Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Alles over social media marketing voor beginners

Alles over social media marketing voor beginners

Social media marketing is ideaal om jouw webshop en merk te promoten, je klanten bij je merk te betrekken en brand loyalty te creëren. Het is ook uitermate geschikt voor kleine bedrijven omdat het goedkoop en laagdrempelig is. Wereldwijd zijn er maar liefst 4.62 miljard social media-gebruikers. Of je nu lokale klanten wilt bereiken of je webshop wilt gebruiken om je producten over de hele wereld te verzenden, social media is het meest effectieve kanaal om mensen te laten weten dat je bestaat.

Uit een wereldwijd onderzoek van Salesforce blijkt dat 21% van de 13.000 deelnemende consumenten het liefst een merk via social media volgt. Daar liggen dus kansen! Heb je tips nodig om een eigen social media-strategie op te stellen of je bestaande strategie te verbeteren? Lees dan verder! 

Navigeer naar één van de hoofdstukken van dit artikel:

Beginnen met ondernemen? Doe het dan meteen goed.

Vergeet traditionele retail. Ga voor een omnichannel onderneming en breng jouw fysieke winkel ook online. Ontdek wat omnichannel retail voor jouw onderneming kan doen in onze gratis gids.

Analyseer de social media-strategie van je concurrenten

Wil je weten hoe je social media marketing kunt inzetten, dan kun je best eerst kijken naar wat anderen doen. Dat doe je met een zogenaamde concurrentieanalyse, ook wel benchmarking genoemd: kijken wat je concurrenten doen en zien of dat werkt. Welke posts leveren veel shares, likes en reacties op? Kijk naar zowel online als offline concurrenten. Zolang ze dezelfde doelgroep als jij hebben, kunnen ze waardevolle informatie opleveren.

Checklist voor je concurrentieanalyse 

Gebruik de checklist hieronder om de social media accounts van je concurrenten te bekijken. Noteer je bevindingen in een spreadsheet en houd die gegevens bij de hand wanneer je je eigen social media-strategie gaat opstellen. Probeer voor elke concurrent de volgende vragen te beantwoorden:

  1. Actieve netwerken: welke social media netwerken gebruiken je concurrenten?
  2. Demografische gegevens van volgers: wat is de leeftijd, het geslacht en de locatie van hun doelgroep?
  3. Content: wat voor soort content plaatsen je concurrenten online (productfoto’s, video’s, lifestyle foto’s, educatieve content)?
  4. Content spreiding: hoe vaak plaatsen ze elk van de verschillende soorten content?
  5. Timing en frequentie: hoe vaak per week plaatsen ze content en wanneer?
  6. Content engagement: welke posts leveren het grootste aantal shares, likes en reacties op?
  7. Promotionele content: welk percentage van de berichten bevat promotionele content?
  8. Influencers: met welke social media-influencers werken je concurrenten samen?

Kijk of je patronen kunt herkennen in je verzamelde gegevens en gebruik die informatie als uitgangspunt voor je social media-strategie.

TIP: Plan je social media posts in een contentkalender en spreek je volgers op een directe manier aan, zodat je zoveel mogelijk likes, shares en reacties krijgt. Dit kun je doen door een vraag te stellen zoals in de Instagram-post hieronder, of door bijvoorbeeld een prijsvraag of weggeefactie te organiseren

instagram post chocolaterie

 

Kies de juiste social media platforms

Instagram, Pinterest, Twitter, Facebook, TikTok; de lijst wordt elk jaar langer. Het valt niet mee om uit al die opties het juiste social media-platform te kiezen. Stort je niet meteen op allemaal tegelijk, maar neem de tijd om uit te zoeken welk platform het best bij je zaak en merk past. Neem daarbij je concurrentieanalyse als uitgangspunt. Waar zijn je concurrenten het meest actief?

Kies de social media die door je doelgroep worden gebruikt

Kijk vervolgens naar de demografische gegevens van je doelgroep. Bijvoorbeeld: uit het Nationale Social Media onderzoek van marktonderzoeksbureau Newcom blijkt dat 42% van alle 15- tot 19-jarigen dagelijks TikTok gebruikt. Als jouw doelgroep bestaat uit 40+’ers, is TikTok waarschijnlijk niet de beste keuze voor je bedrijf. Hoe kom je erachter welk platform bij je past?

Vergelijk de demografische gegevens uit je analyse met die van je doelgroep. Bekijk daarna welke social media-platforms jouw doelgroep gebruikt. Kies één of twee platforms waarop een groot deel van je doelgroep actief is en richt daar je pijlen op.

Begin klein

Het maken van social media posts en het creëren van een community kost tijd. Richt je daarom liever op één of twee platforms: kwaliteit boven kwantiteit. Plaats regelmatig maar niet te vaak zinvolle posts en communiceer met je volgers. Na een tijdje zul je het volgersaantal gestaag zien groeien: missie geslaagd! Je kunt in de toekomst altijd nog uitbreiden naar meer social media-netwerken. 

Stel duidelijke doelen voor je social-media strategie

Eén van de belangrijkste aspecten van social media marketing is het stellen van duidelijke doelen. Meettools zoals Google Analytics kunnen dat nauwkeurig voor je bijhouden. Denk na over wat je op korte en lange termijn wilt bereiken en meet of je social media-strategie werkt.

Voorbeeld: Je neemt je voor dat je elke maand voor 500 euro aan producten wilt verkopen via Instagram. Als je halverwege de maand merkt dat je dat bedrag niet gaat halen, is het tijd om je campagne een boost te geven met een aantrekkelijke post op Instagram. Niet genoeg impact? Ga dan voor een gesponsorde post.

instagram post met dozen

Ons advies? Concentreer je op deze social media doelen:

  1. Groei: probeer volgers, likes en reacties te krijgen
  2. Omzet: genereer omzet op elk social media platform dat je gebruikt
  3. Bezoekers: meet het aantal bezoekers dat via elk platform op je webshop komt
  4. Productie: stel een contentkalender op voor al je social media posts

Focus op één doel per platform

Elk social media platform is anders, en dat kun je in je voordeel gebruiken. Zo kun je ervoor kiezen om via TikTok meer volgers te krijgen, en met je Instagramshop focussen op omzet. Zo maak je optimaal gebruik van de kansen en mogelijkheden van elk platform, en doe je geen dubbel werk.

Noteer je doelen in een spreadsheet en neem de eerste dag van de maand als beginpunt. Kijk bij het stellen van nieuwe doelen naar de vorige maandelijkse resultaten om te bepalen wat goed werkte en wat minder aansloeg.

TIP: Social media bijhouden voor je bedrijf kan overweldigend zijn. Zorg er daarom voor dat je gefocust blijft op jouw doelen, en probeer je niet constant te vergelijken met andere merken. Je kunt je social media marketing ook uitbesteden aan een marketingbureau gespecialiseerd in community management.

Start een samenwerking met lokale influencers

Veel kleine bedrijven investeren in marketing via micro-influencers. Je werkt dan samen met personen die bij je merk passen en die je producten promoten met authentieke posts op hun social media-accounts. Wat belangrijk is, is dat je de juiste personen vindt om je merk te vertegenwoordigen.

Volgens de Influencer Marketing Hub is influencer marketing één van de beste manieren om (potentiële) klanten aan te trekken. Van de ondervraagde marketeers antwoordde 75% dat ze een speciaal budget willen vrijmaken voor influencer marketing. 

Deze social media marketing strategie heeft een hoog investeringsrendement, omdat influencers functioneren als sociale bewijskracht of social proof voor je merk: ze moedigen hun volgers aan je product uit te proberen. En omdat die aanmoediging komt van een vertrouwde bron, zijn volgers eerder geneigd je merk te vertrouwen.

Aan de slag met influencer marketing

Tijd om aan de slag te gaan met lokale influencers. Maak een lijst met Instagram-gebruikers die ten minste 1000 volgers hebben en die qua stijl passen bij je merk en producten. Ga na of ze actief voor merken werken. Stuur ze een berichtje en geef aan dat je graag met ze wilt samenwerken. Sommige influencers accepteren gratis producten in ruil voor promotie, anderen ontvangen liever een vergoeding. 

Stel een budget op en houd je eraan. Leg niet alleen vast hoeveel je elke influencer wilt betalen, maar ook hoeveel producten je elke maand kunt weggeven.

Let op: in april 2022 heeft de Federale Overheidsdienst van Economie nieuwe regels opgesteld voor contentcreators. Influencers met een commerciële boodschap dienen nu net als reclamemakers bepalingen over reclame uit het Wetboek van economisch recht na te leven.

Volg de 60/30/10-regel

SnapRetail legt de 60/30/10-regel als volgt uit:

  • 60% van je posts moet bestaan uit authentieke, engaging content die leidt tot reacties, likes en shares.
  • 30% van je posts moet gedeelde content zijn van je volgers en influencers 
  • 10% van je posts moet draaien om promotie van je producten en diensten, verkopen en promoties, en, in-store events etc.

Social media marketing

Volg deze regel om ervoor te zorgen dat alle content die je post op de verschillende sociale netwerken een goed evenwicht heeft tussen inspiratie, engagement en promotie. Het klinkt misschien raar, maar te veel promotionele content is niet goed. Als je alleen maar verkooppraatjes houdt, betrek je je publiek onvoldoende bij je merk en ben je uiteindelijk niet meer interessant.

Zie het zo: je volgers zijn mensen met gedachten, gevoelens, hobby’s en interesses. Als je engaging content de voorkeur geeft boven promotionele content, bouw je een publiek van trouwe volgers op. Het doel is om zoveel mogelijk mensen bij je merk te betrekken en vertrouwen op te bouwen, zodat je volgers geïnteresseerd zijn voor wanneer je dan wel een promotioneel bericht plaatst.

Pas de 60/30/10-regel toe om de betrokkenheid op social media te optimaliseren met een combinatie van engaging, gedeelde en promotionele content.

Laat je merk groeien met social media marketing

Gebruik deze handleiding om je social media-strategie op te zetten en optimaal gebruik te maken van social media marketing. Voordat je een strategie opstelt, dien je het volgende te weten:

  • Wie je concurrenten zijn
  • Wat ze doen
  • Wie je doelgroep is

Met een goed beeld van je concurrentie, hun succesvolle (en minder succesvolle) acties en je doelgroep kun je je eigen contentkalender opstellen. Doe daarbij in ieder geval het volgende:

  • Zoek uit welke social media-platforms je publiek gebruikt
  • Stel duidelijke korte- en langetermijndoelen op per platform
  • Zet lokale influencers in om mensen die je nog niet volgen op social media bij je merk te betrekken
  • Volg de 60/30/10-regel om je content gevarieerd te houden

Neem de tijd om te onderzoeken met welke content je jouw doelen kunt bereiken en hoe je jouw doelgroep aanspreekt. Zo creëer je in no-time een actieve en betrokken community en genereer je meer naamsbekendheid voor je merk.

Wil je een webshop beginnen en ben je benieuwd hoe Lightspeed eCom je daarbij kan helpen? Contacteer één van onze experts en kom het zelf te weten.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing