Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Email Marketing A/B testing voor beginners

Email Marketing A/B testing voor beginners

Email marketing campagnes en nieuwsbrieven kunnen een geweldige manier zijn om te communiceren met uw klanten. Het handige aan email marketing is dat de mensen waar u emails naar stuurt, al toestemming hebben gegeven dat u hen emails mag sturen. U kunt er dus van uit gaan dat deze mensen ook graag informatie van u ontvangen, wat betekent dat u op een meer targeted manier kan communiceren dan bijvoorbeeld via social media.

Daarom is het van vitaal belang om A/B-tests uit te voeren bij het uitproberen van nieuwe technieken of strategieën voor uw e-mailcampagnes. Het verbeteren van conversion rates hier kan een groter verschil maken in uw bedrijfsresultaten dan vele andere marketinginspanningen. In dit artikel leert u daarom alles over email marketing A/B testing.

Wat is een A/B test?

Een A/B test is een kwantitatieve onderzoeksmethode waarbij twee varianten met elkaar worden vergeleken. Op deze manier kunt u ontdekken welke variant de beste prestaties oplevert. Een A/B-test op vlak van email marketing houdt in dat twee testgroepen elk een verschillende email ontvangen. Belangrijk bij A/B testen is dat u maar één variant tegelijk test, bijvoorbeeld ofwel de subject line óf de call-to-action.

Wat is het doel van uw email?

Wat is het uiteindelijke doel van uw email? Als u een tijdelijke promo heeft, wilt u dat zoveel mogelijk mensen naar uw website gaan en van de promo gebruik maken. Als u slechts informatie wilt delen of een mededeling heeft, is de open rate belangrijker. Bepaal op voorhand wat het hoofddoel van de email is, en hoe u de conversie ratio wilt gaan meten. Dit zijn de factoren waar u naar kan kijken:

  • Open rate: het aantal mensen dat de email opent gedeeld door het aantal mensen naar wie u de email heeft gestuurd
  • Click-through rate: het aantal mensen dat op de link(s) in uw email hebben geklikt gedeeld door het aantal mensen naar wie u de email heeft gestuurd
  • Conversieratio eenmaal dat ze op uw website zijn. Bv. plaatsen ze bestellingen naar aanleiding van de email?

Wat wilt u testen?

De tweede stap van een succesvolle A/B-test is om te beslissen wat u gaat testen. Hoewel u meerdere dingen kunt testen, is het essentieel dat u maar één variabel per test uitkiest om nauwkeurige restultaten te verkrijgen. De volgende variabelen kunt u onder andere testen:

  • Subject line
  • Call to action
  • Tijdstip/dag
  • Email design/layout
  • Personalisatie
  • Body tekst
  • Email header/headline
  • Afbeeldingen
  • De promo/aanbieding zelf

Elk van deze zaken heeft invloed op verschillende delen van het conversieproces. Uw call-to-action heeft bijvoorbeeld een directe invloed op het aantal mensen dat uw product koopt of doorklikt naar uw pagina. Uw onderwerpregel daarentegen heeft direct invloed op het aantal mensen dat uw e-mail opent. Hieronder worden enkele van de belangrijkste variabelen toegelicht:

1. Subject line

De subject line of onderwerpregel is één van de belangrijkste elementen van een succesvolle email marketing campagne. 47% van de email ontvangers besluit om al dan niet een email te openen op basis van de onderwerpregel. Als uw subject line uw doelgroep niet aanspreekt, dan zal de open rate laag zijn en zal uw conversiepercentage ook niet om over naar huis te schrijven zijn. Een subject line kan op veel verschillende manieren worden geschreven, dus het is een interessante variabel om te A/B testen. Dit zijn de elementen van de onderwerpregel die u kunt testen:

  • Lengte van de subject line
  • Wel of geen promo in de subject line
  • Wel of geen personalisatie in de subject line
  • Wel of geen vraag in de subject line
  • Wel of geen emoji in de subject line
  • De call-to-action in de subject line bv. “Geniet enkel vandaag van gratis verzending”

U kan twee verschillende soorten subject lines A/B testen, maar zorg er voor dat u maar één element van de subject line verandert. Dus niet een “test” subject line die én een andere CTA bevat én een emoji. U kan enkel weten wat goed werkt wanneer u maar één factor test.

Hier zijn enkele tips voor goede subject lines te schrijven:

  • Hou het kort – Een standaard inbox onthult ongeveer 60 tekens van de onderwerpregel, terwijl op een mobiele telefoon slechts 25 tot 30 tekens worden getoond. Probeer het tussen 28 en 39 karakters te houden.
  • Cijfers – Net zoals het gebruik van cijfers effectief zijn in blogtitels, zijn getallen net zo effectief in onderwerpregels.
  • Stel een vraag – Door de ontvanger een vraag te stellen, in tegenstelling tot een standaardverklaring, voelen ze zich meer betrokken.
  • Actiewerkwoorden – Uw e-mails zullen klikbaarder zijn door aan het begin een actiewerkwoord toe te voegen.
  • Emoji’s – 56% van de bedrijven die emoji’s gebruikten in hun subject lines hadden een hogere open rate.
  • Personalisatie – Personalisatie verhoogt open rates met 26%. Het gebruik van de naam van de ontvanger trekt de aandacht en doet een beroep op zijn/haar ego.

Er is geen one-size-fits-all methode voor subject lines te schrijven, maar met behulp van A/B testen kan u wel ontdekken wat wel en niet goed werkt voor uw bedrijf.

2. Timing

De timing van wanneer u een email verstuurt is ook belangrijk. Het tijdstip testen is de makkelijkste A/B test, u hoeft namelijk inhoudelijk niks te veranderen aan de email. U kan bijvoorbeeld dagdeel, uur, dag van de week of tijd van de maand testen. Deze variabel is wel moeilijker te meten, aangezien er verschillende factoren meespelen waarom de ene email beter geopend wordt dan de andere.

3. Design

De manier waarop de email ontworpen is, kan invloed hebben op de conversie. De volgende factoren vallen onder het design van de email:

  • Afbeeldingen – wel of geen, waar worden deze geplaatst en hoeveel afbeeldingen gebruikt u?
  • Lettertype en lettergrootte
  • Het gebruik van kleur. Kiest u bijvoorbeeld voor een CTA in een bepaalde kleur, om hier meer aandacht op te vestigen? Welke kleuren kiest u?
  • De lay-out van de email – gebruikt u bepaalde “blokken” of kolommen?
  • Lengte van de email

4. CTA’s

De CTA (Call-To-Action) is hetgene wat u wilt bereiken met deze email. Kies voor één CTA per email, om de conversie zo hoog mogelijk te houden. Door te veel CTA’s in één mail te plaatsen, voelt de ontvanger zich misschien overweldigd. CTA’s kan je A/B testen op vlak van kleur, plaats in de email, lettertype en stijl (buttons VS links).

Voorbeelden van CTA’s:

  • Koop nu
  • Bekijk onze promo
  • Bespaar tot 50%
  • Profiteer van de deal
  • Bekijk de opties
  • Gratis verzending
  • Ontdek onze best-sellers
  • Download nu
  • Registreer nu
  • Start gratis proefperiode

5. Naam van de afzender

De afzendernaam van de meeste emails is vaak de bedrijfsnaam (bv. Lightspeed), maar dit hoeft niet per se. Een persoonlijke afzender, zoals de naam van de CEO of medewerker van het bedrijf, geeft een persoonlijke indruk. Test bijvoorbeeld een email mét persoonlijke afzender (bv. Tom van Lightspeed) en een zonder (bv. Lightspeed), en meet het verschil in open rate.

Benieuwd naar meer email marketing tips?

Download dé email marketing checklist voor je webshop

 

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing