Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Hoe u een leverancier voor uw webshop kunt vinden

Hoe u een leverancier voor uw webshop kunt vinden

U heeft uw ondernemersplan geschreven, weet welke producten u graag wilt verkopen en aan wie. Maar nu komt de belangrijkste stap: een webshop leverancier vinden. Zonder betrouwbare leveranciers weet u niet hoeveel u voor uw producten gaat betalen, hoeveel marge u kunt pakken en hoeveel winst u uiteindelijk kunt maken. Een succesvol bedrijf weet precies wie zijn leveranciers zijn. In dit artikel bespreken we hoe u goede leveranciers vindt voor uw webshop:

Hoe vind ik een leverancier voor mijn webshop? Het stappenplan: 

  1. Begin met keuzes maken
  2. Ga zoeken naar leveranciers – Tips!
  3. Maak afspraken met meerdere leveranciers
  4. Stel deze vragen aan de leveranciers
  5. Vraag een offerte en proefzending aan 

Dit stappenplan is door de coronacrisis niet veranderd, toch moet u in deze tijden rekening houden met een aantal zaken als u een goede webshop leverancier wilt vinden of van leverancier wil wisselen. Hierover meer in de paragraaf: ‘Webshop leveranciers tijdens COVID-19’.  

 

1. Begin met keuzes maken 

Om makkelijker een webshop leverancier te vinden, is het belangrijk keuzes te maken omtrent uw product. Keuzes kunt u maken aan de hand van een marktonderzoek, door overwegingen te maken tussen importeren of lokaal handelen, en te kiezen tussen dropshipping of alle producten op voorraad te hebben. 

Marktonderzoek

Doe een marktonderzoek om een beter beeld te krijgen van uw product en uw potentiële klanten. Beantwoord vragen als: hoe vaak hebben klanten uw product nodig, hoe willen klanten het product geleverd krijgen, en hoeveel willen klanten voor uw product betalen? Leg vervolgens deze informatie naast die van uw concurrenten. Hoeveel kost uw product bij hen, wat zijn hun verzendopties, welke services bieden zij aan, etc. Nu kunt u beslissen wat uw USP’s worden, en kunt u deze bovenaan uw wensenlijst zetten bij het zoeken naar een webshop leverancier. 

Importeren of lokale inkopen? 

Als u gaat zoeken naar een webshop leverancier is het belangrijk om te bepalen of uw producten uit het buitenland wilt importeren of dat ze van Belgische bodem komen. Populaire buitenlandse leveranciers bevinden zich vaak in Taiwan, India en China – vanwege hun lage kosten. Daardoor houdt u meer marge over op uw producten. Daar staat tegenover dat producten uit België populair zijn, omdat zo geïnvesteerd wordt in de eigen economie en de producten van goede kwaliteit zijn. 

We zetten de voor- en nadelen van buitenlandse webshop leveranciers op een rijtje: 

Voordelen van buitenlandse webshop leveranciers:

  • Veel keuze uit webshop leveranciers
  • Mogelijkheid om producten te vinden die u lokaal niet kunt vinden

    Specifiek gericht op Azië:
  • Lage inkoopkosten
  • Lage investering

Nadelen van buitenlandse webshop leveranciers:

  • Dure verzendkosten
  • Lange levertijd
  • Taal- en cultuurverschillen kunnen processen en zakendoen bemoeilijken
  • Importheffingen en invoerrechten

    Specifiek gericht op Azië:
  • Slecht kwaliteitsimago voor veel producten (behalve elektronica)
  • Het kost veel tijd en geld om leveranciers te bezoeken. Door de coronamaatregelen is dit nog moeilijker geworden.
  • Het rechtsysteem zit vaak niet zo goed in elkaar als in België
  • Het is niet altijd mogelijk om naar uw klanten te communiceren hoe u producten gemaakt worden en door wie.
  • Het ruilen van producten lukt niet altijd of gaat niet snel genoeg

Dropshipping of alles op voorraad?

Kiest u voor dropshipping of wilt u het liefst alles zelf op voorraad? Dropshipping is een verzendmethode waarbij webshops producten verkopen zonder deze zelf op voorraad te hebben. Bij een aankoop van een consument ‘koopt’ de webwinkelier het product van een derde partij die het direct verzendt naar de consument. Het is een laagdrempelige manier om te beginnen met eCommerce. U heeft geen opslagplaats nodig én u hoeft geen producten in te kopen. 

Maar er zitten ook nadelen aan dropshipping. Zo geeft u de controle over de verzending uit handen en is het niet altijd even duidelijk wie verantwoordelijk is als het pakket wordt teruggezonden. Ook krijgt een dropshipping leverancier een percentage van uw winst. Wanneer uzelf uw voorraad beheert hoeft u niets af te dragen. Welke optie u ook kiest; maak duidelijke afspraken met uw webshop leverancier over wie verantwoordelijk is voor wat.  Benieuwd naar alle voordelen en nadelen van dropshipping? Lees dan de blog  ‘Dropshipping: the good, the bad and the ugly

Check de checklist voor het starten van een webshop

Doe uw voordeel met deze checklist die een overzicht geeft van de eigenschappen waaraan een webwinkel moet voldoen, zodat u een webshop provider kunt kiezen die bij u past.

 

2. Ga zoeken naar leveranciers – Tips! 

Er zijn verschillende manieren om een leverancier voor uw webshop te vinden. Als startende webshop ondernemer kan het soms moeilijk zijn om leveranciers of groothandels te benaderen voor relatief kleine bestellingen. Toch zijn er genoeg leveranciers die dit wel willen doen. Hieronder worden 6 tips uitgelicht die u zullen helpen met het vinden van de juist leverancier.

  • Slim zoeken via Google
  • Zoek op merk
  • Online inkopen via een inkoopplatform
  • Vergeet de offline winkels niet
  • Zoek uw leveranciers in het buitenland
  • Maak gebruik van adviesorganen en collega-retailers

Slim zoeken via Google

Als u al wat onderzoek heeft gedaan, zult u gemerkt hebben dat het lastig is om leveranciers via een simpele zoekopdracht in Google te vinden. Wilt u bijvoorbeeld kleding verkopen, dan zullen zoekopdrachten als ‘merkkleding aanbod’ of ‘toeleverancier merkkleding’ weinig opleveren. De reden is dat de groothandels zich niet richten op particulieren, maar juist op grotere bedrijven. Een zoekterm als ‘merkkleding groothandel’ of ‘distributeur’ kan dus beter zijn. Wanneer u voedingsmiddelen wilt verkopen, kan bijvoorbeeld ‘horeca groothandel’ een betere zoekterm zijn dan ‘groothandel eten en drinken’. Bedenk dus goed hoe de groothandel zelf het liefst gevonden wil worden en maak gebruik van zakelijk jargon.

Zoek op merk

In plaats van direct naar groothandels te zoeken, kunt u ook zoeken naar een merk en vragen naar de distributiekanalen van het merk. Vraag bijvoorbeeld naar de contactpersonen in België. Vermeld hierbij ook uw ondernemingsnummer en bedrijfsinformatie, zodat het duidelijk is dat u vanuit een bedrijf contact opneemt.

Online inkopen via een inkoopplatform

Een moderne manier van inkopen doen is via een online inkoopplatform waar retailers, leveranciers en merken samenkomen. Via deze inkoopplatformen kunt u producten voor uw webshop bestellen zonder vast te zitten aan een bestelminimum. Zo kunt u nog beter inspelen op trends in de markt. 

Slimme inkoopplatformen, zoals Orderchamp, zetten algoritmes in om een goede match te vinden tussen de retailer en een merk. Door het grote netwerk wordt er daarnaast bespaard op acquisitiekosten voor merken, waardoor de kosten voor u als retailer vaak lager zijn dan bij andere leveranciers.  

Meer over online inkopen via een inkoopplatform leest u hier: ‘Het nieuwe online inkopen voor (web)winkels’.

Vergeet de offline winkels niet

Niet alleen groothandels kunnen leveranciers zijn. Het is natuurlijk ook mogelijk om samen te werken met een offline winkel, die graag zijn producten online wil gaan verkopen.

Zoek uw leveranciers in het buitenland

Wilt u producten gaan importeren of blijkt uw product niet eens aangeboden te worden in België, dan kunt ook over de grens zoeken. Veel webshop leveranciers in het buitenland bevinden zich op websites als Alibaba, AliExpress of IndiaMart

U hoeft niet altijd duizenden kilometers af te leggen om aan uw producten te komen; in Duitsland zijn de startinkopen in veel gevallen niet zo hoog als in België, waar de ze op kunnen lopen tot wel 10.000 euro! 

Maak gebruik van adviesorganen en collega-retailers

Veel mensen weten meer dan één. Schroom niet om collega-retailers te vragen waar zij hun producten inkopen. U kunt deze vraag bijvoorbeeld stellen in Facebook- of Linkedingroepen waar retailers actief zijn. Sommige retailers vinden het geen enkel probleem om deze informatie te delen.

Naast het navragen bij collega’s en het opzoeken op internet zijn er verschillende adviesorganen die u kunt raadplegen:

  • Branche-organisaties: vaak hebben zij lijsten met geschikte leveranciers.
  • Retailbeurzen: er zijn verschillende nationale en internationale retailbeurzen waar u betrouwbare leveranciers kunt ontmoeten. Nu fysieke beurzen tijdelijk niet mogelijk zijn door COVID-19, vinden een aantal beurzen wel online plaats.
  • Ondernemersplein.nl van o.a. de Rijksoverheid en de Kamer van Koophandel staat boordevol met tips.

Webshop leverancier gevonden en klaar om uw eigen webshop te starten?

Probeer gratis Lightspeed 14 dagen uit

 

3. Maak afspraken met meerdere leveranciers

Neem contact op met de meest interessante leveranciers om een afspraak te maken. Het kan verstandig zijn om een lijst van ongeveer 40 leveranciers samen te stellen, afhankelijk van hoe uitgebreid uw assortiment wordt. De kans is groot dat er vervolgens zo’n 5 potentiële leveranciers overblijven. Dan is het nu tijd om de leveranciers te benaderen.

 

4. Stel deze vragen aan de leveranciers

Stel deze vragen aan uw leveranciers om erachter komen of ze wel bij u en uw bedrijf passen:

  • Is alles uit voorraad leverbaar?
  • Wat is het minimum bestelbedrag en -aantal?
  • Wat is de aard en omvang van het bedrijf?
  • Wat zijn de verkoopvoorwaarden?
  • Wat zijn de leveringscondities?
  • Wat zijn de betalingsvoorwaarden (wordt er ook op rekening geleverd)?
  • Is het bedrijf betrouwbaar?
  • Hoe is de service?
  • Welke marge kan ik bereiken met deze leverancier?

Wanneer u met buitenlandse leveranciers werkt, zijn ook deze vragen belangrijk:

  • Waarom wil de leverancier de producten op de Belgische markt brengen?
  • Wat is hun talenkennis?
  • Hebben ze ervaring met buitenlandse leveringen?

Uiteraard wil de leverancier ook uw plannen horen. Vragen waar u zeker een antwoord op moet kunnen geven zijn:

  • Hoeveel orders verwacht u te kunnen verwerken?
  • Wie is uw doelgroep?
  • Hoe denkt u deze doelgroep te kunnen bereiken?
  • Hoeveel tijd verwacht u in uw webshop te steken?
  • Waarom dit product?
  • Wat is uw kennis van het product en de markt?

Let op: Vraag niet alle vragen tegelijkertijd. Veel leveranciers krijgen honderden, misschien wel duizenden mails per dag, en willen graag kort en bondig reageren (als ze al reageren). Houd daarom uw eerste mail kort en focus op de belangrijkste punten, zoals de productprijzen en de minimale order die u moet plaatsen. Als u eenmaal antwoord heeft, kunt u altijd nog uw aanvullende vragen stellen.

 

5. Vraag een offerte en proefzending aan

Zodra u alle antwoorden op een rijtje hebt kunt u een selectie maken van de top 5 leveranciers. Vraag bij hen een offerte aan. Als die er goed uitziet, vraag dan om een proefzending zodat u kunt zien of het product aan uw kwaliteitseisen voldoet.

 

Belangrijke aandachtspunten

  • Werk uw ondernemersplan bij. Zodra u een leverancier heeft gevonden, is het belangrijk dat de leverancier – inclusief leveringsvoorwaarden – in het ondernemersplan wordt genoemd. Vergeet ook zeker niet de inkoop- en verkoopprijzen te vermelden. Al deze punten zijn van essentieel belang in een ondernemersplan.
  • Weinig groothandels leveren op rekening aan starters. Helaas is het in de praktijk zo dat steeds minder groothandels bereid zijn om op rekening aan starters te leveren. Met name vanwege de korte leveringstijden die gebruikelijk zijn geworden voor webshops is er toch redelijk veel kapitaal nodig om een voorraad aan te leggen. Dit starterskapitaal moet ook in het ondernemersplan worden vermeld en getoond worden aan bijvoorbeeld de bank.
  • Blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving. De regelgeving in de eCommerce industrie is zeer aan verandering onderhevig. Zorg dat u hiervan goed op de hoogte blijft, bijvoorbeeld via websites zoals Twinkle, OnlineRetailer, RetailTrends of nieuwswebsites als Nu Ondernemen.

Webshop leveranciers tijdens COVID-19

De wereld is door COVID-19 compleet op zijn kop gezet, zo ook de manier van inkopen doen voor uw webshop. Ontmoetingen met leveranciers vinden nu vooral online plaats en veel leveranciers kampen met verzendproblemen.

Door corona zijn er een aantal aspecten bijgekomen waar u rekening mee moet houden: 

  • Problemen bij levering
  • Betalingstermijnen wijzigen of tijdelijk stopzetten

Problemen bij levering

Leveranciers kunnen niet altijd leveren zoals ze gewend zijn. Vraag de leverancier wat de huidige status van hun verzendingen is en hoe het er in de eerste maanden van de coronacrisis aan toe ging. Zo krijgt u een duidelijk beeld van hun situatie voordat u met hen in zee gaat.

Problemen met een levering kunnen natuurlijk altijd voorkomen, zeker in onzekere tijden als deze. Weet u dat een product goed (gaat) lopen, zorg er dan voor dat u genoeg voorraad bij uw leverancier kunt inkopen – mits het geen trendgevoelig product is, en u het geld en de opslag heeft. Gaat er onverhoopt toch iets fout? Pas dan uw productpagina zo snel mogelijk aan en communiceer de nieuwe levertijd met de klanten die het product al hebben besteld.

Betalingstermijnen wijzigen of bestellingen (tijdelijk) stopzetten

In deze onzekere tijden kan het zijn dat u graag meer geld overhoudt op uw cashflow of dat u producten toch niet zo goed verkopen als u gehoopt had. Kunnen leveranciers in dat geval uw betalingstermijn wijzigen of uw vaste bestellingen tijdelijk stopzetten? Vraag uw leverancier of ze daar vaste procedures voor hebben of dat ze dit per klant bekijken op het moment dat het er toe doet. 

Deze aspecten kunt u meenemen in uw overweging om voor een leverancier te kiezen of om van leverancier te wisselen.  

 

Wilt u graag uw eigen webshop openen? Neem contact op met onze experts om uw wensen te bespreken of om een gratis demo aan te vragen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp:
Begin met Ondernemen

Bekijk meer onderwerpen