11 manieren om de conversieratio van uw webshop te verhogen

11 manieren om de conversieratio van uw webshop te verhogen

Opmerking van de redactie: Door de uitbraak van COVID-19 is het goed mogelijk dat er voorlopig geen klanten in uw fysieke winkel komen. In deze onzekere periode gaan de gezondheid en veiligheid van uw medewerkers en naasten natuurlijk boven alles. Wilt u als ondernemer toch nuttig bezig blijven en uw zaak draaiende houden, dan is dit een goed moment om u te richten op die tijdrovende klussen waar u normaal gesproken niet aan toe komt. In dit artikel bekijken we hoe u uw webshop kunt optimaliseren voor conversie.

Als digitale ondernemer moet u ten eerste zorgen dat uw website voldoende bezoekers trekt. Maar hoe zorgt u ervoor dat die bezoekers veranderen in klanten? Heel eenvoudig: door uw webshop te optimaliseren.

Wilt u meer conversies, dan zult u eerst inzicht moeten krijgen in uw conversieratio: het percentage bezoekers van uw website dat een bepaalde handeling verricht, zoals iets kopen. Uw conversieratio zegt dus veel over het succes van uw webshop. De gemiddelde conversieratio van webshops ligt op ongeveer 2,5%. Dat betekent dat u ongeveer 40 mensen naar uw webshop moet trekken om één verkoop te realiseren.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om uwconversieratio te verbeteren. We geven u 11 optimalisatietechnieken die u kunt toepassen om meer verkopen te realiseren. 

De conversieratio verhogen van uw webshop doet u zo:

  1. Upload hoogwaardige productfoto’s en –video’s
  2. Schrijf gedetailleerde productbeschrijvingen
  3. Bied gratis verzenden en retourneren aan
  4. Geef kortingscodes
  5. Laat klanten reviews plaatsen
  6. Vereenvoudig het afrekenproces
  7. Personaliseer de klantbeleving
  8. Voeg live chat toe
  9. Gebruik A/B-tests
  10. Stuur e-mails over achtergelaten winkelwagentjes
  11. Maak gebruik van retargeting-advertenties

Een eigen webshop starten?

Kies voor een nieuwe inkomstenbron in de groeiende online markt. Manage uw voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform.

1. Upload hoogwaardige productfoto’s en -video’s

Bezoekers van uw webshop kunnen de producten niet aanraken of voelen. Ze zijn dus afhankelijk van uw productfoto’s. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, vooral in e‑commerce. 

Laat producten vanuit alle hoeken zien

Met uw productfoto’s kunt u een brug slaan tussen de fysieke en de digitale wereld. Bied uw bezoekers daarom de mogelijkheid om uw producten nóg beter te bekijken. Met bijvoorbeeld een zoomfunctie en een 360-gradenweergave kunnen ze het product van dichtbij en vanuit alle hoeken zien. Gebruik daarbij hoogwaardige foto’s, zodat u bezoekers kunnen inzoomen zonder dat het beeld korrelig of onduidelijk wordt.

Laat u producten in hun gebruiksomgeving zien

Met lifestylefoto’s kunnen uw klanten zich een beeld vormen van hoe het is om uw product te gebruiken. Zo kunt u uw conversieratio verhogen. Kijk bijvoorbeeld naar de foto’s van Formen, waarbij u duidelijk ziet hoe de shirts vallen bij de mannen.

Formen voorbeeld conversieverhogen

Steeds meer webshops maken bovendien gebruik van video’s, waarin ze hun product in actie laten zien. Komen uw producten beter uit de verf in demonstraties, upload dan een video om eventuele vragen over het gebruik ervan te beantwoorden. Als klanten de waarde van een product niet meteen inzien, klikken ze waarschijnlijk verder. Bovendien zijn video’s een meer dynamische manier om uw product onder de aandacht te brengen.

Op de productpagina’s van kinderwinkel Mini Minoe ziet u bijvoorbeeld een eenvoudige video’s waarin badpuzzels worden gedemonstreerd. Zo krijgen klanten op een levendige manier te zien hoe de badpuzzels eruit zien.

 

2. Schrijf gedetailleerde productbeschrijvingen

Hoogwaardige foto’s zijn de eerste stap op weg naar aantrekkelijke productpagina’s, maar vergeet niet ook tijd te steken in uw productbeschrijvingen

Kijk eens kritisch naar de teksten van uw webshop. Bevatten ze alle informatie die van belang is voor uw klanten? Omdat shoppers het product niet kunnen aanraken en details (zoals het materiaal) niet altijd zichtbaar zijn op een foto, zijn nauwkeurige productbeschrijvingen essentieel.

Richt u bij het beschrijven van uw producten op de koper, op zijn behoeften en pijnpunten. uw productbeschrijvingen moeten, net als uw waardeproposities, snel overbrengen wat de voordelen zijn van het product, alsof de klant u vraagt: “Waarom zou ik dit moeten kopen?”

Zorg dat u productbeschrijvingen volledig zijn, maar maak ze niet te lang. Het helpt om informatie op te splitsen in een overzichtelijke opsomming. En gebruik zoekwoorden die shoppers wellicht invoeren in zoekmachines om dergelijke producten te vinden.

Vergeet tot slot ook niet uw merk in gedachten te houden. Zorg dat u in alle productbeschrijvingen dezelfde stijl en toon gebruikt.

Wijnshop Belgian Wines geeft beschrijvingen waarvan het water u in de mond loopt. De beschrijving hierboven geeft uitleg over het wijnproces, de smaak, de locatie en wanneer u de wijn het beste kunt drinken.  

Belgische wijnen conversieratio verhogen

 

3. Bied gratis verzenden en retourneren aan

Volgens een onderzoek door het Amerikaanse marketingbureau Walker Sands is gratis verzending de voornaamste bepalende factor bij online aankopen; voor maar liefst 77% van de respondenten is gratis verzending de belangrijkste randvoorwaarde. Bovendien is gratis verzending inmiddels zo normaal geworden dat shoppers min of meer verwachten dat u ze deze service biedt. U kunt er dus eigenlijk niet meer omheen.

Gratis verzending kan ook een positief effect hebben op uw resultaten onder de streep. De waarde van bestellingen met gratis verzending ligt gemiddeld 30% hoger, volgens Invespcro

Kiest u ervoor uw klanten gratis verzending te bieden, vermeld dat dan duidelijk op uw website. Zoals bijvoorbeeld Milla & Milly doen door middel van een foto in de slider.

Milla & Milly gratis verzending conversieratio verhogen

Gratis retourneren en ruilen

De volgende bepalende factor is gratis retourneren en ruilen. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom een klant een product zou willen retourneren of ruilen. Een goed retour- en ruilbeleid is misschien duur voor u als retailer, maar zegt wel veel over de manier waarop u met uw klanten omgaat.

Biedt u geen gratis retourneren en ruilen, dan bent u waarschijnlijk extra tijd en geld kwijt aan het verwerken van e-mails en klachten van klanten. Daarom is een duidelijk retourbeleid zo belangrijk: u biedt shoppers een naadloze klantenservice.

Uw retour- en ruilbeleid speelt ook een rol bij het verhogen van uw conversieratio.

Volgens Jeff Moriarty, marketingmanager bij Moriarty’s Gem Art, konden zij hun conversieratio verhogen dankzij hun retour- en ruilbeleid. “Onze conversieratio steeg van 1,1% naar 1,9% zodra we gratis verzenden en retourneren aanboden”, aldus Jeff.

 

4. Geef kortingscodes

Klanten zijn dol op koopjes. Door korting te geven kunt uw conversieratio verhogen. Van de shoppers die een kortingscode gebruiken, geeft 57% aan dat ze het product niet zouden hebben gekocht als ze geen korting hadden gekregen.

Zoeken naar kortingen is voor het merendeel van de klanten een vast onderdeel van het proces geworden. Maak kortingscodes en deel ze waar mogelijk. Dat kunt u bijvoorbeeld heel gemakkelijk doen door e-mailadressen te verzamelen op uw site en speciale kortingen per mail naar abonnees op uw nieuwsbrief of leden van uw loyaliteitsprogramma te sturen. Of plaats aanbiedingen op uw social media en vermeld dat het gaat om een tijdelijke aanbieding; zo geeft u geïnteresseerden het gevoel dat ze deze kans niet mogen missen.

 

5. Laat klanten reviews plaatsen

Een van de beste manieren om bezoekers te veranderen in kopers, is ze productreviews te laten lezen. Veel online shoppers lezen eerst de reviews voordat ze een aankoop doen. Reviews dienen als social proof dat uw producten goed zijn. En omdat online shoppers uw producten niet kunnen aanraken of uitproberen, moeten ze dat aannemen van andere klanten.

Natuurlijk is er een kans dat klanten slechte reviews achterlaten, maar dat biedt u ook de mogelijkheid problemen op te lossen. Het geven van een reactie is daarnaast ook nog eens goed voor de reputatie van uw onderneming. Maak gebruik van dit communicatiemiddel om uw klanten nazorg te bieden en moedig ze aan om een review over hun aankopen te plaatsen.

 

6. Vereenvoudig het afrekenproces

Online shoppers willen geen omslachtig proces om de inhoud van hun winkelwagentje af te rekenen. Sterker nog: als het afrekenen te lang duurt, loopt het risico op achtergelaten winkelwagentjes en lagere conversieratio’s.

Ongeveer 26% van de online shoppers heeft zijn aankoop niet afgerond omdat het afrekenen te lang duurde of te ingewikkeld was, 31% heeft zijn winkelwagentje achtergelaten omdat het verplicht was eerst een account te maken en 53% kocht niets vanwege verborgen kosten of verzendkosten die pas tijdens het afrekenen duidelijk werden.

Mensen hebben het druk en willen geen gedoe tijdens het online shoppen. Zorg dat shoppers als gast bij u kunnen kopen, zodat ze geen account hoeven te creëren.

Met andere woorden: maak het proces snel, eenvoudig en overzichtelijk.

 

7. Personaliseer de klantbeleving

Uw conversieratio verhogen kunt ook door uw klanten een persoonlijke beleving te bieden. Uit onderzoek door Epsilon blijkt dat 90% van de shoppers positief reageert op personalisatie en dat 80% eerder zal kopen van bedrijven die een persoonlijke beleving bieden.

Bied u klanten persoonlijke productaanbevelingen op basis van hun koopgedrag en interesses. Upsell bijpassende producten via pop-ups wanneer klanten een aanbevolen artikel toevoegen aan hun winkelwagentje. De speelgoedwinkel Villa Kakelbont geeft bijpassende artikelen weer op hun productpagina’s. Zo zorgen ze dat klanten op hun website blijven, verhogen ze de gemiddelde bestelwaarde en bieden ze een superieure klantbeleving.

Villa Kakelbont - Conversieratio verhogen

Productaanbevelingen verhogen ook uw omzet. Uit een onderzoek door Salesforce blijkt dat productaanbevelingen waarop wordt geklikt, goed zijn voor 24% van het aantal bestellingen en voor 26% van de omzet. Bovendien is de kans dat klanten uw site nog eens bezoeken, twee keer zo groot als ze op een aanbeveling hebben geklikt. Met aanbevelingen verhoogt u dus niet alleen de bestelwaarde per klant, maar zorgt ook dat shoppers trouwe klanten worden.

U kunt personalisatie ook handig inzetten in uw loyaliteitsprogramma’s en e-mailmarketing; stuur uw klanten speciale aanbiedingen op basis van eerdere aankopen of voorkeuren. Deze tactiek is makkelijk uit te voeren en u kunt ermee uw conversieratio verhogen. 

 

8. Voeg live chat toe

In een fysieke winkel kunnen klanten eenvoudig vragen stellen en krijgen ze meteen antwoord. Bij online shoppen is het lastiger snel te reageren op vragen van klanten. Die servicekloof kan leiden tot een misgelopen verkoop.

Natuurlijk zijn e-mail en telefoon nog altijd goede, bewezen opties, maar live chat is inmiddels bijna niet meer weg te denken in de wereld van e-commerce. 44% van de klanten geeft aan dat praten met een medewerker tijdens het online shoppen een van de meest waardevolle extra’s is die een webshop kan bieden.

Live chat heeft als groot pluspunt dat uw klanten hun shopbeleving niet hoeven te onderbreken. 42% van de shoppers geeft de voorkeur aan live chat: u wordt niet in de wacht gezet, maar kunt direct met een medewerker praten en tegelijkertijd doorgaan met shoppen of de website bekijken. Medewerkers kunnen bovendien meer klanten tegelijkertijd te woord staan, waardoor klanten sneller worden geholpen. 

Winkels die live chat bieden, hebben een hogere klanttevredenheid. Ongeveer 92% van de klanten is tevreden na gebruik van live chat. En omdat shoppers steeds meer gewend raken aan een snelle klantenservice, is het tijd te gaan chatten!

 

9. Gebruik A/B-tests

U conversieratio verhogen doet u door uw ideeën te testen en zo te bepalen welke optie de voorkeur van uw klanten heeft. Gebruik zogenaamde A/B-tests voor uw website en e-mails. Test bijvoorbeeld verschillende afrekenmethodes om te ontdekken welke beter is. Of gebruik A/B-tests op uw landingspagina’s om de conversieratio te meten.

U kunt A/B-tests ook toepassen op uw marketingcampagnes. Test bijvoorbeeld de volgende zaken: 

  • Onderwerpregel
  • Tijd van verzenden
  • E-mailtekst
  • Ontwerp
  • Banners
  • Personalisatie
  • Foto’s of afbeeldingen
  • Aanbiedingen
  • Calls to action

 

10. Stuur e-mails over achtergelaten winkelwagentjes

Een achtergelaten winkelwagentje is niet per definitie een verloren zaak. U kunt e-mails sturen om uw klant over te halen de aankoop alsnog af te ronden. Deze aanpak wordt ook wel remarketing genoemd en kan heel effectief zijn. E-mails over achtergelaten winkelwagentjes worden in 42,7% van de gevallen geopend en hebben een conversieratio van 20%. 

Personaliseer de e-mail met foto’s en links naar de achtergelaten producten, zodat uw klant meteen verder kan gaan waar hij of zij was gebleven. 

U kunt dergelijke shoppers ook overhalen met een kortingscode of een melding dat het artikel bijna uitverkocht is. Door klanten het gevoel te geven dat ze niet te lang moeten wachten, stimuleert u ze de aankoop af te ronden.

 

 

11. Maak gebruik van retargeting-advertenties

U kunt klanten met een achtergelaten winkelwagentje of shoppers die uw website bezoeken zonder iets te kopen, ook overhalen met retargeting-advertenties. Plaats uw advertentie op andere sites die uw klanten bezoeken, zoals Facebook of Google, om ze te herinneren aan hun interesse in uw producten.

Voor een effectieve aanpak heeft u een Facebook-pixel nodig. Zo’n pixel is relatief eenvoudig in te zetten en biedt u de mogelijkheid uw websitebezoekers te benaderen met advertenties over de producten die ze hebben bekeken op uw site. 

Ongeveer 26% van de klanten keert dankzij retargeting terug naar een site. Die advertentie kan net dat duwtje in de rug zijn dat iemand nodig heeft om de aankoop te voltooien.

 

Bezoekers omzetten in klanten

Uw conversieratio is een van uw belangrijkste gegevens. Met deze tips voor de optimalisatie van uw conversieratio kunt u uw score flink verbeteren.

Neem de tijd om uw website en uw marketingcampagnes te optimaliseren, zodat u meer klanten trekt, uw producten in de schijnwerpers kunt zetten en een website kunt ontwerpen die bezoekers omzet in klanten.

Veel succes met het verhogen van uw conversieratio.