Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Hal 16: een digitaal horecabaken in het noorden van Gent

Hal 16: een digitaal horecabaken in het noorden van Gent

Aan het begin van de eeuwwisseling was het gedaan met de havenactiviteiten in de Oude Dokken in het noorden van Gent. Wat achterbleef op de wallen van het Achterdok, Handelsdok en Houtdok waren leegstaande industriële hallen en fabrieken, kleurrijke havenkranen en ettelijke honderden vierkante kilometers aan potentieel.  

Enkele Gentse brouwers zagen dat potentieel en besloten om in één van de historische transformatiehallen van Dok Noord – vrij letterlijk – wat meer leven in de brouwerij te brengen. Tot voor 2017 wist niemand wat of waar Hal 16 was. Vandaag is Hal 16 een horecabaken in het noorden van Gent, waar niet het licht van een vuurtoren, maar de geur van mout, hop en gerookt vlees buurtbewoners, bierliefhebbers en barbecuefanaten veilig de haven binnenloodst. 

Bereken uw kosten met onze gratis Food Cost Calculator

Bereken de totale kosten van een gerecht, de winstmarge en de aanbevolen menuprijs met onze Food Cost Calculator.

 

Interieur van Hal 16: twee mannen aan de toog

Fotografie: Kevin Boone

Wij spraken met Arthur Messiaen, mede-begeesteraar van Hal 16. Arthur is de zoon van Dimitri Messiaen, brouwer van Pils 13, en samen met zijn vader en Janos De Baets mede-oprichter van Dok Brewing Company (DBC), een micro-brouwerij die zich als eerste vestigde in Hal 16. Een jaar na de oprichting pronkte DBC al in de top tien van RateBeer’s beste nieuwkomers van alle brouwerijen ter wereld.

Van Argentinië over London naar de Gentse dokken

Terwijl Dimitri en Janos bezig waren met de oprichting van de brouwerij was Arthur op verkenning in Zuid Amerika. Het was in Argentinië – het mekka van de barbecue – waar hij zijn honger naar kennis over de barbecue cultuur kon stillen.

“Zoals het in België barst van de frietkoten, vind je op elke hoek van elke straat in Argentinië wel een barbecue van een meter,” vertelt Arthur. “Ik heb daar de echte visie van Argentijnen op barbecue leren kennen en geleerd hoe je naar het vlees moet luisteren. Het belandt pas op je bord als het echt klaar is.” Na een stage in London waar hij vlees leerde roken, keerde hij terug naar Gent met het idee om zijn opgedane ervaring en passie voor vuur, vlees en vlam in Hal 16 te introduceren. “De brouwerij was toen al een feit, maar er was nog net een hoekje over in de hal. Daar heb ik mijn eigen barbecuekot in elkaar gestoken.” Vandaag is Arthur te vinden achter de vuren van RØK – what’s in a name – een roestkleurig golfplaten-huisje waar hij dag in dag uit vlees, vis en groenten rookt, gaart, en bereidt op houtskolen.

Barbecuehuis met Arthur Messiaen achter de toog

Arthur Messiaen achter zijn toog van RØK. Fotografie: Kevin Boone

RØK blent feilloos in het industriële karakter van de Hal – dat was ook exact waar de oprichters naar op zoek waren: ruwe bakstenen, stalen draagbalken en het typische zaagtanddak dat gelijkmatig natuurlijk licht binnenlaat en beschermt tegen directe lichtinval. “Heel de hal heeft wel wat Londense vibes – en dat was ook onze bedoeling,” zegt Arthur. “De combinatie van een brouwerij met enkele kleine foodstands, maar ook de algemene sfeer en inrichting van de Hal is geïnspireerd op een Londense scene.”

Fire, heat & Lightspeed

Zowel DBC en RØK, maar ook BŒF, het hamburger-equivalent van RØK dat zich in een ander hoekje van de Hal heeft gevestigd, werken met Lightspeed. De keuze was vrij voordehandliggend, want Dimitri Messiaen en zijn vrouw Isabelle De Somere werkten al met Lightspeed in Kantien, een populair café-restaurant dat uitkijkt op de Gentse Watersportbaan.

Bonprinter, glazen en iPad met Lightspeed Restaurant Kassaysteem

Fotografie: Kevin Boone

“In Kantien zijn we indertijd overgestapt naar Lightspeed van een ander, ouderwets kassasysteem met weinig knopjes en even weinig functionaliteiten,” vertelt Arthur. “Lightspeed was echt een openbaring die ons deed beseffen dat er ook moderne kassasystemen bestaan. Uiteraard zijn we bij de start van Hal 16 ook onmiddellijk met Lightspeed in zee gegaan. Wij hebben dertig taps en veranderen onze bieren constant, en ook onze menukaart verandert dagelijks. Het was dus belangrijk dat het systeem makkelijk aanpasbaar is, qua menukaart, specials en zaalplan. Lightspeed vereenvoudigt onze workflow en de gebruiksvriendelijkheid is top.”

orderBilly: heel Hal 16 onder één digitaal dak

Hoe belanden drie zaken – een brouwerij, een “barbecuekot” en een burgertent – bij eenzelfde bestel- en betaalintegratie? Heel simpel. Vanuit één creatief idee volgt vaak een tweede. En zo geschiedde. Het was zowaar op het terras van Hal 16 waar co-founders Jonathan Bovijn en David Maertens op het idee van orderBilly zijn gekomen.

David Maertens van orderBilly en Arthur Messiaen van DOK Brewing Company & RØK

David Maertens van orderBilly en Arthur Messiaen van DOK Brewing Company & RØK. Fotografie: Kevin Boone.

“Ken je die pagers die je meekrijgt bij een bestelling en beginnen trillen en een irritant geluid maken wanneer je bestelling klaar is? Zo is het idee van orderBilly ontstaan, daar op het terras van Hal 16,” vertelt David. Beide oprichters vroegen zich op dat moment af of software in zo’n geval niet beter was dan hardware. Een app waarmee je via het scannen van een QR-code de menukaart ziet, kunt bestellen én betalen – zonder je daarbij te moeten verplaatsen – en simpelweg een sms krijgt wanneer de uitbater in zijn kassasysteem aangeeft wanneer de bestelling klaar staat. 

Onderbemand? Rush hour? Never fear, orderBilly is here.

De horecasector heeft gemengde gevoelens wanneer het over personeel gaat. Enerzijds is personeel een haast niet weg te denken fundament van een goede gastervaring en kwalitatieve bediening. Anderzijds is personeel ook één van de zwaarste kosten in de horeca. De pandemie heeft heel wat arbeidskracht van de horeca doen switchen naar een andere sector en tegelijkertijd de opkomst en algemene implementatie van digitale platforms zoals Lightspeed en integraties zoals orderBilly in een stroomversnelling doen belanden. 

Daarmee lijken twee problemen simultaan opgelost: met het personeelstekort verdween de kost, maar ook de mankracht, maar met een integratie zoals die van orderBilly met Lightspeed wordt dat tekort opgevangen door gasten zelf het heft in eigen handen te laten nemen qua bestellingen en betalingen.

Tafel in Hal 16 met biertjes, digitale menukaart en QR-code

Fotografie: Kevin Boone

Het idee van orderBilly kwam echter al vóór corona tot stand, en vóór contactloze bestel- en betaalsystemen goed en wel geïntegreerd waren in onze samenleving. Dat heeft er ook voor gezorgd dat zowel DBC als RØK en BŒF – drie zaken gebundeld onder het digitale dak van Hal 16 – beter voorbereid waren op de ingrijpende veranderingen die hen tijdens de pandemie te wachten stonden. Maar net zoals dat al voor de pandemie het geval was, zien zowel Arthur als David vandaag ook de meerwaarde van de orderBilly integratie met Lightspeed. 

“De belangrijkste feature die orderBilly ons heeft gegeven, is het overnemen van bestellingen,” voegt Arthur toe. “Als ons terras volzit, spreken we over 120 man. Die willen allemaal eten en drinken, en vaak ook op hetzelfde moment. Als die allemaal zouden komen aanschuiven – aan al onze togen – zouden we niet alleen met enorm lange rijen opgescheept zitten, maar ook heel wat tijd moeten spenderen aan manueel de bestellingen opnemen en mensen te woord te staan met uitleg over wat er te drinken of te eten valt.”

“orderBilly laat ons vlot doorwerken in heel Hal 16, achter de toog en in de keukens, terwijl de bestellingen automatisch binnenkomen,” gaat Arthur verder. “Oké, soms krijgen we natuurlijk ook 30 bestellingen tegelijkertijd binnen, maar zelfs dan is het nog steeds efficiënter dan manueel alle bestellingen te moeten aannemen. Alle tijd die we daardoor winnen, zorgt ervoor dat gasten minder lang moeten wachten op hun bestelling.”

De heilige drievuldigheid volgens orderBilly

Volgens David focust orderBilly zich op drie grote pijlers: het optimaliseren van de efficiëntie van de workflow rond bestellen en betalen betreft, het bieden van talloze up- en cross-sell mogelijkheden binnen de integratie zelf, en daarnaast ook fungeren als een doelgericht marketingtool om gasten te doen terugkeren. 

De ontwikkeling van orderBilly verliep gaandeweg, vanop het terras van Hal 16 als software-patch om pagers teniet te doen naar een allesomvattende bestel- en betaalintegratie voor online kassasystemen die ondertussen in meer dan 250 horecazaken in België te vinden is. 

Net zoals orderbilly voor Hal 16 de perfecte match was, zo is ook de integratie met Lightspeed een perfecte symbiose. Ben je ook op zoek naar manieren om de workflow in jouw horecazaak te optimaliseren? Benieuwd naar wat Lightspeed nog meer te bieden heeft? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en ontdek het zelf!

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Customer Experience