopt? Natuurlijk niet.

Uw medewerkers moeten ook weten hoe ze zichzelf bezig kunnen houden. Niets zo onaantrekkelijk als een lege winkel met een verkoper die verveeld op zijn telefoon zit te kijken. Uw klant voelt zich meteen ongemakkelijk. Zorg dat uw medewerkers actief blijven op rustige momenten, zodat uw winkel een goede uitstraling heeft en uw medewerkers zich ook niet gaan vervelen.

Praat online over uw fysieke winkel

Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar uw online presence is ontzettend belangrijk om in-store klanten te trekken. De meeste mensen bevinden zich tegenwoordig nou eenmaal online en op social media, en dus is naamsbekendheid via social media en reclames goed voor uw bedrijf, zowel online als offline. Promoot in-store aanbiedingen, evenementen of nieuwe producten dus online.

Combineer uw webshop en fysieke winkel door uw klanten de mogelijkheid te bieden hun online aankoop in-store op te halen. Veel mensen geven de voorkeur aan deze optie boven levering aan huis, omdat het gratis is en ze toch lekker vanuit hun luie stoel kunnen shoppen in plaats van de deur uit te moeten gaan.

Wanneer uw klanten hun bestelling op komen halen, kunt u van de gelegenheid gebruikmaken om ze bijpassende artikelen te tonen.

Speciale aanbiedingen en evenementen

U kunt het aantal in-store bezoekers vergroten door meer bekendheid aan het bestaan van uw fysieke winkel en merk te geven. Maak bijvoorbeeld unieke in-store aanbiedingen of gebruik speciale kortingen, geschenken of spaarkaarten.

Als klanten weten dat ze in-store 10% extra korting krijgen of dat er een “1+1 gratis”-aanbieding is voor hun favoriete product, zullen ze eerder geneigd zijn bij u langs te komen. Door hiervoor zowel online als in de omgeving van uw fysieke winkel reclame te maken, trekt u ook nieuwe klanten aan. Mensen zijn dol op koopjes, dus doe daar uw voordeel mee.

Met speciale evenementen in uw winkel kunt u uw imago verbeteren en zorgen dat meer mensen over je praten. Liefdadigheidsevenementen die passen bij uw bedrijf zijn een uitstekende manier om mensen te trekken die u anders niet snel zou bereiken. Potentiële klanten krijgen daardoor de kans uw winkel te ontdekken, uw producten te bekijken en een goed doel te steunen.

“Er zijn nog een heleboel andere evenementen die je kunt organiseren om klanten naar je winkel te trekken. Denk bijvoorbeeld aan extra koopavonden, een speciale dag waarop voor alle artikelen 1+1 gratis geldt, of een feestelijke lancering van een nieuw product”, zegt Lillian Belisle, auteur bij Last Minute Writing en Researchpapaersuk.

Lewis & Melly

Lewis & Melly

Mond-tot-mond reclame

Reviews en verwijzingen zijn essentieel voor elk bedrijf. De meeste klanten lezen reviews van andere gebruikers voordat ze een product gaan kopen. Deze reviews zijn bepalend voor de aankoop.

U kunt overwegen beloningen te verloten onder de klanten die reviews schrijven of nieuwe klanten aandragen. Mensen praten daarover met hun vrienden, die er vervolgens weer met andere vrienden over praten. De beloning die ze ontvangen leidt voor u weer tot een betere beoordeling en zorgt dat er positieve mond-tot-mondreclame wordt gemaakt voor uw bedrijf.

Sta eens stil bij uw redenen om steeds weer terug te gaan naar uw favoriete winkels. In welke winkels shopt u graag online en aan welke winkels brengt u liever een persoonlijk bezoek? Wat is het verschil? Laat u inspireren door uw concurrenten en pas deze strategieën vandaag nog toe.

Experimenteer met deze tips en trek meer klanten naar uw fysieke winkel.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing