Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

5 vragen die u moet stellen voor u een betaaloplossing voor webshops kiest

5 vragen die u moet stellen voor u een betaaloplossing voor webshops kiest

Dus, u droomt van het runnen van een succesvolle webshop. En u heeft ook een feilloos businessplan en marketingstrategie uitgedokterd en zelfs al een voorraad aangelegd. Veel houdt u dus niet tegen om de digitale deuren naar uw online succes open te gooien. Maar heeft u al nagedacht over een betaaloplossing voor uw webshop?  

Ongetwijfeld één van de meest cruciale aspecten van een succesvolle webshop is een soepel en naadloos online betaalproces. Het zorgt er niet alleen voor dat uw klanten eenvoudig en snel kunnen betalen, maar ook dat ze in het geval van een betaalproces dat met horten en stoten verloopt niet genadeloos besluiten om nooit meer naar uw webshop terug te keren. 

Het vinden van de juiste betaaloplossing voor webshops begint bij het kiezen van de juiste online betalingsverwerker of payment service provider (PSP). En dat durft wel wat tijd in beslag nemen. Gelukkig heeft u alle andere aspecten van uw droom webshop al helemaal onder controle en maakt u met plezier 9 minuten vrij die nodig zijn voor het lezen van deze blog. Om het nóg eenvoudiger te maken, zetten wij 5 vragen op een rij die u kunnen helpen bij het kiezen van een betaaloplossing voor uw webshop:

  1. Hoe lang duurt het eer het geld op uw rekening staat?
  2. Wat voor ondersteuning biedt de betalingsverwerker?
  3. Zijn er verborgen kosten?
  4. Gaat het om één complete oplossing?
  5. Hoe worden verschillende betaalmethodes en kaarttypes in rekening gebracht?

Here we go!

Nog maar net gestart met het idee om een webshop op te richten?

Download onze gratis webshop checklist en ontdek alle punten waar u over na moet denken bij het selecteren van de juiste webshop software voor uw onderneming.

Stel uzelf de volgende 5 vragen bij het kiezen van een betaaloplossing voor webshops

1. Hoe lang duurt het eer het geld op uw rekening staat?

Waarschijnlijk één van de meest voorkomende vragen die online ondernemers zich als eerste stellen in hun zoektocht naar de juiste betaaloplossing voor hun webshop is: oké, maar wanneer krijg ík het geld op mijn rekening? 

Het antwoord hangt – uiteraard – af van betalingsverwerker tot betalingsverwerker, maar over het algemeen gesteld duurt het gemiddeld twee bankwerkdagen vanaf de transactiedatum tot het geld op uw rekening gestort wordt. Dat betekent bijvoorbeeld dat een transactie die op dinsdag plaatsvond op donderdag aan u wordt uitbetaald. Volgens hetzelfde principe worden transacties van donderdag bijgevolg op maandag uitbetaald, en vrijdag op dinsdag. Transacties die op zaterdag en zondag plaatsvinden, worden vaak pas op maandag geregistreerd, wat ervoor zorgt dat ze op woensdag aan u worden uitbetaald. 

Als de gemiddelde wachttijd van een provider langer is dan twee werkdagen, raden wij u aan om verder te zoeken. Tegelijkertijd willen we je ook wel waarschuwen dat eventuele opties voor snellere stortingen doorgaans extra kosten met zich meebrengen.

2. Wat voor ondersteuning biedt de betalingsverwerker?

En met ondersteuning bedoelen we vooral de ondersteuningsuren waarop de online betalingsverwerker bereikbaar is in het geval van problemen. Aangezien een online betaaloplossing voor webshops – zoals de naam durft vermoeden – niet beschikt over feitelijke betaalterminals of hardware, is dat soort ondersteuning de enige die voor u zou moeten tellen.

Constante dienstverlening en support is uiteraard van fundamenteel belang voor een sector zoals de horeca, waar ook ‘s avonds laat en op zondag ondersteuning van pas komt, maar aangezien een online webshop altijd open is en in essentie geen specifieke openingsuren heeft, is een 24/7 ondersteuning even fundamenteel.

Onderschat het belang van een volwaardige ondersteuning niet: als uw betaalproces onverwachts in de problemen komt en u niet snel geholpen kunt worden, riskeert u uw omzetstroom te onderbreken en verkopen mis te lopen. Dergelijke problemen moeten altijd en zo snel mogelijk opgelost kunnen worden. 

Met andere woorden: sluit geen compromissen als het aankomt op ondersteuning voor uw online betaaloplossing. Ga wel na of er eventuele extra kosten bij 24/7 ondersteuning aan te pas komen. Idealiter zou zoiets gratis moeten zijn, maar we raden u aan daar niet zomaar van uit te gaan en ook dit na te vragen. 

3. Zijn er verborgen kosten?

Nu we het toch over extra kosten hebben, zijn verborgen kosten ook iets waar u op moet letten. Helaas zijn dienstverleners met minder goede of verborgen intenties overal te vinden, en verwerkers van online betaaloplossingen voor webshops zijn jammer genoeg geen uitzondering. 

Een transparante, eenduidige en voorspelbare kostenstructuur is alvast een stap in de goede richting. Indien de door u gekozen betalingsverwerker geen transparante kostenstructuur aanbiedt, is skippen de boodschap. 

Maar zelfs als dat wel het geval is, raden we u zeker aan om de kostenstructuur zorgvuldig te onderzoeken op verborgen kosten. De manier waarop verschillende kosten worden berekend, kan bedrieglijk zijn, vooral als u weet dat er ettelijke tientallen online betaalmethodes zijn, die allemaal een andere transactiekost-formule kunnen hebben. Wat ogenschijnlijk als een laag tarief kan lijken, kan in realiteit een pak hoger liggen. 

Voor uw gemak overlopen we enkele van de meest voorkomende verborgen kosten: 

Gedifferentieerde tariefformules

Stel dat u een tariefformule wordt voorgeschoteld op Mastercard-transacties van 1,50% + €0,20. Op het eerste zicht kan dit tarief relatief voordelig lijken, maar de mogelijkheid bestaat altijd dat de betalingsverwerker dit slechts voor een beperkte schaalgrootte van transacties aanrekent, zoals vanaf €50,- tot en met €250,-. Bij lagere transacties kan de tariefformule hoger liggen.

Het gros van betalingsverwerkers die ook betaaloplossingen voor webshops aanbieden, categoriseert de meest courante transacties vaak in duurste tarieven, maar maakt het categoriseringsproces daarom niet bekend.

Terugboekingskosten

Terugboekingskosten worden (vaak) in rekening gebracht wanneer een klant een transactie via kredietkaart terugvraagt. Naast het feitelijke terugboekingsbedrag wordt deze vergoeding door de uitgevende bank voor administratieve doeleinden in rekening gebracht. Sommige online betalingsverwerkers zullen zo’n vergoeding voor u betwisten of laten vallen, terwijl andere de kost gewoon aan u zullen doorrekenen. Vraag dit dus na vooraleer u een contract ondertekent.

Bent u op de hoogte van de nieuwe btw-regels voor webshops in de EU? Lees er alles over in onze blog.

AVS-kosten

AVS staat voor address verification system – één van de meest courant gebruikte tools om kredietkaart fraude fraude te voorkomen. AVS staat u als online ondernemer toe om het adres van een kredietkaarthouder te controleren om fraude te voorkomen – iets wat tegenwoordig zelf vaak noodzakelijk is om online bestellingen te plaatsen of producten te kopen met een kredietkaart. Het kan gebeuren dat een online betalingsverwerker AVS-kosten aanrekent, maar deze niet vermeld in de tariefformules voor kredietkaarten.

Conclusie: twijfel niet om rechtstreeks aan uw online betalingsverwerker te vragen wat de feitelijke kosten zijn van de betaaloplossing voor webshops waar u op oogt. Het uitblijven van een transparant antwoord over hun kostenstructuur of transactiecategorisering kan vaak ook al voldoende zijn. Lees uw contract ook zorgvuldig na – let daarbij vooral op de kleine lettertjes – en vraag naar elke vergoeding of kost, zichtbaar en verborgen, zodat u niet alleen begrijpt wat u precies betaalt, maar ook waarom u betaalt.

4. Gaat het om één complete oplossing?

Een vraag die vaak over het hoofd gezien wordt, is of de betalingsverwerkers die u op het oog heeft enkel een betalingsverwerker is, of meer? Zo zijn niet alle e-commerce software platformen zelf ook betalingsverwerkers, en bieden niet alle betalingsverwerkers ook een e-commerce software aan. Het kiezen voor een (online) betalingsverwerker die in eerste instantie een ecommerce platform is, brengt veel voordelen met zich mee. 

In het geval dat u ondersteuning nodig heeft, zit u hier ook beter: u hoeft namelijk niet tussen twee verschillende bedrijven heen en weer te lopen om de oorzaak van een probleem te achterhalen, en vaak zal het probleem daardoor ook sneller opgelost kunnen worden, omdat het bedrijf beide diensten aanlevert.

5. Hoe worden verschillende kaarttypes in rekening gebracht?

Vandaag zijn er talloze online betaalmethodes en -mogelijkheden. Afhankelijk van wat voor type bankkaart gelinkt is aan de betaalmethode, rekenen betaaloplossingen voor webshops vaak verschillende tarieven aan. Voeg daar ook nog eens variatie per regio of land van oorsprong van de kaart aan toe en er ontstaat er een verwarrend web van kosten die moeilijk te voorspellen zijn. Des te belangrijk is het dat de online betaalverwerker opnieuw transparant is over tariefformules en -schijven per type kaart.  

Sommige webshop betalingsverwerkers werken met gelaagde structuren om de zaken (ogenschijnlijk) te vereenvoudigen. Hier raden we u aan om goed op te letten: hoewel gedifferentieerde vergoedingen gemakkelijker te begrijpen zijn, komt u zelden te weten hoe uw transacties in realiteit gesorteerd worden en kunt u alsnog merken dat u hogere vergoedingen betaalt.

Conclusie

Voilà, 12 minuten later en u beschikt over het nodige om decisief offertes voor betaaloplossingen voor webshops aan te vragen en deze gericht te onderzoeken.

Klaar om uw eigen webshop op te starten? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en ontdek de voordelen van het complete Lightspeed eCommerce-platform.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Betalingen