Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

MOOY | De ondernemer achter de roze hotspot

MOOY | De ondernemer achter de roze hotspot

Bij MOOY, draait alles om innerlijke en uiterlijke schoonheid. Oprichter Yana Lamon (25) wilt iedereen vanbinnen en vanbuiten laten stralen, vandaar dat ze de beste selectie organic en cruelty-free beautyproducten verkoopt, en een café runt waar men van gezonde huisgemaakte gerechten en drankjes kan genieten. Alles opgesteld in de mooiste roze setting! Wij interviewden Yana over de inspiratie achter MOOY, de uitdagingen, de prestaties en hoe Lightspeed haar helpt bij het runnen van haar retail- en horecazaak

Wat houdt het concept van MOOY in en hoe is het ontstaan?

Het concept van MOOY draait rond innerlijke en uiterlijke schoonheid. Het pand waar we in zitten is in twee verdeeld: één kant is een restaurant met food & drinks en de andere kant is een beauty winkel. 

In het restaurant wordt alles huisgemaakt en proberen we zoveel mogelijk duurzame en biologische ingrediënten te gebruiken. Inner beauty staat voor mij gelijk aan gezond en voedzaam eten. Dat is er bij mij (letterlijk) met de paplepel ingegoten, want mij moeder is voedingsdeskundige!

In de winkel verkopen we een selectie natuurlijke beautymerken, die zo weinig mogelijk “troep” bevatten. Ik ben heel mijn leven al geïnteresseerd geweest in beauty en heb door de jaren heen veel merken verzameld die ik interessant vind. Dankzij mij studie in de Verenigde Staten en vele reizen heb ik de mogelijkheid gehad om “beauty” te ontdekken in al z’n vormen.

Je vindt hier dus niet merken die je zomaar overal kunt kopen, maar ik ga echt op zoek naar mooie, speciale en vooral kwaliteitsvolle merken. 

Wat maakt MOOY zo uniek?

Onze missie is om iedereen vanbinnen en vanbuiten te laten stralen. Onze producten zijn misschien iets duurder dan gemiddeld maar de klanten weten waar de prijs vandaan komt en waarderen de hoogstaande kwaliteit. 

Hoe lang je erover gedaan om van idee naar het uiteindelijke concept te komen? 

Ik ben in 2017 begonnen met het concept uit te werken, zonder bepaalde deadline. Ik deed vooral veel research, bijvoorbeeld welk interieur ik mooi vond, welke beautymerken ik wou contacteren enzovoort.

Ik werkte parttime in een winkel maar ik wou graag m’n eigen dromen waarmaken, niet andermans dromen. En toen dacht ik “Ik ga er gewoon voor!”

Omdat ik weinig ervaring had in de horeca ben ik toen een horeca-opleiding begonnen: Hoe start je daarmee? Wat zijn de valkuilen? Welke stappen moet ik zetten om er te geraken? Daarna heb ik mijn businessplan geschreven, een lening aangegaan, een pand gevonden en daarna ging alles in een sneltreinvaart. Eind 2018 zijn we eindelijk geopend!

Wat is voor jou de grootste uitdaging?

Het horecagedeelte is de grootste uitdaging. De winkel is een winkel waar alle producten al klaarstaan. In het horecagedeelte moet alles vers voorbereid worden, met echte kruiden, echt fruit. En dat is elke avond enorm veel werk. Bij een winkel heb je dat minder. 

Ook goed personeel vinden blijft een uitdaging. Het is hier mooi en leuk, maar het is echt hard werken en dat beseffen veel mensen niet. Het is niet omdat het schattig is, dat het niet hard werken is. Ik ben zeker op zoek naar personeel aan wie ik de leiding kan geven, omdat ik toch zeker de ambitie heb om andere zaken te openen.

Hebben jullie vanaf het begin al sterk ingezet op social media?

We gebruiken vooral Instagram om MOOY te promoten. Ik heb het geluk dat er hier veel influencers komen, dankzij het Instragrammable interieur, het eten en de producten. Omdat veel influencers erover posten, creërt dit een soort van sneeuwbal effect. 

We krijgen enorm veel media-aandacht wat ik zelf niet had zien aankomen, maar wat wel een enorme boost geeft qua exposure en klanten. 

Het interieurontwerp heb ik samen met een designer bedacht. In het begin vond ik het ontwerp niet gedrufd genoeg, ik wou echt alles roze. Maar ik heb voet bij stuk gehouden en ondanks dat we er twee jaar over hebben gedaan, merk ik nu dat het allemaal zeker de moeite waard was. 

Wat vond je de leukste publicatie tot nu toe?

We hebben in Vogue Japan gestaan en dat was voor mij een bevestiging dat we echt iets speciaals hebben neergezet.

Waarom hebben jullie voor Lightspeed gekozen?

Ik wou graag een modern kassasysteem, dat op een iPad werkt en niet van die lompe systemen die je overal ziet. Alles is digitaal en elektronisch bij ons en we werken cash-less, dus daarom leek Lightspeed mij de beste oplossing. Ik was Lightspeed ook al veel tegengekomen op beurzen, in andere winkels en horecazaken, en ik wist eigenlijk toen al dat wanneer ik een zaak zou openen, dat ik met Lightspeed wou werken.

We werken in het weekend en in de vakanties met jobstudenten en die moeten we snel kunnen trainen. Met Lightspeed kunnen we nieuw personeel in een korte tijd inwerken omdat het systeem heel intuïtief is.

Wat is je favoriete feature?

Dankzij de rapportages kan ik perfect dagelijks zien welke gerechten en producten het populairst zijn, en hoeveel er verkocht wordt. Ik vind het handig dat ik alles de dag zelf kan zien, dat ik niet moet wachten.

Heb je nog advies voor andere ondernemers?

Gewoon doen, gewoon je droom volgen. Je komt er enkel door risico’s te nemen, door stil te zitten ga je niks bereiken. Je leeft maar een keer!

Geïnspireerd? Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem, gratis

Ontdek Lightspeed Retail of Lightspeed Restaurant

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Nieuws & Updates