Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

IzyCoffee: van koffietruck naar koffie powerhouse

IzyCoffee: van koffietruck naar koffie powerhouse

Als je Bart Buyse vandaag achter een La Marzocco Linea PB-espressomachine in één van de IzyCoffee flagship stores ziet werken, zou je denken dat de man geboren is tussen de koffiebonen en cafeïne door zijn aderen stroomt. Niets is minder waar. 

Bart heeft namelijk vijftien jaar op zowat elke trede van de corporate ladder binnen de Lufthansa Groep gewerkt, aan het roer van verschillende regio’s van het luchtvaartconcern, waaronder in Duitsland, Polen, Rusland en het Verenigd Koninkrijk. 

Maar wat doe je als je de top van het bedrijfsleven hebt bereikt en je tot het besef bent gekomen dat je meer ondernemer dan werknemer bent? Het antwoord: het roer volledig omgooien.

Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:

Maak kennis met Lightspeed Restaurant.

Als horecaondernemer doe je iedere dag je best om je gasten een onvergetelijke ervaring te bezorgen. Ons geavanceerde kassasysteem helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in jouw horecazaak, zodat je meer tijd overhoudt voor wat er het meest toe doet: ondernemen. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek hoe Lightspeed jouw zaak helpen groeien.

Bart Buyses bio: van corporate naar koffie 

En zo geschiedde. Bart zei vaarwel tegen zijn baan bij Lufthansa en besloot met zijn echtgenote en twee (zeer jonge) kinderen ertussenuit te trekken. Een gap year, zo je wil, maar dan twee keer zolang, en niet op één inspirerende en exotische bestemming, maar op rondreis door de hele wereld, op zoek naar een nieuw avontuur, waar hij als ondernemer zelf aan het roer kon staan.

Twee jaar, 80 landen en 500 business ideeën later, belandt Bart terug in België. Met vijftien jaar corporate bagage en bedrijfservaring kwantificeerde en kwalificeerde hij elk idee naar haalbaarheid, potentieel en succes. De kogel is echter snel door de kerk: koffie haalt het van bevroren mochi, een stap in de IT-sector, Thai street food en 495 andere ideeën. Koffie? Jup, koffie.

“Koffie is de wijn van de 21ste eeuw”, steekt Bart van wal. “Belgen zijn de achtste grootste koffiedrinkers ter wereld en toch bengelt België in de Europese ranglijst van koffiebars per capita ergens onderaan de top 50, net onder Moldavië. Dat contrast – en drie realisaties – hebben me overtuigd van het potentieel van mijn idee.”

IzyCoffee Oprichter Bart Buyse

Eerste realisatie: vóór IzyCoffee was België een land zonder nationale koffiebarketen. Multinationals zoals Starbucks en Costa Coffee wedijveren wel om onze drang naar cafeïne te stillen, maar van nationale trots kunnen we in beide gevallen niet echt spreken. 

Barts tweede Aha-erlebnis moment – en één van zijn eerste echte contactmomenten met koffie – vond plaats toen hij de belangen van Lufthansa in Polen verdedigde: “Daar kwam ik in contact met Coffeeheaven, een lokale Poolse koffiebarketen die op minder dan tien jaar tijd meer dan 80 outlets in zes landen heeft neergeplant, en in 2009 door Costa Coffee is opgekocht voor £ 36 miljoen.” Je leest het goed: coffee means business.

De koffiebar als werkplek is het bedrijfsmodel van de toekomst

Maar het zaadje voor IzyCoffee werd definitief geplant tijdens zijn laatste jaren bij Lufthansa, op het hoofdkwartier in Frankfurt. “Ik stelde vast dat de kleine vergaderruimtes op de bovenste verdieping van het hoofdkwartier nooit gebruikt werden, terwijl de grote meetingrooms altijd vol zaten. Dat kwam omdat Lufthansa op de begane verdieping enkele koffiebars had geopend, gerund door professionele barista’s, en alle meetings tot vier personen plaatsvonden in de koffiebar. Dat is waar ik besefte dat de koffiebar als werkplek het bedrijfsmodel voor de toekomst was.”

Een pot vol koffie en ambitie zonder grenzen

En zo geschiedde. Met een stevig business plan onder de arm en een gezonde dosis kapitaal toverde Bart een vintage Citroën HY uit 1974 om tot een koffietruck. Met dit eerste glamoureuze boegbeeld van IzyCoffee besloot hij onder de brug van het station in Izegem specialty coffee aan pendelaars te verkopen. 

“Ik heb snel moeten ondervinden dat de ondernemerswereld een heuse rollercoaster is, met evenveel hoogte- als dieptepunten”, gaat Bart verder. “Op mijn eerste dag verkocht ik vijf koffies. Ik kwam totaal gedesillusioneerd thuis. Had ik daarvoor mijn carrière bij Lufthansa opgezegd? Maar ik ben van nature optimistisch en positief, en om uit zo’n dal te raken moet je een sterke bouncebackabillity hebben. Drie weken later zat ik aan 150 koffies per dag. Twee maand later gingen de deuren van de eerste IzyCoffee locatie in Izegem open en verkochten we duizend koffies in het eerste weekend in een stad van nog geen 30.000 inwoners.”

IzyCoffee Citroën HY

Anno 2023 heeft IzyCoffee al veel meer van een Belgisch koffie-imperium dan toen Bart zich in 2018 onder de brug aan het station van Izegem parkeerde. Dankzij een optimale financieringsmix van bank en staat, crowdfunding en business angels slaagde hij erin om € 1.75 miljoen op te halen en in minder dan vier jaar tijd van zijn start-up in een razendsnel tempo een scale-up te maken. Vandaag heeft IzyCoffee 13 shops, waarvan zeven zich op zogenaamde triple-A locaties bevinden. Denk aan de Langemunt in Gent, de Meir in Antwerpen, de Korte Steenstraat in Kortrijk en de Lippenslaan in Knokke. 

IzyCoffee moet tegen eind 2025 de grootste koffiebarketen van het West-Europese vasteland zijn.

De ambitie van Bart heeft weinig grenzen. Tegen eind 2023 wil hij het aantal IzyCoffee locaties verdubbeld hebben, en enkel met flagship stores op triple-A locaties in grootsteden. Brussel, Hasselt en Brugge staan in het vizier, net zoals tweede en derde locaties in Antwerpen en Gent. Hij gaat nog een – ontzettend grote – stap verder: “IzyCoffee moet tegen eind 2025 de grootste koffiebarketen van het West-Europese vasteland zijn, met locaties in Luxemburg, Frankrijk, Nederland en Duitsland.”

IzyCoffee & Lightspeed: twee handen op één buik

Net zoals Bart elk businessidee minutieus onder de loep nam, deed hij hetzelfde met elke potentiële leverancier, Lightspeed incluis. En net zoals hij niets van koffie wist vóór hij IzyCoffee oprichtte, had hij ook nog nooit met een kassasysteem gewerkt. “Ik ben drie bedrijven die kassasystemen ontwikkelen gaan onderzoeken, waaronder ook Lightspeed. Bij de andere twee miste ik echter automatisering, digitalisering en enkele cruciale basiscomponenten waarvan ik vond dat elk modern kassasysteem daar wel over mocht beschikken.”

“De hoofdreden waarom ik voor Lightspeed ben gegaan zijn de rapportagefuncties in realtime op managementniveau”, gaat hij verder. “Toen ik mijn koffietruck opende, ging ik er namelijk vanuit dat ik op een gegeven moment tien shops ging hebben, en ik dan zou willen kunnen analyseren hoe goed elke locatie draait, hoe onze teamgenoten presteren, welke producten we het best verkopen en op welke tijdstippen.”

Lightspeed is de afgelopen vier jaar de rode draad in mijn leven geweest.

Van maandag tot vrijdag focust Bart zich op strategie, sales en administratie, waarvoor hij op zijn laptop een permanente tab heeft openstaan met de backoffice van Lightspeed. Op zaterdag en zondag beloont hij zichzelf met een heel weekend hard labeur in één van zijn drukste shops. Geef hem een rij van tien klanten en hij kan écht ontspannen. Natuurlijk is het niet altijd even druk, en op zo’n momenten duikt hij – opnieuw – in de backoffice van Lightspeed. 

“Ik maak meerdere rapportages en analyses per dag”, vertelt hij. “Al onze sales en marketing acties, en in feite al onze praktische en strategische maatregelen die we nemen, zijn op Lightspeed data gebaseerd. Lightspeed is de afgelopen vier jaar de rode draad in mijn leven geweest.”

IzyCoffee Shop

“Ik ben als inkoper naar leveranciers toe niet altijd even makkelijk”, voegt hij toe, “maar elke samenwerking die ik aanga, moet gericht zijn op het creëren van win-winsituaties. Dat is binnen één bedrijf het geval, maar des te meer wanneer verschillende bedrijven samenwerken. Het wederzijds uitdagen van elkaar zorgt namelijk voor groei.” 

Feedback is een belangrijke hoeksteen van elke gezonde samenwerking. Maar waar hij het meest prat op gaat in zijn samenwerkingen is oplossingsgerichtheid. “Wij zijn kritische, maar heel tevreden klanten van Lightspeed. Dini Baeyens, onze eerste accountmanager, heeft mij enorm veel geleerd over de mogelijkheden van het systeem. Zij heeft de samenwerking tussen IzyCoffee en Lightspeed echt gelanceerd, en daarvoor ben ik haar ontzettend dankbaar.”

Lightspeed Payments = contente barista’s

Alle locaties van IzyCoffee werken ook met Lightspeed Payments, de geïntegreerde betaaloplossing voor haar horeca kassasyteem. Wat is Lightspeed Payments en wat zijn geïntegreerde betalingen? Wel, Bart legt het beter uit dan ik: 

“Wanneer je met een kassasysteem en een betalingssysteem van twee verschillende leveranciers werkt – en dus met twee verschillende apps – moet je constant tussen die twee systemen switchen. We waren daar wel al vrij gespecialiseerd in, maar doe dat maar eens 200 tot 500 keer per dag – dat is serieus zwoegen. Nu werken we zowel voor onze kassa als ons betalingssysteem met Lightspeed, en werken al mijn barista’s met een glimlach van hier tot ginder, omdat ze niet meer tussen systemen moeten wisselen. En hoewel onze foutmarge verrassend laag was, is ze nu herleid tot nul.”

Lightspeed Payments is gewoon veel efficiënter, veel effectiever.

Met andere woorden: wanneer je betalingen automatisch van kassa naar terminal worden gestuurd, verdwijnt je foutenmarge niet alleen in het niks, maar bespaar je ook nog eens ettelijke seconden per transactie, aangezien je zelf de bedragen niet meer moet ingeven in je betaalterminal. In tegenstelling tot andere soorten horecazaken draaien koffiezaken vooral op bestellingen die weliswaar lager in waarde zijn, maar substantieel hoger in aantal. En dan zijn snelle transacties met zo weinig mogelijk handelingen fundamenteel. “Het is gewoon veel efficiënter, veel effectiever”, concludeert Bart.

Minder handelingen, meer betalingen.

Lightspeed Payments is ontwikkeld om het betalingsproces in horecazaken te vereenvoudigen. Minder acties, minder fouten en minder tijd. Transparante tarieven en geen verborgen kosten. Gewoon eenvoudige betalingen. Ontdek hoe Payments jouw leven eenvoudiger kan maken: maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts.

Focus op kwaliteit, duurzaamheid en impact entrepreneurship

Hoewel het zijn missie is om van IzyCoffee een internationaal koffie powerhouse en een waardige concurrent van Starbucks en Costa Coffee te maken, verschilt zijn concept toch dusdanig van beide koffiegiganten. “We hebben enorm veel van hen geleerd, maar – no bad feelings – het kernproduct van zowel Costa als Starbucks is van lage kwaliteit. Wij werken niet alleen met La Marzocco’s – de Lamborghini van de espressomachines – maar ook met een bonenblend van topkwaliteit voor onze specialty coffee. Voeg daar onze professioneel opgeleide barista’s aan toe, en je hebt een veel hoogstaander kernproduct.”

IzyCoffee Bonen

Vallen torenhoge ambities en internationale uitbreidingsplannen te verzoenen met duurzaamheid? Volgens Bart wel. Duurzaam ondernemen is bij IzyCoffee veel belangrijker dan winstmaximalisatie. Het doel mag dan wel maximale uitbreiding, inkomstenverhoging en de algemene verovering van West-Europa zijn, de middelen gaan hand in hand met duurzaam en ethisch ondernemerschap. 

Zo mag IzyCoffee zich – met terechte trots – de eerste koffiebarketen van Europa noemen die een volledig plantaardig melkaanbod heeft. Daarvoor werken ze exclusief samen met Alpro’s Barista productenreeks, gemaakt van soja, haver of amandelen. Dankzij een productieve samenwerking met Catberry is ook het pastry-aanbod volledig plantaardig. En zowel KRIKET, Belgiës eerste volwaardige krekel-powerbar en Tony Chocolonely, één van Nederlands meest toonaangevende duurzaamheidsstokpaardjes, staan op de menukaart.

IzyCoffee werkt daarnaast niet met porseleinen tassen, maar met gerecycleerde bekers. Maar voor het pronkstuk van zijn duurzaamheidsstrategie is Bart in zee gegaan met Lucas van Quickelberghe – impact ondernemer, circulair Wünderkind en oprichter van Grounds Up. Samen met Lucas is Bart een herbruikbare tumbler aan het ontwikkelen gemaakt van – je raadt het al – koffiegruis. 

Grounds Up is een upcycling start-up die de afvalstroom in de koffiesector aan banden wilt leggen en de jaarlijkse 67.000 ton gebruikt koffiegruis wil transformeren in herbruikbaar materiaal. Voor een koffiebarketen die haar gebruikt koffiegruis wil omtoveren in een herbruikbare tumbler om opnieuw koffie uit te drinken, was de cirkel nog nooit zo rond – én circulair. 

The Izy way: passie, drive en koffie 

Barista’s zijn de sommeliers van koffie, zoveel is zeker. En dankzij IzyCoffee’s Barista Academy wordt elke La Marzocco op elke locatie bediend door iemand met kennis van zaken, maar vooral ook beschikt over een onuitputtelijke hoeveelheid passie.

Ondertussen is Bart natuurlijk ook een gebeten koffiefanaat. “Voor IzyCoffee kende ik niets van koffie. Ik had ook geen interesse in koffie. Ik wou ondernemer worden. En dat wil ik mensen ook graag meegeven: je hoeft geen specialist te zijn in een bepaalde materie om succesvol te zijn als ondernemer. Als je over de nodige drive beschikt om van een bepaald thema je passie te maken en bereid bent om alle lows en highs van ondernemerschap te aanvaarden, dan zit je goed. Ondernemen is keihard, maar oh-zo-fantastisch.”

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Begin met Ondernemen