Social media marketing voor beginners: hoe lanceert u uw merk?

Social media marketing voor beginners: hoe lanceert u uw merk?

Social media is een belangrijk middel om uw merk te promoten, bestaande klanten bij uw merk te betrekken en brand loyalty te creëren. Social media marketing is heel geschikt voor kleine bedrijven omdat het goedkoop en laagdrempelig is. Wereldwijd zijn er maar liefst 2.77 miljard social media-gebruikers. Of u nu lokale klanten wilt bereiken of uw webshop wilt gebruiken om uw producten over de hele wereld te verzenden, social media is het meest effectieve kanaal om mensen te laten weten dat u bestaat.

Ongeveer een derde van de consumenten neemt het liefst via social media contact op met een merk. Daar liggen dus kansen! Deze social media marketing minigids helpt u om een eigen social media-strategie op te stellen of uw bestaande strategie te verbeteren. U leert onder andere het volgende:

  • Lokale concurrenten analyseren
  • Platforms kiezen
  • Duidelijke doelen stellen
  • Samenwerken met lokale influencers
  • De 60/30/10-regel volgen

Analyseer uw lokale concurrenten

Wilt u weten hoe u social media kunt inzetten, dan kunt u het beste eerst kijken naar wat uw concurrenten doen. Dat doet u met een zogenaamde concurrentieanalyse. Kijk wat uw concurrenten doen en of dat werkt. Welk soort posts leveren bijvoorbeeld veel engagement op, zoals shares en reacties? Kijk naar zowel online als offline concurrenten. Zolang ze dezelfde doelgroep hebben, kunnen ze waardevolle informatie opleveren.

Gebruik de checklist hieronder om de social media accounts van uw concurrenten te bekijken. Noteer uw bevindingen in een spreadsheet en houd die gegevens bij de hand wanneer u uw eigen social media-strategie gaat opstellen. Probeer voor elke concurrent de volgende vragen te beantwoorden:

  1. Actieve accounts: welke social media netwerken gebruiken uw concurrenten?
  2. Demografische gegevens: wat is de leeftijd, het geslacht en de locatie van de doelgroep?
  3. Content: wat voor soort content plaatsen uw concurrenten (productfoto’s, video’s, lifestylefoto’s, educatieve content)?
  4. Content spreiding: hoe vaak plaatsen ze elk van de verschillende soorten content?
  5. Timing en frequentie: hoe vaak per week plaatsen ze content?
  6. Content engagement: welke posts leveren het grootste aantal shares, likes, reacties of retweets op?
  7. Promotionele content: welk percentage van de berichten bevat promotionele content?
  8. Influencers: met welke social media-influencers werken uw concurrenten samen?

Alles ingevuld? Kijk dan of uw patronen kunt herkennen in de gegevens in uw spreadsheet en gebruik die informatie als uitgangspunt voor uw social media-strategie.

Bijvoorbeeld

Als productfoto’s zoals de foto hieronder populair zijn op Instagram, plant u dit soort posts in uw contentkalender. Probeer content te creëren die tot een hoog engagement leidt (likes, shares, reacties, retweets enz.).

Kies uw platforms

Instagram, Pinterest, Twitter, Facebook, Snapchat; de lijst wordt elk jaar langer. Het valt niet mee om uit al die opties het juiste social media-platform te kiezen. Stort u niet op elk beschikbaar platform, maar neem de tijd om uit te zoeken welk platform het best bij uw bedrijf en merk past. Neem daarbij uw concurrentieanalyse als uitgangspunt. Op welk platform zijn uw concurrenten het vaakst actief?

Kies de platforms die door uw doelgroep worden gebruikt

Kijk vervolgens naar de demografische gegevens van uw doelgroep. Bijvoorbeeld: uit een enquête van het Pew Research Center blijkt dat 78% van alle 18- tot 24-jarigen Snapchat gebruikt. Als uw doelgroep bestaat uit 65+’ers, is Snapchat waarschijnlijk niet geschikt voor uw bedrijf. Hoe komt u erachter welk platform bij u past?

Vergelijk de demografische gegevens uit uw analyse met die van uw doelgroep. Bekijk daarna dit overzicht met demografische gegevens van social media van Sprout Social om te ontdekken welke social media-platforms uw doelgroep gebruikt. Kies een of twee platforms waarop een groot deel van uw doelgroep actief is en richt daar uw pijlen op.

Begin klein

Social media kost tijd. Richt u daarom liever op één of twee platforms en plaats zinvolle posts in plaats van uw aandacht te verdelen over drie of vier platforms en op allemaal tekort te schieten. Je kunt in de toekomst altijd nog uitbreiden naar meer social media-netwerken. Kwaliteit boven kwantiteit.

Stel duidelijke doelen

Een van de belangrijkste aspecten van social media-marketing is het stellen van duidelijke doelen. Denk na over wat u op korte en lange termijn wilt bereiken en meet of uw strategie werkt.

Bijvoorbeeld

Stel dat u op korte termijn elke maand voor 500 euro aan producten wilt verkopen via Instagram. Als u halverwege de maand ziet dat u pas voor 50 euro hebt verkocht, kunt u content plaatsen waarmee u uw producten op verschillende manieren promoot.

Ons advies? Richt u op de volgende vijf soorten social media-doelen:

  1. Groei: meer volgers, meer likes en meer reacties krijgen
  2. Omzet: meer omzet genereren per platform
  3. Verkeer: het aantal bezoekers dat via elk platform op uw site komt, verhogen
  4. Productie: een contentkalender opstellen en u eraan houden
  5. Mindset-mantra: social media kan overweldigend zijn. Met een mindset-doel blijft u gefocust, beperkt u stress en gaat u uzelf niet vergelijken met andere merken

Een klein bedrijf zou voor elk soort platform ten minste één doel moeten hebben, maar het is vooral belangrijk platform-specifieke doelen te stellen. Instagram is een heel ander soort platform dan Facebook, met andere sterke kanten en mogelijkheden. Uw doel moet passen bij de unieke eigenschappen van elk platform.

Noteer uw doelen in een spreadsheet en neem de eerste dag van de maand als beginpunt. Kijk bij het stellen van nieuwe doelen even naar de vorige maandelijkse resultaten om te bepalen wat wel werkte en wat niet.

Samenwerken met lokale influencers

Veel kleine bedrijven investeren in marketing via micro-influencers. U werkt dan samen met personen die bij uw merk passen en die u producten promoten met authentieke posts op hun social media-accounts. Wat belangrijk is, is dat u de juiste personen vindt om uw merk te vertegenwoordigen.

Volgens de Influencer Marketing Hub 2017 Study is influencer marketing een van de beste manieren om (potentiële) klanten te trekken. Van de ondervraagde marketeers antwoordde 67% dat zij in 2018 meer wilden uitgeven aan influencer marketing. Dat is ook wel logisch. Elke dollar dat een merk uitgeeft aan influencer marketing, levert gemiddeld $6,50 op.

Deze marketingstrategie heeft een hoog investeringsrendement omdat influencers fungeren als sociaal bewijs voor uw merk en ze hun volgers aanmoedigen uw product te proberen. En omdat die aanmoediging komt van een vertrouwde bron, zijn volgers eerder geneigd uw merk te vertrouwen.

Aan de slag met influencer marketing

Tijd om aan de slag te gaan met lokale influencers. Maak een lijst met Instagram-gebruikers die ten minste 1000 volgers hebben en die qua stijl passen bij uw merk en producten. Stuur ze een DM en geef aan dat u ze graag wat gratis producten toestuurt als zij ze willen promoten. Sommige influencers vinden het prima om gratis producten te ontvangen in ruil voor promotie, anderen hebben liever geld. Dit hangt vaak af van hoeveel volgers ze hebben.

Stel een budget op en houd u eraan. Leg niet alleen vast hoeveel u elke influencer wilt betalen, maar ook hoeveel gratis uw producten u elke maand kunt weggeven.

Volg de 60/30/10-regel

SnapRetail legt de 60/30/10-regel als volgt uit:

  • 60% van uw posts moet bestaan uit engaging content die leidt tot reacties, likes en shares
  • 30% moet gedeelde content zijn van uw volgers, influencers enz.
  • 10% van uw posts moet draaien om promotie van uw producten en diensten, sales, in-store events enz.

Volg deze regel om ervoor te zorgen dat de content die u post een goed evenwicht heeft tussen inspiratie, engagement en promotie. Het klinkt misschien raar, maar te veel promotionele content is niet goed. Als u alleen maar verkooppraatjes houdt, betrekt u uw publiek onvoldoende bij uw merk en bent u uiteindelijk niet meer interessant.

Zie het zo: uw publiek bestaat uit mensen met gedachten, gevoelens, hobby’s en interesses. Als u engaging content de voorkeur geeft boven promotionele content, bouwt u een publiek van trouwe volgers op. Het doel is om elke volger bij uw merk te betrekken en vertrouwen op te bouwen, zodat uw volgers geïnteresseerd zijn als u een keer een promotioneel bericht plaatst.

Pas de 60/30/10-regel toe om de betrokkenheid op social media te maximaliseren met een combinatie van engaging, gedeelde en promotionele content.

Laat uw merk groeien met social media marketing

Gebruik deze handleiding om uw social media-strategie op te zetten en optimaal gebruik te maken van marketing via social media. Voordat u een contentstrategie opstelt, dient u het volgende te weten:

  • Wie uw concurrenten zijn
  • Wat ze doen
  • Wie uw doelgroep is

Met een goed beeld van uw concurrentie, hun succesvolle acties en uw doelgroep kunt u uw eigen contentstrategie opstellen. Doe daarbij in ieder geval het volgende:

  • Zoek uit welke social media-platforms uw publiek vooral gebruikt
  • Stel duidelijke korte- en langetermijndoelen per platform
  • Zet lokale influencers in om mensen die u nog niet volgen op social media bij uw merk te betrekken
  • Volg de 60/30/10-regel om uw content gevarieerd te houden

Neem de tijd om te onderzoeken met welke content u uw doelen kunt bereiken en hoe u uw doelgroep aanspreekt. Zo creëert in no-time een actieve en betrokken community en genereert u meer naamsbekendheid voor uw merk.

Wilt u persoonlijke tips ontvangen over social media strategie?

Kom naar de Retail Masterclass op 28 mei in Antwerpen