Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

14 tips om uw webshop conversieratio te verhogen

14 tips om uw webshop conversieratio te verhogen

Als digitale ondernemer moet u zorgen dat uw website voldoende bezoekers trekt. Maar hoe zorgt u ervoor dat die bezoekers veranderen in klanten? Heel eenvoudig: door uw webshop te optimaliseren.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om dat te doen. We geven u 14 optimalisatietechnieken die u kunt toepassen om meer verkopen te realiseren.

Wat is een goede webshop conversieratio?

Wilt u meer conversies, dan zult u eerst inzicht moeten krijgen in uw conversieratio: het percentage bezoekers van uw website dat een bepaalde handeling verricht, zoals iets kopen. Uw conversieratio zegt dus veel over het succes van uww webshop. De gemiddelde conversieratio van webshops ligt tussen de 3 á 4 %. Dat betekent dat u ongeveer 35 mensen naar uw webshop moet trekken om één verkoop te realiseren.

 

De webshop conversieratio verhogen doet u zo:

  1. Update uw thema
  2. Upload hoogwaardige productfoto’s en –video’s
  3. Schrijf gedetailleerde productbeschrijvingen
  4. Bied gratis verzenden en retourneren aan
  5.  Bied ophalen en lokaal bezorgen aan
  6. Geef kortingscodes
  7. Laat klanten reviews plaatsen
  8. Vereenvoudig het afrekenproces
  9. Personaliseer de klantbeleving
  10. Voeg live chat toe
  11. Gebruik A/B-tests
  12. Stuur e-mails over achtergelaten winkelwagentjes
  13. Maak gebruik van retargeting-advertenties
  14. Voeg de juiste kenmerken toe om het klantvertrouwen te winnen

Een eigen webshop starten?

Manage uw voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform. Probeer het nu gratis 2 weken uit, zonder ergens aan vast te zitten!

1. Update uw thema 

De eerste indruk is allesbepalend! Uw webshop thema is dan ook uw eerste kans om de aandacht te trekken van nieuwe klanten. Dit moet u snel doen: u heeft slechts 50 milliseconden de tijd om hen ervan te overtuigen om op uw webshop te blijven.

Om dit voor elkaar te krijgen moet uw thema voldoen aan de volgende punten: 

  • Uw merk representeren: Uw webshop moet in één oogopslag een beeld geven van uw merk (door middel van kleur, foto’s en lettertype). Dit geldt vooral voor uw homepage, aangezien die vaak het eerste touchpoint is.
  • Makkelijk te navigeren: Potentiële klanten moeten niet overweldigd worden wanneer ze uw webshop zien. De lay-out moet logisch zijn ingedeeld, beschikken over categorieën en de winkelwagen moet makkelijk te vinden zijn. 
  • Desktop en mobiel responsief: Uw webshop moet zich automatisch optimaliseren voor het scherm waarmee de webshop wordt bekeken.  
  • Snel laden: Als u de laadtijd van uw webshop met 1 seconde versnelt, kunt u uw conversieratio verhogen met maar liefst 7%
  • Wees visueel: Afbeeldingen van hoge kwaliteit zullen meer aandacht trekken. Voeg niet te veel tekst toe aan de homepage; laat de productafbeeldingen voor zichzelf spreken. 

Het nieuwe Lightspeed webshop thema Ignite biedt eCom klanten een gratis, modern en geavanceerd thema dat u makkelijk kunt aanpassen, zonder dat u daarvoor technische webdesign skills nodig hebt. 

Voorbeeld van webshop thema om conversie mee te verhogen

Dit is een voorbeeld van een kleding webshop die het Ignite thema gebruikt.  

Ignite heeft een winkelwagen slide-out, waarmee uw klanten eenvoudig de inhoud van hun winkelwagentje kunnen bekijken. Ook is de mobiele compatibiliteit verbeterd, zodat uw klanten altijd dezelfde ervaring krijgen of ze nu uw webshop bezoeken met een desktop of een telefoon. Maar misschien nog wel het belangrijkste van alles: Ignite doet dit alles zonder in te leveren op laadtijd. Investeer dus niet langer in hoge web developer kosten als u ook kunt kiezen voor het gratis thema van Lightspeed. Aangezien het een SaaS product is, bent u verzekerd van automatische updates.

 

2. Upload hoogwaardige productfoto’s en -video’s

Bezoekers van uw webshop kunnen de producten niet aanraken of voelen. Ze zijn dus afhankelijk van uw productfoto’s. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, vooral in e‑commerce. 

Laat producten vanuit alle hoeken zien

Met uw productfoto’s kunt u een brug slaan tussen de fysieke en de digitale wereld. Bied uw bezoekers daarom de mogelijkheid om uw producten nóg beter te bekijken. Met bijvoorbeeld een zoomfunctie en een 360-gradenweergave kunnen ze het product van dichtbij en vanuit alle hoeken zien. Gebruik daarbij hoogwaardige foto’s, zodat u bezoekers kunnen inzoomen zonder dat het beeld korrelig of onduidelijk wordt.

Laat u producten in hun gebruiksomgeving zien

Met lifestylefoto’s kunnen uw klanten zich een beeld vormen van hoe het is om uw product te gebruiken. Zo kunt u uw conversieratio verhogen. Kijk bijvoorbeeld naar de foto’s van Formen, waarbij u duidelijk ziet hoe de shirts vallen bij de mannen.

Formen voorbeeld conversieverhogen

Steeds meer webshops maken bovendien gebruik van video’s, waarin ze hun product in actie laten zien. Komen uw producten beter uit de verf in demonstraties, upload dan een video om eventuele vragen over het gebruik ervan te beantwoorden. Als klanten de waarde van een product niet meteen inzien, klikken ze waarschijnlijk verder. Bovendien zijn video’s een meer dynamische manier om uw product onder de aandacht te brengen.

Op de productpagina’s van kinderwinkel Mini Minoe ziet u bijvoorbeeld een eenvoudige video’s waarin badpuzzels worden gedemonstreerd. Zo krijgen klanten op een levendige manier te zien hoe de badpuzzels eruit zien.

 

3. Schrijf gedetailleerde productbeschrijvingen

Hoogwaardige foto’s zijn de eerste stap op weg naar aantrekkelijke productpagina’s, maar vergeet niet ook tijd te steken in uw productbeschrijvingen

Kijk eens kritisch naar de teksten van uw webshop. Bevatten ze alle informatie die van belang is voor uw klanten? Omdat shoppers het product niet kunnen aanraken en details (zoals het materiaal) niet altijd zichtbaar zijn op een foto, zijn nauwkeurige productbeschrijvingen essentieel.

Richt u bij het beschrijven van uw producten op de koper, op zijn behoeften en pijnpunten. uw productbeschrijvingen moeten, net als uw waardeproposities, snel overbrengen wat de voordelen zijn van het product, alsof de klant u vraagt: “Waarom zou ik dit moeten kopen?”

Zorg dat u productbeschrijvingen volledig zijn, maar maak ze niet te lang. Het helpt om informatie op te splitsen in een overzichtelijke opsomming. En gebruik zoekwoorden die shoppers wellicht invoeren in zoekmachines om dergelijke producten te vinden.

Vergeet tot slot ook niet uw merk in gedachten te houden. Zorg dat u in alle productbeschrijvingen dezelfde stijl en toon gebruikt.

Wijnshop Belgian Wines geeft beschrijvingen waarvan het water u in de mond loopt. De beschrijving hierboven geeft uitleg over het wijnproces, de smaak, de locatie en wanneer u de wijn het beste kunt drinken.  

Belgische wijnen conversieratio verhogen

 

4. Bied gratis verzenden en retourneren aan

Volgens een onderzoek door het Amerikaanse marketingbureau Walker Sands is gratis verzending de voornaamste bepalende factor bij online aankopen; voor maar liefst 77% van de respondenten is gratis verzending de belangrijkste randvoorwaarde. Bovendien is gratis verzending inmiddels zo normaal geworden dat shoppers min of meer verwachten dat u ze deze service biedt. U kunt er dus eigenlijk niet meer omheen.

Gratis verzending kan ook een positief effect hebben op uw resultaten onder de streep. De waarde van bestellingen met gratis verzending ligt gemiddeld 30% hoger, volgens Invespcro

Kiest u ervoor uw klanten gratis verzending te bieden, vermeld dat dan duidelijk op uw website. Zoals bijvoorbeeld Milla & Milly doen door middel van een foto in de slider.

Milla & Milly gratis verzending conversieratio verhogen

Gratis retourneren en ruilen

De volgende bepalende factor is gratis retourneren en ruilen. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom een klant een product zou willen retourneren of ruilen. Een goed retour- en ruilbeleid is misschien duur voor u als retailer, maar zegt wel veel over de manier waarop u met uw klanten omgaat.

Biedt u geen gratis retourneren en ruilen, dan bent u waarschijnlijk extra tijd en geld kwijt aan het verwerken van e-mails en klachten van klanten. Daarom is een duidelijk retourbeleid zo belangrijk: u biedt shoppers een naadloze klantenservice.

Uw retour- en ruilbeleid speelt ook een rol bij het verhogen van uw conversieratio.

Volgens Jeff Moriarty, marketingmanager bij Moriarty’s Gem Art, konden zij hun conversieratio verhogen dankzij hun retour- en ruilbeleid. “Onze conversieratio steeg van 1,1% naar 1,9% zodra we gratis verzenden en retourneren aanboden”, aldus Jeff.

 

5. Bied ophalen en lokaal bezorgen aan

Voeg opties als lokaal bezorgen en ophalen (mits u een fysieke winkel heeft) toe aan uw webshop. Zo kunnen klanten kiezen hoe ze hun pakketjes  ontvangen en hebben ze minder te maken met lange verzendtijden of  hoge verzendkosten. 

Lokale bezorging

Lokaal bezorgen betekent dat u, binnen een bepaalde straal, het pakket bij de klant bezorgt. 

Houd rekening met het volgende: 

  • Hoe ver u wilt bezorgen? Veel retailers bieden alleen lokale bezorging aan in de stad of dorp waar hun fysieke winkel staat.
  • Wie bezorgt de pakketjes? Doet u de bezorging of een medewerker? Houd rekening met de reiskosten van degene die de pakketjes aflevert. 
  • Welke dagen bezorgt u? Kies één of meerdere dagen uit en besteed de rest van de tijd aan uw normale werkzaamheden. 
  • Wilt u klanten laten betalen voor lokale bezorging? Hoewel u of de klant bespaart op verzendkosten, krijgt u wel te maken met reiskosten. Gratis verzending kan klanten echter wel weer sneller over de streep trekken om bij u te kopen. 
  • Hoe communiceert u over deze service met uw klanten? U moet duidelijk aangeven wanneer en tot waar u bezorgt, en hoeveel het kost. 

Contactloos ophalen  

Door ophalen bij uw fysieke winkel aan te bieden, kunnen klanten zelf bepalen wanneer ze hun aankoop ophalen (dit moet passen binnen de geldende coronamaatregelen). Deze optie scheelt sowieso in verzendkosten, voor u als winkelier of voor de klant (afhankelijk wie normaal de kosten betaalde). 

In uw webshop voegt u een nieuwe verzendmethode toe die 0,- euro kost. Het liefst wilt u natuurlijk dat klanten direct afrekenen, maar willen ze dit liever niet kunt u ook voor een contactloze betaalmethode op locatie zorgen. Informeer klanten over hoelang de verwerking duurt en op welke tijden ze hun bestelling kunnen ophalen.

Op zoek naar professionele webshop software?

Kies uit meer dan 50 thema’s, importeer eenvoudig uw voorraad, trek meer bezoekers met geïntegreerde marketing tools, en nog veel meer. Wilt u weten of Lightspeed eCom bij u past?

 

6. Geef kortingscodes

Klanten zijn dol op koopjes. Door korting te geven kunt uw conversieratio verhogen. Van de shoppers die een kortingscode gebruiken, geeft 57% aan dat ze het product niet zouden hebben gekocht als ze geen korting hadden gekregen.

Zoeken naar kortingen is voor het merendeel van de klanten een vast onderdeel van het proces geworden. Maak kortingscodes en deel ze waar mogelijk. Dat kunt u bijvoorbeeld heel gemakkelijk doen door e-mailadressen te verzamelen op uw site en speciale kortingen per mail naar abonnees op uw nieuwsbrief of leden van uw loyaliteitsprogramma te sturen. Of plaats aanbiedingen op uw social media en vermeld dat het gaat om een tijdelijke aanbieding; zo geeft u geïnteresseerden het gevoel dat ze deze kans niet mogen missen.

 

7. Laat klanten reviews plaatsen

Een van de beste manieren om bezoekers te veranderen in kopers, is ze productreviews te laten lezen. Veel online shoppers lezen eerst de reviews voordat ze een aankoop doen. Reviews dienen als social proof dat uw producten goed zijn. En omdat online shoppers uw producten niet kunnen aanraken of uitproberen, moeten ze dat aannemen van andere klanten.

Natuurlijk is er een kans dat klanten slechte reviews achterlaten, maar dat biedt u ook de mogelijkheid problemen op te lossen. Het geven van een reactie is daarnaast ook nog eens goed voor de reputatie van uw onderneming. Maak gebruik van dit communicatiemiddel om uw klanten nazorg te bieden en moedig ze aan om een review over hun aankopen te plaatsen.

 

8. Vereenvoudig het afrekenproces

Online shoppers willen geen omslachtig proces om de inhoud van hun winkelwagentje af te rekenen. Sterker nog: als het afrekenen te lang duurt, loopt het risico op achtergelaten winkelwagentjes en lagere conversieratio’s.

Ongeveer 26% van de online shoppers heeft zijn aankoop niet afgerond omdat het afrekenen te lang duurde of te ingewikkeld was, 31% heeft zijn winkelwagentje achtergelaten omdat het verplicht was eerst een account te maken en 53% kocht niets vanwege verborgen kosten of verzendkosten die pas tijdens het afrekenen duidelijk werden.

Mensen hebben het druk en willen geen gedoe tijdens het online shoppen. Zorg dat shoppers als gast bij u kunnen kopen, zodat ze geen account hoeven te creëren.

Met andere woorden: maak het proces snel, eenvoudig en overzichtelijk.

 

9. Personaliseer de klantbeleving

Uw conversieratio verhogen kunt ook door uw klanten een persoonlijke beleving te bieden. Uit onderzoek door Epsilon blijkt dat 90% van de shoppers positief reageert op personalisatie en dat 80% eerder zal kopen van bedrijven die een persoonlijke beleving bieden.

Bied u klanten persoonlijke productaanbevelingen op basis van hun koopgedrag en interesses. Upsell bijpassende producten via pop-ups wanneer klanten een aanbevolen artikel toevoegen aan hun winkelwagentje. De speelgoedwinkel Villa Kakelbont geeft bijpassende artikelen weer op hun productpagina’s. Zo zorgen ze dat klanten op hun website blijven, verhogen ze de gemiddelde bestelwaarde en bieden ze een superieure klantbeleving.

Villa Kakelbont - Conversieratio verhogen

Productaanbevelingen verhogen ook uw omzet. Uit een onderzoek door Salesforce blijkt dat productaanbevelingen waarop wordt geklikt, goed zijn voor 24% van het aantal bestellingen en voor 26% van de omzet. Bovendien is de kans dat klanten uw site nog eens bezoeken, twee keer zo groot als ze op een aanbeveling hebben geklikt. Met aanbevelingen verhoogt u dus niet alleen de bestelwaarde per klant, maar zorgt ook dat shoppers trouwe klanten worden.

U kunt personalisatie ook handig inzetten in uw loyaliteitsprogramma’s en e-mailmarketing; stuur uw klanten speciale aanbiedingen op basis van eerdere aankopen of voorkeuren. Deze tactiek is makkelijk uit te voeren en u kunt ermee uw conversieratio verhogen. 

 

10. Voeg live chat toe

In een fysieke winkel kunnen klanten eenvoudig vragen stellen en krijgen ze meteen antwoord. Bij online shoppen is het lastiger snel te reageren op vragen van klanten. Die servicekloof kan leiden tot een misgelopen verkoop.

Natuurlijk zijn e-mail en telefoon nog altijd goede, bewezen opties, maar live chat is inmiddels bijna niet meer weg te denken in de wereld van e-commerce. 44% van de klanten geeft aan dat praten met een medewerker tijdens het online shoppen een van de meest waardevolle extra’s is die een webshop kan bieden.

Live chat heeft als groot pluspunt dat uw klanten hun shopbeleving niet hoeven te onderbreken. 42% van de shoppers geeft de voorkeur aan live chat: u wordt niet in de wacht gezet, maar kunt direct met een medewerker praten en tegelijkertijd doorgaan met shoppen of de website bekijken. Medewerkers kunnen bovendien meer klanten tegelijkertijd te woord staan, waardoor klanten sneller worden geholpen. 

Winkels die live chat bieden, hebben een hogere klanttevredenheid. Ongeveer 92% van de klanten is tevreden na gebruik van live chat. En omdat shoppers steeds meer gewend raken aan een snelle klantenservice, is het tijd te gaan chatten!

 

11. Gebruik A/B-tests

U conversieratio verhogen doet u door uw ideeën te testen en zo te bepalen welke optie de voorkeur van uw klanten heeft. Gebruik zogenaamde A/B-tests voor uw website en e-mails. Test bijvoorbeeld verschillende afrekenmethodes om te ontdekken welke beter is. Of gebruik A/B-tests op uw landingspagina’s om de conversieratio te meten.

U kunt A/B-tests ook toepassen op uw marketingcampagnes. Test bijvoorbeeld de volgende zaken: 

  • Onderwerpregel
  • Tijd van verzenden
  • E-mailtekst
  • Ontwerp
  • Banners
  • Personalisatie
  • Foto’s of afbeeldingen
  • Aanbiedingen
  • Calls to action

Gratis 14 daagse proefperiode!

Probeer Lightspeed eCom nu zelf uit. Maak een keuze uit een van de vele mobiel responsieve thema’s en ga aan de slag met uw eigen producten. De proefperiode verloopt automatisch.

 

12. Stuur e-mails over achtergelaten winkelwagentjes

Een achtergelaten winkelwagentje is niet per definitie een verloren zaak. U kunt e-mails sturen om uw klant over te halen de aankoop alsnog af te ronden. Deze aanpak wordt ook wel remarketing genoemd en kan heel effectief zijn. E-mails over achtergelaten winkelwagentjes worden in 42,7% van de gevallen geopend en hebben een conversieratio van 20%. 

Personaliseer de e-mail met foto’s en links naar de achtergelaten producten, zodat uw klant meteen verder kan gaan waar hij of zij was gebleven. 

U kunt dergelijke shoppers ook overhalen met een kortingscode of een melding dat het artikel bijna uitverkocht is. Door klanten het gevoel te geven dat ze niet te lang moeten wachten, stimuleert u ze de aankoop af te ronden.

 

 

13. Maak gebruik van retargeting-advertenties

U kunt klanten met een achtergelaten winkelwagentje of shoppers die uw website bezoeken zonder iets te kopen, ook overhalen met retargeting-advertenties. Plaats uw advertentie op andere sites die uw klanten bezoeken, zoals Facebook of Google, om ze te herinneren aan hun interesse in uw producten.

Voor een effectieve aanpak heeft u een Facebook-pixel nodig. Zo’n pixel is relatief eenvoudig in te zetten en biedt u de mogelijkheid uw websitebezoekers te benaderen met advertenties over de producten die ze hebben bekeken op uw site. 

Ongeveer 26% van de klanten keert dankzij retargeting terug naar een site. Die advertentie kan net dat duwtje in de rug zijn dat iemand nodig heeft om de aankoop te voltooien.

 

14. Voeg de juiste kenmerken toe om het klantvertrouwen te winnen

Door bepaalde kenmerken toe te voegen aan uw webshop, kunt u klanten laten zien dat uw webshop te vertrouwen is. Ze verhogen uw conversieratio, omdat klanten zich op hun gemak voelen: ze kunnen ervan uitgaan dat hun gegevens bij u veilig zijn. 

Deze kenmerken zijn te verdelen in zachte en harde kenmerken: zachte kenmerken laten klanten zien dat u een echte en dus betrouwbare onderneming bent en harde kenmerken geven aan dat u de gegevensbescherming serieus neemt. 

Zachte kenmerken die op uw webshop moeten staan: 

  • Over ons-pagina
  • contactpagina/contactinformatie
  • Fysiek adres van uw locatie
  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid 

Harde kenmerken zijn bijvoorbeeld: 

  • SSL/TLS certificaten die aangeven dat klanten hun creditcardgegevens aan uw webshop kunnen toevertrouwen.

 

Bezoekers omzetten in klanten

Uw conversieratio is een van uw belangrijkste gegevens. Met deze tips voor de optimalisatie van uw conversieratio kunt u uw score flink verbeteren.

Neem de tijd om uw website en uw marketingcampagnes te optimaliseren, zodat u meer klanten trekt, uw producten in de schijnwerpers kunt zetten en een website kunt ontwerpen die bezoekers omzet in klanten.

Veel succes met het verhogen van uw conversieratio.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing