How-to: Adverteren op Instagram

How-to: Adverteren op Instagram

Instagram heeft op dit moment 4,1 miljoen gebruikers in Nederland. Als onderneming is het om die reden verstandig om te kijken naar wat het platform voor u kan betekenen. Een goed voorbeeld hiervan is adverteren via Instagram, of ‘Instagram Advertising’. Dit houdt in dat u betaalt om een gesponsorde post van uw merk online een groter publiek te laten bereiken. Voordat u hiermee begint is het belangrijk om goed vooronderzoek te doen naar wat het inhoudt. Hieronder vindt u een overzicht van waar u zoal over na moet denken voordat u uw eerste post online zet.

Stap 1: Wat is uw doel?

Dit is vooral belangrijk om te voorkomen dat u dadelijk met een stadsarchief aan beeldmateriaal zit, maar geen idee hebt van wat de rode lijn erin is, of wat u ermee aan moet. Vraag uzelf om die reden af wat het doel is van de advertenties die u wilt plaatsen. Instagram zelf helpt u bij deze keuze: vanuit de Facebook Ads Manager – Instagram is onderdeel van Facebook dus het adverteren gaat via Facebook – kun u makkelijk kiezen wat het doel is van deze campagne. Ze geven u daar de volgende keuzes:

  • Merkbekendheid
  • Bereik
  • Verkeer (naar uw website)
  • Appinstallaties
  • Video weergaven
  • Conversie

Als u nog niet zeker weet welk van deze doelen de juiste is voor uw onderneming, is het verstandig om daar onderzoek naar te doen. Kijk naar wat het effect is van ieder doel, en hoe de focus daarop uw business verder kan helpen. Let hierbij wel op de onderlinge verschillen; die kunnen vrij subtiel zijn. Een goed voorbeeld hiervan is het verschil tussen merkbekendheid en bereik. Bij merkbekendheid wordt de advertentie voornamelijk gericht op mensen die uw merk of advertentie waarschijnlijk al eens eerder hebben gezien, terwijl er onder bereik zoveel mogelijk mensen getarget worden – wat indirect natuurlijk ook weer uw bekendheid vergroot.

Verkopen via Instagram?

Integreer uw webshop direct met uw profiel

Stap 2: Wie is uw doelgroep?

De tweede stap heeft betrekking op het publiek dat u wilt bereiken. Er worden u genoeg mogelijkheden aangeboden om uw doelgroep zeer specifiek te bepalen; zo kunt u onder andere gender, leeftijd, locatie en interesses instellen. Aan de rechterkant van de pagina waarop u dit instelt staat een meter die aangeeft hoeveel mensen u bereikt met de gegevens die u op dat moment invult, en of u niet doorslaat in het afbakenen van uw doelgroep. Nadat u een publiek hebt gecreëerd voor uw advertenties, kunt u die groep opslaan en eventueel een aanvullende tweede of derde doelgroep instellen. Zo kunt u ervoor zorgen dat u alle voor u relevante doelgroepen bereikt. Ook als deze die een aantal andere kenmerken bezitten.

Stap 3: Waar gaat u de advertenties plaatsen?

Zijn uw advertenties alleen bedoeld voor Instagram, of kunnen ze ook op Facebook worden geplaatst? Als u kiest voor de optie automatisch plaatsen, bepaalt de “ad manager” waar de advertenties worden gebruikt – gebaseerd op de gegevens die hij heeft verzameld in het verleden. Wilt u dat uw advertenties alleen op Facebook of Instagram terecht komen? Pas die voorkeuren dan handmatig aan.

Stap 4: Bepaal uw budget

Niet onbelangrijk is de financiële kant van het adverteren. Bepaal hoe veel u wilt besteden, en over welke periode. U kunt hier kiezen voor een dagelijks budget, of een totaal budget voor de gehele duur van de advertentie. Als u nog niet zo goed kunt inschatten hoe hoog het budget moet zijn, begin dan bij nadenken over de ‘cost per click’. Dit is de gemiddelde prijs die u betaalt per keer dat mensen op uw advertentie reageren. Hoe hoog deze is hangt af van het publiek wat u probeert te bereiken en de momenten waarop u de advertenties zichtbaar maakt. Fun fact: zondag is de duurste advertentie-dag!

Stap 5: Maak de advertentie!

En nu: het leuke deel. U mag uw advertentie daadwerkelijk in elkaar knutselen! Instagram is een visueel platform, dus ga op zoek naar foto- of videomateriaal wat ervoor zorgt dat uw publiek direct geïnteresseerd is in uw business. Wat betreft de afmetingen en overige design-vereisten heeft Facebook een hele handige guide opgesteld. Zo weet u zeker dat uw materiaal precies overkomt zoals u hebt bedoeld.

Denk bij het maken van de advertentie aan een catchy korte titel en description, en voeg eventueel een ‘call to action’ (CTA) knop en locatie toe. Zodra alles naar wens is kun u ‘m nog één keer checken, en als alles perfect eruit ziet klik je op ‘bevestigen’. Gefeliciteerd! U bent officieel een adverteerder op Instagram.

Of u in uw advertenties nou gebruik maakt van foto, video of stories – het kan allemaal bijdragen aan het ontwikkelen van uw merkidentiteit, het aanspreken van de juiste doelgroep, en uiteindelijk aan het verhogen van uw omzet. Heel veel succes!

Meer weten over Instagram marketing?

12 Instagram marketing tips voor ondernemers