CDKN - Een conceptstore met een missie

CDKN with Friends

Toen Caroline Degeyter en haar zakenpartners in 2016 als één van de eersten in België een conceptstore openden, hadden ze weinig voorbeelden om tegenop te kijken. Inmiddels zijn de winkels van CDKN with Friends een begrip. Ze werken samen met 172 Belgische ondernemers - and counting. Het doel: het retaillandschap blijven vernieuwen met originele en lokale producten.

verkoopmedewerkster cdkn conceptstore

Type onderneming

Kleding, accessoires en cadeaus

Producten

Lightspeed Retail, Loyalty en eCom

Locatie

6 winkels in België

Een podium voor kleine ondernemers

CDKN staat voor Criminal babies, Dandy kids, Killer women en Notorious men. En de With friends? Caroline legt uit: “Toen we net begonnen, waren het echt onze vrienden die allemaal meededen. Dat was een hele toffe vibe.” Het idee achter de conceptstores is dat ondernemers een podium krijgen om te verkopen: een veelvoud aan winkeltjes onder één dak. CDKN begon als kledingmerk, maar het assortiment breidde zich snel uit. “Klanten komen echt naar ons voor de originaliteit, veel van onze producten zijn moeilijk ergens anders te vinden. En dan kunnen ze ook echt met trots zeggen dat ze iets gekocht hebben van een Belgische ondernemer,” vertelt Caroline.

sierraden kleding conceptstore

Van kleine straatjes naar shoppingcentra

Hoewel de conceptstores en pop-ups van CDKN hun tijdelijke karakter blijven behouden, is de focus verschoven van kleinere locaties naar shoppingcentra, waar ze een welkome afwisseling vormen tussen de retailreuzen. Met het toenemende aantal conceptstores én een webshop groeide de behoefte om de voorraden van de verschillende vestigingen te kunnen bijhouden en vaste klanten op hun wenken te bedienen. Daarom werken alle vestigingen van CDKN met het gecentraliseerde retail kassasysteem van Lightspeed. Daarnaast kunnen vaste klanten met het loyaliteitsprogramma van Lightspeed punten sparen – iets waar veel gebruik van wordt gemaakt.

sierraden conceptstore

Een juiste inventaris en goede productpositionering

In de shoppingcentra werd het ook steeds belangrijker om de inventaris nauwkeurig bij te houden om winkeldiefstal te voorkomen, en na te gaan welke producten goed verkopen. “We kunnen nu beter inschatten hoe positionering in de winkel de verkoop kan stimuleren. Bovendien we kunnen in het systeem nagaan wat de piekmomenten zijn. Dat is belangrijk voor de personeelsplanning”, zegt Caroline. Ondanks de groei blijven de kleine ondernemers het kloppend hart van CDKN. “Ik vind het leukste nog altijd om met ondernemers te werken, waar je weet dat je echt betekenisvol kunt zijn en dat ze kunnen meegroeien.”

postkaart uitzoeken

“Wij willen dat mensen bij ons een cadeautje voor zichzelf vinden, of juist voor die verre nonkel die ze al jaren niet gezien hebben. We hebben echt klanten die een uur in onze winkel blijven, puur om te snuisteren en inspiratie op te doen voor hun cadeautje onder de boom.”

Caroline Degeyter, oprichter CDKN with Friends

Het kassasysteem dat met je meegroeit

Leer meer over het Lightspeed retail kassasysteem.