15 Instagram tips voor fashion retailers

15 Instagram tips voor fashion retailers

Vroeger was uw etalage datgene wat de mensen naar binnentrok. Tegenwoordig komen klanten veel gerichter naar uw winkel. Er bestaat een grote kans dat ze uw Instagram account al op voorhand hebben bekeken, wat betekent dat dit nu uw nieuwe “etalage” is. Op de vorige editie van Modefabriek, vertelde Janice – fashion reporter voor LINDA.TV en Koffietijd, en ready-to-wear designer – over alle do’s en don’ts op Instagram tijdens de “Media tips ‘n tricks for your shop” talk. Daarna vroeg hij Mascha Feoktistova – influencer en vlogger – over haar beste Insta-tips. In deze blog ontdekt u alle tips van deze Instagram-experts, speciaal voor fashion retailers. 

1. Taggen

Deze eerste tip is vooral belangrijk voor multi-brand stores: tag de merken! Zorg dat u in elke post de merken tagt van alle items die u toont. Dit heeft twee voordelen: 1) uw volgers weten meteen van welk merk het item is en hoeven dit zelf niet meer uit te zoeken en 2) de merken die u tagt zullen eventueel uw post reposten,  waardoor uw shop meer exposure krijgt. 

2. Geef tips 

U heeft waarschijnlijk een grote verscheidenheid aan klanten, waarvan niet iedereen een fashion-expert is. Als retailer bent u wél een expert, dus deel dan ook uw kennis! Geef styling tips, vertel over nieuwe trends en beantwoord vragen die uw klanten stellen via Instagram. 

3. Post iedere dag

Deze tip is misschien een no-brainer, maar wordt door veel retailers vergeten. Om “top-of-mind” te blijven is het belangrijk om regelmatig te posten, het liefst elke dag. Als u elke dag met iets nieuws komt – outfits, nieuwe items, bepaalde kortingsacties – zullen uw volgers sneller geneigd zijn om uw winkel een bezoekje te brengen. 

4. Geen collages – één foto per frame 

Outfit posts werken enorm goed op Instagram. Klanten kunnen meteen zien hoe de items staan én gestyled kunnen worden. Instagram-collages konden misschien enkele jaren geleden wel, maar tegenwoordig niet meer. Met de “carrousel” functie kunt u meerdere outfits tonen in een mooi overzicht.

5. Instagram stories

Instagram Stories is de perfecte tool voor korte berichten, zoals bijvoorbeeld een aankondiging over de restocking van populaire items, een behind-the-scenes video of maat-advies.

6. Timing

De beste tijd om te posten bestaat niet en hangt af van wie uw doelgroep is. Om te ontdekken wat de beste tijd is om te posten, kunt u best kijken naar uw statistieken. Dit kan wanneer u een Instagram for Business account heeft (dit kan iedereen – link simpelweg uw Instagram account aan de Facebook-pagina van uw winkel). Wanneer krijgen uw posts de meeste likes, comments en het meeste engagement? Dit kan voor de één op woensdagavond en voor de ander op zondagochtend zijn. 

7. New arrivals

Een veelgemaakte fout van retailers is dat ze het nieuwe seizoen of de nieuwe collectie aankondigen. Dit is niet zo handig, omdat het dan lijkt of de rest van de items in de winkel “old-season” zijn. Daarnaast kan het zo zijn dat u bijvoorbeeld de zomercollectie aankondigt terwijl het buiten nog 12 graden is. Dan wilt u juíst nadruk leggen op uw “oude” collectie. In plaats van met seizoenen te werken, werkt u best met “arrivals”, zonder er een seizoen op te plakken. 

8. Personeel

Zet af en toe uw personeel in de spotlight. Zij zijn tenslotte diegenen die uw klanten face-to-face helpen in de winkel. Klanten waarderen het namelijk wanneer ze goed geholpen worden, en als u bijvoorbeeld via Stories aankondigt welke shop assistenten er vandaag aanwezig zijn (zorg ervoor dat u uw beste verkopers in de spotlight zet!), hebben klanten die langsgaan al een eerste herkenningspunt. Goede service krijgen is bijzonder, dus door uw personeel te betrekken op Instagram creëert u een band tussen uw klanten en uw personeel en stimuleert u herhaalbezoeken. 

Meer Instagram-marketing tips voor retailers?

Ontdek in deze blog 12 extra tips

9. Inkopen

Betrek uw klanten “behind the scenes” door ze mee te nemen naar een inkoopafspraak. U hoeft hen zeker niet alles te tonen, maar maak bijvoorbeeld een detailfoto van een broek en maak een poll op Insta Stories waarbij u vraagt of ze de broek liever in het okergeel of kastanjebruin hebben. Of vraag of ze een bepaalde trui graag in de winkel zouden willen zien hangen. Hiermee slaat u twee vliegen in één klap: u betrekt uw klanten én u maakt betere inkoopbeslissingen

U kunt bij een inkoopafspraak ook gebruik maken van het feit dat er een model aanwezig is die alle kleding “showt”. Maak meteen foto’s van verschillende looks en post deze zodra u de nieuwe items ook daadwerkelijk in de winkel heeft hangen. 

10. Locatie

Een geo-locatie vergemakkelijkt de vindbaarheid van uw winkel. Als uw winkel nog geen geolocatie heeft, kunt u dit makkelijk via Facebook aanmaken. Eenmaal dat uw winkel een geolocatie heeft, is het belangrijk dat u uw winkel bij elke post een geo-tag geeft. Zo zien uw volgers, of mensen die toevallig op uw pagina belanden, meteen waar uw winkel zich bevindt

11. Eigen stijl 

Ontdek uw eigen Instagram-stijl. Het is natuurlijk verleidelijk om te kijken naar wat goed werkt bij uw concurrenten en dit na te doen, maar het is veel leuker om uw eigen kenmerkende stijl te ontdekken en die consistent door te voeren. Misschien gebruikt u bepaalde filters of een design, of wellicht post u één keer per week een styling video. Kortom, uw Instagram-feed moet volledig passen bij de stijl van uw winkel en onmiddellijk herkenbaar zijn voor uw volgers. 

12. Interactie

Zorg ervoor dat wanneer iemand reageert op een post, u ook een reactie terug plaatst. Meer interactie zorgt voor een betere band met uw volgers. En als volgers regelmatig comments achterlaten, worden ze door Instagram gezien als “top fans”, wat betekent dat het algoritme ervoor zorgt dat zij uw posts vaker te zien krijgen op hun feed. 

Wat ook helpt voor interactie te boosten is het stellen van vragen op Instagram stories, in de vorm van een poll of question. Hierbij betrekt u uw volgers, omdat u hen om hun mening vraagt.

13. Op vakantie

U heeft rond deze tijd van het jaar wellicht een week ingepland waarin de winkel gesloten is. Maar dit betekent niet dat u niets kan posten! Plan het in of neem enkele zomerse items mee op reis die u in een mooie omgeving kunt vastleggen en vervolgens kunt posten. 

14. Hashtags

Hashtags zijn een goede manier om nieuwe volgers aan te trekken en uw vindbaarheid te verbeteren, maar té veel hashtags kunnen een averechts effect hebben. Vroeger hadden hashtags een grotere impact, maar tegenwoordig zijn ze minder relevant. Kies dus 2 tot 5 relevante hashtags, of laat ze volledig weg. 

15. Adverteren

Betaald adverteren op Instagram werkt enorm goed voor fashionstores die ook een webshop hebben. Met advertenties bereikt u een nieuwe doelgroep en kan u bepaalde promoties een boost geven. Zelfs met een klein budget kan u al veel nieuwe webshop bezoekers bereiken! 

Wilt u leren hoe u kunt adverteren op Instagram?

Ontdek het in deze blog