Hoe maakt u een effectieve FAQ-pagina (+ voorbeelden)

Hoe maakt u een effectieve FAQ-pagina (+ voorbeelden)

In welke sector u ook actief bent met uw webshop, één ding is zeker: er zullen altijd vragen van klanten zijn die u keer op keer moet beantwoorden, bijvoorbeeld over uw verzendkosten of uw retourbeleid.

U kunt de antwoorden op die vragen natuurlijk op verschillende delen van uw website plaatsen, maar dat is niet de meest klantvriendelijke optie. Het is beter alle veelgestelde vragen op een speciale FAQ-pagina te plaatsen.

Met een uitgebreide FAQ-pagina zorgt u dat klanten snel het antwoord op hun vragen kunnen vinden, zodat u zelf minder tijd kwijt bent aan het telefonisch beantwoorden van die vragen.

In dit artikel leren we u het volgende: 

Lees snel verder en ontdek hoe u in een mum van tijd een overzichtelijke FAQ-pagina kunt maken. 

Wilt u naast uw winkel ook online gaan verkopen?

Met een omnichannel onderneming bent u op alles voorbereid: van langdurige winkelsluitingen tot veranderende consumentenverwachtingen. Lees onze beknopte gids en ontdek wat de voordelen zijn van omnichannel en gebruik de tips om een omnichannel strategie toe te passen op uw onderneming.

 

Wat is een FAQ-pagina?

FAQ staat voor Frequently Asked Questions, ofwel veelgestelde vragen. Een FAQ-pagina biedt een overzicht van vragen die veelvuldig worden gesteld en geeft de bijbehorende antwoorden. Vaak staan uw FAQ’s op een aparte pagina van uw website.

FAQ-pagina’s kunnen zo lang of kort zijn als u zelf wilt. Sommige merken beantwoorden maar vijf vragen, andere behandelen er tientallen of zelfs honderden in duidelijke, overzichtelijke categorieën. 

 

Wat is het nut van een FAQ-pagina?

Een FAQ-pagina is handig als er standaardvragen zijn die veelvuldig aan uw team worden gesteld. Ook als u bepaalde informatie al op een ander deel van uw website geeft, bestaat de kans dat klanten die informatie over het hoofd zien zolang u niet alles in een duidelijk overzicht zet.

Als consument hebben we het allemaal weleens meegemaakt dat we geen gedetailleerde productinformatie, regels voor het retourneren van uw bestelling of verzendinformatie konden vinden en daardoor ons winkelwagentje hebben achtergelaten. Dit probleem kunt u met een FAQ-pagina oplossen.

Laten we cosmeticabedrijven als voorbeeld nemen. De meeste merken die niet actief reclame maken voor het feit dat hun producten diervriendelijk en proefdiervrij zijn, zijn niet diervriendelijk en kunnen niet garanderen dat hun producten niet op dieren worden getest. Als een klant wil weten of uw producten diervriendelijk zijn en u dit niet expliciet vermeldt op uw FAQ-pagina, is de kans groot dat de klant zelf conclusies trekt en als gevolg daarvan voor een ander merk kiest.

 

Waar plaatst u de FAQ-pagina op uw website?

In veel gevallen is het hebben van een makkelijk vindbare FAQ-pagina essentieel voor het aankoopproces van uw klanten. Veel webshops vermelden hun FAQ-pagina dan ook in het navigatiemenu van hun website.

Maar de populairste optie is om de pagina op te nemen in de voettekst (footer) van uw webshop. Daar is de pagina altijd zichtbaar en toegankelijk, ongeacht waar uw klant zich bevindt op uw website.

Daarnaast weten de meeste klanten dat ze de pagina hier kunnen vinden. Plaats de link in de buurt van de links naar uw contactgegevens en zoekfunctie.

FAQ pagina Rembrandthuis

Hoe geeft u antwoord op veelgestelde vragen?

De antwoorden op uw FAQ-pagina moeten zo kort mogelijk zijn, maar wel de vraag beantwoorden. Eventueel kunt u aan het einde van het antwoord een link gebruiken om gebruikers door te sturen naar een pagina met meer informatie.

Stel dat u een webshop met yogamateriaal hebt. De vraag is: “Zijn uw yogamatten milieuvriendelijk?” 

Schrijf geen vijf alinea’s of een complete blogpost over waarom uw producten duurzaam en ethisch verantwoord geproduceerd zijn. Geef in plaats daarvan een eenvoudig antwoord zoals het volgende:

“Ja! Duurzaamheid is voor ons heel belangrijk! Al onze matten worden geproduceerd van gerecyclede materialen, in fabrieken met een minimaal energieverbruik en een minimale hoeveelheid afval. We maken ook gebruik van milieuvriendelijke verpakkingen. Op deze pagina leest u meer over onze missie en onze duurzame werkwijze.” 

Voeg een link toe naar een complete blogpost of een pagina waarop u uw missie uiteenzet en tot in detail vertelt wat u doet om duurzaamheid te promoten. Het antwoord is kort en bondig, maar biedt uw klanten wel toegang tot meer informatie als ze daaraan behoefte hebben.

 

Een basis template voor uw FAQ-pagina

Bij het maken van uw FAQ-pagina is het slim een basis template te volgen.

Noem uw pagina altijd “FAQ” of “Veelgestelde vragen”, zodat klanten de pagina snel kunnen vinden via zoekmachines, de zoekfunctie van uw website of uw navigatiemenu.

Heeft u niet meer dan tien vragen, zet ze dan allemaal onder elkaar. Heeft u er meer, dan is het slim ze onder te verdelen in categorieën, zoals “Verzending” “Productinformatie” en “Over ons”. Zo blijft uw pagina overzichtelijk en kunnen klanten snel de antwoorden op hun vragen vinden.

Zorg dat de vragen en antwoorden makkelijk te lezen en terug te vinden zijn in uw lijst met FAQ’s. Gebruik bijvoorbeeld een vetgedrukt, groter lettertype voor de vragen en normale tekst voor de antwoorden. De vragen zijn dan makkelijker en in één oogopslag te herkennen. 

 

Tips voor het maken van uw FAQ-pagina

We geven u graag een paar handige tips en adviezen die goed van pas komen bij het maken van uw FAQ-pagina:

Bekijk op welke veelgestelde vragen andere merken een antwoord geven

Als veel andere merken in uw sector steeds dezelfde vragen beantwoorden, is de kans groot dat uw klanten precies dezelfde vragen hebben.

Als u bijvoorbeeld theepotten en -servies verkoopt, heeft u wellicht al antwoord gegeven op de vraag of de gietijzeren theepot op het fornuis kan worden geplaatst. Maar misschien maken uw concurrenten wel onderscheid tussen gasfornuizen en elektrische fornuizen, en hebben ze zelfs een apart stukje over inductiekookplaten. 

Bij uw concurrenten kunt u inspiratie opdoen voor een praktische FAQ-pagina voor uw klanten. Dat kan uiteindelijk een gunstige invloed hebben op uw omzet.

Neem algemene bezwaren van klanten weg

Voordat potentiële klanten iets kopen, bekijken ze wellicht eerst uw FAQ-pagina voor informatie over het product en merk. Ze zoeken naar informatie die hun zorgen en bezwaren wegneemt. Zorg dus dat uw FAQ-pagina daar goed op inspeelt.

Dat is precies wat GlobeIn doet. GlobeIn verkoopt prachtige themapakketten met bijvoorbeeld handgeschilderd servies van kunstenaars overal ter wereld, met als doel deze kunstenaars een eerlijk salaris te geven. 

Helaas zijn er een heleboel bedrijven die zoiets beloven, maar die belofte nauwelijks nakomen. Het is logisch dat een potentiële klant bij zichzelf denkt: hoe weet ik zeker dat dit bedrijf doet wat het zegt?

GlobeIn gaat hier op hun FAQ-pagina uitgebreid op in, met informatie over hun werkwijze en de vermelding dat ze officieel lid zijn van de Fair Trade Federation. Klanten worden daardoor gerustgesteld en hebben een beter gevoel over hun aankoop.

Link naar uw contactgegevens voor onbeantwoorde vragen

Hoe uitgebreid uw FAQ-pagina ook is, er zijn altijd vragen waarvan u niet had gedacht ze te moeten beantwoorden. Zorg dat uw contactgegevens meteen beschikbaar zijn voor deze situatie. Gebruik bijvoorbeeld een link naar uw contactgegevens of live chat, of vermeld uw e-mailadres direct boven en/of onder uw lijst met veelgestelde vragen.

Hoe makkelijker uw klanten een antwoord kunnen vinden op hun vraag, hoe beter. Help ze daarbij. 

 

Twee voorbeelden van een goede FAQ-pagina

Laten we kijken naar twee merken met een goede, overzichtelijke FAQ-pagina.

Museum het Rembrandthuis

De veelgestelde vragen van Museum Het Rembrandthuis zijn makkelijk onderaan in de voettekst van de webshop te vinden. Ze splitsen de vragen op in onderwerpen, zoals bestellen, retourneren en betalen. De vragen worden kort maar krachtig beantwoord. Is uw vraag nog niet beantwoord, dan kunt u als klant contact opnemen via e-mail of telefoon. 

FAQ pagina Museum Het Rembrandthuis

Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely heeft een overzichtelijke pagina waar ze eerst de meest gestelde vragen behandelen en vervolgens ingaan op andere veelgestelde vragen. Ze passen de pagina regelmatig aan en gaan in op de huidige situatie. Nu beantwoorden ze bijvoorbeeld Corona gerelateerde vragen.  Natuurlijk geven ze ook antwoord op standaard vragen (bijvoorbeeld over bestellen en verzenden) en specifieke productvragen, zoals ‘hebben jullie een vegan reep’ en ‘waar komt jullie cacao vandaan’.

FAQ pagina Tony's Chocolonely

En is het aan u

Een FAQ-pagina biedt waardevolle kansen om vragen van klanten te beantwoorden op een manier die de verkoop stimuleert, bezwaren wegneemt en uw klantbeleving verbetert.

Ook uw webshop heeft baat bij een makkelijk vindbare FAQ-pagina, zelfs als u er maar een paar vragen beantwoord. 

Vergeet niet uw pagina bij te werken wanneer u uw beleid aanpast of wanneer er nieuwe vragen en zorgen van klanten ontstaan.

Een FAQ-pagina voelt misschien als een bijzaak, maar is ontzettend waardevol. Met een effectieve FAQ-pagina verkleint u het aantal verlaten winkelwagentjes, verlaagt u de druk op uw klantenservice en reageert u proactief op eventuele zorgen van uw klanten. Dat is de moeite meer dan waard! 

Gebruikt u Lightspeed eCom en wilt u een FAQ-pagina toevoegen aan uw site? In ons support center vindt u uitgebreide instructies.

Social commerce: verkopen via uw social feed

Social commerce: verkopen via uw social feed