Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Tips voor restaurant e-mails die gasten wél lezen

Tips voor restaurant e-mails die gasten wél lezen

In het tijdperk van social media lijken restaurant e-mails misschien ouderwets, maar het is nog steeds de beste manier om gerichte en gepersonaliseerde aanbiedingen, aankondigingen en berichten rechtstreeks te bezorgen aan de mensen die het liefst van u willen horen – uw vaste gasten.

In dit artikel behandelen we:

Complete gids voor restaurantmarketing

Hoe pakt u de marketing van uw restaurant aan? Lees deze gratis gids vol effectieve tactieken die u vandaag nog kunt gebruiken.


Basisbegrippen van e-mailmarketing 

Er zijn een heleboel termen en afkortingen die worden gebruikt in e-mailmarketing, maar dit zijn de begrippen die voor u als horeca-ondernemer het belangrijkst zullen zijn. Deze inzichten vertellen u hoe uw e-mails presteren en helpen u om een aantal van de onderstaande best practices voor restaurant e-mails in te voeren.

  • Bounceratio: Restaurant e-mails die de inbox van de ontvanger niet halen. De meest voornaamste redenen is dat ze het e-mailaccount hebben verwijderd of dat hun inbox vol zit. 
  •  Acceptatieratio: Het aantal e-mails dat bij de ontvangers is aangekomen (niet gebouncet). Dit betekent niet dat de e-mail in de inbox is beland, want hieronder vallen ook e-mails die bij ongewenste reclame terecht zijn gekomen of door een andere filter tegengehouden zijn.
  •  Openratio: Het percentage ontvangers dat de restaurant e-mail opent.
  •  Click-through-ratio (CTR): Het percentage mensen dat op (een link in) uw e-mail klikte ten opzichte van het totaal aantal ontvangers, ongeacht of ze de e-mail openden of niet.
  •  Click-to-open-ratio (CTOR): Het percentage mensen dat op (een link in) uw e-mail klikte ten opzichte van het aantal mensen dat de e-mail opende.

Best practices voor restaurant e-mails

Bouw een mailinglist op

De eerste stap van e-mailmarketing is het verzamelen van een lijst met contacten. Om uw mailinglist (contactenlijst) zo snel mogelijk op te bouwen, volgen hier een paar tips:

  • Stimuleer gasten om zich in te schrijven voor uw mailinglist, bijvoorbeeld met korting of een gratis drankje bij hun volgende bezoek.
  • Leg een inschrijvingsformulier bij uw afhaalbalie, zodat gasten zich kunnen inschrijven terwijl ze op hun bestelling wachten.
  • Stop een kaartje bij de rekening waarop staat hoe gasten zich kunnen aanmelden voor uw mailinglist.
  • Zet een gemakkelijk te vinden inschrijflink of -formulier op uw website.
  • Voeg de inschrijflink voor uw mailinglist toe aan uw social media profielen.

Verwelkom uw gasten

Acht van de 10 gasten verwachten een welkomstmail te ontvangen nadat ze zich voor een mailinglijst hebben ingeschreven. Het is de eerste interactie die u met nieuwe abonnees heeft en het is de moeite waard om u als restaurant aan hen voor te stellen.

Door een welkomstmail te sturen kunt u nieuwe klanten een positieve indruk van uw restaurant geven nog voor ze een stap in uw zaak hebben gezet. Nu gasten steeds meer onderzoek doen voordat ze beslissen waar ze willen eten, is dit een goede manier om ze uw kant op te sturen.

Overdrijf het niet

De openingsratio’s voor marketingmails van restaurants zijn erg hoog in vergelijking met andere branches, wat betekent dat uw gasten echt van u willen horen. Ze vertrouwen er ook op dat u alleen een restaurant e-mail stuurt als er iets is dat echt de moeite waard is om te delen. Als u het overdrijft en veel te veel e-mails stuurt, zullen ze zich snel uitschrijven.

Stuur niet zomaar een e-mail omdat u denkt dat u een vast schema moet aanhouden – stuur een mail wanneer u iets belangrijks, unieks, of spannends te delen heeft.

Stuur uw restaurant e-mails op de optimale tijdstippen

Er is veel onderzoek gedaan naar de beste en slechtste tijdstippen om marketingmails te sturen, maar de uitkomsten verschillen erg afhankelijk van wie u het vraagt. Het beste wat een horecazaak kan doen, is om verschillende dagen en tijden uit te proberen. Houd uw openratio en kliks bij (meer informatie daarover hieronder) en kijk welke dagen voor u het beste resultaat opleveren.

Zorg dat u onderwerpregel uitnodigt tot klikken

De eerste stap is om klanten zover te krijgen dat ze uw e-mail openen. De onderwerpregel moet hun aandacht te trekken zonder taal te gebruiken waardoor uw bericht bij de ongewenste reclame belandt. Hou het ook kort (tussen 35-50 tekens), want dat is de limiet voor veel e-mailprogramma’s voordat de onderwerpregel wordt afgekapt.

Standaardopbouw voor e-mailmarketing

Om de aandacht van uw gast te trekken, moeten uw restaurant e-mails drie basiselementen hebben. Als u een e-mailmarketingtool gebruikt (zoals de tools die we hieronder bespreken), zullen de sjablonen die u kiest deze opbouw al hebben.

  • Kop: Prikkel de lezer om verder te scrollen met een opvallende kop. Deze moet anders zijn dan de onderwerpregel, maar er wel mee te maken hebben om de lezer niet in de war te brengen.
  • Hoofdtekst: Dit is de “hoofdmoot” van uw e-mail, waarin alle belangrijke informatie staat. Zorg ervoor dat u het nog steeds kort en krachtig houdt, want de aandachtsspanne voor het lezen van e-mails is vrij laag.
  • Call to action (CTA): Probeer in elke restaurant e-mail een “call to action” op te nemen. Dit kan een gewone link zijn, maar mensen zijn meer geneigd te klikken op een knop met een actieve oproep (de call to action-knop). Dit kan om het even welke actie zijn die u wilt dat ze ondernemen, zoals “Reserveer nu een tafel,” “Bestel online,” “Bekijk het nieuwe menu” of “Krijg 15% korting”.

Maak uw berichten persoonlijk

Gasten gaan graag naar kleine, lokale horecazaken om hun buurt en gemeenschap te steunen. Geef uw zaak een menselijk gezicht door een persoonlijk bericht van de eigenaar in uw restaurant e-mails op te nemen, door een personeelslid in de schijnwerpers te zetten, of door de chef te laten vertellen over de nieuwe menukaart.

Gebruik hoogwaardige afbeeldingen om hongerige lezers te verleiden

Foto’s van nieuwe gerechten of de prachtige inkopen die u heeft gedaan op de boerenmarkt, kunnen het verschil maken tussen iemand die uw e-mail alleen maar leest of op de “bestel nu”-knop klikt. U hoeft ook geen professionele fotograaf in te huren om mooie foto’s te krijgen – met natuurlijk indirect licht, een relatief nieuwe smartphonecamera en wat compositietips van de profs komt u een heel eind.

Vergeet uw contactgegevens niet

Natuurlijk, gasten kunnen uw contactgegevens op uw website vinden, maar waarom zou de lezer moeten doorklikken? U heeft nu hun aandacht, dus grijp uw kans om die reservering of bestelling binnen te halen.

Probeer uw telefoonnummer prominent in de kop of net onder uw logo te vermelden, met een link naar uw website, social media, online bestelpagina en/of reserveringslink. Als de e-mail niet te lang is, kunt u deze gegevens onderaan zetten. Zorg er alleen wel voor dat ze duidelijk zichtbaar zijn. Als u genoeg ruimte heeft, kunt u ook uw openingstijden en adres er nog bij zetten.

 

e-mailmarketingtool voor restaurants

Mailchimp is een van de favoriete e-mailmarketingtools voor kleine tot middelgrote horecazaken. Per maand kunt u gratis e-mails versturen naar maar liefst 2000 contacten. Voor de grotere klantenbestanden kunt u gebruik maken van een van de betaalde pakketten. 

 

Tijd om in de virtuele pen te duiken

Nu u weet waar u op moet letten is het tijd om een contactenlijst op te bouwen en uw eerste restaurant e-mail naar uw gasten te versturen. 

Nieuwsgierig hoe uw kassasysteem u kan helpen bij het opbouwen van een contactenlijst? Neem dan contact op met een van onze horeca experts. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing