De kracht van impulsaankopen bij de kassa

De kracht van impulsaankopen bij de kassa

Als retailer kunnen alle omnichannel kanalen,  belevingswinkels en het Internet Of Things nogal overweldigend zijn. De toekomst van retail biedt tal van mogelijkheden, maar retailers moeten zich ook richten op wat ze nu al kunnen doen met de middelen die ze tot hun beschikking hebben. Een van die middelen is het stimuleren van impulsaankopen. 

Een manier om deze vorm van marketing toe te passen is door impulsaankopen te stimuleren wanneer er bij de kassa betaald wordt. Het kan, mits slim ingezet, een waardevolle techniek zijn om uw omzet te verhogen.  

In dit artikel geven we u tips om impulsaankopen bij de kassa te stimuleren. 

De voordelen van kassakoopjes bij de kassa

Ooit van kassakoopjes gehoord? 

Kassakoopjes zijn producten die strategisch in de buurt van de kassa worden geplaatst om impulsaankopen te stimuleren. Als u deze marketingtactiek goed toepast, stijgt de transactiewaarde per klant dankzij de cross-selling van gerelateerde artikelen.

Anders dan bij de producten in je schappen besluiten klanten binnen enkele seconden of ze een artikel bij de kassa willen kopen. Verkoopt u goedkopere producten (zoals etenswaren, snoep, cadeaukaarten of kleine accessoires), zorg dan dat ze in de buurt van uw kassa liggen.

3 marketingtrucs om impulsaankopen te stimuleren

1. Opvallende winkeldisplays

Waarschijnlijk heeft u al vaker displays in uw winkel gebruikt, maar weet u ook of ze de aandacht van uw klanten trekken?

De meeste winkels kiezen voor standaard schappen; daar liggen dus kansen om meer op te vallen. Dit zijn enkele voorbeelden van opvallende winkeldisplays:

Vloerdisplays

Vloerdisplays maken een statement en leiden klanten naar een bepaald product of merk.

 Foto bron: WrightObara

Toonbankdisplays 

Toonbankdisplays zijn een goede manier om klanten dat laatste duwtje in de rug te geven. Zorg dat deze displays vlak naast uw kassasysteem staan.

Foto bron: Marketing Impact Limited

Displaybakken

Deze vorm van marketing is heel simpel: een bak die u vult met de producten die u wilt verkopen. Er zijn echter verschillende manieren om een simpele displaybak te veranderen in een opvallend display dat uw klanten niet kunnen weerstaan, zoals in het volgende voorbeeld:

Foto bron: Wow Display

Creatieve displays geven uw winkel een bijzondere uitstraling en uw omzet een extra duwtje.

2. Cross-selling met bijbehorende artikelen

Gebruik winkeldisplays uitsluitend voor goedkopere producten die horen bij de duurdere artikelen die u verkoopt, bijvoorbeeld voor veters en schoenpoetsmiddelen als u een schoenenzaak heeft. Daarmee maximaliseert u het aantal keren dat zo’n product wordt verkocht. 

Uw kassasysteem kan u helpen te achterhalen welke producten vaak samen worden gekocht. Gebruik die informatie om te bepalen welke artikelen u in uw winkeldisplays plaatst.

Maar kijk niet alleen naar uw kassasysteem voor cross-selling kansen; luister naar uw klanten! De beste manier om erachter te komen want uw klanten willen, is door naar ze te luisteren wanneer ze bij u in de winkel staan. Ze vertellen u welk probleem ze willen oplossen en jij kunt ze de juiste producten bieden om ze daarbij te helpen.

3. Bind klanten met een loyalty programma

De kassa in uw winkel is uw laatste kans om nog iets te verkopen, maar ook de ideale plaats om uw klanten te vertellen over uw loyalty programma en de exclusieve voordelen die ze krijgen wanneer ze deelnemen. 

Tijdens het afrekenen, kunt u klanten aansporen om deel te nemen aan uw loyalty programma door ze te vertellen hoeveel ze zouden besparen op hun aankoop als ze al deelnemer zouden zijn.

Uw klanten profiteren van kortingen en jij krijgt de kans om ze per e-mail persoonlijke aanbiedingen te sturen.

Tip van de expert: gebruik instore flyers om uw klanten enthousiast te maken voor uw loyalty programma.

Deze Loyalty flyer hebben we in een paar seconden gemaakt met de gratis flyer templates van Lightspeed:

Haal alles uit de impulsaankopen bij de kassa

Uw fysieke winkel heeft maar een beperkt oppervlak. En hoewel u die ruimte niet helemaal vol wilt zetten, is het wel slim een deel ervan te gebruiken om uw producten aan te prijzen en de instore omzet te verhogen. Dan komt het stimuleren van impulsaankopen goed van pas. 

Daarmee creëert u extra verkoopmogelijkheden en verhooggt u uw omzet zonder dat u een opdringerig overkomt. Biedt uw klanten producten die de oplossing vormen voor hun probleem, dan komen ze vanzelf weer bij u terug. En van trouwe klanten heeft u jarenlang  profijt.