Hoe maakt u een businessplan in 6 stappen

Hoe maakt u een businessplan in 6 stappen

Wanneer u een nieuw bedrijf start, moet u eerst uw businessplan maken voordat u aan andere zaken begint te denken. Als het goed wordt gedaan, biedt uw businessplan een solide basis die elke toekomstige beslissing eenvoudiger, relevanter en effectiever zal maken. Ook is een businessplan nodig als u investeerders zoekt. Dit is het document dat u aan hen kan voorleggen en waarmee u hen hopelijk kan overtuigen.

Volgens een studie gaat 50% van de kleine bedrijven in de eerste vijf jaar failliet. Er zijn veel factoren die het succes of falen van uw bedrijf bepalen. Risico’s vooraf identificeren helpt u prioriteiten te stellen en u te concentreren op de activiteiten die een verschil zullen maken. Concentreer u eerst op de belangrijkste stappen die u zullen helpen bij het maken van een krachtig businessplan. 

1. Operationele samenvatting

In uw operationele samenvatting vat u de belangrijkste aspecten van uw businessplan samen. Sommige ondernemers doet dit pas zodra hun bedrijfsplan voltooid is.

Uw samenvatting en beschrijving zijn de twee onderdelen waarop u echt moet inzetten. Investeerders lezen vaak niet het volledige bedrijfsplan. Als ze niet geboeid zijn door de beschrijving van uw project, zullen ze waarschijnlijk niet verder lezen.

Meer tips nodig voor het starten van uw onderneming?

Download de Startersgids, gratis

2. Beschrijving van de onderneming

Stel u voor dat u maar één minuut heeft om uw project te presenteren. Presenteer uw producten/services, missie, uw doelen en uw doel door middel van een verhaal dat uw potentiële investeerders kan overtuigen om in uw project te investeren.

Hoe en waarom begint u aan dit project? Wat gaat u verkopen? Hoe onderscheidt u uzelf van de concurrentie? Wat maakt uw product uniek? Wat wilt u bereiken? Wat zijn uw doelen op korte en lange termijn? Dit zijn slechts enkele vragen waarop u uw beschrijving kunt baseren. Zorg dat het overtuigend is.

3. Marktanalyse

Ook al is de retail- of restaurantsector een verzadigde markt, is er nog altijd ruimte voor innovatie en nieuwe ideeën. Het doel is om uw plaats in deze concurrerende markt te vinden en ervoor te zorgen dat u daar kunt groeien. Dit is waarom u de sector die u wilt betreden goed moet analyseren.

De echte waarde van uw businessplan zal komen van een marktonderzoek dat zich richt op twee hoofdelementen: uw doelgroep en uw concurrenten. In dit deel kunt u bijvoorbeeld persona’s bedenken die uw ideale doelgroep vertegenwoordigen. Fictieve persona’s zullen u helpen bij het bepalen van uw verkoopstrategie en hoe u ze benadert. Analyseer vervolgens uw concurrenten. U krijgt een beter beeld van hun sterke en zwakke punten, en u ontdekt op deze manier hoe u uzelf kan onderscheiden op bepaalde vlakken.

Een SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats) kan uw bedrijfsplan versterken. Het is een uitstekend kader om na te denken over de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van uw product of dienst.

4. Beheer en management

U heeft een team nodig om uw project op te zetten en te voltooien. In dit onderdeel van uw businessplan moet u de verschillende rollen en expertise definiëren die nodig zijn voor uw bedrijf. Stel een structuur op die uw organisatie- en hiërarchische structuur vormt. Denk ook aan een rekruteringsstrategie en bepaal de geschatte salarissen van elke werknemer.

5. Marketing- en bedrijfsstrategieën

Na het beschrijven van uw producten, bepaalt u hier hoe u ze gaat verkopen. Door innovatieve en originele marketingstrategieën en marketinginitiatieven te ontwikkelen, overtuigt u uw investeerders.

Analyseer wat er op de markt gebeurt, wat uw concurrenten doen, maar ook hoe merken u benaderen. Is er een bepaald merk dat e-mails, verkooptechnieken of sociale netwerken goed snapt? Laat u inspireren door bestaande technieken en best-practices en personaliseer ze voor uw eigen zaak.

6. Financiële vooruitzichten

Hoe creëert u een succesvol en winstgevend bedrijf? U kunt bijvoorbeeld overwegen om uw bedrijf in de komende vijf jaar te ontwikkelen. Er zijn verschillende criteria om te overwegen in uw financiële voorspellingen:

  • Kosten en het geplande budget
  • Omzetgroei
  • Prijsstrategie
  • Kosten en baten-analyse
  • Break-even punt
  • Cash-flow

Uw investeerders zullen willen weten wanneer zij een rendement op hun investering zullen ontvangen. Het is daarom belangrijk om in de loop van de tijd concrete en meetbare financiële prognoses op te stellen.

Conclusie

U zult veel tijd besteden aan research. Dit kan veel werk zijn, maar het zal een nieuw licht werpen op uw product, uw concurrenten en u dwingen oplossingen te vinden voor problemen waar u misschien niet aan gedacht had. Dit voorkomt ook dat u voor onvoorziene verrassingen komt te staan.

Uw businessplan hoeft niet in deze specifieke volgorde te worden geschreven, maar u moet de samenhang tussen de onderdelen respecteren om zo een duidelijk plan op te stellen.

Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem, zonder verplichtingen

Gratis proefperiode