Hoe u als retailer meer klanten naar uw fysieke winkel trekt

Hoe u als retailer meer klanten naar uw fysieke winkel trekt

Ondanks dat er op zoekmachines en social media een hevige strijd woedt om de aandacht van klanten, is het tegenwoordig makkelijker dan ooit om via online marketing meer klanten naar uw fysieke winkel te trekken. 

Iedereen kan uw bedrijf online vinden zolang u gebruikmaakt van goed geplande reclames op social media of SEO-strategieën die ervoor zorgen dat uw Google Mijn Bedrijf-profiel bovenaan in de zoekresultaten verschijnt.

Maar hoe zorgt u dat mensen die uw bedrijf online vinden ook daadwerkelijk naar uw winkel komen (en er iets kopen)? 

In dit artikel geven we u zeven tips om meer klanten naar uw fysieke winkel te trekken en om te zorgen dat klanten meer kopen tijdens hun bezoek. 

We geven antwoord op de volgende vragen:

1.  Hoe kunt u het verkeer naar uw fysieke winkel meten?

2. Waarom zou u meer klanten naar uw fysieke winkel moeten bevorderen?

3. Hoe kunt u website bezoekers veranderen in klanten?

4. Hoe kunt u meer verkopen aan instore klanten?


Hoe kunt u het verkeer naar uw fysieke winkel meten?

Veel retailers vinden het lastig een goed beeld te krijgen van het aantal klanten in hun fysieke winkel. Gelukkig kunt u verkeer naar je fysieke winkel op verschillende manieren meten zonder dat je aan de deur hoeft te gaan staan turven.

U kunt de bezoekersaantallen tellen met poortjes, maar er zijn ook nog andere systemen die waardevolle gegevens verzamelen, zoals het aantal bezoekers, doorstroompatronen, conversies, gemiddelde bezoekduur en zelfs de populariteit van uw instore displays.

Met die informatie kunt u meten hoe effectief uw winkelindeling is, hoe populair uw producten zijn en of uw verkoopmedewerkers voldoende bezoekers om weten te zetten in kopers.

Ook met Google kunt u het verkeer in uw winkel meten. Maak daarvoor een gratis Google Mijn Bedrijf-account aan.

In de sectie Populaire tijden van een GMB-profiel geeft Google aan de hand van GPS-gegevens een schatting van het loop verkeer op de locatie van de winkel.


Waarom zou u meer klanten naar uw fysieke winkel moeten trekken?

Voor de meeste fysieke winkels is het slim om de hoeveelheid verkeer te vergroten. Niemand wil rustige periodes en een persoonlijk bezoek aan uw winkel kan meer impact hebben dan een bezoek aan uw website.

Waarom?

Verkoopmedewerkers kunnen een band opbouwen met uw (nieuwe) klanten en daarmee kun u ervoor zorgen dat klanten trouw blijven aan uw merk.

Bij een persoonlijke benadering is het voor uw verkoopmedewerkers ook makkelijker een klant iets te laten kopen, en om hem of haar meer te laten kopen. Ze kunnen hun aanpak afstemmen op de specifieke behoeften van de klant.

Het is natuurlijk ook een voordeel dat u in uw fysieke winkel niet te maken hebt met verzendkosten en dat u niet bang hoeft te zijn dat artikelen onderweg stuk gaan of helemaal niet aankomen. En natuurlijk is de kans op retourneren kleiner als klanten het product al hebben gezien voordat ze het kopen. 

Hoe kunt u website bezoekers omzetten in klanten?

U weet nu dat verkeer en instore klanten belangrijk zijn. Als retailer zou u zich erop moeten richten het aantal klanten te bevorderen dat ook daadwerkelijk iets koopt.

Dat kunt u het beste doen door website bezoekers die willen overgaan tot aankoop (of in ieder geval erg geïnteresseerd zijn) om te zetten in verkeer naar uw fysieke winkel. Met de volgende tips moet dat lukken:

  1.   Zorg dat klanten uw bedrijf (en de routebeschrijving ernaartoe) makkelijk kunnen vinden
  2.   Organiseer instore evenementen, bijeenkomsten en workshops
  3.   Gebruik exclusieve instore aanbiedingen
  4.   Zorg dat voorraden online inzichtelijk zijn
  5.   Promoot producten die gekoppeld zijn aan instore services
  6.   Bied klanten de mogelijkheid producten gratis instore op te halen

1. Zorg dat klanten uw bedrijf (en de routebeschrijving ernaartoe) makkelijk kunnen vinden

Het adres van uw winkel moet makkelijk te vinden zijn en online prominent aanwezig zijn, ook op uw website.

Gebruik bijvoorbeeld een kopje “Contact” op uw website en vermeld daaronder het adres van uw winkel, de openingstijden en zelfs een routebeschrijving vanaf de snelweg of een duidelijk herkenningspunt. Met een Google Maps-plug-in kunt u een plattegrond weergeven waarop uw adres staat aangegeven en waarop klanten kunnen klikken voor een stapsgewijze routebeschrijving.

Open een Google Mijn Bedrijf-account en zorg dat het adres en de belangrijkste bedrijfsgegevens (zoals uw openingstijden) kloppen. Dat bevordert uw zichtbaarheid in de resultaten van lokale Google-zoekopdrachten.

Vermeld uw adres ook op uw social media kanalen, met name Instagram en Facebook. Op beide kanalen kunnen gebruikers een plattegrond bekijken. Mobiele gebruikers zien daarmee meteen of ze in de buurt van uw bedrijf zijn.

2. Organiseer instore evenementen, bijeenkomsten en workshops

Geef mensen een reden om naar uw winkel te komen door iets te organiseren dat klanten niet online kunnen bijwonen. Denk aan instore evenementen, wekelijkse bijeenkomsten of zelfs workshops en trainingen om meer mensen naar uw winkel te lokken.

U kunt deze evenementen online promoten via een overzicht op uw website, aankondigingen op social media, Facebook-evenementen en e-mailherinneringen. Op die manier verhoogt u het aantal bezoekers van uw winkel.

Betrek uw klanten op een actieve, uitnodigende manier bij uw merk en moedig ze aan ook vrienden en familie mee te brengen naar uw evenementen.

Lewis & Melly

3. Gebruik exclusieve instore aanbiedingen

Een goede deal kunt maar moeilijk laten liggen. Exclusieve instore aanbiedingen zijn dus een uitstekende manier om meer klanten te trekken, zeker als die aanbiedingen maar beperkte tijd gelden.

U kunt deze techniek op verschillende manieren toepassen, bijvoorbeeld:

  • Bied kortings- en opruimingsproducten aan, maar alleen in uw winkel. Plaats foto’s van deze producten op social media en benadruk dat er nog maar een beperkte voorraad is. Op = op.
  • Geef cadeautjes bij bepaalde aankopen of bij besteding vanaf een bepaald bedrag. Klanten die bijvoorbeeld meer dan €35,- besteden, krijgen een gratis make-uptasje of luxe make-upmonster.
  • Verkoop exclusieve artikelen alleen in uw fysieke winkel. Sommige artikelen zijn niet geschikt voor verzending, bijvoorbeeld vanwege een beperkte houdbaarheidsdatum of omdat de kans groot is dat ze beschadigd raken. Zo heeft Lush bijvoorbeeld een paar gezichtsmaskers die u alleen in hun winkels kunt kopen. Dit kan mensen ertoe bewegen naar uw winkel te komen voor die exclusieve artikelen.

Met instore aanbiedingen bevorderr u niet alleen het voetverkeer maar kunt u ook de gemiddelde transactiewaarde vergroten. Klanten besteden bijvoorbeeld 6,- meer omdat ze een gratis make-uptasje willen of ze zien andere kortingsproducten die ze impulsief kopen.

4. Zorg dat voorraden online inzichtelijk zijn

Mensen zijn eerder geneigd naar uw winkel te komen als ze weten dat u het gewenste artikel op voorraad hebt. Dat geldt zeker als ze het artikel vandaag nog nodig hebben en ze niet kunnen of willen wachten tot het wordt geleverd met de pakketdienst.

Zorg dat uw voorraden zo veel mogelijk online staan. Zo weten mensen meteen hoeveel stuks er van een bepaald artikel nog in de winkel liggen zonder dat ze u hoeven te bellen.

Met Lightspeed eCom kunt u, afhankelijk van uw thema, uw voorraden weergeven in uw webshop. 

5. Promoot producten die zijn gekoppeld aan instore services

Soms is het online promoten van uw instore services de beste manier om klanten binnen te krijgen.

Als u bijvoorbeeld messen verkoopt, kunt u dat zowel instore als online doen, maar gratis eerder gekochte messen slijpen is alleen mogelijk op een fysieke locatie. Gebruik deze tactiek om klanten naar uw winkel te lokken en laat ze eenmaal binnen producten zien die ze goed kunnen gebruiken.

6. Bied klanten de mogelijkheid producten gratis instore op te halen

Gratis ophalen in uw winkel is niet alleen handig voor uw klant, maar ook voor u. U zit niet met verzendkosten en uw verkoopmedewerkers kunnen bijpassende producten aanbevelen en uw klanten informeren over geplande evenementen.

Deze optie kunt u eenvoudig online aanbieden. Sommige retailers geven zelfs korting als u uw aankoop in de winkel komt ophalen. Geef uw klanten de kans hun aankoop nog dezelfde dag op te halen. Lukt dat niet, vermeld dan online wanneer de producten voor uw klant klaarliggen. Het is niet erg als dat pas de volgende dag is, maar zorg voor realistische verwachtingen om iedereen tevreden te houden. 

3 tips om meer te verkopen aan instore klanten

Zodra klanten zich in uw winkel bevinden, zijn er nog eens drie dingen die u kunt doen om uw omzet te verhogen.

1. Werk met omzetdoelen voor uw verkoopmedewerkers (met commissie) 

U wilt natuurlijk geen overdreven opdringerige verkoopmedewerkers, maar soft targets kunnen wel een krachtige motivator zijn. De financiële prikkel van commissies kan wonderen doen, zelfs al gaat het maar om 50 extra per maand.

2. Beloon klanten die aanvullende producten kopen

Geef korting op productbundels, geef klanten die een dergelijke bundel kopen een cadeautje of laat ze kans maken op een leuke prijs. Met aanvullende aankopen verhoogt u de gemiddelde transactiewaarde en dus de winst per transactie.

3. Zorg voor gratis WiFi zodat klanten online reviews kunnen lezen

Uit een onderzoek van Power Reviews blijkt dat 70% van de klanten tijdens een winkelbezoek online productreviews leest om te controleren of ze wel de juiste beslissing nemen. Productreviews zijn een vorm van social proof die een klant kunnen doen besluiten een product te kopen. De achterliggende gedachte? “Als al deze mensen tevreden zijn over dit product, ben ik het vast ook.”

Met gratis WiFi in uw winkel wordt het voor klanten makkelijker online reviews te lezen en vergroot u de kans dat ze overgaan tot aankoop. 

Verander meer bezoekers in klanten

Er wordt zo veel aandacht besteed aan online verkeer dat u daardoor de bevordering van uw instore verkeer uit het oog kunt verliezen. Maar een fysieke winkel heeft bepaalde voordelen die een webshop niet heeft. Overweeg dus u meer te richten op het verkeer naar uw fysieke winkel om uw omzet te verhogen.

Met elk van deze tips trekt u meer klanten naar uw fysieke winkel en verkoopt u ze meer zodra ze eenmaal binnen zijn.