Hoe u een leverancier voor uw webshop kunt vinden

Hoe u een leverancier voor uw webshop kunt vinden

U heeft uw ondernemersplan geschreven, weet welke producten u graag wilt verkopen en aan wie. Maar nu komt de belangrijkste stap: het vinden van betrouwbare leveranciers voor uw producten. Zonder leveranciers kan u niet weten hoeveel u voor uw producten gaat betalen, hoeveel marge u kan nemen en hoeveel winst u uiteindelijk kan maken. Voor een goed businessplan moet u exact weten wie uw leveranciers zullen zijn. In dit artikel bespreken we hoe u goede leveranciers vindt voor uw webshop.

Het vinden van de juiste leverancier voor uw webshop

Er zijn verschillende manieren om een leverancier voor uw webshop te vinden. Als startende webshophouder kan het soms moeilijk zijn om leveranciers of groothandels te benaderen voor relatief kleine bestellingen. Maar toch zijn er genoeg leveranciers die dit wel willen doen. Hieronder worden 8 tips uitgelicht die u zullen helpen met het vinden van de juiste leverancier.

1. Slim zoeken via Google

Als u al wat onderzoek heeft gedaan, zult u gemerkt hebben dat het lastig is om leveranciers via een simpele zoekopdracht in Google te vinden. Wilt u bijvoorbeeld kleding verkopen, dan zullen zoekopdrachten als ‘merkkleding aanbod’ of ‘toeleverancier merkkleding’ weinig uithalen. De reden is dat de groothandels zich niet richten op particulieren, maar juist op grotere bedrijven. Een zoekterm als ‘merkkleding groothandel’ kan dus beter zijn. Wanneer u voedingsmiddelen wilt verkopen, kan bijvoorbeeld ‘horeca groothandel’ een betere zoekterm zijn dan ‘groothandel eten en drinken’. Bedenk dus goed hoe de groothandel zelf het liefst gevonden wil worden en maak gebruik van zakelijk jargon.

2. Zoek op merk

In plaats van direct naar groothandels te zoeken, kunt u ook zoeken naar een merk en vragen naar de distributiekanalen van het merk. Vraag bijvoorbeeld naar de contactpersoon in België. Vermeld hierbij ook uw ondernemingsnummer en bedrijfsinformatie, zodat het duidelijk is dat u vanuit een bedrijf contact opneemt.

3. Maak afspraken met meerdere leveranciers

Heeft u een aantal interessante leveranciers gevonden? Neem dan contact met ze op en probeer afspraken te maken. Het kan verstandig zijn om een lijst van ongeveer 50 leveranciers samen te stellen, afhankelijk van hoe uitgebreid uw assortiment wordt. De kans is groot dat er vervolgens zo’n 5 potentiële leveranciers overblijven.

Vragen die u zeker wilt stellen zijn:

  • Is alles uit voorraad leverbaar?
  • Wat is het minimum bestelbedrag en -aantal?
  • Wat is de aard en omvang van het bedrijf?
  • Wat zijn de verkoopvoorwaarden?
  • Wat zijn de leveringscondities?
  • Wat zijn de betalingsvoorwaarden (wordt er ook op rekening geleverd)?
  • Is het bedrijf betrouwbaar?
  • Hoe is de service?
  • Welke marge kan ik bereiken met deze leverancier?

Wanneer u met buitenlandse leveranciers werkt, zijn ook deze vragen belangrijk:

  • Waarom wil de leverancier de producten op de Nederlandse markt brengen?
  • Wat is hun talenkennis?
  • Zijn er ervaringen met buitenlandse leveringen?

Uiteraard wil de leverancier ook uw plannen horen. Vragen waar u zeker een antwoord op moet kunnen geven zijn:

  • Hoeveel orders verwacht u te kunnen verwerken?
  • Wie is uw doelgroep?
  • Hoe denkt u deze doelgroep te kunnen bereiken?
  • Hoeveel tijd verwacht u in uw webshop te steken?
  • Waarom dit product?
  • Wat is uw kennis van het product en de markt?

Hoe u een leverancier voor uw webshop kunt vinden

4. Vergeet de offline winkels niet

Niet alleen groothandels kunnen leveranciers zijn. Het is natuurlijk ook mogelijk om samen te werken met een offline winkel, die graag zijn producten online wil gaan verkopen.

5. Vergeet de Duitse en Nederlandse buren niet

Ook in Duitsland en Nederland kunt u leveranciers vinden. Houd wel rekening met de verzendkosten, hoewel deze in de praktijk vaak meevallen en houd rekening met langere levertijden.

6. Een Chinese leverancier

U kunt ook kiezen voor een leverancier uit China, die vaak voordeliger zijn dan Europese leveranciers. Websites als Alibaba.com zijn hier groot mee geworden. Let er wel op dat dit extra barrières met zich meebrengt, zoals taalverschillen, cultuur en importheffingen.

7. Dropshipping

Dropshipping is een verzendmethode waarbij webshops producten verkopen zonder deze zelf op voorraad te hebben. Bij een aankoop van een consument “koopt” de webwinkelier het product van een derde partij die het direct verzend naar de consument. Het is een laagdrempelige manier om te beginnen met eCommerce en brengt ook minder risico’s met zich mee.

Als kleine ondernemer ondervindt u namelijk niet de voordelen van een grote partij, maar met dropshipping profiteert u wel van deze voordelen. Je hebt geen voorraad-opslagplaats nodig, geen logistieke zorgen en u hoeft geen producten in te kopen. Lightspeed werkt samen met verschillende Dropshipping partners zodat u een real-time koppeling kan hebben met uw leverancier (d.w.z. automatische updates over prijzen en voorraad op uw webshop).

8. Vraag een offerte en proefzending aan

Zodra het bovenstaande duidelijk is, is het raadzaam om eerst een offerte aan te vragen. Als dat er goed uitziet, vraag dan om een proefzending zodat u kan zien of het product aan uw kwaliteitseisen voldoet.

Belangrijke adviesorganen

Voor betrouwbare en officiële informatie en leveranciers kan u verschillende adviesorganen raadplegen:
Branche-organisaties: vaak hebben zij lijsten met geschikte leveranciers.
Retail beurzen: er zijn verschillende nationale en internationale retail beurzen waar u betrouwbare leveranciers kan ontmoeten.
Alle informatie omtrent regelgeving vindt u op Unizo, KvK en BeCommerce.

Belangrijke aandachtspunten

  • Werk uw ondernemersplan bij – zodra u een leverancier heeft gevonden, is het belangrijk dat de leverancier – inclusief leveringsvoorwaarden – in het ondernemersplan wordt inbegrepen. Vergeet ook zeker niet de inkoop- en verkoopprijzen te vermelden. Al deze punten zijn van essentieel belang in een ondernemersplan.
  • Weinig groothandels leveren op rekening aan starters – helaas is het in de praktijk zo dat steeds minder groothandels bereidt zijn om op rekening aan starters te leveren. Met name vanwege de korte leveringstijden die gebruikelijk zijn geworden voor webshops is er toch redelijk veel kapitaal nodig om een voorraad aan te leggen. Dit starterskapitaal moet ook in het ondernemersplan worden vermeld en getoond worden aan bijvoorbeeld de bank.
  • Blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving – de regelgeving in de e-commerce industrie is zeer aan verandering onderhevig. Zorg dat u hiervan goed op de hoogte blijft, bijvoorbeeld via websites als Unizo.

Wilt u ook uw eigen webshop starten?

Probeer 14 dagen gratis Lightspeed

Verhoog uw omzet met data: 3 tips voor fashion retailers

Verhoog uw omzet met data: 3 tips voor fashion retailers